Engelsk Avel

H

hästig

När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han betäcka det stoet. Inte så noga med vad för raser etc. man blandade och vad det framtida fölet skulle användas till. Bara de fick ett föl.

Läste några engelska häst tidningar häromdagen och såg rätt många konstiga korsningar och jag bara undrar varför de blandar så.

Några exempel:

Shire / Irish Draught

American Saddlebred / Arab (bättre än första exemplet)

New Forest / Arab

Shire / Clydesdale

Hackney / Irish Draught

Haflinger / Fullblod ?????? (varför inte en ren Haflinger)

Connemara / Halvblod / New Forest

Detta var bara några exempel. Det är klart att någon kanske vill ha en sån korsning och det är därför de gör det. Men mer än hälften av alla annonser är korsningar och ej många renrasiga registrerade hästar är till salu.
 
Sv: Engelsk Avel

Men Britterna får ju stå för konsekvenserna av sin bristande avelsplanering också. De flesta sporthästar i toppen är importer, inte många är uppfödda i GB.
 
Sv: Engelsk Avel

Precis! Ingen engelsk toppryttare som rider englandsfödda hästar.

Så det straffar sig såklart i längden!
 
Sv: Engelsk Avel

När jag varit i England för att titta på hästar så har jag besökt stuterier och uppfödare som har en seriös syn på sin avel och inte bara använt "grannens" hingst för att få ett föl. Jag tycker inte engelsmännen är mer oseriösa med sin avel än t ex vissa svenskar som korsar det mest underliga raser som vbl/islänning, shettis/welsh, hbl/russ, arab/ardenner mm!

Flundran
 
Sv: Engelsk Avel

Jag tror nog att det finns fler oseriösa i England än i Sverige. Tittar du på annonserna så är ju som sagt mer än hälften väldigt konstiga korsningar. Har bott där i många år så har sett mycket märkligt och är numera bosatt i Sverige och jag tror nog att även den vanlige hästägaren i Sverige har lite bättre förstånd när det gäller avel även om det förekommer konstiga korsningar även här.
 
Sv: Engelsk Avel

När jag varit i England för att titta på hästar så har jag besökt stuterier och uppfödare som har en seriös syn på sin avel och inte bara använt "grannens" hingst för att få ett föl. Jag tycker inte engelsmännen är mer oseriösa med sin avel än t ex vissa svenskar som korsar det mest underliga raser som vbl/islänning, shettis/welsh, hbl/russ, arab/ardenner mm!

Flundran

Engelsk ponny- och fullblodsavel är nog seriös, men halvblodsaveln kan man väl med bästa vilja i världen inte kalla framgångsrik/seriös?
 
Sv: Engelsk Avel

Tycker väl inte att Shire/Irish Draught är en så konstigt blandning. Den och även Shire/fullblod är mycket vanlig i England, och det blir ofta jättefina hästar av den. Mindre än en shire, och lite grövre och mer tålig än ett fullblod.

Men jo, jag är dels enig med dig. Ser lixom ingen toppenhingstar utannonserat här, utom fullblod och de brittiska ponnyerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 779
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 262
Senast: Linnda
·
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 111
Senast: Augustine Lava
·
R
Övr. Grenar Är det bara små engelska fullblod och araber i kategori D? Eller finns det "vanliga" ponnyer med också? Tänker då på typ connemara...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Camuro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp