engelsk/fransk bulldogg

C

cipramil

vad har ni för åsikter/erfarenheter kring engelsk och fransk bulldogg?
mentalitet? exteriöra problem? osv...
är lite nyfiken... :bump:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Hejsan!
Vi har haft 2 franska bulldoggar (hanar) när jag var liten. Båda var mentalt sett underbara hundar, snälla och glada. Tyvärr hade vi väldig otur då den första blev förlamad pga diskbråck och fick avlivas som 3-åring. Den andre blev inte mycket äldre han eftersom han hade väldiga problem med allergier, öroninflammationer osv. Nu var detta på i slutet på 80-talet så man hade kanske kunnat hjälpa dem mer idag? Vad som fick mig att välja en annan ras i slutändan var att jag ville ha en hund som lätt kunde andas utan problem och slipper ha jättejobbigt i värme, som kan vifta på svansen och ge tydligare signaler till andra hundar. Men Bullarna & Frallorna kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta och det är inte omöjligt att jag ger dem en ny chans senare i livet. ;)
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

jag tycker båda doggarna är alldeles underbara! men vad jag förstår finns det bara en enda engelsk bulldog som klarar att röntka lederna utan nedslag.. det får mig att undra varför man avlar vidare?.. men det är bara nått jag hört så jag vet inte? annars är de väl ännu lite envisare än frallorna.. lite som åsnor, men det är ju bara charmigt!
båda raserna är envisa men otroligt stabila och trevliga i sin mentalitet. exteriört gäller det nog bara att hitta rätt uppfödare, jag kör agility med min fralla utan problem!
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Jo den engelska är ju ganska "sönderavlad" frallorna är mer "stabila" inte till psyket utan fysikst
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

jag har en engelsk bulldogg som är avlad efter den nya mallen. (längre nos, lättare modell etc)
och hon är väldigt sportig. hoppar i och ur bilen själv. pigg och busig. älskar att kampa. ganska orädd, älskar djur och barn.
hon är lugn, man kan lämna henne överallt utan att hon skäller eller gnyr (har aldrig hört henne gnytt förutom när hon kloklipptes första gången hos oss) glad på nya människor.

på sommaren blir det ju lite varmt, men bada är ju ur-kul :D
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Om du väljer mellan raserna sinsemellan skulle jag välja en fralla, har själv varit inne på den rasen. Kan dock inte påstå att jag har någon vidare verklig erfarenhet av dem, men inbillar mig att fysiskt sett är frallorna inte lika "nermosade" som de engelska.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

"Nya mallen", hur menar du då? Har rasklubben gått ut med att rasen måste ändras, dvs ändrat på rasstandarden? Eller bara två olika typer?
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Dom flesta bullar har HDfel men poängen här är att de inte bryr sig om det!
Det har tillochmed SKK kommit fram till, så from 1januari 2006 är HDröntgen kravet på eng.bulldog borta.
Naturligtsvis så finns det fler hdfria hundar i sverige än den du tog upp.:)

Min här hemma far och flänger mer än bullterriern och det är inte på nåt sätt unikt för henne. För bulldoggen är en pigg, alert och glad hund !:bump:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Känns lite "vi vet att det är ett stort problem med hd. Alltså blundar vi och tar bort kravet på röntgen" verkar ju vara en jättebra lösning :cool:

så många med hd grad E känns minst sagt skrämmande
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Eh? Vilka är "de"? Uppfödarna, hundarna själva eller hundägarna med hundar som har problem? Jag skulle inte köpa en hund, oavsett ras, där föräldradjuren inte är kollade och fria från rasrelaterade problem som bl a HD. :crazy: Bedrövligt att det inte finns att läsa i hunddata på vissa raser om avelsdjuren är friröntgade eller inte. :mad: Att inte röntga är att blunda för problemen när man vet att de finns. :cool:
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

Om du väljer mellan raserna sinsemellan skulle jag välja en fralla, har själv varit inne på den rasen. Kan dock inte påstå att jag har någon vidare verklig erfarenhet av dem, men inbillar mig att fysiskt sett är frallorna inte lika "nermosade" som de engelska.

de frallor jag mött har "snarkat" i vaket tillstånd, i vila etc, de verkar väääldigt trång i luftvägarna,..

englisarna har varit knäpptysta
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

"Nya mallen", hur menar du då? Har rasklubben gått ut med att rasen måste ändras, dvs ändrat på rasstandarden? Eller bara två olika typer?

så som jag uppfattade vad uppfödaren sa så var det att de ska likna boxrar mer. nu vet jag inte exakt vilket som är ändrat, eller när då jag inte är så superinsatt.
 
Sv: engelsk/fransk bulldogg

jag har en engelsk bulldogg som är avlad efter den nya mallen. (längre nos, lättare modell etc)
och hon är väldigt sportig. hoppar i och ur bilen själv. pigg och busig. älskar att kampa. ganska orädd, älskar djur och barn.
hon är lugn, man kan lämna henne överallt utan att hon skäller eller gnyr (har aldrig hört henne gnytt förutom när hon kloklipptes första gången hos oss) glad på nya människor.

på sommaren blir det ju lite varmt, men bada är ju ur-kul :D

Såg i annan trod att du pratatde om den nya mallen..?
Jag såg en bulldog som var helt :love: Hon är mycket lättare modell med låna ben & som knappt hördes:banana:
Har tittat på denna uppfödare & såg att alla mer eller mindre såg ut så här.. & hon har varit uppfödare i nästan 10 år..
Vet inte om det är så här dom ska se ut enliget denna nya mallen. Den enda skillanden var att den hade samma typ av ansikte som förr & du skrev att den nu ska ha längre nos..
Har du ingen bild på henne hade varit kul å se henne..:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 365
Senast: Lea88
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 430
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp