Bukefalos 28 år!

engelsk nosgrimma

I

Issa

min kompis red utan nosgrimma...eftersom den är onödig, inte gör nån nytta(pratar om en engelsk nosgrimma)..det ifrågasatte vår tränare och sa: varför skulle man då ha sånna på hästarna om de var onödiga...nån som kommer på några bra argument..hon var svår att övertala
 
För att det finns människor som anser att om hästen gapar så gör den det för att jävlas, och då täpper man till! :devil:
Jag använder nosgrimma ibland för att vi ibland blir oense, min häst och jag, och då slipper hon få bettet vid öronen och sidstycket i munnen. Sen är det ju snyggt också... :D
 
Nosgrimman stänger igen gapande munnar. Det är att gömma symptomen. En häst som gapar är ju en häst som säger att något är fel, den inte trivs m.m. Detta ser ju inte bra ut och en enkel lösning är att knipa igen käften på dom. Sjukt enligt min åsikt...
Men en del har ju nosgrimma för att det är "standard". Det hade jag oxå förr, jag visste ju inte bättre. Alla hade det ju...
Nu rider jag aldrig med nosgrimma i kombination med bett. Däremot rider jag med nosgrimma som ett sidepull, och ibland med "bitlessbridle" o även ibland hackamoore. Men då har hästen ju inget bett att få plats med i munnen. Och variation mellan dessa samt rida i grimma minskar risken för skador.

En häst som alltid rids med samma nosgrimma, hårt åtdragen riskerar att få finfina skavsår på insidan kinderna. Jag tycker att din kompis gör helt rätt i att rida utan! Att tränar vill stänga igen munnen på den visar att han hellre går runt ett ev. gap-problem än att arbeta bort det.
 
Nosgrimman kom till för länge, länge sedan och då var den bara till för pynt. Man hade rikligt utsmyckade nosgrimmor på tränset för att göra sin häst vacker. :)

I vår moderna tid så använd nosgrimman oftast till att täppa igen truten på hästen då den gapar pga att den tycker att bettet är obehagligt, då slipper man ju att fundera på vad problemet egentligen är! :mad:

En för hårt spänd engelsk nosgrimma gör att hästens kindtänder skaver på insidan av kinden och gör sår. Alldeles för många hästar i dag har sådana sår! :(

En för hårt spänd Remontnosgrimma gör inte att tänderna skaver men däremot att hästen kan få svårt att andas.

En felanpassad Aachennosgrimma gör ju dubbel skada. :crazy:

Om nosgrimmor används till det dom är, en utsmyckning, och INTE späns för hårt så gör de inte hästen någon skada.

Rider man däremot bettlöst så har ju nosgrimman ett syfte, då styr man ju med den och oftast sitter den långt ner på nosen så det inte blir några sår i hästens mun, men den ska inte heller spännas åt för hårt så att hästen får svårt att andas vid ansträngning.
 
Bara en fråga återstår.
Varför får du då inte tävla dressyr utan nosgrimman :confused:
 
En till återstår!: ;)
Till alla:
Varför skall det endast ridas m engelsk nosgrimma? Det har jag aldrig fattat :confused:

Kram Favina :bump:
 
I dressyr menar du?
Du får ju tävla med remont, aachen, engelsk, allt utom pullar (om de inte ändrat senaste TR)...
Sedan i kandarklasserna får du ju bara använda engelsk nosgrimma, och där ser jag det totalt befängt att ens tänka tanken på att använda en annan nosgrimma.
 
:bow:

Jag rider både utan nosgrimma och med. tycker att min häst ska fungera lika bra utan som med. Då märker jag att han trivs och inte lindrar symptomen genom att täppa till käften på honom. Rider med engelsk då vi tävlar lite dressyr. Hemma går han oftast utan eller på sitt hackamore som han gillar mkt bra. Är precis på väg att köpa ett sidepull. Vill ha en lydig och välmående häst som lyder mig utan någon form av tvång. han har även haft en del trassel med sin mun men efter tandisbesök och utprovning av olika bettkonstellationer har vi funnit några som passar och som han trivs med. Dessa varieras sedan efter olika tillfällen. Trivs bäst med vissa saker vid olika tillfällen. Att ta genvägar genom en ihopsnörd mun känns definitivt inte bra :smirk:

Likaså ponnyn fungerar utmärkt utan nosgrimma.. utan bett med för den delen fast hon trivs utmärkt med bettet hon har med. Hon tävlas inte så där ser jag ingen anledning till att använda nosgrimma.. annat än o det ska se prydligt ut någon enstaka gång (fotografering, köra folk i vagnen).
 
Låter härligt! Jag vill oxå ha en häst som lyder mig utan tvång. Och jag har lyckats :banana: Sköthästen min har gått från relativt okänslig, beroende av bett som broms/styrning till att ridas utan träns! Övergången gick från bett > sidepull > repgrimma > "naken" :) Och en stor dos i träning av kroppsstyrnings-signaler. Han får fortfarande sina dagar när han inte alls vill sammarbeta, men istället för att tvinga honom med utrustning så tar vi ledigt, o kanske bara promenerar ut i skogen istället.
Förr i tiden så kunde han sticka iväg i full fräs som en tokig, det blev skarpare bett o han blev bara mer okänslig. Då slog väl blixten ner i oss o vi insåg vad vi höll på med... Bort med betten, bort med sadeln o vi undersökte vad som var fel. Sadeln var trång, betten var obehagligt då han hade ett medfött underbett(nu åtgärdat). Stackars häst... Men nu verkar han nöjd med livet, vi kan ta räcergalopper ute i skogen med bara repgrimman o han är som ett lamm...


Hellre styra via hästens hjärta än att tvinga dess kropp....
 
En liten tanke bara.... Såg ni Helena Weinbergs häst Gavi? Den gick med gagbett och pullarnosgrimma, men visst 17 klarade den att öppna munnen?!

Nu vill jag inte på nåt sätt försvara den typ av utrustning, men själv upplever jag att pullar är snällare mot hästen än engelsk/remont/aachen. Om man inte drar åt för kung och fosterland, vilket man inte ska göra ändå. :smirk: Båda mina hästa föredrar pullar. Gapar gör dom inte, men det går iaf utmärkt att öppna munnen och äta med den på. Den ger ju mkt större frihet för hästens käke?

Jag har nosgrimman av estetiska skäl.
 
Bara en fråga återstår.
Varför får du då inte tävla dressyr utan nosgrimman :confused:

För att det står i TR att du måste ha nosgrimma. Det har ju alltid varit så. I dressyrens högre klasser så måste du ju även stoppa in två bett i hästens mun och då är ju en nosgrimma himla bra så att man slipper se att hästen gapar för mycket pga av obehaget av att ha så mycket skrot i munnen! :devil:

De flesta har ju nosgrimma vid ridning för att det "ska vara så"...
 
Jag är inte en total motståndare till nosgrimmor, tycker att det är helt ok att folk rider med det om den inte dras år för hårt.

Men när den används för att få hästen att sluta gapa och man inte inser att det förmodligen är något annat som då är fel så är det ju djurplågeri med nosgrimma!

Jag rider min häst på Bitless Bridle och har då nosgrimma men den är ju inte där för att få hästen att sluta gapa eftersom den inte har något i munnen som irriterar den och få den att gapa för att komma undan.
 
Det finns bara en enda nosgrimma som klarar av att stänga igen en gapande hästmun och det är remontgrimman väldigt hårt spänd.
Med dom andra nosgrimmorna kan hästen öppna munnen bäst den vill även hårt spända.
 
Så du menar att hästen kan gapa med en aachennosgrimma eller pullargrimma åtdragen runt nosen??
 
Jag har remontnosgrimma på hästen jag rider. Hon är inriden sent och kom på i början att om hon gapade, så kunde hon komma undan! Då hade hon kollad mun, kollat bett och nyutpassad sadel! När jag satte på remontgriman, var det som om det sa klick, och när hon vant sig vid den, så var det som om hon fattade att det är roligare att arbeta än att försöka kämpa emot! Fast jag ska börja rida henne utan också! :D
 
min kompis häst bara gapar i skänkelvikningar och hon har ett litet smalt 3-delat bett...
 
Nu har jag inte läst hela tråden, så med risk för att upprepa vad någon redan sagt får du här min åsikt:

Varför skulle man motivera den utrustning som man tar BORT från hästen??????? :confused:
Det är det man LÄGGER PÅ i utrustningsväg man måste kunna motivera! Det verkar din tränare ha missat!! :mad:

Alltså: Så länge tränaren inte kan säga vad nosgrimman ska göra för nytta och varför, och på vilket sätt den faktiskt gör den nyttan så tycker inte att man behöver försvara att man inte vill använda den! Det är heller inte tränaren som bestämmer vilken utrustning man ska ha!
Däremot är det bättre att rida för en tränare vars åsikter man känner att man kan respektera och lita på.

Summa summarum:
Det är ANVÄNDANDET av olika hjälpmedel som ska vara genomtänkt och motiverat!
 
Å herregud Ja dom kan gapa med dessa nosgrimmor hårt åtspända om dom vill.
Speciellt pullargrimman ,där räcker det bara med att lägga ena käken lite på sned så kan dom gapa ganska stort.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 301
Senast: Badger
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 374
Senast: ginnies
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 022
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp