Bukefalos 28 år!

Engelsk Springer Spaniel

Eve

Trådstartare
Jag och sambon ska kolla på hund, vi har funderat över massor av olika raser och ev då Engelsk springer spaniel,

Kan nån med erfarenhet av rasen berätta om den?
Eller rekommendera nån annan ras?

Vi bor på landet och har hästar och lite barn omkring oss.
 
Sv: Engelsk Springer Spaniel

Ett bra val!
Vi har haft en, han blev 14 år. En mycket trevlig hund att ha med andra djur och barn. Lagom stora för att kunna följa med på ridturen. Oerhört matglada så man får passa vikten.
Negativt - pälsvård krävs då pinnar, barr, halm och andra ting följer med in. Men det gör det kanske ändå med barnen. :D Dammsugning varje dag p g a fällning.
Just nu har vi en vorsteh på 8 månader. En mycket trevlig hund det också men kräver helt annan uppmärksamhet och aktivitet. Så har man andra djur och barn är denna inte att rekommendera.
 
Sv: Engelsk Springer Spaniel

Vi hade en sån som omplaceringshund tidigare, var väl kanske inge vidare uppfostrad osv, så kanske berodde det på det. Men den vi hade hade iaf vansinnigt stort viltintresse, så den gick ju inte att ha lös "i naturen". I övrigt bra lydnad, men såg den något annat djur så stack den ju..

Skulle inte välja en sån igen just pga jaktintresset, men det kanske som sagt inte är något utmärkande för rasen utan på just denna hunden?

Tyckte också att pälsen var jobbig, mycket snöklumpar på vintern och otroligt mycket sand fastnade och kom med in. Klippte den en del, men det blir ju inge vidare snyggt.. :crazy:

Har idag en sportklippt pudelkorsning och den är en dröm jämfört :love:
 
Sv: Engelsk Springer Spaniel

Vår var inte särskild intresserad av jakt och gick alldeles utmärkt att ha lös i naturen. Klart, om det kom en hare framför näsan på honom så sprang han efter men gav upp ganska fort.
Vad vill ni ha ut av er hund?
 
Sv: Engelsk Springer Spaniel

bra val!
jag har en och mina föräldrar också.
de skiljer från varandra, men är båda härliga individer :)

kan berätta lite om min Tintin,
han är en glad hund som gärna är med på allt man kan hitta på. vi har faktiskt testat på hundkapplöpning på en riktig bana en gång :) älskar att bada och struntar i vilken årstid det är eller vad man badar i :p

går absolut att ha lös! lär sig saker väldigt lätt.. :)
han har ganska mycket humor, spelar ofta allan! älskar snö!!
älskar att mysa i soffan och har inga stora krav på aktivering, han är nöjd om han får vara med oss.

vill absolut bära saker från affären :love: igår kånkade han hem ett paket med toapapper haha.

mina föräldrars hund är ganska lika i temperamentet, men kräver avsevärt mycket mer motion för att vara nöjd. annars hittar han på satyg hemma för att få en reaktion :p
 
Sv: Engelsk Springer Spaniel

Vill ni mest ha en vara med hund som trevligt (aktivt) sällskap så skulle jag rekomendera welsh springern istället. Aningen mindre, mycket mindre pälsvård och mindre krävande, lite mera envis och egensinnig men fortfrande spanielmjuk och följsam i temperamentet.

En bra engelsk springer är en drömhund för alla som brinner för hund en aktiv, energirik, smart och snabbtänkt tränings och jaktkamrat med god apporteringslust och sunt viltintresse, en välstimulerad och tränad engelsk kan du ha lös var och när som helst då den har stor förighet och god sammarbetsvilja. Det som gör spaniels så lätta att ha är ju att de jagar under bössan, vilket ger en snäv sökradie.

Dock så har rasen blivit ganska urvattnad och jag önskar att fler uppfödare var noga med att det skulle finnas go i hundarna, idag är många springarar söta pälsiga mähän och det är väl trevligt för barnfamiljer å så, men jättetråkigt för oss som värnar om rasen och vill bevara springern som den sportiga allroundhund den ursprungligen är!
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 623
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 488
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp