Engelska fullblods betydelse för sporthästavel (Utbruten från Hingstval för 2023)

Hippocampus

Trådstartare
Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att sälja med fullblodsmamma? Mitt fullblod är ju ingen..,gångartskomet… hon har en trevlig skritt, medioker trav och en för fullblod, bra galopp (dvs platt och snabb, så lite tid i luften som möjligt)..
känns lättare att sälja en avkomma efter hopphingst.
 
Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att sälja med fullblodsmamma? Mitt fullblod är ju ingen..,gångartskomet… hon har en trevlig skritt, medioker trav och en för fullblod, bra galopp (dvs platt och snabb, så lite tid i luften som möjligt)..
känns lättare att sälja en avkomma efter hopphingst.
Det beror ju på hur fölet blir. Ärver det mammas gångarter och dressyrpappans bristande hoppförmåga blir det sannolikt inte så attraktivt på marknaden. Vill du förbättra gången är det bättre att välja en hopphingst med god gång, det finns ett gäng. Dressyrhingstar som hoppar bra finns det mycket färre av.
 
Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att sälja med fullblodsmamma? Mitt fullblod är ju ingen..,gångartskomet… hon har en trevlig skritt, medioker trav och en för fullblod, bra galopp (dvs platt och snabb, så lite tid i luften som möjligt)..
känns lättare att sälja en avkomma efter hopphingst.
Ja, betydligt. Det finns ju liksom inget riktigt att ta av för att göra en dressyrhäst där, utöver den trevliga skritten. Men en dressyrhäst vill man ju ha en trav med lite register och en rund och bärig galopp på - en hopphäst ska ju vara snabb, så där kan hennes platta snabba galopp vara ett plus, men för en dressyrhäst är det motsatsen till vad man vill ha. Jag är lite tveksam till att det idag är särskilt attraktivt med dressyrhästar med fullblodsmöderne. Se t ex den här krönikan:

https://www.tidningenridsport.se/gu...-har-spelat-ut-sin-roll-i-dagens-dressyravel/
 
Ja, betydligt. Det finns ju liksom inget riktigt att ta av för att göra en dressyrhäst där, utöver den trevliga skritten. Men en dressyrhäst vill man ju ha en trav med lite register och en rund och bärig galopp på - en hopphäst ska ju vara snabb, så där kan hennes platta snabba galopp vara ett plus, men för en dressyrhäst är det motsatsen till vad man vill ha. Jag är lite tveksam till att det idag är särskilt attraktivt med dressyrhästar med fullblodsmöderne. Se t ex den här krönikan:

https://www.tidningenridsport.se/gu...-har-spelat-ut-sin-roll-i-dagens-dressyravel/
Läst krönikan och anser att 1. Krönikören vet för lite om fullblod och 2. Fullblodet nedärver mer än bara ädelhet
 
Läst krönikan och anser att 1. Krönikören vet för lite om fullblod och 2. Fullblodet nedärver mer än bara ädelhet
Pratar man om vad som går att sälja så är det väl oavsett åsikt tunnsått med dressyrhästar med fullblod i första led på tävlingsbanorna, mycket på grund av gångarterna. Så jag tror att gångarterna som blir med de flesta fullblod idag inte direkt rosar marknaden för dressyr.
 
Pratar man om vad som går att sälja så är det väl oavsett åsikt tunnsått med dressyrhästar med fullblod i första led på tävlingsbanorna, mycket på grund av gångarterna. Så jag tror att gångarterna som blir med de flesta fullblod idag inte direkt rosar marknaden för dressyr.
Håller med,men vill man qvla långsiktigt är fullblod då och då bra att ha i stammen tror jag 😊
 
Läst krönikan och anser att 1. Krönikören vet för lite om fullblod och 2. Fullblodet nedärver mer än bara ädelhet
Vad tänker du att fullblod bidrar med i dressyraveln då?
Ni har jag haft en dressyrhäst efter fullblod, men det var en vuxen häst så då var det ju lättare att utvärdera hästens egenskaper.

Skulle inte köpa unghäst med fullblod nära om jag vill ha en lovande dressyrhäst.
 
Vad tänker du att fullblod bidrar med i dressyraveln då?
Ni har jag haft en dressyrhäst efter fullblod, men det var en vuxen häst så då var det ju lättare att utvärdera hästens egenskaper.

Skulle inte köpa unghäst med fullblod nära om jag vill ha en lovande dressyrhäst.
Framför allt modet. Ridit mycket halvblod genom året. Många jättetrevliga såklart för jag gillar swb, men modet hos fullblodet är det jag fastnat för och att de är väldigt glada individer. Det kan jag sakna hos swb en del.
 
Framför allt modet. Ridit mycket halvblod genom året. Många jättetrevliga såklart för jag gillar swb, men modet hos fullblodet är det jag fastnat för och att de är väldigt glada individer. Det kan jag sakna hos swb en del.

Det kan jag hålla med om. Jag tycker många SWB (framförallt då dressyrbetonade eftersom de är de jag umgås med) har utmärkta temperament, de är lättlärda, förstår tryck snabbt, vill göra rätt, och har inte högre krav än att man skall ge dem en positiv upplevelse MEN många är lite harhjärtade, speciellt på dressyrsidan. Just nyfikenhet och mod har man ju forskat lite på som egenskaper som tycks kunna avlas på och ärvas ned från generation till generation, och där kan vissa andra varmblodsraser och fullblod ha något betydelsefullt att bidra med. Det kluriga är att avla in det utan att backa på typ och gångarternas kvalitet. Jag tycker absolut ett fullblodssto med goda mentala egenskaper har i varmblods(dressyrhäst)aveln att göra om hennes övriga egenskaper är tillräckligt bra för ändamålet. Likaså tycker jag hoppstammade ston med goda mentala och dressyrbetonade egenskaper har i aveln att göra så länge man inte tappar de åtråvärda egenskaperna i avkommorna.
 
Framför allt modet. Ridit mycket halvblod genom året. Många jättetrevliga såklart för jag gillar swb, men modet hos fullblodet är det jag fastnat för och att de är väldigt glada individer. Det kan jag sakna hos swb en del.
Men saknar andra det också? Jag gillar också fullblod, men jag är inte dressyrryttare. De satsande dressyrryttare jag känner väljer inte hästar med fullblod nära i stammen. Snarare i så fall att man väljer en lösgjord och stabil hingst om man har ett alltför reaktivt sto. Jag tänker nog att om jag ska tillverka en häst som dressyrryttare vill köpa, då finns det inte så mycket som tyder på att fullblod säljer. Oavsett vad man själv föredrar.
 
Men saknar andra det också? Jag gillar också fullblod, men jag är inte dressyrryttare. De satsande dressyrryttare jag känner väljer inte hästar med fullblod nära i stammen. Snarare i så fall att man väljer en lösgjord och stabil hingst om man har ett alltför reaktivt sto. Jag tänker nog att om jag ska tillverka en häst som dressyrryttare vill köpa, då finns det inte så mycket som tyder på att fullblod säljer. Oavsett vad man själv föredrar.
Jag tror det handlar om okunskap. Ett sto påverkar dessutom avkomman mer än hingsten.
 
Framför allt modet. Ridit mycket halvblod genom året. Många jättetrevliga såklart för jag gillar swb, men modet hos fullblodet är det jag fastnat för och att de är väldigt glada individer. Det kan jag sakna hos swb en del.
Min förra med fullblodspappa var bland de mesigaste hästar jag stött på🤪
(Fattar såklart att det varierar mellan fullbloden, de är ju individer som alla andra)
 
Jag tror det handlar om okunskap. Ett sto påverkar dessutom avkomman mer än hingsten.
Det är möjligt att det är okunskap, men hur det nu är så är ju dressyrryttare kunderna. Man kan tycka att det är okunskap att föredra svarta hästar, t ex, men faktum är ändå att svart säljer. Jag tror det är svårt att övertyga en köpare om att de borde köpa ett fullblod de inte vill ha, för att det är deras okunskap som gör att de inte förstår hur bra hästen är.

Det är ju dessutom en okunskap som i så fall delas av hela dressyrvärlden - det är ju inte som att andra ledande dressyrnationer avlar mycket på fullblod heller. Hur mycket fullblodsföräldrar hittar man hos hästarna i Helgstrands stall, t ex?

Oavsett personliga preferenser får man nog konstatera att fullblod inte säljer på dressyrmarknaden.
 
Det är möjligt att det är okunskap, men hur det nu är så är ju dressyrryttare kunderna. Man kan tycka att det är okunskap att föredra svarta hästar, t ex, men faktum är ändå att svart säljer. Jag tror det är svårt att övertyga en köpare om att de borde köpa ett fullblod de inte vill ha, för att det är deras okunskap som gör att de inte förstår hur bra hästen är.

Det är ju dessutom en okunskap som i så fall delas av hela dressyrvärlden - det är ju inte som att andra ledande dressyrnationer avlar mycket på fullblod heller. Hur mycket fullblodsföräldrar hittar man hos hästarna i Helgstrands stall, t ex?

Oavsett personliga preferenser får man nog konstatera att fullblod inte säljer på dressyrmarknaden.
Jag förstår det kan vara svårsålt pga okunskap det opponerar jag mig inte emot. Men jag försöker då inte sälja hästar genom att stå och säga att köparen har dålig kunskap. Jag som säljare måste ju påpeka min häst goda sidor :).
På många auktioner utomlands tycker jag man ser mer fullblod även på dressyrhästarna. Det går mode i allt och personligen tror jag att fullblod är ur mode just nu, det tar inte bort värdet av att avla på fullblod i längden. Nån måste ju våga.Helgestrands har jag si sådär koll på faktiskt.
 
Det absolut viktigaste man kan/bör få in från fullbloden enligt mitt tycke, är hållbarheten. Fullblod avlas för att klara riktigt hårda fysiska påfrestningar, något som inte är tillräckligt högt prioriterat inom ridhästaveln nu för tiden.

Sedan är det klart sportsegenskaperna får lida iaf i första generation efter att man korsat in fullblod. Men de avkommor som blir 50% fbl kanske främst borde användas för vidare avel och inte sport?
 
Vad tänker du att fullblod bidrar med i dressyraveln då?
Ni har jag haft en dressyrhäst efter fullblod, men det var en vuxen häst så då var det ju lättare att utvärdera hästens egenskaper.

Skulle inte köpa unghäst med fullblod nära om jag vill ha en lovande dressyrhäst.
Fast jag (om jag utgår från mig) föder inte upp lovande hästar. Ingen som satsar på toppsport skulle komma till mig för att köpa en lovande häst. Utan det är ju isåfall sådana som vill rida på amatörnivå o ha roligt med en häst till Msv typ.
Fullblod tror jag, bidrar till som många andra skrivit, mod, hållbarhet och också motor ”bakifrån”.
 
Ni som kan dressyr, vad gör att Sacramento Song xx är så använd inom dressyr?
Sacramento Song xx själv användes inom hoppning, sonen Sandro som tävlades i hoppning fick också väldigt höga poäng på gångarterna i sitt danska bruksprov. Sonsonen Sandro Song gav avkommor i både hopp och dressyr, medan hans son Sandro Hit har använts mycket inom dressyr.
 
Fast jag (om jag utgår från mig) föder inte upp lovande hästar. Ingen som satsar på toppsport skulle komma till mig för att köpa en lovande häst. Utan det är ju isåfall sådana som vill rida på amatörnivå o ha roligt med en häst till Msv typ.
Fullblod tror jag, bidrar till som många andra skrivit, mod, hållbarhet och också motor ”bakifrån”.
Frågan är väl bara vad dressyrhingsten isf skulle tillföra? Som du inte får med hopphäst som rör sig väl/multitalang? 😊
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 464
Senast: HMQ
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 816
Senast: mackan
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 718
Senast: Karoliten
·
Avel Har under en längre tid suttit och funderat på betäcka mitt sto. Hon börjar komma upp i åldern (f-00) och vill inte vänta för länge. Har...
2
Svar
20
· Visningar
4 375
Senast: rostad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp