Engelska ridord?

E

Epona

Vad heter saker som har att göra med ridning, t.ex. trav, skritt, träns och sånt på engelska egentligen? Skulle vara bra att veta eftersom jag funderar på att åka till Irland i sommar, så kom gärna med en liten ordlista på engelska hästord om ni kan några. :p
 
Sv: Engelska ridord?

Skritt: walk
Trav: trot
galopp = staval som svenska.. :angel: glömmer det alltid..
Canter = långsam gallop har jag för mig
tölt; running walk
utrustning; tack
träns; bridle
tränsbett; snaffle
tygel; rein
nosrem; noseband
pannband; browband
grimma; halter. Har även hört ''headcollar'' från wales iaf
grimskaft; halter rope
sadel; saddle
fux; chestnut tror jag
gjord(sadelgjord); girth
stigbyglar; stirrups
nacke; poll
Hals; neck
bakdel; hindquarters
på tygeln; on the bit
samling; collection

Det är iaf hur jag pratar med mina amerikanska och engelska chatt/brevkompisar.. :3
fråga om det är ngt mer ord..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska ridord?

Canter är någorlunda långsam galopp för en galopphäst. För en ridhäst är det en ökad galopp ;).
 
Sv: Engelska ridord?

Vad är Lope då? Har hört det också i galoppsammanhang. Ännu långsammare galopp kanske?

Lead change är väl galoppombyte.
Reverse, volt tillbaka?
 
Sv: Engelska ridord?

Tack så mycket! :bow: Jag har faktiskt funderat över skillnaden på "galopp" och "canter", för jag har hört båda.

Är det någon som vet vad "hoppning" och "terrängritt" heter på engelska? Och sånt som "byt sittben"? :p
 
Sv: Engelska ridord?

Låt se om jag minns rätt nu...

Lope är ju western-varianten av galopp. Canter är typ arbetsgalopp, är den ökad heter det extended canter. Gallop är fyrsprång, eller vad man ska säga. Typ racer-galopp. ;)

Hoppning heter show jumping, terrängritt cross-country. Byta sittben heter "change diagonal".
 
Sv: Engelska ridord?

Aha, tack! Nu måste jag nog skriva ner alla orden så att jag inte glömmer bort dem.. ;) Vad heter ridvägarna förresten?
 
Sv: Engelska ridord?

Jag har en ord bok med ord. Som översätter från både svenska och engelska. :)
Men orkar inte skriva hela den boken här. Kolla om du inte kan låna nåt sånt på bibloteket kanske.
Annars är den från pollux, de kanske har den fortfarande...
Lycka till...
 
Sv: Engelska ridord?

Utrustning (typ täcken och sådant framför allt) kallas ofta Gear oxå =)
 
Sv: Engelska ridord?

Javisst. :) Det kan även kallas "tack", men det ordet används oftast bara till typ sadel och träns, dvs den utrusting som hästen har när man rider.
 
Sv: Engelska ridord?

grimma kan även heta bra "collar"
grimskaft kan heta "lead rope"
skottkärra = wheel barrow eller bara barrow (låter nästan som barrel när man uttalar det...)
vanliga skydd heter "boots"
och det vi kallar boots heter "over reach boots" så man får passa sig där lite...
hovkrats = hoof pick
täcke =rug
mocka boxarna=clean the stables
ensilage/hösilage =silage
pellets= nuts
müslifoder =mix
krossad havre =rolled oats
rida ut =hack
turridning =treking eller möjligtvis treeking... stavningen där är jag lite osäker...

kommer inte på fler nu... gud vad man tappar...
 
Sv: Engelska ridord?

Hästarna åt inte korn så jag vet faktiskt inte... :eek:
 
Sv: Engelska ridord?

Dajm! >< hm..
vad är det ''bait'' betyder nu igen? Betfor? O_o Eller var det korn? err..
och ''wrap hay'' är inte det också hösilage?
Lucern kunde jag med för en vecka sen..

Jajja.. det mesta brukar ju gå att förklara.. på msn skickar jag bilder så gissar vi oss fram till rätt med hjälp av google.. :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 888
Senast: Nox
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp