Englas EM-ponny klarade inte mätningen

Det svenska fälttävlanslaget på ponny-EM har tappat en ryttare redan innan tävlingarna dragit igång. Engla Westerbergs Magnificent klarade inte mätningen.

Äsch. Gråt ut i media. Bra att det blir rabalder om detta så folk nu på riktigt kan sluta fuska!
Synd om barnet? Ja, kanske. Men det är nog mer förräldrar och tränares fel i så fall som uppmuntrar fusk.

Rätt ska vara rätt. Fortsätt kontrollmät!
 
Äsch. Gråt ut i media. Bra att det blir rabalder om detta så folk nu på riktigt kan sluta fuska!
Synd om barnet? Ja, kanske. Men det är nog mer förräldrar och tränares fel i så fall som uppmuntrar fusk.

Rätt ska vara rätt. Fortsätt kontrollmät!
Fast nu mätte dom just innan avresa och då var det grönt.
Man måste ju kunna lita på en mätning.Dom vet ju att kontrollmätningar sker och ingen vill ju hamna på fel sida gränsen.

Det blir ju en oerhört tråkig och ffa dyr överraskning kan jag tycka.

Man blir nog inte heller uttagen till ett mästerskap om risken är överhängande att en inte får starta..

Även om fusket måste bort, är det ju något som är fel när hästarna klarar mätningarna ibland och ibland inte.
 
Äsch. Gråt ut i media. Bra att det blir rabalder om detta så folk nu på riktigt kan sluta fuska!
Synd om barnet? Ja, kanske. Men det är nog mer förräldrar och tränares fel i så fall som uppmuntrar fusk.

Rätt ska vara rätt. Fortsätt kontrollmät!
Självklart ska rätt vara rätt, men viss trygghet i tidigare gjorda mätningar måste också finnas. Förslaget med en "inmätning" per år som man sedan kan förlita sig på känns väl rimligt. Det är fruktansvärt ledsamt när det är barn det är fråga om och jag tycker att systemet känns alltför "hit or miss" för att vara okej för våra ungdomar.
 
Nja jag vet inte om det behöver finnas så mycket mer säkerhet i det. Om folk inte var så fruktansvärt duktiga på att kapa millimetrar vid mätningarna hemma så skulle risken att åka dit för överväxt ponny på tävlingarna minska drastiskt. Man kanske inte måste åka iväg med något som är 152 cm bara för att man kan det.
 
Tycker också att det är skönt att det kontrolleras, känns som det fuskas allt för mycket. Tycker mer synd om den/dom ryttarna som hamnar utanför placering/inte blir uttagen för att en med en för stor ponny går före. Har svårt att tro att ryttarna inte har koll om ponnyn ligger på gränsen/är för stor.
Hade varit intressant att veta vad den mättes till i Sverige och hur stor den var på mästerskapet (samma med dressyrponnyn).
 
Jag har svårt att förstå varför detta ska vara ett problem oavsett om ägarna försöker fuska.

Veterinären på plats är där för att försäkra att hästen inte är drogad eller verkad för mycket och att den är i mätbart skick. Så fort veterinär intygat så kan jag tycka att slutmätning är gjord.

Vad har vi veterinär på plats för om deras ord inte väger något?
Varför är vi på uppsamlingsplatser som är godkända om de inte är tillräckligt bra för att mäta på?
Varför har vi registrerade mätare som skriver på papprena om underskriften inte är bindande?
Varför mäter vi på ett ställe (manken) som vi nu mer VET inte är statisk och kan ändra sig upp till 5 cm i höjd?
Varför drar vi bort en standardhöjd på skorna. Mät barfota!
Varför har vi en slutmätning som ska gälla, när den uppenbarligen inte gäller och dessutom väcker frågan om hur seriösa våra veterinärer och mätare ses från utlandet?
Om problemet att det mäts fel och oseriöst hemma i Sverige, vem har rätten att hävda att de på tävling mäter mer rätt?

Om mätningen är en annan än FEI´s så bör man ändra till deras mätsystem (detta är jag inte insatt i).

Visst finns det de som fuskar men jag kan tycka att de både är få och knappast så utbrett som folk vill göra gällande. Den största majoriteten är ju ärliga människor som bara vill ha sin häst mätt för tävling.
Har du fått ett papper så ska det gälla, oavsett fusk eller inte.

Problemet KAN ju inte vara fuskarna........det måste ju vara de som mäter och skriver under ett papper men inte har någon som helst tyngd.

Det är givetvis där vi ska börja jobba ifrån.
 
Tycker också att det är skönt att det kontrolleras, känns som det fuskas allt för mycket. Tycker mer synd om den/dom ryttarna som hamnar utanför placering/inte blir uttagen för att en med en för stor ponny går före. Har svårt att tro att ryttarna inte har koll om ponnyn ligger på gränsen/är för stor.
Hade varit intressant att veta vad den mättes till i Sverige och hur stor den var på mästerskapet (samma med dressyrponnyn).

Denna var 1cm för stor tror jag att jag läste någonstans.
 
Visst finns det de som fuskar men jag kan tycka att de både är få och knappast så utbrett som folk vill göra gällande. Den största majoriteten är ju ärliga människor som bara vill ha sin häst mätt för tävling.
Har du fått ett papper så ska det gälla, oavsett fusk eller inte.

Det är klart att prislappen för en internationell framgångsrik ponny på 148 cm som är likvärdig en annan på samma nivå på152 cm skiljer sig betydligt, kanske miljonen- jag tror fusket eller om man då säger viljan att mäta ner framgångsrika ponnys på hög nivå som de vet är lite för stora är mkt stor o om det räknas som fusk så är fusket utbrett, sedan att den klicken är förhållandevis liten i förhållande till stora skaran, men det är ju en annan sak.
 
Har du fått ett papper så ska det gälla, oavsett fusk eller inte.

Så du tycker att en ponny ska ha det måttet som står oavsett höjd bara en vet o mätman skrivit under?

Här mättes en fei ponny på 156 cm ner till 148 cm, gjorde såklart mkt på prislappen. Sedan blev den skadad så det " märktes" aldrig men jag vet hur de gjorde.
 
Det är klart att prislappen för en internationell framgångsrik ponny på 148 cm som är likvärdig en annan på samma nivå på152 cm skiljer sig betydligt, kanske miljonen- jag tror fusket eller om man då säger viljan att mäta ner framgångsrika ponnys på hög nivå som de vet är lite för stora är mkt stor o om det räknas som fusk så är fusket utbrett, sedan att den klicken är förhållandevis liten i förhållande till stora skaran, men det är ju en annan sak.

Ja, det är en liten klick. Men, problemet är ju inte att de som säljer eller de som köper en sådan häst. Det är mätningmetoden och/eller att de som uppenbarligen skrivit på inte har tyngd nog att stå för sitt beslut, varken här eller utomlands.

Ingen annan kan stå för det beslutet än den som skrivit på intyget. Det är ju det som är essensen i det hela. Om dessa blev anmälda eller på något sätt fått en reprimand så skulle ju problemet bli betydligt mindre. Varför ska de som håller hästen vid mätning eller köper hästen vara de som straffas?
 
Så du tycker att en ponny ska ha det måttet som står oavsett höjd bara en vet o mätman skrivit under?

Här mättes en fei ponny på 156 cm ner till 148 cm, gjorde såklart mkt på prislappen. Sedan blev den skadad så det " märktes" aldrig men jag vet hur de gjorde.

Självklart! Varför ska vi annars mäta? Varför ska annars en mätman och en veterinär vara där? Det finns ingen logik i en mätning som INGEN tänker stå för.
Jag fick i alla fall alltid lära mig att har du skrivit på ett papper så får du stå för din underskrift.
Då kan du ju mäta själv i stallet hemma och skriva på ett låtsaspapper. Det blir ju lika mycket värt men du betalar inte för att göra det.

Sedan kan man undra vad de mätare/veterinärer på tävlingarna har för meriter och varför de är MER tillförlitliga? För den frågan måste i sammanhanget också väckas.
 
Det är ingen hemlighet att många ponnys har glädjemätts av blundande o slarviga mätmän/ veterinärer. Har säkert stramats upp men förr var det ju jättevanligt med D-ponnysar som låg i intervaller 152- och som högst 157 cm.

Vad som hände förr är ju ganska ointressant när ponnyn ifråga är åtta år och därmed s.k. slutmätt i år.
 
Självklart! Varför ska vi annars mäta? Varför ska annars en mätman och en veterinär vara där?


Bara för att veterinären o mätmannen vet inte att ponnyn inte ridits på en mån, snålfodrats, verkats hårt samt inte fått vatten före besöket. Är det sådana ponnys vi vill ha ut?

Jag tycker det är bra med kontrollmätningar, ja menar de kan ju mäta själv när de köper, var ju en dressyrponny nu som föll trots protester o flertal ommätningar så var den för stor. Tycker du det är rimligt?
 
Bara för att veterinären o mätmannen vet inte att ponnyn inte ridits på en mån, snålfodrats, verkats hårt samt inte fått vatten före besöket. Är det sådana ponnys vi vill ha ut?

Jag tycker det är bra med kontrollmätningar, ja menar de kan ju mäta själv när de köper, var ju en dressyrponny nu som föll trots protester o flertal ommätningar så var den för stor. Tycker du det är rimligt?

Jag tycker att det är helt jäkla orimligt med ständiga ommätningar hipp som happ. Det vore isf bättre att alla ponnyer mättes i början varje år och att SvRF har samstämmiga regler med FEI.
 
Ingen annan kan stå för det beslutet än den som skrivit på intyget. Det är ju det som är essensen i det hela. Om dessa blev anmälda eller på något sätt fått en reprimand så skulle ju problemet bli betydligt mindre. Varför ska de som håller hästen vid mätning eller köper hästen vara de som straffas?

Bara för att ponnyn i flertal fall har fått "mätbehandling"...så...det kan du väl inte ge de som mäter en reprimand för.Eller?
 
Det finns fortfarande för stora ponnysar på tävlingsbanorna, här har någon har slutmätt glatt eller på en ponny ur kondition och snålmatad. Det är ju inte så att ponnyn är mätt till 149 cm.

Hur kan du påstå detta? Känner du till ponnyn och ägarna sen innan?

En av mina ponnyer har ett mätintyg på 136 cm. När mätstickan las på var han 144,5 cm. (Om jag inte minns alldeles tokigt.)
Jag har haft en ponny som vid mätning som 7-åring var 146,5 cm. Som 8-åring mättes den in till 144,5 cm. I likvärdig träning vid båda tillfällena.
Det är kanske bara att inse att manken inte är en bra mätpunkt. (Vilket det också har skrivits om tidigare.)
 
Jag tycker att det är helt jäkla orimligt med ständiga ommätningar hipp som happ. Det vore isf bättre att alla ponnyer mättes i början varje år och att SvRF har samstämmiga regler med FEI.

Eller en bit in i tävlingssäsongen. Ingen ide att mäta i början varje år när det finns gott om tid att sänka måttet.

Sedan är det ju ointressant att hålla på att mäta de som ligger väl i ramen för sin kategori, ex 146 cm slutmätt ponny växer sannolikt inte över.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges hopplandslag hade säkrat EM-guldet redan innan sista ryttaren Rolf-Göran Bengtsson hade startat. Lagkamraterna försökte hålla...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagen till VM i sportkörning för ponny och EM i fyrspann för häst är uttagna.
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lena Bredberg, landslagsledare ponnyfälttävlan, har nominerat fem svenska ekipage till ponny-EM i fälttävlan i Le Mans, Frankrike, 27-30...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag, tisdag, smyger ponny-EM i Frankrike i gång med invigning, lottning av startordning i lagtävlingarna och besiktning av...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp