Englas EM-ponny klarade inte mätningen

Eller en bit in i tävlingssäsongen. Ingen ide att mäta i början varje år när det finns gott om tid att sänka måttet.

Sedan är det ju ointressant att hålla på att mäta de som ligger väl i ramen för sin kategori, ex 146 cm slutmätt ponny växer sannolikt inte över.

Och tävlingarna i januari är helt ointressanta eller hur menar du?
 
Hur kan du påstå detta? Känner du till ponnyn och ägarna sen innan?

Inlägget försvann, vet inte var.
Jo jag kände till ponnyn väl samt ägaren till stallet där ponnyn stod. Och jag vet vilka problem de hade att få ner den och vilka åtgärder de la in. Tycker du det är ett konstigt påståeende?
Inte tro du väl att ponnysar som tävlat internationellt för Sverige och upptäckts vara 157 cm ex är 147 cm hemma?
 
Sedan är det ju ointressant att hålla på att mäta de som ligger väl i ramen för sin kategori, ex 146 cm slutmätt ponny växer sannolikt inte över.

Nä, men spänd så kan manken hamna på ca 150 om manken var på lägsta när den mättes och högsta på tävling spänd. Vilken av de två är rätt då?
 
Bara för att veterinären o mätmannen vet inte att ponnyn inte ridits på en mån, snålfodrats, verkats hårt samt inte fått vatten före besöket. Är det sådana ponnys vi vill ha ut?

Jag tycker det är bra med kontrollmätningar, ja menar de kan ju mäta själv när de köper, var ju en dressyrponny nu som föll trots protester o flertal ommätningar så var den för stor. Tycker du det är rimligt?

Jag förstår inte......bara för att jag tycker att en mätning är något veterinär och mätare ska stå för eftersom det är de som skriver på så kan jag ju fortfarande inte tycka att det är rimligt att några få människor är så förbannat dumma att de mutar, svälter eller på annat sätt får genom sin häst till ponny.
 
Inlägget försvann, vet inte var.
Jo jag kände till ponnyn väl samt ägaren till stallet där ponnyn stod. Och jag vet vilka problem de hade att få ner den och vilka åtgärder de la in. Tycker du det är ett konstigt påståeende?
Inte tro du väl att ponnysar som tävlat internationellt för Sverige och upptäckts vara 157 cm ex är 147 cm hemma?

Jag tycker att det är ett ganska otrevligt påstående, ja.
Vad jag har läst så har de senaste fallen av för stora ponnyer inte gett någon uppgift om hur höga ponnyerna var vid mätningstillfällena utomlands. Har du uppgifter om det?
 
Inlägget försvann, vet inte var.
Jo jag kände till ponnyn väl samt ägaren till stallet där ponnyn stod. Och jag vet vilka problem de hade att få ner den och vilka åtgärder de la in. Tycker du det är ett konstigt påståeende?
Inte tro du väl att ponnysar som tävlat internationellt för Sverige och upptäckts vara 157 cm ex är 147 cm hemma?

Detta bevisar ju egentligen bara att en manke inte är vad man förr trodde den var. Att den går att mixtra med borde vara bevis för de flesta att mätmetoden inte är tillförlitlig och att man kan hamna både över och under strecket trots att många vill göra gällande att så inte är fallet och att en mankhöjd under storhästmått alltid är felmätt om den senare visar sig vara större. Det skulle ju i teorin kunna vara tvärtom.
 
Jag förstår inte......bara för att jag tycker att en mätning är något veterinär och mätare ska stå för eftersom det är de som skriver på så kan jag ju fortfarande inte tycka att det är rimligt att några få människor är så förbannat dumma att de mutar, svälter eller på annat sätt får genom sin häst till ponny.

Men problemet är ju att du kan inte veta om det är några få om man ser till den klicken där intresse kan finnas. Det kanske tom är en ganska stor % som slier med olika lösningar för att få ner måtten på gränsfall beroende på hur bra ponnyn är.
Det är ju ganska ointressant ex om en ponny knotar i LB o LA ex.
 
Inte helt, men generellt mindre attraktiva då det är färre tävlingar.
Första ? obs tävlingen i år för ponny låg väl i slutet av jan ( Halmstad) och den följs ju av fler senare på säsongen.

I januari 2018 var det bl.a. Trettonspelen, Baltic cup och Sverigeponnyn-kval. Ganska intressanta tävlingar.
 
Har du uppgifter om det?

Nej inte senaste dressyrfallet men det borde gå att skaka fram. Men ville de inte höja lägsta måttet till152? jag får återkomma om det om jag hittar det.

Återkommer redan, hittar inte just den önskan men när de mättes om av Fei så gällde 148 cm och det klarade ingen som var uttagen.
 
Nej inte senaste dressyrfallet men det borde gå att skaka fram. Men ville de inte höja lägsta måttet till152? jag får återkomma om det om jag hittar det.

Återkommer redan, hittar inte just den önskan men när de mättes om av Fei så gällde 148 cm och det klarade ingen som var uttagen.

Och vad säger att FEI:s mätteam är mer kompetent än det mätteam som mätte ponnyn i Sverige?
Mätningarna ger 1 cm marginal för skorna samt avrundar neråt till närmaste hela centimeter. (Alltså 149,9 cm på mätning av skodd ponny = 148 cm.)
 
Men problemet är ju att du kan inte veta om det är några få om man ser till den klicken där intresse kan finnas. Det kanske tom är en ganska stor % som slier med olika lösningar för att få ner måtten på gränsfall beroende på hur bra ponnyn är.
Det är ju ganska ointressant ex om en ponny knotar i LB o LA ex.


Och vad jag förstår tänker du att mätning PÅ tävling av mätman eller veterinär eller dem i kombination eller, gud förbjude, någon random person, är den enda rätta mätmetoden?

Om, ja....
Då måste man ju också bestämma sig för att man tycker att de är duktigare på sitt jobb och att fusk absolut inte förekommer där.
Är det rimligt att betala 1-2 mätningar hemma, åka dyrt på tävling för att få ett definitivt mätresultat där, kanske utomlands för en massa tiotusentals pengar? Kommer det gälla sedan då eller är det lika osäkert att du måste mäta nästa år igen? Om man måste mäta varje år, är inte det ett erkännande på att mankhöjd faktiskt fluktuerar och inte är så himla säkert?

Om nej...
Då får man bestämma sig för en metod, hålla sig till den och de som skrivit på måste stå för det. Hur det ser ut sedan är inte relevant. Vilken metod är icke relevant, bara det är en som är slutgiltig och alltid kommer att gälla.
 
Jag tycker Lenas förslag om en FEI-mätning av aktuella ponnyer i början av året är bra. Då vet alla vad som gäller. Att som familj lägga tid, mycket pengar och förhoppningar på att resa med ett barn till en internationell tävling med en häst som bara veckor eller månader tidigare (på tävling eller vid officiell mätning) är ok inte får starta blir ju väldigt tungt, för alla i laget, men barnet mest.
Eftersom jag inte tror att landslagsledarna önskar sig denna situation så tror jag inte att de "mäter ner" vid kontrollmätning innan avfärd. Och en häst som inte är i träning, inte fodras tillräckligt etc är väl knappast aktuell för att starta i EM.

Jag har också funderat en del på en del ponnyers höjd och undrat hur de har passerat mätstickan. Med nya systemet så minskar dock osäkerheterna. Bara det faktum att hästarna inte mäts hemma. Men som andra har sagt så kan mankhöjden också ändras över tid. (Därmed inte sagt att det inte kan förekomma fiffel i samband med försäljning, men inför tävling så tror jag det är mycket svårt)

Sedan är det ju inte alls säkert att ponnyn/ekipaget har större chans att vinna bara för att den är någon cm för stor.
 
Jag vet att skimmelponnyn ( int nat ft bla o nat dressyr) från förr va 157 cm, den gick väl aldrig in i ponnysvängen igen efter att det som alla visste uppdagades.
Skimmel? Du menar inte Englas ponny? Är det något som hände förr, innan nya mätreglerna, så är det ju inte relevant idag.
 
Jag tycker Lenas förslag om en FEI-mätning av aktuella ponnyer i början av året är bra. Då vet alla vad som gäller..

Jag tycker det är lite väl mycket att mäta varje år. Man måste ju ändå förstå att hästen inte kommer växa mer efter att antal år. Om man anser att mätmetoden eller något annat är fel så får man ju ta det i den änden känns det som.
Varför skulle liksom en mätning varje år vara mer säkert?

Fusket kommer eventuellt minska men å andra sidan är trovärdigheten inte bättre om vi inte har förtroende för mätmän, veterinärer eller metoden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges hopplandslag hade säkrat EM-guldet redan innan sista ryttaren Rolf-Göran Bengtsson hade startat. Lagkamraterna försökte hålla...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagen till VM i sportkörning för ponny och EM i fyrspann för häst är uttagna.
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lena Bredberg, landslagsledare ponnyfälttävlan, har nominerat fem svenska ekipage till ponny-EM i fälttävlan i Le Mans, Frankrike, 27-30...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag, tisdag, smyger ponny-EM i Frankrike i gång med invigning, lottning av startordning i lagtävlingarna och besiktning av...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp