Enhästars Ifor Williams

Tajger

Trådstartare
Någon som har nån erfarenhet av enhästars-släp? Jag ska köpa nytt eller begagnat, och när vi idag var hos en återförsäljare talade han sig varm för enhästars-släp. Min första tanke var - NEJ - men sen började jag fundera.

Jag kör alltid bara en häst. Jag åker inte på meeting och behöver en massa saker. Den är lättare vilket gör att bilen drar mindre bensin. Hästen har större plats att stå jämfört med ett tvåhästars. Osv.

Några synpunkter?
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Det har skrivits en hel del om detta i olika hästtidningar. Många (trafikpolis etc) förordar enhästars för att de går bättre bakom bilen, är jämnare lastade och sedan får man ju ett dubbelaxlat släp till lägre tjänstevikt. Mer komfort för hästen än ett enkelaxlat, men mer lastvikt.

Behöver man inte utrymmet tycker jag det är en utmärkt lösning, och andrahandsvärdet verkar högt.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Tack för svaret. Får leta och se om jag kan hitta några artiklar om det.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Jag har kört olika enhästars släp, både Henra och Ifor, bägge boggie, och jag kan rekommendera Iforn. Den är lika stadig och skön att ha bakom bilen som ett tvåhästars, samt rejäl och gediget byggt, medans Henran tex, slänger som ett löst frimärke bakom samt är rätt skör rent allmänt i kvaliteten (plyfa väggar). Iforn som jag lånar ofta för att köra min häst, är jättestadig, ligger super bakom bilen och den är luftig och trivsam för hästen.

min enda kritik är baklämmen som är väldigt brant och tjock, samt att jag skulle vilja ha ett mellanläge på bakbomms fästenas höjd, de två fästen som finns är det lägsta superlågt, en 1.70 häst får det i knävecket, och det högre blir lite väl högt.

summa summarum gillar jag släpet och skulle gärna köpa ett.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Det var skönt att höra, för nu har jag köpt ett! Det står ute på gården och glänser:) Har dock inte provkört hästen i det ännu, det blir nog inte förrän nästa vecka.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Du måste skriva senare och säga om du är nöjd.
Är också på gång att leta nytt/begagnat släp och kör bara en häst. Har över huvudtaget inte ens tänkt på enhästars.
Hur stor skillnad är det i bredd mot ett vanligt släp? Eftersom vi hämtar hö i släpet också är det bra och veta om det skiljer mycket.
Är det stor skillnad i pris mot ett 2-hästars?
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Du måste skriva senare och säga om du är nöjd.
Är också på gång att leta nytt/begagnat släp och kör bara en häst. Har över huvudtaget inte ens tänkt på enhästars.
Hur stor skillnad är det i bredd mot ett vanligt släp? Eftersom vi hämtar hö i släpet också är det bra och veta om det skiljer mycket.
Är det stor skillnad i pris mot ett 2-hästars?

Ifor tror jag bara skiljer 10-20 cm på bredden.


Jag gillar tanken med enhästars för trafiksäkerheten men vill kunna ta med hö när jag ska ta med hästen bort några dagar så jag håller mig till tvåhästars med hel mellanvägg.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Svar till både Novalisa och HannaZ - det skiljer 20 cm på mitt gamla släp och det nya. Lastbredden inuti är 130 cm, för en häst alltså.

Priset skiljer inte så mycket, eller jo, till ett tvåhästars IW, men det finns ju boogiesläp som är billigare.

Jag kör till träning en gång i veckan, och har hittills inte varit iväg nåt längre på de två år jag haft min häst. Skulle det bli aktuellt får jag antingen lägga mer saker i bilen, eller låna ett annat släp. Sadelkammare är monterad på skötardörren, och där får ju plats en del. Ett par småbalar kan man få plats med framme vid fronturlastningen om jag skulle åka iväg flera dagar, men det finns inga planer på just nu iaf.

Har inte provkört med häst i ännu, rapporterar när jag gjort det.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Puffar nyfiket din tråd. Har du hunnit provköra ännu? Funderar allvarligt på att köpa ett och ser rent teoretiskt bara fördelar än så länge.
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Jajemen! Det var smidigt att köra, hästen stod lugnt och stadigt. Det var bara fronturlastningen han tyckte var konstigt, han tog ett skutt ut över rampen:D När jag lastade honom första gången försökte han vända innan jag satt fast honom, det var ju ganska brett där inne:) Jag skickar ju bara in, så han kände sig nog ensam i det breda släpet;) Men sen stod han lugnt, som sagt.

Bara positivt ännu så länge!
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Har du mulighet til å legge inn et bilde av sadelskapet?
Funderer på å ettermontere et på min Ifor... om det lar seg gjøre:o
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Bilder komma pronto!

025.jpg

024-2.jpg
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Nu har du ju visserligen redan köpt transport och är nöjd, men för andra som kanske går i samma tankar så passar jag på att säga att enhästarssläp är verkligen kanon! Har en Fautras JMS och är hur nöjd som helst. Otroligt smidig att dra dels för att den är precis lika bred som bilen och dels för att den inte är lika tung som en 2-hästars. Hästen älskar utrymmet och att den är så stabil. Kan verkligen rekommendera denna transport och även 1-hästars i allmänhet till alla!
 
Sv: Enhästars Ifor Williams

Ja, jag har sadel, träns, benskydd, hjälm och längst ner en påse hö;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 105
Senast: Thera
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp