Enhästars transporter

Sixten

Trådstartare
Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny.

Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera skäl, jag åker aldrig med mer än en häst, använder inte transporten till att köra så mycket mer än häst i osv. Vill ha sadelkammare.

De senaste åren har det kommit några olika märken och modeller och vad jag vet finns nu Ifor Williams, Böckmann, Henra, Humbaur, Blomert, Fautras, Cheval och säkert nån mer.

Vilka har ni erfarenhet av och vad tycker ni om dem?
 
Jag har ett ifor HB403 och är väldigt nöjd. Jag behövde komma ner lite i tjänstevikt men gillar ifor så då blev det enhästars. Hästen gillar det och det är smidigt att man får plats att röra sig i släpet 😊
 
Jag har ett ifor HB403 och är väldigt nöjd. Jag behövde komma ner lite i tjänstevikt men gillar ifor så då blev det enhästars. Hästen gillar det och det är smidigt att man får plats att röra sig i släpet 😊
Hur stor häst har du? Jag upplever det som lite litet...
 
Hur stor häst har du? Jag upplever det som lite litet...
Hon är drygt 170, lite rejäl modell 😊
Känns inte litet på något sätt för henne.
5AF48A11-7017-4C28-83B2-12044DFFC93D.jpeg
 
Jag har Ifor W och har haft Cheval.
Ifor är kraftigare och rejälare i konstruktionen och har bättre ventilation, Cheval har smidigare bommar och kan fås med en helt ok inbyggd sadelkammare. I Ifor är det ett skåp man kan montera på insidan av skötardörren som är alternativet.
Så olika fördelar / nackdelar helt enkelt.
 
Jag har Ifor W och har haft Cheval.
Ifor är kraftigare och rejälare i konstruktionen och har bättre ventilation, Cheval har smidigare bommar och kan fås med en helt ok inbyggd sadelkammare. I Ifor är det ett skåp man kan montera på insidan av skötardörren som är alternativet.
Så olika fördelar / nackdelar helt enkelt.
Man kan ju få andra ifor med inbyggd sadelkammare (istället för frontturlastning), men det kanske inte går med 403?

Ventilationen är verkligen toppen i ifor. Håller svalt och bra!
 
Man kan ju få andra ifor med inbyggd sadelkammare (istället för frontturlastning), men det kanske inte går med 403?

Ventilationen är verkligen toppen i ifor. Håller svalt och bra!
Nej det går inte enligt ÅF, då enhästars är för litet för att bygga den bra. Cheval har ju lyckats där dock så egentligen borde det inte vara omöjligt, men det görs inte. Cheval är ju visserligen 10 cm bredare i innermått, kanske därför det funkar? Ifor är 130 och Cheval 140 cm brett.
 
Nej det går inte enligt ÅF, då enhästars är för litet för att bygga den bra. Cheval har ju lyckats där dock så egentligen borde det inte vara omöjligt, men det görs inte. Cheval är ju visserligen 10 cm bredare i innermått, kanske därför det funkar? Ifor är 130 och Cheval 140 cm brett.
Ah jag förstår!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har Fautras jsm med step-up, aidsystem (bommen kan stängas inifrån), möjlighet att lasta ur i fram, super om man åker ensam. Stadig och bra, men upplever den lite trång i fram. Sadelskåp monterad på dörren. Men har inget att jämföra med direkt då det är min första.
 
Jag har ett cheval gold one. Har dock inte sadelkammare på mitt. Jag är supernöjd och hästen med. Har inte haft några problem med det. Har valt till takventilation och har gardin bak och luften är riktigt bra i det
 
Hade ett Fautras JMS förut. Bytte enbart för att jag behövde ett tvåhästars. Skulle jag inte längre ha behov av ett tvåhästars hade det definitivt blivit ett Fautras JMS igen. Hade sadelskåp på framdörren på min och så kunde man dessutom använda framdörren som fronturlastning. Väldigt rejält och bra släp med låg tyngdpunkt och stabila vägegenskaper. Även min gamla häst, som var omöjlig att lasta i en vanlig transport, gick bra att lasta själv i den. Hade min Fautras i drygt 10 år och enda problemet jag hade med den var att elen spökade lite på slutet men det åtgärdades rätt enkelt (nån kopplingsdosa som behövde bytas). De kan bli lite tråkiga i färgen efter ett par år men det går att polera upp för den som orkar. :)
 
Är det nån som har erfarenhet av henra eller humbaur? Det verkar dyka upp en å annan beg nu som inte är cheval eller ifor, lite intressant tycker jag 🙂
 
Är det nån som har erfarenhet av henra eller humbaur? Det verkar dyka upp en å annan beg nu som inte är cheval eller ifor, lite intressant tycker jag 🙂
Jag har haft Henras. Kanonsläp för både stora och små och definitivt ingen skrammellåda som en del andra släp. Skakar man på bommarna ska det ju liksom inte skramla i hela släpet.

Humbaur har jag ingen egen erfarenhet men har hjälpt en häst som skadat sig på sparkplåten som lossat och skurit upp benet. Måndagsexemplar eller inte låter jag dock vara osagt men popnitarna var ynkligt små.
 
Jag har haft Henras. Kanonsläp för både stora och små och definitivt ingen skrammellåda som en del andra släp. Skakar man på bommarna ska det ju liksom inte skramla i hela släpet.

Humbaur har jag ingen egen erfarenhet men har hjälpt en häst som skadat sig på sparkplåten som lossat och skurit upp benet. Måndagsexemplar eller inte låter jag dock vara osagt men popnitarna var ynkligt små.
Tack för input! Jag tror mer och mer att det blir ett enhästars för mig. Och det är ju alltid intressant med nån som faktiskt har använt nåt av dem.
För övrigt är Ifor är väl den jag själv är mest tveksam till pga att jag har stor och lång häst och de är lite lägre än de flesta andra jag har tittat på.
Fautras är för dyr.
Resten är möjliga alternativ...
 
Tack för input! Jag tror mer och mer att det blir ett enhästars för mig. Och det är ju alltid intressant med nån som faktiskt har använt nåt av dem.
För övrigt är Ifor är väl den jag själv är mest tveksam till pga att jag har stor och lång häst och de är lite lägre än de flesta andra jag har tittat på.
Fautras är för dyr.
Resten är möjliga alternativ...
Hur stor är din häst?
Jag har aldrig ens tänkt att iforn skulle vara liten. Min stora häst får plats utan problem 😊
 
Tack för input! Jag tror mer och mer att det blir ett enhästars för mig. Och det är ju alltid intressant med nån som faktiskt har använt nåt av dem.
För övrigt är Ifor är väl den jag själv är mest tveksam till pga att jag har stor och lång häst och de är lite lägre än de flesta andra jag har tittat på.
Fautras är för dyr.
Resten är möjliga alternativ...
Min stora häst jag hade på den tiden var en stadig modell. Han reste som en kung i min Henra. I en tvåhästars blev det liksom äkta trångt för honom även med snedställda mellanväggar.
 
Hur stor är din häst?
Jag har aldrig ens tänkt att iforn skulle vara liten. Min stora häst får plats utan problem 😊
Han är 1,70 hög i högrest, lång och maffig modell. Mycket häst helt enkelt. Väger en bit över 600 kg och drar 160 i täcken.
Iforn är en dm lägre och en dm smalare än tex cheval (sen är den kanske inte mitt förstahandsval av andra skäl) men jag har provat båda till andra hästar än min egen och tycker att iforn är uppenbart mindre.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 467
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 406
Senast: HannaZ
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 423
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp