Eniro, Ratsit och liknande

Mineur

Trådstartare
Moderator
Min sambo, som alltså inte är svensk, tycker att det är helt galet att man i Sverige kan ta reda på var vem som helst (nåja, med vissa undantag) bor genom en enkel sökning på Internet. Det systemet finns inte här. Jag har försökt att försvara det med att det är väldigt smidigt när man vill ha tag på folk, och att "men varför skulle någon vilja lilla mig/dig något", men känner att argumenten bleknar även i mina egna öron... Det verkar ju rätt läskigt ändå, med tanke på alla knäppgökar som finns där ute. Möjligtvis färgas min åsikt av att jag ser mycket kriminalserier på TV :angel:

Är det här något ni funderar på? Har ni valt att inte synas på dylika sidor? För visst kan man väl välja det? Där tycker min sambo för övrigt att det är helt galet att det är en sak man måste välja att inte vara med i, alltså att standarden är att man automatiskt är med.

Jag har inte stenkoll på hur det här funkar förresten, så har jag gjort några felaktiga antaganden här så får ni gärna korrigera mig!
 
Ja, det är ganska galet. Jag har också tänkt på det några gånger och vet inte alls varför det finns ett sådant system. Sen är jag också godtrogen, och har inte varit med om hittills i livet att någon sökt upp mig vid mitt hem. Dock var jag lite orolig för det efter en dispyt med en riktig knäppskalle för ett tag sedan, och höll koll över axeln när jag tog ut hunden på kvällen. Nu när jag tänker efter så hade jag ju faktiskt inte alls behövt vara orolig för det om min adress inte gick att hitta.
 
Vissa ställen kan man be att bli borttagen (eniro, hitta bl.a.). Andra (t.ex. ratsit) kan man inte välja.

Jag avskyr dessa sidor.

Tillägg: jag använder iofs dessa sidor själv ibland för att kolla upp folk, och skulle inte dessa finnas man kan ju ringa Skatteverket och få uppgiften men det känns ändå som ett större steg än att typ söka upp min adress på fyllan nån natt.
 
Jag har gjort så att min telefonoperatör inte lämnar ut mitt nummer till någon av dessa sajter och har tagit bort mig själv från både Eniro och Hitta eftersom ja, jag tycker att det är vansinnigt hur det fungerar i Sverige. Det är för mig obegripligt varför det ska vara så extremt löjligt enkelt att hitta människor men även att man själv inte kan välja - Ratsit och Mer Info är ju inte valbara till exempel.

Min make är ju inte svensk och för honom är det här total galenskap. Han känner sig sjukt obekväm med hela grejen.
 
Jag har gjort så att min telefonoperatör inte lämnar ut mitt nummer till någon av dessa sajter och har tagit bort mig själv från både Eniro och Hitta eftersom ja, jag tycker att det är vansinnigt hur det fungerar i Sverige. Det är för mig obegripligt varför det ska vara så extremt löjligt enkelt att hitta människor men även att man själv inte kan välja - Ratsit och Mer Info är ju inte valbara till exempel.

Min make är ju inte svensk och för honom är det här total galenskap. Han känner sig sjukt obekväm med hela grejen.
Jag har dolt nr så mitt nummer finns inte med på nån av dessa men de skriver ju ändå ut adressen.
 
Det är för att folkbokföringsuppgifter är offentliga om man inte tagit bort dem aktivt.

Jag som jobbar med att behandla orosanmälningar som kommer in till socialtjänsten älskar att jag kan hitta telefonnummer till de jag behöver komma i kontakt med snabbt istället för att behöva skicka vanliga brev.
 
@Mineur går det att ringa nåt ställe hos er för att få folkbokföringsuppgifter? (Alltså som att man här kan ringa Skatteverket.)
Nix, inget sådant finns. Man måste ha väldigt goda skäl och juridisk uppbackning för att få sådan information.
Jag gillar offentlighetsprincipen.

Jag brukar bli lite lagom osams om detta särskilt med britter, vilka istället är extremt toleranta för kameraövervakning. Det är inte jag.
Min sambo är extremt icke-tolerant när det gäller allt som har med sådant här att göra, alltså inklusive kameraövervakning, på ett sätt som nästan gör mig lite full i skratt ibland (elakt, jag vet). Det är ett sådant där ämne som jag undviker att ta upp när jag är trött, för jag vet att han kan hålla låda i typ två timmar om hur hemskt det är.

Vad är det som gör att du uppskattar offentlighetsprincipen?

Jag har inga problem med att jag är enkel att hitta. Ser mer fördelar än nackdelar med det.

Dessutom blir det ju intressant med tanke på hur mycket folk delar på sociala medier men tycker det är läskigt att folk kan få tag på ens nummer ?
För mig är det mer adressen än telefonnumret som är läskigt. Att vem som helst kan leta upp min adress och komma hem till mig, liksom. Och på sociala medier kan man ju i alla fall välja att ha privata konton (ja, jag vet att det fortfarande finns en pytteliten risk att saker kommer ut), samt välja vad och hur man delar. Min sambo, till exempel, har inte ens sitt riktiga efternamn, har privata konton och delar väldigt lite personliga saker.
 
Jag förstår inte alls känslan av att vara så obekväm med att vara lättillgänglig. Jag har liksom inget att dölja, folk kan få veta allt om mig om de vill, det stör mig inte det minsta faktiskt. Har inte heller något emot kameraövervakning MEN det förutsätter ju att det finns ett fungerande regelverk.
 
Jag har inga problem med att jag är enkel att hitta. Ser mer fördelar än nackdelar med det.

Dessutom blir det ju intressant med tanke på hur mycket folk delar på sociala medier men tycker det är läskigt att folk kan få tag på ens nummer ?

Jag är inte alls hemlig på sociala medier, eller på nätet överlag. Men säger som @Mineur att det främst är adressen och telefonnumret som är lite känsligt. Följer man mig i sociala medier så vet man nog att jag bor på Kungsholmen, men det är svårt att söka upp mig i mitt hem eftersom det finns en del hem på den ön. Nu kan man med ett knapptryck se en bild på min port, vilken underlättar rejält för knäppgökar som får för sig att terrorisera folk i deras hem.
 
Jag är inte alls hemlig på sociala medier, eller på nätet överlag. Men säger som @Mineur att det främst är adressen och telefonnumret som är lite känsligt. Följer man mig i sociala medier så vet man nog att jag bor på Kungsholmen, men det är svårt att söka upp mig i mitt hem eftersom det finns en del hem på den ön. Nu kan man med ett knapptryck se en bild på min port, vilken underlättar rejält för knäppgökar som får för sig att terrorisera folk i deras hem.
Jag tänker att 1) det är extremt osannolikt att en knäppgök skulle söka upp mig och 2) vill man verkligen ta reda på var någon bor så är det väl inte omöjligt bara för att det tar lite längre tid
 
Jag tänker att 1) det är extremt osannolikt att en knäppgök skulle söka upp mig och 2) vill man verkligen ta reda på var någon bor så är det väl inte omöjligt bara för att det tar lite längre tid

Jag tänker likadant. Men utesluter heller inte risken att en knäppgök skulle söka upp en om det var enkelt, men skulle skippa det om det blev för mycket jobb. Det finns säkert dom som bara "vill skrämmas lite", den knäppgöken som jag stötte på senast var väldigt mån om att sätta mig på plats. Eller en avvisad dejt som vill tjata, eller någon som vill lägga något otrevligt i ens brevlåda osv. men som inte skulle gå igenom det trubbel som det innebär att ta reda på adressen. Har förstått det som att framför att en del politiker och poliser har fått påhälsning hemma. Mig personligen är det nog ingen fara på taket med, men tänker som princip att adresser går att hitta även på kända personer.
 
Jag förstår inte alls känslan av att vara så obekväm med att vara lättillgänglig. Jag har liksom inget att dölja, folk kan få veta allt om mig om de vill, det stör mig inte det minsta faktiskt. Har inte heller något emot kameraövervakning MEN det förutsätter ju att det finns ett fungerande regelverk.
Bryr mig inte heller om det. Skulle inte heller ha något emot att det fanns kameror överallt som övervakade samhället. Har inget att dölja.
 
Det märkligaste för mig är att svenskar liksom tycker att det är så självklart att alla människor ska gå att hitta, man har rätt att veta exakt var alla bor :confused:. Har inte stött på det med någon annan nationalitet, det är bara här det är så himla självklart.

Sen vill jag också flika in att det i Sverige kan vara svårt att få skyddad identitet, vilket gör det här "öppna" samhället än värre för vissa. Människor som lever under hot om våld ska tvingas att varje år ha ont i magen över att sekretessmarkering tas bort, och om den gör det är deras bostadsadress bara ett klick bort för förövarna.

Som sagt, jag anser det här vara vansinne.
 
Jag är orolig - kanske inte över mysko män i porten - men all information gör det enkelt att ta över folks identiteter.

T.o.m. jag - klumpig så att kylskåp framstår som balettdansörer - har kunnat gräva fram tillräckligt för att framstå som trovärdig, få kontoinformation och utföra transaktioner i en annan persons namn :eek: Tänk er då vad någon som kysst Blarney stone och är lite mer älskvärd kan göra!
 
Nix, inget sådant finns. Man måste ha väldigt goda skäl och juridisk uppbackning för att få sådan information.

Min sambo är extremt icke-tolerant när det gäller allt som har med sådant här att göra, alltså inklusive kameraövervakning, på ett sätt som nästan gör mig lite full i skratt ibland (elakt, jag vet). Det är ett sådant där ämne som jag undviker att ta upp när jag är trött, för jag vet att han kan hålla låda i typ två timmar om hur hemskt det är.

Vad är det som gör att du uppskattar offentlighetsprincipen?


För mig är det mer adressen än telefonnumret som är läskigt. Att vem som helst kan leta upp min adress och komma hem till mig, liksom. Och på sociala medier kan man ju i alla fall välja att ha privata konton (ja, jag vet att det fortfarande finns en pytteliten risk att saker kommer ut), samt välja vad och hur man delar. Min sambo, till exempel, har inte ens sitt riktiga efternamn, har privata konton och delar väldigt lite personliga saker.
Jag gillar att utgångspunkten är att allting är offentligt. Det skapar transparens i samhället på ett sätt som tycks vara ganska bra för att hålla korruptionen på en hyfsat låg nivå, bland annat. (Sen vet jag inte om jag direkt älskar att adresser och telefonnummer är riktigt så lätta att hitta som de är, men jag uppfattar absolut min adress som mer "jag" än mitt telefonnummer! Man kan helt klart skada mig mer genom att söka upp mig hemma än genom att ringa mig.)

När det gäller övervakning, tror jag att din sambo och jag skulle kunna bli riktigt goda vänner!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp