Enkät, vad hade ni gjort?

Hannely

Trådstartare
Ok, storyn i korta drag!
Treåring (som hanterats periodvis sen 1,5 års ålder med promenader, tömkörning, lite löshoppning, sutten på fem gånger i skritt i vintras) har under vintern verkat lite loj. Veterinär tycker han är lite gallig i haser & bakknän, råder mig att röntga "för att få rda på hur det ser ut". Åker till klinik, gör hältutredning där han inte visar ngn hälta, möjligen en liten reaktion vid böjning av höger framkota. Gör ändå exportröntgen, som visar en liten lös benbit i vänster has. I övrigt är lederna klockrena.

Till mitt dilemma!
Hästen är ju inte det minsta halt av benbiten, alltså täcks inte operation av försäkringen. Och det är ju inte säkert att han behöver opereras, man vet ju aldrig om han kommer få problem. Så vet tycker jag ska sätta igång honom som vilken treåring som helst och komma på åb om 4-6 veckor för att se hur det ser ut då.
Har pratat med a..ia, och de tar det ju inte förrän han har problem. Annars är han dolda fel-försäkrad, så om han får besvär är det iaf inget snack om att de tar op.
Det jag nu funderar på är:

*om jag ska operera ändå, och surt betala de ca 10000 kronorna själv... Är såklart görligt men känns såklart inte jättelockande om det går att lösa på annat sätt.

* jag sätter igång honom som vet sa, åker på åb. Och om han forfarande inte visar några besvär? Konstant oroa mig för att han ska snedbelasta, få smärtminnen eller grymt ont i sin has utan att visa det såpass tydligt att det märks direkt. Eller så visar han hälta då, blir opererad och missar halva sommaren för konvalescens.

* göra som försäkringsombudet sa, "glömma bort" benbiten och köra på som om jag inget visste, och ta problemet när det dyker upp?

Anledningen till att jag frågar här är väl bara av ren nyfikenhet. Alla jag frågat, veterinär, agria, andra duktiga hästmänniskor säger bara att det är omöjligt att veta vad som är bäst, en operation är ju också alltid en risk, och han får kanske aldrig problem av den öht.
Så, vad skulle ni gjort?
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Har selv hatt akkurat det samme problemet..
Fant løs benbit i hasen ved 3 års alder,hesten var ikke halt,heller ikke når den ble bøyet opp..
Vi valgte å ikke operere,og idag går hesten msvA hoppning,har alltid vært i jevn trening,og vi har aldri hatt noe problem med den løse benbiten.
Jeg ville råde deg til å vente,det er jo en risiko ved operasjon...
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Ok! Låter ju bra. Hur gammal är hästen idag? Har ni följt upp och kollat efter eventuella förändringar på röntgen efter det?
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Hesten er idag 11 år. Vi røntget hasen en gang i året til han var 6-7 år,(til han var ferdigvokst)Eneste forandringen var at den hadde kapslet seg inn,som jo var positivt..
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Hur kapslar biten in sig, blir den inbäddad i brosk eller? Innebär detta att den antagligen aldrig kommer att orsaka några problem? Tusen frågor....
Jag har tänkt använda min häst som dressyrhäst, har inga jätteambitioner men upp mot msv satsar jag väl " i huvudet" än så länge. Funderar kring om det är större risk för problem hos en dressyrhäst, iom att mer vikt läggs på bakbenen.
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Har också hittat en liten lös benbit i kotan på en treåring, men vet. ansåg inte att operation behövdes eftersom hästen inte visade tecken på smärta därifrån. Däremot hade hon växtperiod då och var allmänt stel och lite slö pga det. Vi tog det lugnt med träningen ett par månader: släppte på stort kuperat bete, men gick ut på promenader varvat med lite markträning. Sedan togs ridningen upp mot slutet av betet och hon reds igång under hösten.

Har 2 år senare inga problem ännu. Hästen tränas regelbundet i dressyr och hoppning - dock utan högre tävlingsambitioner. Vi är naturligtvis uppmärksamma på ev stelhet, svullnader, hältor eller orenheter som på alla hästar, men hittills har ingenting visat sig. Har dock varit noga med regelbundna vilodagar och viloperioder, fast det är jag av princip alltid. Tycker det är viktigt att hästen känns fräsch och motiverad varje pass, det gör det svårare att missa när något verkar fel.
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Du har ju en indikator på att den kan ställa till problem i och med att ni fick svag reaktion höger fram vilket blir det ben hästen avlastar sig på när skitet sitter i vänster bak. Dessutom gallig i haser och bakknän kan ju indikera på att hästen inte belastar som den skall. En treåring som inte gjort någonting skall inte ha galliga knä och haser.
Jag hade nog tryckt på denna reaktion på frambenet mot försäkringsbolaget och sett till att få honom opererad nu innan han just börjar arbeta och får mer avlastningsproblem någon annanstans.

En enkel tumregel enligt min vet - problem i bakbenen = problem vid dressyr, problem i frambenen = problem vid hoppning
Är han alltså tänkt som dressyrhäst skulle jag definitvt åtgärdat detta nu.
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Funderar på detta m ev. avlastningshälta diagonalt hö framkota. Hästen reagerade ju inte med hälta på böjprovet vä bak. Menar du att han ändå kan ha ont av benbiten och belasta hö fram trots att han inte reagerar m hälta vid böjprovet bak????
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Det kan vara så att i vissa rörelser känner han av biten och anpassar därför detta och undviker att belasta just det momentet och då blir det diagonalbenet fram eller det andra bak som får ta smällen och det är där överbelastningen kommer. Det benet med benbiten belastar han ju då inte och blir därmed inte öm i det. Alltid något att tänka på när man har en konstig hälta som man inte riktigt hittar förklaringen till eller en hälta som kommer igen hela tiden, en kompis hade för en del år sedan en som just var knepig den hästen hade först en reaktion ena bak blev bra från det, ny reaktion samma bak plus svag reaktion diagonalbenet fram, röntgades i dessa ben ingenting, ny behandling blev bra, kom igen... Snacka om att vi var förbryllade, de kollade ryggen ingenting. Vid samtliga kontroller böjdes hästen runt om utan reaktion på några andra ben än de ovannämnda... Började hårdgranska hästens rörelse mönster och började ana en liten tendens till olika rörelse i gumpen i höger jämfört med vänster. Ringde vet och kom överen om att nu röntgar vi allt annat också, och mkt riktigt i det andra bakbenets has satt en benbit, ingen galla ens och ingen som hellst reaktion på böjprovet men uppenbarligen var det denna bit som spökat för så fort den var bortopererad så kom aldrig de andra hältorna tillbaka igen.
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Tack för era svar!
Lite uppdatering; bestämde mig för att göra som veterinären sa. Dvs sätta igång honom lite smått och åka på åb om en månad. Har nu löshoppat några gånger, tömkört samt suttit på korta stunder. Vid löshoppningen har han äntligen fattat grejen med det hela och tycker det är skoj. Var i ridhus idag och han är verkligen inte det minsta halt. Pigg och glad dessutom, tror inte han skulle vara det om han hade ont då han brukar visa vad han känner ganska tydligt.

Vad jag hoppas på vid åb vet jag dock inte :crazy:
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Har precis varit hos vet. o besiktat en häst som jag tänkt köpa. Vid böjprov o longering gick han klockrent igenom men röntgen visade lös benbit i ena framkotan. Vet rekomenderade att sätta igång (han är oinriden) o göra nytt böjprov efter tre månaders arbete, och då ta ställning till om det behövs opereras. Jag kan inte så mycket om lösa benbitar, rådfrågade vet vad han ansåg om köp o han avrådde inte, men att vi ska skriva en exra punkt om den lösa benbiten i kontraktet. Nu mäste jag bara se hur försäkringsbolaget ställer sej tilkl detta, o om jag får lov att försäkra upp honom till köpepriset/marknadsvärdet..hoppas de inte krånglar med det bara. Vad tycker ni andra om detta? Hur ska man göra/vad hade ni gjort/har gjort vid såna här situationer? Något rådvill...*suck*...alltid är det något med dessa hästar..
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Jag ÄR i den situationen med en liten twist.

Kele är Agriaförsäkrad, och har Agria Extra, dvs dolda fel skyddad. Hon har en lös benbit i höger bakkota, upptäcckt på röntgen. Hon har dessutom haft ledinflammationer som kommit tillbaka hela jävla tiden i 8 månader nu, och de har suttit i i princip varenda led på varenda ben UTOM på höger bak. Höger bak har nästan aldrig funnits något i, en knäledsinflammation bak bara. De andra benen och ffa fram däremot kör hon med varenda led nflammerad typ. Svarar på behandling men det kommer tillbaka. Hon sparar dessutom HB.

Agria betalar inte förrän hon får problem HB. Vet tycker att det bästa och säkraste vore att ta bort benbiten men att hon INTE tror det är den som är orsaken till ledinflammationerna på de andra benen. Jag tog en second opinion med samma svar. En av Sveriges mer välkända kirurger har tittat på plåten och tyckt att benbiten INTE borde störa och ingen störra anledning att operera nu.

Samtidigt säger SAMTLIGA veterinärer att det ju FINNS fall där hästen har problem överallt utom där biten säger, och ironiskt nog har kompisen en sådan häst. När vet insåg de hade fel hade biten redan gett pålagringar så..oj då =/

Jag har valt att försöka 'glömma bort' biten TILLS den ger problem. Del för att 'alla' anser att den NOG inte är orsaken,d els för att bekosta op själv bir DYRT, visst 15 000 kr för OP, men blir det komplikationer kan det ju skena iväg mot 50 000 kr t ex.. Och jag har inte dem pengarna och skulle INTE förlåta mig själv om JAG begärde OP (på egen bekostnad) och det slutade med hästens död, endera pga ekonomiska skäl (inte råd ta hand om ev komplikationer) eller att hästen dör på operationsbordet.

men satan så jag komemr noja ihjäl mig såfort hon inte fungerar som en klocka varenda dag under inridningen. (Förutsatt att hon blir hältfri då, men nu finns ju en ljusning på den fronten, se separat tråd)
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Apropå benbitar.. när jag satt och trakasserade veterinären med 'men booorde man inte operera, tänk om det ÄR den som är anledningen?' och liknande så smålog vet lite och sa:

'Vet du vem Flippan är?'
Jag: Eh, jo ?
Vet: Flippan har en JÄTTESTOR sådan här bit i sin kota..
Jag: *mummel*.. *söker ord*..*mutter* .. MEN FLIPPAN ÄR INTE HALT!

:devil:

Det vet var ute efter var ju att det inte alls behöver innebära minsta lilla problem.
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Jag fick mitt sto utdömt permanent just för att jag väntade och gjorde exakt som veterinäre(r)n(a) sa till mig när vi hittade lösa benbitar i vänster kotled bak.

Veterinärerna hade samma anledning till att inte vilja operera som din. Hästen var INTE halt på det aktuella benet. Däremot var hon halt diagonalt och där hittade vi INGENTING på röntgen. Konstigt, sa veterinären och behandlade och visst - hon blev hältefri.. ett tag.. ibland upp till ett år.. ibland bara några månader. Men den kom alltid tillbaka. :cry:

VARJE gång jag var hos en veterinär så föreslog jag operation av den lösa benbiten och omröntgen av den kotleden. Fick alltid mina farhågor bortviftade med ett: "men OM hon hade haft problem med de där lösa benbitarna så hade hon ju visat HÄLTA på böjprov på DET benet och det gör hon ju inte". Visade jag upp röntgenplåtarna från besöket när hon var fem så tyckte de att "de där benbitarna ser ju inte ut att ligga på ett sätt som borde kunna påverka framtida brukbarhet".
Eftersom det var min första egna häst och eftersom jag utgick ifrån att de där åren på veterinärhögskolan gör att de vet nåt som inte jag vet, så lät jag det då bero varje gång, men tanken gnagde alltid i bakhuvudet. Att man ofta påpekade riskerna med operation gjorde dock att jag avstod från att tjata ihjäl dem. Jag ville ju inte ha på mitt samvete att min älskade häst kanske kunde dö av nån operationskomplikation under en i veterinärernas ögon helt ONÖDIG operation? :crazy:

Min häst var 5 år när vi upptäckte de lösa benbitarna och det var också första gången hon hade några som helst hälteproblem, så som jag ser det med din häst så har den kanske större problem än min hade i samma ålder. Den har ju redan fått en hälta som det inte finns någon annan rimlig diagnos för? För oss skulle det komma att ta ÅTTA ÅR av diffusa hälteproblem och luddiga diagnoser innan jag själv hade bestämt mig för att KRÄVA svar och en veterinär faktiskt tog mig på orden och gjorde det jag begärde. :bow:
Vi tog 14 (FJORTON!!) plåtar den dagen och det var då jag fick mina värsta farhågor gällande min häst besannade. För de där "ofarliga" benbitarna som ju ALDRIG framkallat någon hälta på det aktuella benet hade rört på sig inne i leden. Skadat övrigt ben och dessutom framkallat ganska rejäla pålagringar i leden. :eek:

Eftersom hästen hade fått pålagringar (som nu var helt utom varje tvivel orsakade av benbitarna) så var det nu FÖR SENT att operera. Man kan nämligen inte ta bort pålagringar och även om vi tog bort benbitarna så skulle ju hästen fortsatt ha problem av pålagringarna i vilket fall som helst nu. Min häst blev utdömd och kommer förmodligen aldrig mer att kunna gå som nåt annat än en ren promenadhäst (hon är dock inte triangelmärkt eftersom hon av ett flertal anledningar inte varit försäkrad alls).

Jag kan ju inte säga något om DIN specifika hästs fall. Det KANSKE går bra, även om ni inte gör nåt, men det KAN också gå som det gjorde för min häst och frågan för dig blir ju då: Vill du ta den risken?
Det andra som du måste fråga dig är: Kan du leva med dig själv om du inte gör någonting nu och resultatet blir som för min häst? Jag har väldigt svårt för att leva med att JAG visste vad jag VILLE göra, men att jag inte stod på mig då. Hade jag haft chansen att leva om mitt liv så hade jag ju givetvis tvingat fram den operation som hade gjort hela skillnaden för min hästs fortsatta liv.

Alltså - inte för att skrämma upp dig i onödan nu, utan bara för att ge dig det varnande exempel som jag ÖNSKAR att någon hade kommit dragandes med den där gången för åtta år sen.

Lycka till med din häst och hoppas att det går bra för er.

/JES
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Oj, min gamla tråd har fått liv igen :). Kan ju passa på att uppdatera då!
Under våren hade jag hästen igång lite lätt, satt på honom i skritt o liiite trav ca tio ggr (max 15 min), lattjolöshoppade 2-3 ggr, tömkörde nån gång. Väldigt lugnt alltså. Bokade in åb i slutet av maj, några dagar innan blev han rejält halt på hf (där reaktionen funnits från början). Min hemma vet sa att om dom inte gick med på op nu så skulle han personligen skälla ut dom... Han ringde innan jag skulle dit också så att de skulle få klart för sig vad som gällde :smirk: .
Så vi kom dit, vet sa " pratade med ..., antar att du är här för att få igenom en operation?". Så vi linade ett par varv, de böjde, och bedövad framkotan och hältan försvann. Så det var inget snack om var hältan satt, och han var ju röntgad ua på den leden 6 veckor tidigare, så där fanns ju inget annat som störde. Och jag fick operationstid dagen efter, utan fuss från förs-bolaget:) .
Op skedde 24 maj, och pålle har vilat hela sommaren. Framkotan har dock behandlats 3 ggr innan inflammationen där ville ge sig. Vilket jag anar att vi sluppit om de hade opererat på en gång. Började sätta igång månadsskiftet aug-sep, efter en extra vet-koll. Hemma-vet tycker att han sparar v bak (där biten satt) liiite fortf, men att det beror på att han är svagare där eftersom han tidigare haft ont. Så nu är det sjukgymnastik som gäller, varierat arbete på så rakt spår som möjligt. Har aktiverat honom 2-3 ggr/vecka denna månad, och det funkar bra. Det är en helt annan häst från i våras, väldigt pigg och glad nu, då var han mest seg och bjöd inte för fem öre. Så skillnad verkar det ju som det har gjort!
Tilläggas bör att jag hade opererat även om inte försäkringsbolaget gått med på det. Hade bestämt mig för det innan återbesöket, för jag kunde liksom inte slappna av. Som Alexandra sa här ovan, så hade man ju skyllt varenda liten orenhet på den där benbiten. Vilket jag kanske iofs ändå får göra, men prognosen ser god ut. Biten låg helt fri från övrig vävnad, så de behövde inte bruka något som helst våld för att få bort den. Har förstått att det är större risk för men om biten ligger inbäddad i brosk. Så det var ju bra!
 
Sv: Enkät, vad hade ni gjort?

Ironiskt nog så har även vi fått plocka ut benbiten nu, så jag tar också tillbaka de lugnande orden från i våras.
Det syntes plötsligt hälta på det aktuella benet, så försäkringen gick in utan tjafs iallafall. Sett i backspegeln borde operationen nog gjorts från början, även om hästen gått prickfritt länge. För benbiten hade broskats in, så det blev en lite bökigare operation och längre vila än det nog skulle blivit annars. Prognosen är inte heller självklart god, men det ser okey ut hittills *peppar peppar*.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 275
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp