Enkat

Anser du att du blivit mobbad på forumet

  • Ja

    Röster: 17 11,9%
  • Nej

    Röster: 96 67,1%
  • Har sett att andra blivit mobbade på forumet

    Röster: 56 39,2%
  • Finns ingen mobbning på forumet

    Röster: 19 13,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    143

Gammeln

Trådstartare
I labbs tråd om nät mobbning pratas det mycket om den lilla sk klicken. Är den så liten egentligen?
 
Varför 'mobbad', kunde inte utsatt vara ett bättre ord, då mobbing (enligt definition) skall ske över längre tid, vilket gör att svaren kommer bli missvisande, om det är utsatthet du är ute efter?

Eller, du kanske bara är intresserad av folk som blivit utsatta över flera månader?
 
I labbs tråd om nät mobbning pratas det mycket om den lilla sk klicken. Är den så liten egentligen?

Det finns hundratals småklickar. Det är liksom så det funkar överallt i samhället, på dagis, i skolan, på arbetsplatsen, i olika hobbysammanhang, på forum, på tävlingar, på träningar etc. etc. etc.. Sen syns/hörs kanske vissa mer än andra, men att inbilla sig att där finns bara en enda?

Har under alla mina 11½ år som medlem här, aldrig någonsin känt mig mobbad.

Blir jag motsagd och mellan varven hårt motsagd; ja, men det är inte mobbing
Förstår alla alltid vad jag menar; nej, men det är inte heller mobbing
Vill vissa nån gång tillskriva mig egenskaper jag inte har; ja, men det är inte mobbing det heller, snarare nån typ av totalt misslyckad härskarteknik.
 
Är det mobbing om en tråd spårar ur och blir hätsk? Är det mobbing om en användare uttrycker sig onödigt mot en annan användare, där andra användare då ofta påpekar det onödiga i uttalandet?

Jag ser ingen regelrätt mobbing, som i att en person alltid blir utsatt oavsett dennes uttalande. Jag ser en del personer som får rätt hårda motargument, men då har personen haft en ganska skarp argumentering själv så känslorna svallar. Jag ser också tjafs mellan två personer och att en del uttrycker sig onödigt hårt. Men sen i nästa tråd är läget neutralt igen.
 
Det spelar ju ingen större roll vad ni har för åsikter om tråden eller enkäten. Vad jag kan läsa så ser jag folk som känt sig mobbade och andra som tycker sig ha sett andra ha blivit mobbade, med andra ord verkar det existera på forumet oavsett era åsikter eller ej. Varför inte istället ställa sig frågan hur vi kan motverka att dessa personer ska behöva känna sig mobbade eller att folk ska tycka sig se andra bli mobbade?
 
Varför inte istället ställa sig frågan hur vi kan motverka att dessa personer ska behöva känna sig mobbade eller att folk ska tycka sig se andra bli mobbade?

För att kunna besvara den frågan så måste det finnas belägg för att reell mobbing förekommer, det räcker som redan konstaterats inte med att någon känner sig mobbad baserat på att den blir motsagd/får för få "gilla"..

Skulle jag personligen se regelrätt mobbing skulle jag (och gissningsvis väldigt många andra också) givetvis säga ifrån. Både irl och på nätet, men när vi inte ser det öht så är det ju väldigt svårt att göra något.

Och jag vidhåller vid att anser man sig vara mobbad så SKA man meddela detta via PM till antingen GUNNAR eller MODERATOR på berört forum, för det är där det ligger, att reda ut om mobbing förekommer i realiteten eller om det är någon som är extremt ömtåad.
 
Om man anser sig mobbad för att många användare är övertygade antirasister och värnar sina medmänniskors rättigheter och vägrar ställa upp på avhumaniseringar av dem, så kanske man bör fundera över sina definitioner.

Ibland förekommer onödigt hårda och onödigt vinklade synpunkter från användare som gillas av flera andra. Oftast tycker jag det reder ut sig väl och är inte nära mobbing. Nu följer jag nästan bara Senior, flåt Vuxna, så det är bara där min kommentar gäller.
 
Det spelar ju ingen större roll vad ni har för åsikter om tråden eller enkäten. Vad jag kan läsa så ser jag folk som känt sig mobbade och andra som tycker sig ha sett andra ha blivit mobbade, med andra ord verkar det existera på forumet oavsett era åsikter eller ej. Varför inte istället ställa sig frågan hur vi kan motverka att dessa personer ska behöva känna sig mobbade eller att folk ska tycka sig se andra bli mobbade?
Men då måste vi ju få exempel på hur personen definerar mobbing?
Vi som inte sett det måste få se vad som menas.
 
Om man anser sig mobbad för att många användare är övertygade antirasister och värnar sina medmänniskors rättigheter och vägrar ställa upp på avhumaniseringar av dem, så kanske man bör fundera över sina definitioner.

Ibland förekommer onödigt hårda och onödigt vinklade synpunkter från användare som gillas av flera andra. Oftast tycker jag det reder ut sig väl och är inte nära mobbing. Nu följer jag nästan bara Senior, flåt Vuxna, så det är bara där min kommentar gäller.
Nu tycker jag du drar väldigt långtgående slutsatser. Hur vet du vilka situationer svaren om att man själv blivit mobbad eller sett andra blivit mobbade gäller? Jag har svarat ja på den sista frågan och de tillfällen jag tänker på har i mycket liten eller ingen grad att göra med vare sig invandringsfrågor eller frågor om mänskliga rättigheter i stort.
 
För att kunna besvara den frågan så måste det finnas belägg för att reell mobbing förekommer, det räcker som redan konstaterats inte med att någon känner sig mobbad baserat på att den blir motsagd/får för få "gilla"..
Att jag har känt mig mobbad har inget för få "gilla" att göra. Inte heller att jag blivit "normalt" emotsagd. Det är inte mobbing, tycker jag.

...och i mitt fall har det definitivt inte handlat om några som helst rasist- eller invandrardiskussioner!!
 
Senast ändrad:
Jag själv tycker det är en trist attityd mot mobbning här, lite stoppa huvudet i marken varning. Ser jag inget så existerar det inte. Jag kan givetvis inte säga hur när och var men enligt svaren så förekommer det och ni kan knappast förneka andra människor deras känslor och upplevelser så vore det helt enkelt inte så enkelt som att alla på forumet samverkar mot mobbning och skulle man se något så agerar man istället för att göra ingenting? :)
Det var allt jag ville ha fram.
 
Jag själv tycker det är en trist attityd mot mobbning här, lite stoppa huvudet i marken varning. Ser jag inget så existerar det inte. Jag kan givetvis inte säga hur när och var men enligt svaren så förekommer det och ni kan knappast förneka andra människor deras känslor och upplevelser så vore det helt enkelt inte så enkelt som att alla på forumet samverkar mot mobbning och skulle man se något så agerar man istället för att göra ingenting? :)
Det var allt jag ville ha fram.
Jag tycker mobbning förstås är fruktansvärt. Speciellt eftersom jag varit utsatt.
På buke är jag nog präglad av att jag ett par gånger sett personer som säger att de är utsatta och mobbade när de är i diskussioner och där de själva har varit lika illa och att man då lägger till i diskussionen att det är "för att jag är mobbad, utsatt, inte med i innegänget etc"
Dessutom är det svårt när man definierar mobbing och vissa anser att det handlar om att man inte får gillanden eller att få svarar på ens inlägg.

Så frågan är hur kommer vi åt mobbingen då? Jag tror alla tycker det är hemskt om folk känner sig mobbade...Men vad är realistiskt att göra?
Visst det handlar om att alla får tänka sig för...Men mer konkret .
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 780
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
  • Omröstning
Tjatter Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 309
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp