Enkat

Anser du att du blivit mobbad på forumet

  • Ja

    Röster: 17 11,9%
  • Nej

    Röster: 96 67,1%
  • Har sett att andra blivit mobbade på forumet

    Röster: 56 39,2%
  • Finns ingen mobbning på forumet

    Röster: 19 13,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    143
I labbs tråd om nät mobbning pratas det mycket om den lilla sk klicken. Är den så liten egentligen?
Bra initiativ!

En kommentar till tolkningen av resultatet:1) personer som blivit mobbade lär i stor utsträckning slutat att vara här på forumet så mörkertalet på "ja" bör vara stort 2) personer som mobbar anser i princip aldrig själv att de gör det.
 
Så att vara invandringskritisk = rasist då enligt din definition på rasist?
Det ligger väldigt långt ifrån min egen syn på vad rasism i verkligheten är.
I botten på det ligger ju ordet "ras" man blir diskriminerad p.g.a sin "ras".

Nej, det är fel definition. Att vara invandrarkritisk är närmare, dvs att definiera människor som kommer hit i nedsättande ordalag. Särskilt om utgångspunkterna i det nedsättande handlar om hudfärg, intelligens, religion eller kultur.

För många verkar gömma sig bakom ordet invandringskritisk, när man egentligen ägnar sig åt att framföra rasistiska åsikter.
 
Det finns många fler definitioner.

I denna länk finns det listat några företeelser. Lite omskrivna passar flera av dem in på mobbningen här på Buke
http://bullied.se/om-mobbning-2/

Nej, det tycker inte jag, håller inte med alls. Men jag har inte koll på hela forumet, utan begränsar mig till att kommentera Vuxen.

Det är möjligt att någon av de 14 sakerna som räknas upp där har förekommit men inte flera av dem. Och definitivt inte systematiskt.

Hur kommer det sig att man tolkar högljudd debatt och mothugg på ett forum som mobbing, tycker jag är en intressant fråga. Och skulle gärna vilja se konkreta exempel.

@Gammeln s mobbingexempel stämmer inte alls med mobbingdefinitionen i de trådar jag sett.

Fast det kanske finns fler exempel?
 
Hur kommer det sig att man tolkar högljudd debatt och mothugg på ett forum som mobbing, tycker jag är en intressant fråga. Och skulle gärna vilja se konkreta exempel.
Jag kan inte svara på det, för det är inte (heller) min tolkning av ordet/företeelsen mobbing.
 
Bristen på respekt för andras åsikter ökar flagrant ju längre ut mot kanterna man kommer i den politiska världen. Så är det. Men till detta kommer även att bristen på respekt ökar med den egna desperationen över att man inte förmår att sakligt argumentera för sin sak.
Därför haglar så ofta anklagelser om rasism, fascism och så vidare när diskussioner om nivåer o villkor för asylinvandring kommer på tal.

Pekar någon på det faktumet att kommuner idag går på knäna och att belastningen kommer att öka kraftigt pga de senaste årens asylinvandring...ja då kommer, istället för att söka lösningar, en massa ogrundade anklagelser.

Talar i det här fallet om mina egna erfarenheter, har här i forumet under lång tid framfört åsikter o förslag. Som inte helt oväntat belönats med epitet som rasist o fascist.
Det intressanta är, att idag, så är ett regelverk antaget av en klar majoritet i riksdagen som skulle kunnat vara en blåkopia av de förslag som fick vissa här att kalla mig rasist o fascist.

Känner jag mig mobbad? knappast dessa anklagelser är ju bara ett bevis på uttalarnas inkompetens. det lider inte jag av ;)
 
Nu är det dags för mig att ta en buke-paus tror jag.. Min energi har dränerats av dessa trådar....:D
Hej på ett tag mina vänner! :)
 
Det är onekligen en viss skillnad mellan att framföra saklig kritik gentemot ett inlägg och att sänka sig till den bruna och den röda mobbens nivå och bara kasta skit.

De två inläggen före detta talar ju för sig själva ;)
 
Om medlemmar anser sig mobbade för att de får sina rasistiska eller misogyna inlägg påpekade är det nog dags att jag kliver fram ur garderoben och erkänner: Jag är en av bukes flitigaste mobbare. Och jag tänker inte bättra mig.

Ja det är faktiskt noterbart att de personer som i allra högsta grad för fram mest rasistiska åsikter på forumet är de som gnäller mest över att deras åsikter inte respekteras och får väl inte så många gilla antar jag = mobbade. Skrämmande!
 
Ja det är faktiskt noterbart att de personer som i allra högsta grad för fram mest rasistiska åsikter på forumet är de som gnäller mest över att deras åsikter inte respekteras och får väl inte så många gilla antar jag = mobbade. Skrämmande!

Fast ett problem är verkligen argumentationsteknik/diskussionsteknik.

Om ett inlägg bemöts sakligt så går det att föra en diskussion.
Om ett illa sett inlägg bemöts med "du är rasist" så blir det ingen diskussion längre.

Och det är faktiskt inte helt ovanligt att "diskussionen" förfaller till tjafs angående olika epitet och därmed lämnar sakfrågan.
Jag tycker inte att det handlar om mobbing men om väldigt dålig diskussionsteknik och nyttjande av härskartekniker, vilket inte är välgörande för en diskussion.
 
Mycket bra länk. Att bara sucka över en speciell person på ett möte räknas som mobbning. Då förstår ni omfattningen av mobbning här på forumet när ni vissa av er säger att ni inte sett nån mobbning alls här.

Kan du skriva ett konstruktivt inlägg eller ge exempel istället för att bara skrika "mobbing" så fort du knte har medhåll? Jag har inte sett ett enda bemötande av frågor (och det är ju ditt val).
 
Kan du skriva ett konstruktivt inlägg eller ge exempel istället för att bara skrika "mobbing" så fort du knte har medhåll? Jag har inte sett ett enda bemötande av frågor (och det är ju ditt val).
Nej du får själv leta upp mina exempel som jag gett. Jag har även refererat till mobbningsinlägg. Jag har läst Gunnars inlägg i labbs tråd och där finns ju ett klart samband mellan det inlägget och den lilla omröstning som jag skapade här i Enkat. Jag har också förstått att om en del här inte gillar det man skriver så finns det krafter här inne som säger att då finns det risk för utfrysning=mobbning. Jag måste nu fundera på om jag är villig att utsätta mig för ev utfrysning. För om jag startar en tråd och ingen skriver där ska jag ta det som utfrysning eller ska jag ta det som att ämnet är totalt ointressant att diskutera :confused::crazy:. Så jag ställer mig nu i standby-läge ett tag...
 
Om medlemmar anser sig mobbade för att de får sina rasistiska eller misogyna inlägg påpekade är det nog dags att jag kliver fram ur garderoben och erkänner: Jag är en av bukes flitigaste mobbare. Och jag tänker inte bättra mig.

Vem har gnällt på kvinnor generellt här på forumet menar du ?
Det har jag missat kapitalt i så fall. Ge gärna ett exempel.
 
Nej du får själv leta upp mina exempel som jag gett. Jag har även refererat till mobbningsinlägg. Jag har läst Gunnars inlägg i labbs tråd och där finns ju ett klart samband mellan det inlägget och den lilla omröstning som jag skapade här i Enkat. Jag har också förstått att om en del här inte gillar det man skriver så finns det krafter här inne som säger att då finns det risk för utfrysning=mobbning. Jag måste nu fundera på om jag är villig att utsätta mig för ev utfrysning. För om jag startar en tråd och ingen skriver där ska jag ta det som utfrysning eller ska jag ta det som att ämnet är totalt ointressant att diskutera :confused::crazy:. Så jag ställer mig nu i standby-läge ett tag...

"Oh yes, our strength flows from the Force. But beware of the dark side. Anger, fear, aggression; the dark side of the Force are they. Easily they flow. If you start down the dark path, consume you it will. Nobody is the Force, and the Force belongs to nobody."
Buke-Yoda
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Tjatter Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 309
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 476
Senast: Helvetet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp