Enkel, god bjudmat (vego eller fisk)

cherie

Trådstartare
Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller fisk som bas.

Söker även edter tips på enkla men goda efterätter (som gärna kan förberedas innan) som kan bjudas på vid samma tillfälle.

Hit me!
 
Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller fisk som bas.

Söker även edter tips på enkla men goda efterätter (som gärna kan förberedas innan) som kan bjudas på vid samma tillfälle.

Hit me!

Poke bowl är trevligt att bjuda på!

Vi brukar göra den med lax som vi marinerar men serverar för övrigt rå men man kan ta räkor, pilgrimsmusslor, färsk tonfisk eller vegetariskt alternativ. Sen sushiris, grönsaker, chilimajo eller vad man nu vill ha för sås/såser. När vi bjöd var det en gäst som inte äter ris så då bjöd vi även på blomkålsris vilket var uppskattat!

Efterrätter som är enkla att förbereda helt i förväg är t.ex. pannacotta. Chokladfondant går att förbereda nästan helt. Man behöver bara grädda den sen vilket går fort men kräver lite fingertoppskänsla och sen lite pillande med uppläggning om man inte vill servera dem i ramekinerna.
 
Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller fisk som bas.

Söker även edter tips på enkla men goda efterätter (som gärna kan förberedas innan) som kan bjudas på vid samma tillfälle.

Hit me!

Jag gör ofta denna laxrätt. Mycket enkel och uppskattad. Det enda som kan gå fel är om du kör laxen för länge i ugnen så den ska absolut inte varmhållas, men du kan förbereda allt och sen köra in laxen i ugnen när gästerna är på plats.

Lägg laxfileer i en så liten form som möjligt (de ska precis rymmas). Häll över japansk soja, toppa med riven ingefära, finhackad färsk chili och ringla över honung. Ös ett par gånger över laxen så att den blir lite "marinerad". Låt stå ett tag.
Koka yasminris (måste vara ett kladdigt ris för att allt inte ska flyta ihop på tallriken sen).
Mosa mogen avokado, tillsätt örtsalt, lite pressad vitlök samt ngn tesked cremefraise (vanlig, inte lättcremefraise).
När riset står på eftervärme och avokadoröran är klar så kör du laxen i ugnen på typ 175 grader i 10-12 minuter. Den ska vara lite rosa i mitten, går den för länge blir den torr och all god sås/marinad försvinner.

Servera! Ett gott ekigt och smörigt chardonnay tycker jag är gott till tex detta:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/bread-butter-7928001/
 
Det finns hemskt många vegetariska pastarätter eller gnocci som är helt underbara! Lätta att laga till ett större sällskap också, jag skulle absolut titta ditåt. Man kan dessutom enkelt lägga till en valfri fisk/skaldjurstopping på sidan om om man känner att det behövs.
 
Poke bowl är trevligt att bjuda på!

Vi brukar göra den med lax som vi marinerar men serverar för övrigt rå men man kan ta räkor, pilgrimsmusslor, färsk tonfisk eller vegetariskt alternativ. Sen sushiris, grönsaker, chilimajo eller vad man nu vill ha för sås/såser. När vi bjöd var det en gäst som inte äter ris så då bjöd vi även på blomkålsris vilket var uppskattat!

Efterrätter som är enkla att förbereda helt i förväg är t.ex. pannacotta. Chokladfondant går att förbereda nästan helt. Man behöver bara grädda den sen vilket går fort men kräver lite fingertoppskänsla och sen lite pillande med uppläggning om man inte vill servera dem i ramekinerna.
Det blir extra trevligt tycker jag om man serverar alla ingredienserna till poké bowl i små skålar så att var och en kan plocka ihop det som den föredrar.
 
Jag gillar verkligen vegetarisk lasagne med en bechamelsås på goda ostar, tex gruyere och mycket rotfrukter mellan pastalagren :d lite hemmagjord pesto att drissla över för dom som vill ha det samt en tomatsallad och surdegsbröd som tillbehör

Tycker även bakad potatis är underskattat, man kan göra många trevliga röror med lax, rom etc

Dessert, antingen nånting med citron (tänk lemoncurd, maräng och frukt/bär) eller nått med choklad, tex kladdkaka med rårörda hallon och vaniljglass
 
Om man gillar meze/smårätter så är det ju också riktigt guldläge om man har gäster som äter vegetariskt. Men det beror ju helt på om man vill ha bordsservering eller om man är okej med att ha ett "plockbord" med lite av varje!

Jag brukar ha:

Auberginelåda (med mkt kanel)
Vinbladsdolmar (veganska med korinter)
Veg biffar (olika varianter)
Ugnsbakad spetskål med rostade nötter
Tabbouleh (eller ngn variant ish)
Grillad halloumi eller likande
Små mördegsknyten (med spenat, citron kxh pinjenötter tex)
Olika röror (typ paprikaröra, hummus, baba ganush).
 
Senast ändrad:
Jag gör ofta denna laxrätt. Mycket enkel och uppskattad. Det enda som kan gå fel är om du kör laxen för länge i ugnen så den ska absolut inte varmhållas, men du kan förbereda allt och sen köra in laxen i ugnen när gästerna är på plats.

Lägg laxfileer i en så liten form som möjligt (de ska precis rymmas). Häll över japansk soja, toppa med riven ingefära, finhackad färsk chili och ringla över honung. Ös ett par gånger över laxen så att den blir lite "marinerad". Låt stå ett tag.
Koka yasminris (måste vara ett kladdigt ris för att allt inte ska flyta ihop på tallriken sen).
Mosa mogen avokado, tillsätt örtsalt, lite pressad vitlök samt ngn tesked cremefraise (vanlig, inte lättcremefraise).
När riset står på eftervärme och avokadoröran är klar så kör du laxen i ugnen på typ 175 grader i 10-12 minuter. Den ska vara lite rosa i mitten, går den för länge blir den torr och all god sås/marinad försvinner.

Servera! Ett gott ekigt och smörigt chardonnay tycker jag är gott till tex detta:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/bread-butter-7928001/

SOS!!! 🆘
Jag inser nu (eftersom jag står och lagar denna måltid) att jag glömt att det också ska vara rivet limeskal och pressad lime på laxen! Jätteviktigt! Hoppas att ingen redan hunnit göra receptet och bara ”fyfan vad äckligt” 😅
 
Min kille är pescatarian, ska följa den här tråden för tips :)

Vår standardlösning är risotto - går att variera så det är någonting alla gillar. Gör det i ugnen när jag är lat, superenkelt eftersom det sköter sig själv. Har gjort med lax, kantareller och butternut (inte i samma risotto alltså…). Ska testa med saffran och räkor nästa gång.
 
Sushi! Mycket enklare att göra hemma än folk tror och såå gott. Plus för att det går att variera i (nästan) oändlighet.
 
Sushi! Mycket enklare att göra hemma än folk tror och såå gott. Plus för att det går att variera i (nästan) oändlighet.
Fast också rätt "nish", sådär så att man bör vara säker på att alla gillar det. Tycker man inte om sushi är det ju kört med varenda rätt - med tapas finns det oftast något för alla. :)
 
Fast också rätt "nish", sådär så att man bör vara säker på att alla gillar det. Tycker man inte om sushi är det ju kört med varenda rätt - med tapas finns det oftast något för alla. :)
Precis. Hade jag bjudits på sushi eller poke bowl hade jag suttit hungrig, äter inget av det.
 
Fast också rätt "nish", sådär så att man bör vara säker på att alla gillar det. Tycker man inte om sushi är det ju kört med varenda rätt - med tapas finns det oftast något för alla. :)
Ja det är klart. Tapas kan ju varieras i oändlighet, inte bara i (nästan) oändlighet :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När bonusdottern fyllde år ville hon ha potatis- och purjolökssoppa. För att ”lyxa till” det hade vi olika sorters bröd till. Hembakat ”slätt” bröd, vitlöksbröd och ett bröd i ugn med smält ost mellan skivorna. Det var väldigt uppskattat av alla gäster.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 147
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 278
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp