Enkel snålfika till många

Balahé

Trådstartare
Vi skall snart ha dop/"välkommen till världen"-firande för dottern. Även om vi bara bjudit in närmsta släkten blir vi ändå runt 30 personer. Vi kommer att bjuda på smörgåstårta vilket givetvis blir ganska dyrt till så många. Trots det vill vi även bjuda på något gott till kaffet.

Har ni några förslag på en relativt lättgjord, god, inte alltför dyr tårta/kaka/efterrätt som går att förbereda minst några timmar innan, helst ett par dagar innan? Jag gillar att baka och göra goda efterrrätter, men som föräldraledig har jag varken tid eller pengar att göra vad som helst. Det finns inga allergier att ta hänsyn till, choklad, vanilj, maräng, nötter är favorit hos mig och prinsesstårta går bort.
 
Kladdkaka eller cheesecake? Frukt/bärpaj?

Jag brukar göra en bärpaj med knäcktäcke som är snabb och enkel att göra och ingredienserna är ju inte dyra.
 
Pavlova är enkel att göra och kan förberedas i tid och bara garneras precis innan. Den är god, består av maräng som du gillar kan bli hur festlig som helst beroende på garneringen.
 
Baka lyxiga chokladkakor med chokladhölje. Skär upp och toppa med goda bär.

Allt man behöver till kaffet.
 
@Balahé
Om ni ska bjuda på smörgåstårta, räcker det inte med kaka till kaffet?
Alltså typ havreflarn, drömmar eller något sådant som får plats på fatet till koppen?
Smörgåstårta är ju rätt tung mat, jag hade inte orkar någon mastig tårtbit till kaffet efteråt i alla fall.
 
@Balahé
Om ni ska bjuda på smörgåstårta, räcker det inte med kaka till kaffet?
Alltså typ havreflarn, drömmar eller något sådant som får plats på fatet till koppen?
Smörgåstårta är ju rätt tung mat, jag hade inte orkar någon mastig tårtbit till kaffet efteråt i alla fall.

Ja, färdigköpta kakor, praliner och frukt buffe är det enklaste alternativet.
 
Tror också absolut att en kaka räcker! Knäckkakor eller vad de heter som man skär i längder, eller kanske brysselkex i olika färger är roligt. Hallongrottor?
 
Vi skall snart ha dop/"välkommen till världen"-firande för dottern. Även om vi bara bjudit in närmsta släkten blir vi ändå runt 30 personer. Vi kommer att bjuda på smörgåstårta vilket givetvis blir ganska dyrt till så många. Trots det vill vi även bjuda på något gott till kaffet.

Har ni några förslag på en relativt lättgjord, god, inte alltför dyr tårta/kaka/efterrätt som går att förbereda minst några timmar innan, helst ett par dagar innan? Jag gillar att baka och göra goda efterrrätter, men som föräldraledig har jag varken tid eller pengar att göra vad som helst. Det finns inga allergier att ta hänsyn till, choklad, vanilj, maräng, nötter är favorit hos mig och prinsesstårta går bort.

Något som är jättegott som "tårta" är att baka en vanlig sockerkaka* i en hålform. Sedan fyller man hålet med frysta/lätt tinade bär* och vispar en massa grädde och lägger ovanpå och runtom. Alla ingredienser till tårta -sockerkaka, bär, grädde, utan större besvär.

*Helst ett sockerkakerecept där man rör smör och socker i början, dvs en tyngre sockerkaka.
* Det är godast med frysta hallon, men det tar man inte ändå för då blir folk säkert sjuka (frysta hallon måste alltid kokas först). Björnbär kanske?

Bästa småkakan är https://www.coop.se/recept--mat/recept/s/skotska-broed/ plättlätt att baka och billigt, någonting folk inte äter så ofta och inte jättesött. Det bästa är att platta ut degen med kavel och sedan ta ut små små stjärnor, eller någonting annat gulligt, med minipepparkaksformar.

Det har jag kört många födelsedagar nu och min äldre generation brukar gilla det (för att inte tala om den yngsta som får "tårta" men inga överdrivna mängder socker). Dessutom är det enda bakandet inblandat att göra 1-2 sockerkakor. (Det enda som köpes är 1-2 paket frysta bär och en 0,5-1 liter grädde.) och ett gäng minikakor (det behövs inte så många omgångar eftersom de är så små och inte så söta).

(Eller ok, man behöver 1 pkt mjöl, 500-700 g smör, 3-6 ägg och 1 litet pkt socker också.)
 
Senast ändrad:
Vi skall snart ha dop/"välkommen till världen"-firande för dottern. Även om vi bara bjudit in närmsta släkten blir vi ändå runt 30 personer. Vi kommer att bjuda på smörgåstårta vilket givetvis blir ganska dyrt till så många. Trots det vill vi även bjuda på något gott till kaffet.

Har ni några förslag på en relativt lättgjord, god, inte alltför dyr tårta/kaka/efterrätt som går att förbereda minst några timmar innan, helst ett par dagar innan? Jag gillar att baka och göra goda efterrrätter, men som föräldraledig har jag varken tid eller pengar att göra vad som helst. Det finns inga allergier att ta hänsyn till, choklad, vanilj, maräng, nötter är favorit hos mig och prinsesstårta går bort.

Kladdkaka! Går att variera i det oändliga med olika tillbehör. 3-4 kladdkakor borde räcka till 30 personer, går att göra iordning fort och sedan förvara i kylen från dagen innan.

När jag vill bjuda på "finare" kladdkaka gör jag kladdmuffins (samma recept som kladdkaka), sedan har jag på en klick grädde på muffinset och ett hallon. Det blir som en cupcake :)
 
Vi skall snart ha dop/"välkommen till världen"-firande för dottern. Även om vi bara bjudit in närmsta släkten blir vi ändå runt 30 personer. Vi kommer att bjuda på smörgåstårta vilket givetvis blir ganska dyrt till så många. Trots det vill vi även bjuda på något gott till kaffet.

Har ni några förslag på en relativt lättgjord, god, inte alltför dyr tårta/kaka/efterrätt som går att förbereda minst några timmar innan, helst ett par dagar innan? Jag gillar att baka och göra goda efterrrätter, men som föräldraledig har jag varken tid eller pengar att göra vad som helst. Det finns inga allergier att ta hänsyn till, choklad, vanilj, maräng, nötter är favorit hos mig och prinsesstårta går bort.
Kokostosca bruka vara väldigt populärt, det har en strykande åtgång när jag har bakat till diverse tävlingar och sålt fika. :D
 
Jag säger kakmix t ex morotskaka eller citronkaka i långpanna med frosting (vet inte om det ingår i mixen, annars gör egen). Gör kakorna dagen innan och samma dag brer du på frosting och skär i små bitar. Strö gärna på lite snyggt strössel.
 
Toscatårta är vansinnigt gott och det enda som kostar mer än en 'vanlig' sockerkaka är mandeln. Lätt att göra (särskilt om man köper hackad mandel) och göra i god tid innan.
toscakaka-716486.jpg


Jag älskar en variant med äpplen i. Yumm! :d
 
Eftersom ni redan bjuder på smörgåstårta, som brukar vara rätt mastigt, så räcker det antagligen med lite mindre kakor till kaffet. Det är alltid fräscht att ha en fruktsallad till också!

Här är lite förslag. Säg till om du vill ha tips på recept :)
Brownie i långpanna med kolatäcke (typ karamelliserad mjölk på burk) och lite grädde + hallon till.
Snickerskakor (kan också göras i långpanna).
Kokostoppar.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: Acto
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
30 040
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp