Enkelt, billigt solskydd?

Problematisk

Trådstartare
Jag funderar lite på om det går att bygga/ställa upp något i sommarhagen för att ge möjlighet till skugga. Vind- och regnskydd vore bonus men i huvudsak är det lite skugga jag vill kunna erbjuda.
Det ska vara ett billigare alternativ, och helst vara flyttbart men i annat fall lätt att riva/plocka ner. Förslag?
 
Jag funderar lite på om det går att bygga/ställa upp något i sommarhagen för att ge möjlighet till skugga. Vind- och regnskydd vore bonus men i huvudsak är det lite skugga jag vill kunna erbjuda.
Det ska vara ett billigare alternativ, och helst vara flyttbart men i annat fall lätt att riva/plocka ner. Förslag?
Tänk bara på att även om det är billigt måste det uppfylla kraven Djurskyddslagen med saker som att måste hålla för en hästspark och höjden på 1,5 x hästens mankhöjd.
 
Kan det funka att bara fästa ngt slags "tak "mellan två träd om man vill ha ett skydd på sommarbetet några veckor om det blir ihållande regn ? Förlåt för ev tråd- kap....
 
Hur många balar ungefär ? Hur fäste ni ptesenningen ? Gick inte hästarna och rev i balarna ?
Det var många balar, det året när det var mycket gott om hösilage. Nä om hästarna åt minns jag inte/vet jag inte då min inte gick i den hagen utan i fårhagen utan skydd. Jag tror bonden fäste presenningen med träbalkar uppepå, eller träd som han huggit ner som sen skulle användas att elda med.
 
Finns där bete så är nog risken minimal att de äter halm. Vi har tidigare satt ut fyra fyrkantsbalar halm i hagen, två på bredden i vinkel och två ovanpå varandra. Har dock inte haft tak till.
 
Om där inte finns träd att använda, kunde man göra som i en hage jag rider förbi ibland. De har slagit ner långa pålar, kanske 4 meter från marken till toppen. Och där uppe har de fäst ett sånt där "segel" som man kan ha på altanen t ex. Vet inte om det har något eget namn? Det är vitt och verkar vara av segelduk, alltså vindtåligt. Så är det rätt tajt fastspänt så att det inte smattrar runt när det blåser. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
697
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 070
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp