Enkla one pot recept

snorp

Trådstartare
Tar gärna emot tips på enkla one pot recept som går att laga på gaskök. Kan vara kul att testa lite nya recept när jag är iväg med min minicamper. Har både kastrull och stekpanna så recept för vilket som funkar men bara den ena ska som sagt användas.
 
Onepots är jag dålig på, däremot lagar jag massor på bara en spisplatta.

Ex
Carbonara, steker bacon och annat jag vill ha i först, kokar pasta (har förstås värmt vattnet i vattenkokaren först så att det går fort att koka upp) sedan i med pastan i stekpannan värmer upp och häller på grädde och ägg.

Grönkålspasta likadant. Fräser vitlök och grönkål i en stekpanna. Kokar upp pasta, häller den nästan färdigkokta pastan i stekpannan, rör ihop med en dl riven ost och en dl mjölk, toppar med hackade valnötter.

Visserligen får man använda både stekpannan och kastrullen, men logistiskt sett funkar det!
 
Köttfärssås, pastasås och liknande går ju bra om man kokar pastan/riset först och sedan vänder ner det i såsen när den är klar.

Annars soppor? Grytor med kött eller linsbas brukar ju vissa äta som de är men jag tycker det är lite trist. Chili con carne med bröd till kanske?
 
Tack för tipsen. Att laga med ett kärl i taget har jag flera alternativ för redan. Nu var det just one pot jag tänkte kunde vara roligt och nått mer spännande än färdig tortellini och sås.
 
Jag brukar pimpa vanliga snabbnudlar genom att först fräsa lite hackade grönsaker i kastrull. Därefter fyller jag på med vatten, men bara hälften mot vad man ska ha och lägger i nudlarna och buljong. Kokar till nudlarna är mjuka och vattnet nästan borta, knäcker sedan i ett ägg och rör till det är krämigt. Klart!

Grönsakerna kan varieras, kompletteras med protein eller uteslutas. Smaken kan pimpas med sås (t ex soja, sweet chili) och/eller kryddor. Lätt att göra dubbel portion om man har gäster.
 
Tack för tipsen. Att laga med ett kärl i taget har jag flera alternativ för redan. Nu var det just one pot jag tänkte kunde vara roligt och nått mer spännande än färdig tortellini och sås.

Tycker Tasty har rätt många roliga onepotrecept tycker jag. Inte gjort många av dem, men blir alltid sugen när de dyker upp på Facebook 😂😁
 
Pumpade snabbnudlar;

Koka upp vatten enligt förpackning, i med slantad/riven morot, efter en stund broccoli, edamebönor och nudlar. Låt koka tills klart.
I en skål, ha i ett rått ägg, en matsked majonnäs, kryddor från nudelpaket, en tesked smör. Blanda. Häll på det kokade i skålen under omrörning. Pimpa med sesamfrön, salladslök, kimchi, sriracha och sesamolja efter tycke och smak.
 
Ett gott recept är att steka upp röd curry, vitlök och ingefära. Häll i en burk tonfisk, en liten tetra kokosmjölk, valfria grönsaker och en burk ananas (valfritt). Ha i 50 g okokta nudlar. Blanda ihop och koka tills nudlarna är färdiga. Blir 2 portioner mat.
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 339
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp