Enkla vegetariska recept

snorp

Trådstartare
Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra koll på ersättningsprodukterna för kött eller vad man ska kalla dem men vill gärna ha enkla recept på vegetarisk mat som inte består av dessa. Linser tycker jag tyvärr smakar kartong och den smaken känns även när linserna är blandat med annat i exempelvis grönsaksbiffar så recept utan linser önskas. Ägg och mejeriprodukter är okej.
 
Ramen med hårdkokt ägg är gott. Vi gör en där det är japansk soja, tahini och miso i buljongen. Vi har stekt fläskfärs med ingefära till men man kan ju byta ut det mot nån köttersättning, stekta grönsaker med ingefära eller bara ta ett extra ägg. Jag rekommenderar att sojainlagda ägg till! Lägg gärna in äggen 2 dagar innan! Mums!
 
Stekta eller ugnsgrillade bönor är en stor del av min diet. Käkar med grönsaker, ibland ris också. Kan sprinkla över lite krossade nachochips om jag är extra sugen.

Potatisomelett har jag förätit mig på sedan gammalt, men det är gott och enkelt om man inte äter det som meal-prepp i några månader :)

Stekt eller ugnsgrillad spetskål tycker jag är mumma! Käkar gärna tillsammans med grönsaker och någon pesto. Bröd, eller pasta till.

Hemgjord pizza kan med fördel ha lite annorlunda saker på sig, till exempel kål eller potatis. För lyxigare feeling: välj lyxigare ost. Det går också att göra en variant typ pizza bianco och ersätta tomatsåsen med hummus. Om du tycker det är för krångligt att göra deg går den att köpa färdigt (antingen färdig pizzadeg eller filodeg).
 
Väldigt enkel böntacos: Värm en tetra kidneybönor med en burk/tetra krossade tomater. Krydda med tacokrydda. Ät tacos med dina vanliga tillbehör men bönröran ersätter då alltså köttfärsen 😊

En annan superenkel vegetarisk rätt är gorgonzolasås till färsk pasta. Jag brukar göra lite redning av smör och mjöl. Sen vispa i en dl mjölk åt gången så att det blir till en krämig sås av ca 4-5 dl mjölk. När jag är nöjd låter jag ett paket gorgonzola (150 g) smälta i såsen. Sen i med gröna ärtor och mycket örtsalt. Örtsaltet är lite hemligheten för att det ska bli riktigt gott, det behövs alltid med än man tror. När ärtorna är klara äts såsen med färsk pasta. Sjukt enkelt, snabbt och gott!
 
Idag at jag pita med hummous och gronsaker i, med aggrora till sidan som jag strodde lite ost over.
Snabb och mattande lunch
 
Pasta med zucchini är min favoritsnabbmat.
Koka spaghetti. Under tiden så hyvla zucchinin med en osthyvel och riv limezest. Krama sedan ur saften ur en lime över zucchinin. Hacka en röd chili och en vitlöksklyfta och stek med limezesten i olivolja. Efter en liten stund lägger du i zucchinin och stek snabbt.
Servera pastan med zucchinin på och med vegopermesan över. Mycket gott!
 
Dagens restfest:

Rostbröd med hummous och groddar på.
äggröra med lite paprika och bladspenat och cheddarost.
lite rostade kikärtor

20230406_123140.jpg
 
Jag är väldigt förtjust i burgare, då har jag skivad halloumi (eller rättare sagt, svensk grillost) istället för kött. Jag öser(!) på med salladsmix och har gärna på lite rödlök också, för det är så oroligt gott till osten.

Vet inte hur du räknar det, men jag tycker iaf inte att det blir som "köttersättningsprodukterna".
 
Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra koll på ersättningsprodukterna för kött eller vad man ska kalla dem men vill gärna ha enkla recept på vegetarisk mat som inte består av dessa. Linser tycker jag tyvärr smakar kartong och den smaken känns även när linserna är blandat med annat i exempelvis grönsaksbiffar så recept utan linser önskas. Ägg och mejeriprodukter är okej.


Pizza går att variera i oändlighet. Tycker det är gott att göra vit pizza med creme fraiche på botten istället för tomatsås som variation. Jag brukar göra egen botten men vill du ha det enkelt så går det ju att köpa färdig att kavla ut. Pinjenötter att toppa med är jättegott för lite crunch i övrigt lägg på valfria grönsaker och mozarella.
 
Jag är väldigt förtjust i burgare, då har jag skivad halloumi (eller rättare sagt, svensk grillost) istället för kött. Jag öser(!) på med salladsmix och har gärna på lite rödlök också, för det är så oroligt gott till osten.

Vet inte hur du räknar det, men jag tycker iaf inte att det blir som "köttersättningsprodukterna".

Halloumi eller grillost ser jag inte som köttersättningsprodukter. Tänkte mer på produkterna som försöker vara kött utan att vara det om det nu blev tydligare 😂
 
Paj. Gör med stekt lök, kokt potatis och mangold/grönkål/spenat (välj efter smak och tillgång) så det blir matigt och man kan spara på äggen.
Matsallader på gryn + (stekta) grönsaker + fetaost(eller annat)
Ugnsrostade rotfrukter/potatisklyftor
Bondomelett
Pastasallad med tomat, gurka oliver, feta, soltorkad tomat, solrosfrön, paprika, zucchini (valfria delar av detta eller annat du gillar) Främst som sommarmat.
 
Efter inspiration från tråden och lite googlande på stekta bönor blev dagens middag hopplock av sånt som fanns hemma. Hittade vitlök och schalottenlök i frysen, stekte på i olja och i med svarta bönor, i med kinaris från frysen, sen i med oliver, la upp på tallrik och smulade fetaost över. Blev väldigt lättlagat och helt okej att äta 😃
IMG_20230406_195327.jpg
 
Om det ska vara väldigt enkelt behöver man inte krångla till det så mycket;

Spenatsoppa med ägg tar en kvart att göra. Med en knäckemacka till blir man tillräckligt mätt.

Potatis- och purjolökssoppa är också enkelt och gott. Toppa med en klick creme fraiche och lite rå skivad purjo. Varm ostmacka i ugnen är perfekt till.

Omelett kan varieras mycket, min favorit är med lite lagrad ost och så tunt skivad tomat på det. Serveras med gurksallad. Eller om man är hungrigare så kan man råsteka 1-2 potatisar innan man häller på äggen. Inte för hög temp bara, då bränns det.

Shakshuka är väl egentligen en frukosträtt men jag äter det både till lunch och middag. Funkar att hälla ner lite bönor i såsen också om man vill ha ännu mer matigare.

Är det bara röda linser som är äckliga eller alla? Har du provat belugalinser?
 
Om det ska vara väldigt enkelt behöver man inte krångla till det så mycket;

Spenatsoppa med ägg tar en kvart att göra. Med en knäckemacka till blir man tillräckligt mätt.

Potatis- och purjolökssoppa är också enkelt och gott. Toppa med en klick creme fraiche och lite rå skivad purjo. Varm ostmacka i ugnen är perfekt till.

Omelett kan varieras mycket, min favorit är med lite lagrad ost och så tunt skivad tomat på det. Serveras med gurksallad. Eller om man är hungrigare så kan man råsteka 1-2 potatisar innan man häller på äggen. Inte för hög temp bara, då bränns det.

Shakshuka är väl egentligen en frukosträtt men jag äter det både till lunch och middag. Funkar att hälla ner lite bönor i såsen också om man vill ha ännu mer matigare.

Är det bara röda linser som är äckliga eller alla? Har du provat belugalinser?
Vad är shakshuka?

Alla linser jag testat hittills har smakat kartong. Även när jag inte vet att det är linser i en rätt så känner jag smaken, kollar jag innehållsförteckningen så är det linser i.
 
Jag snubblade över @RainbowPlantLife på youtube (hon har även en hemsida med ännu mer utförligt, om man föredrar det) och allt hon lagar ser så gott ut! Så tipsar om det kontot för inspiration. Hon lagar mest med "riktiga" råvaror.

Mitt eget enkla tips är annars är pimpad färdig tortelloni (tortellini?). Jag skär (gärna rökt eller marinerad) tofu i små strimlor som jag steker lite hårdare än vanligt, saltar lite extra, medans jag kokar tortellinin, brukar ha ngn variant med ricotta/spenat/basilika. Häller ibland ner frysta skärbönor/störbönor i mindre bitar eller frysta ärtor den sista minuten med tortellinin, bara så de blir varma typ. Häller ur vattnet och låter tortellinin ligga kvar i durkslaget, ställer tillbaka kastrullen på plattan, häller i havregrädde och B-jäst (rejält), kryddar med salt och muskot och fryst basilika, låter koka upp (det blir lite tjockare av B-jästen), häller tillbaka tortellinin i kastrullen och rör runt såsen, häller upp i skål, toppar med tofun och svartpeppar. Parmesan är gott med. Varierar med att steka frysta gröna sojabönor med tofun och/ eller sparris. Man kan ha spenat i såsen (fryst hackad).
Har testat svampttortellini och haft kantarellfond i såsen och stekta champinjoner till.
Och det funkar ju såklart med vanlig pasta till.
 
Jag snubblade över @RainbowPlantLife på youtube (hon har även en hemsida med ännu mer utförligt, om man föredrar det) och allt hon lagar ser så gott ut! Så tipsar om det kontot för inspiration. Hon lagar mest med "riktiga" råvaror.

Mitt eget enkla tips är annars är pimpad färdig tortelloni (tortellini?). Jag skär (gärna rökt eller marinerad) tofu i små strimlor som jag steker lite hårdare än vanligt, saltar lite extra, medans jag kokar tortellinin, brukar ha ngn variant med ricotta/spenat/basilika. Häller ibland ner frysta skärbönor/störbönor i mindre bitar eller frysta ärtor den sista minuten med tortellinin, bara så de blir varma typ. Häller ur vattnet och låter tortellinin ligga kvar i durkslaget, ställer tillbaka kastrullen på plattan, häller i havregrädde och B-jäst (rejält), kryddar med salt och muskot och fryst basilika, låter koka upp (det blir lite tjockare av B-jästen), häller tillbaka tortellinin i kastrullen och rör runt såsen, häller upp i skål, toppar med tofun och svartpeppar. Parmesan är gott med. Varierar med att steka frysta gröna sojabönor med tofun och/ eller sparris. Man kan ha spenat i såsen (fryst hackad).
Har testat svampttortellini och haft kantarellfond i såsen och stekta champinjoner till.
Och det funkar ju såklart med vanlig pasta till.
Ska kolla in tipset. Recept från grunden är nog verkligen sånt jag behöver lära mig mer av.
 

Liknande trådar

Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 688
Senast: Scandi
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 716
Mat Jag har en rejäl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjälp med recept på...
2
Svar
36
· Visningar
11 238
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 389
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp