Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

E

Em_E_liE

Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :)

Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar allt för er nu! :p

Jag har en 15årig "ponny" på foder för ev. senare köp. Han har ett mätintyg som gjordes år 2002, vilket även talar om för mig att han då var 8år, om jag inte har helt fel?! Enligt mätintyget är han 148,0cm i mkh.

Men jag trodde inte riktigt på mätintyget. Han var också enl. ägarna "lite större, precis över ponnymåttet". Så jag lät helt enkelt kolla upp det! :angel:

Nu var det dock privat och inte en mätning för intyg, men i alla fall. En av mina nära vänners förälder är "mätman" (eller vad man kallar dom) och h*n ställde mer än gärna upp så det skulle bli så när "riktigt" som möjligt.

När vi mätte honom hade han skor på sig och måttet blev då 152,5cm i mkh!

Så hur gjorde dom då när dom mätte honom? :eek: Kapade dom av alla fyra hovarna och klistrade på dom igen efter mätningen eller? :confused:

Det skiljer liksom 4½cm!!!

Och hur gör man sen då. Åker ut på tävling med ponnyn och det kanske blir kontrollmätning på plats...! Då åker man ju dit för det!

Nu till min fråga i alla fall. Kan man mäta upp en "ponny" till stor häst? Jag menar, man kan ju inte ha en ponny som eg. inte är ponny och speciellt inte på tävling!

Jag vet att det finns sådana där ute i världen, som "fuskar" och tvingar ner sina hästar till ponnyer innan mätning, men jag är ingen sådan och jag vill därför ha upp ponnyn till stor häst som han eg. är.

Hur går jag till väga då?? :confused:

Har hört att det går att mäta upp en "ponny" till stor häst, men att den då inte får tävla lika som andra stor hästar. Utan det är något krux där istället?!!

Vad är kruxet och varför?

Hjälp behövs! :bump:

Tack på förhand. :bow:
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Är du över 20 får du tävla din ponny som stor häst .

Jag gjorde det på min dponny , skaffade bara hästlicens på han osv..
sen tävlade han som vanligt bland stora hästar.

Borde inte vara något problem att "mäta upp" din ponny så han för alltid går som stor häst där han skall vara
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

En häst som det står 148,0 på i mätintyget är till 99,9% INTE ponny.
Borde väl va allmänt känt :angel:

Om du vill vara "laglydig" så kan du ju skaffa hästlicens som sagt och sen bara ge dig ut och tävla.
Fast på lokal vet jag inte om det behövs längre? :confused:

Dock så är jag ganska säker på att du inte kan åka dit för att du tävlar en överväxt ponny.
Du var ju inte med vid mätningen, alltså kan ju inte du veta om det stämmer eller inte.
Man ska ju inte behöva kontrollmäta varenda ponny man köper/rider lixom.
Du får säkerligen sluta tävla som ponny, men inget värre än så.

Sen så KAN hästarna växa efter 8 års ålder. Fast kanske inte 4 cm :p
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

du har nog rätt nu när jag tänker efter så tror ja inte det behövdes hästlicens då heller för lokal( och det va bara det jag tävlade) vet inte varför dom jag ringde sa att jag behövde hästlicens.. men nu har ponnyn både det och ponny licens men tävlas nu som ponny (utlånad)

ja många av dom större dponnyerna ligger över ponny måttet. vet redan för 8 år sen (fan va det så länge sen jag tävlade ponny) så blev min dponny alltid tagen för en cponny . och han va 147 cm.
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Om du tävlar en "övervuxen" ponny och någon lägger in protest så blir det mätning.Skulle då ponnyn vara för stor så har du en viss tid på dej att mäta om den i sin hemmiljö.Böter kan du få trots att det inte är du som stått för slutmätningen har jag för mej.Tar du upp den till stor häst så tävlar den på samma vilkor som alla andra.
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

*kl*

Jag har motsatt "problem", vilket dock inte verkar vara lika vanligt.. Min ponny är enligt mätintyget 143 cm, när vi mätte honom i vintras, skodd och broddad, nådde han knappt 140 cm och är alltså i verkligheten C-ponny och inte D. Nu är jag överårig så det kvittar i praktiken, men jag kollade upp vad som skulle gälla i teorin och enligt henne jag pratade med (mätman och överdomare) så kan de inte göra något åt de ponnyer som blivit slutmätta 2002 och tidigare, utan det är endast de som är mätta senare som det är nån mening med att lägga in protest. Dock var det som någon sa kanske inte så troligt att man protesterar för att konkurrenterna är för små :rofl:

TS: Din "ponny" kan du tävla som stor häst, på lokal tävling behöver du inte hästlicens, men det behöver du från regional. Om du skaffar hästlicens till ponnyn får den inte heller tävla som ponny igen, men eftersom det är en "överhöjdare" så antar jag att det inte är din plan. Dock finns det begränsningar hur högt en ponny får starta i storhästklass, men det är ganska högt i alla fall.
Väljer du att tävla som ponny så bör din ponny i och med att den slutmättes 2002 falla i kategorin som "kommer undan" med att vara överhöjdare.. De som skrev reglerna räknar med andra ord kallt med att dessa hästar snart är borta från tävlingsbanorna av åldersskäl...
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Om man skaffar hästlicens så får visst ponnyn tävla som ponny igen.. om dom inte mäter hästen nu vill säga..

För min ponny gick med mig på hästlicens från jag va 20 till 22.. men nu har han tävlat som ponny i fyra år och jag kollade upp allt noga med förbundet..

däremot kan man inte tävla den som häst ena veckan o ponny andra veckan. utan det måste va ett ryttarbyte under "längre tid".
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Just fjord verkar det rätt vanligt att man glädjemäter lite mer, fattar inte vad det beror på :p

TS: Du har ju redan fått svar ang tävling. Men jag tycker det är skönt o höra att det finns folk som inte hävdar att allt under 153 borde räknas som ponny :) Gränsen är ju redan dragen.
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

¨Det framgick tydligen inte av mitt inlägg men det är ju givet att den KAN tävla som ponny igen men inte hursomhelst och inte med samma ryttare som rider den som häst så man kan inte "ångra" sig, det ska till ryttar-/ägarebyte och karenstider för start osv, men det verkade inte aktuellt i TS fall eftersom TS är medveten om att hennes ponny inte är en ponny och det tycker jag verkar som en högst vettig inställning!
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Tackar och bockar i mängder till er som svarat. :bow::bow::bow:

Känns som att jag fått lite mer hum om det hela nu.

Men vill gärna höra mycket mera, om det är någon annan som vet mera, eller har en annan erfarenhet, eller syn på saken så att säga. :)
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Jag vill bara hålla med dig, och ge dig en eloge för att du vill ha hästen till häst, när den uppenbarligen inte är en ponny.

Varför ständigt detta behov av att fuska??? Skulle jag leta ponny så skulle jag direkt sålla bort alla som sa att den var nermätt, även om det ibland bara sägs mellan raderna i annons eller vid telefonsamtal. -Nejtack, jag vill att mina barn ska tävla ärligt! skulle jag säga, o lägga på luren! Dessutom skulle jag nog mäta hästen vid provridning, bräda o vattenpass borde väl fungera hur bra som helst, även om det kanske inte ger precis på millimetern men ändå möjlighet att bilda en uppfattning om ifall den är nermätt eller inte.

Så hejaheja!
Fram för flera som tänker som du!

Lotta
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Hehe. Tack så mycket. :) Håller helt med. Varför fuska? Man vinner oftast inget på det i längden!
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Har du pratat med ägarna om mätintyget? De kanske inte blir så jätteglada om de lånar ut en ponny på foder som fodervärden sen mäter upp till storhäst... Bara en liten tanke även om du tänker rätt men gör inget förens det är din ponny eller ägarna är med på uppmätning.
Bara så att du inte hamnar i trubbel.

Annars tycker jag att du tänker helt rätt och vill ha ponnyn till häst och tävla ärligt istället:)

//Ponnyfantast som själv äger en häst på 152:D
 
Sv: Enl. mätintyg ponny, enl. verklig mätning häst!?!

Åh, nej nej. Aldrig att jag skulle göra något sådant utan ägarnas tillståd! :o

Min fodertid är snart slut och det är köp som är tänkt, så jag bollar med tankarna. Vi har ägare och fodervärd kommit överens om att han inte skall "mätas upp" till storhäst för ens allting är klart. :laugh:

Men innan jag bestämmer mig för ett ev. köp så vill jag veta hur jag kan gå till väga, och OM det fungerar att "mäta upp" honom! :idea:

Men bra att du påpekade det! Tack så mycket. :bow:
 

Liknande trådar

L
Foder & Strö Hej jag skriver ang att vi har lite problem med hö givan här hemma till våran gamma ponny, Våra tre hästar går nu tillsammans och har...
Svar
1
· Visningar
868
Senast: johanssk
·
Tävling Min dotter har ev.lånat en 7årig ponny precis inriden som inte är mätt eller har chipmärkning. Hon frågade mej en sak som jag inte kunde...
Svar
6
· Visningar
1 267
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Solei69
·
Hoppning Jag har en fundering, efter att ha bläddrat i TR och inte riktigt hittat det jag sökt. Jag har en ponny, som jag vet kommer bli...
2
Svar
20
· Visningar
1 861
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp