Enneagram - personlighetstyper

Gabby_Ossi

Trådstartare
Kommer ihåg att vi haft en tråd om MBTI-personlighetstyper, men har inte sett något för Enneagram. Jag hade inte hört talas om det förrän för något år sedan när jag halkade in på det via något instagram-konto, och nu följer jag några olika Enneagram-inriktade konton.

Jag är ganska säker på min egen typ (5 med 4 som "vinge"), men har lite svårare att tyda andras. Och jag har inte riktigt koll på de "djupare" bakgrunden och hur kopplingarna mellan de olika typerna fungerar. Har ni använt Enneagram på något sätt? Har ni koll på er typ?

Det finns alltså 9 grundtyper, och ens vinge måste vara någon av typerna som ligger bredvid grundtypen på cirkeln (alltså numret högre eller lägre). Sedan finns det även subtyper (self-preserving, social, sexual), men det har jag inte heller riktigt satt mg in i.

Det finns såklart lite olika test man kan ta, här är ett exempel: https://personalitypath.com/test/enneagram/en

Jag brukar få 5 som högst upp, men hamnar även ganska högt på 9. Men när jag läser lite mer ingående om de olika typerna så tycker jag i alla fall att 5 är mer jag även om jag ibland kan ha vissa beteenden som en 9a. Vingarna hade jag lite svårare för, i test brukar jag få 6 högre än 4 men jag "känner mig" ändå närmare 4.

1645473599758.png
 
Jag hade inte hört talas om de olika personlighetstyperna förut men nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att ta testet. :D Jag fick högsta matchning för personlighetstyp 6 (100%), sedan 2 (97%) och på en delad tredjeplats kom 1 och 5 på 93%.

Jag skulle säga att förutsägbarhet och stabilitet är viktigare för mig än för gemene man – möjligtvis är det autismen som spökar där också, samt att jag väldigt gärna ger och ger i relationer. För mig är det viktigt att känna mig behövd och jag blir gärna andras amatör-terapeut och axel att luta sig emot, även om jag har stora problem med psykisk ohälsa själv. Så ja, jag kan definitivt relatera till mig själv i de två första matchningarna.
 
Jag fick 3, 9, 2 i topp-tre. Det stämmer väl hyffsat, men så hade jag nog kunnat skriva oavsett vilka tre som typer som dök upp. Jag är ambitiös (3), diplomatisk (9) och hjälpsam (2). Fick nr 6 i botten (lojal) och upplever väl att det snarare rörde frågor om behov av stabilitet (det har jag inte så mycket av), snarare än lojalitet (vilket jag är i väldigt hög grad).
 
Aldrig hört om detta innan. Helvete vad många frågor det var 😅 Jag blev 1 (97 %), 5 (90 %) och 6 (80 %). Känner helt klart mest igen mig i 1 o 5 o lite 6. Inget easy-going här inte även om det nog kan vara min framtoning för att få vara ifred.
 
Gjorde testet för skoj skull, även om.jag inte tror så mycket på det.

Fick 9 (73 %), 4 (63 %) och 7 (60 %) som de som stämde bäst.

Jag har svårt att tycka att min personlighet passar mer in på något än något annat. Det är så himla skiftande.

"Tänkare som älskar livet och är beroende av både rik social samvaro och kommunikation och lugn ensamhet" :idea:
 
Jag fick 9 (94%), 2 (67%) och 4 (också 67%).

9an stämmer absolut in på mig, men såklart hittar man alltid saker i såna resultat som inte passar in alls.

"Nines ease themselves into the flow of life by keeping a low profile, prioritizing harmony and letting others go first."
 
Fick högst på 5, 6 och 1, lägst på 3 och 7.
Stämmer bra att jag gillar att tänka och förstå hur saker fungerar. Är lugn och stabil. Vill inte ha mycket äventyr i mitt liv.
 
Kommer ihåg att vi haft en tråd om MBTI-personlighetstyper, men har inte sett något för Enneagram. Jag hade inte hört talas om det förrän för något år sedan när jag halkade in på det via något instagram-konto, och nu följer jag några olika Enneagram-inriktade konton.

Jag är ganska säker på min egen typ (5 med 4 som "vinge"), men har lite svårare att tyda andras. Och jag har inte riktigt koll på de "djupare" bakgrunden och hur kopplingarna mellan de olika typerna fungerar. Har ni använt Enneagram på något sätt? Har ni koll på er typ?

Det finns alltså 9 grundtyper, och ens vinge måste vara någon av typerna som ligger bredvid grundtypen på cirkeln (alltså numret högre eller lägre). Sedan finns det även subtyper (self-preserving, social, sexual), men det har jag inte heller riktigt satt mg in i.

Det finns såklart lite olika test man kan ta, här är ett exempel: https://personalitypath.com/test/enneagram/en

Jag brukar få 5 som högst upp, men hamnar även ganska högt på 9. Men när jag läser lite mer ingående om de olika typerna så tycker jag i alla fall att 5 är mer jag även om jag ibland kan ha vissa beteenden som en 9a. Vingarna hade jag lite svårare för, i test brukar jag få 6 högre än 4 men jag "känner mig" ändå närmare 4.

Visa bifogad fil 86239
Vill påstå att jag är en 7a med 8a som vinge
 
Jag tycker att det stämde bra på mig.
8 - 77%
1 - 67%
3 - 63%

När jag läste om 8:an så inser jag att jag är en Healthy Eight, och det känns ju bra att de menade på att det var friskt. :) Men resultatet stämmer väldigt bra på mig.
 
Gjorde testet pga nyfikenhet.
9 (89%), 2 (72%) och 5 +7 (67%).
Sen låg dom andra rätt så jämnt på 40% förutom 8 där jag hade 20%.
 
Är inte alla sådana här tester bara rent bluff, båg och hittepå?

Det är väl mer en fingervisning än något annat skulle jag säga. Uppenbarligen så får ju folk olika resultat, så något säger det ju om vad olika personer tycker är viktigt. Testet kan man ju ta som en kul grej, vill man verkligen gå på djupet och hitta "rätt" typ räcker det inte att bara ta ett test.

Eller är det själva indelningen i olika typer du tycker är bluff och båg?

Enneagram delar ju in efter vad ens djupaste motivationer och rädslor är, och det köper jag att folk har olika och att en är den starkaste även om man till viss del kan passa in på flera. Sen är jag lite mer skeptisk till det här med vingar. Om jag är en 5a, varför måste min vinge vara antingen 4 eller 6? Om jag är mest 5 och därefter 9, säger inte det mer om mig än om jag är mest 4 eller 6? Tittar man i diagrammet ska ju 5 inte vara kopplat till 9 alls, utan mot 7 under stress och mot 8 under "growth".

Det här med att folk kan bli "certifierade enneagram-coacher" och på något sätt kunna hjälpa en till djupare insikter om sig själv är jag också lite skeptisk till, skulle hellre i så fall betala en utbildad psykolog än en "enneagram-coach".

Jag "använder" det mest för att titta på memes och känna mig lite lagom träffad och road, känner väl inte att det gett mig någon djupare personlig utveckling såhär långt att veta min enneagram-typ :p
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 559
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 759
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp