Enormt känslig häst

Evelinatravnörd

Trådstartare
Hej gott folk
Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning.

Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav
Kort historia
Köpte henne i april, va då vidrigt mager, loj och hade ont lite varstans

Har jobbat med henne och haft både vet och equitrerapeut.
Nu är hon helt fantastiskt fin, mår bra och är frisk
MEN. Hösten är här och jisses i min låda..
Hon fryser är så otroligt besvärad av blåst och regn. Tyvärr inget skydd i hagen i stallet vi hyr

Hon blev förkyld, behandlat med hippotrim
Men vi hinner bara sätta igång henne så bli liten förkylning igen
Stallet har dålig luft trots bra fläkt men bad om att få ha öppen dörr
Då är luften perfekt
En häst i stallet har hostat hela tiden
((Vi har inte hyrt så länge där))
Då min vart sjuk bestämde vi att vi sköter våra egna för att minska risk
(dom är aktiv i många stall, tävlingar och träningar)
Jag å min man umgås inte me nån annan och är inte iväg och träffar andra hästar
Veterinären har så klart kollat men hittar inget 🤔
Sen kan man ju göra så mycket tester över
Men plånboken har ju tyvärr en gräns

Vad har ni för teori?
Tips på hur vi får de bättre?
Nån med erfarenhet?
 
Varför hostar den andra hästen? Är den sjuk kan det ju smitta?
Mögel i stallet? All mögel syns ju inte.

Täcka täcka och täcka är väl vad som annars gäller på en fryskott. Bra foderstat och fri ättid.
Är vad jag skulle titta över.
 
Ang att hästen fryser, täcka hästen ordentligt, gärna med halstäcke och stor "svanslapp". Fri tillgång på grovfoder. Raka absolut inte hästen om det verkligen behövs, och i sånt fall raka bara så lite som möjligt.

Ang hostan kan det bero på mögel i stallet, damm, dåligt hö, osv. Eller sjukdomar i luftvägarna. Förkylning är inte jätte vanligt på hästar. Jag skulle absolut byta stall om jag vore dig.
 
Om det är dålig luft och fler i stallet hostar känns det ju rimligt att luftkvaliteten är för dålig.
Antingen flytta eller se till att det görs en rejäl förändring vad gäller luften.

Fryser den får man ju täcka. IOM att det är en aktiv travhäst behöver man ju inte vara orolig för att ge den så mkt grovfoder den äter.

Vet man att grovfodret är fräscht? Dvs så inte det är lite risigt och påverkar luftvägar eller allmäntillstånd?
 
Varför hostar den andra hästen? Är den sjuk kan det ju smitta?
Mögel i stallet? All mögel syns ju inte.

Täcka täcka och täcka är väl vad som annars gäller på en fryskott. Bra foderstat och fri ättid.
Är vad jag skulle titta över.

Dom sa att hästen hade vart sjuk men hostan blev kvar och bara på morgonen tydligen den hostar, dom har väl haft den typ ett år

Fri tillgång på hö och det är bra, mögel har har jag tänkt på oxå.
Har pratat med stall ägare men dom tycker luften är bra
 
Att stallägaren tycker att luften är bra betyder ju inte nödvändigtvis att den är det.
Att den andra hästen hostar visar ju på att den fortfarande har problem. (Om det är så att den står inne över natten och hostar på morgonen kan det ju vara ännu ett tecken på att luften i stallet är dålig.)
 
Dom sa att hästen hade vart sjuk men hostan blev kvar och bara på morgonen tydligen den hostar, dom har väl haft den typ ett år

Fri tillgång på hö och det är bra, mögel har har jag tänkt på oxå.
Har pratat med stall ägare men dom tycker luften är bra

Jag stod i stall där luften var dålig och okunniga ägare tyckte det var toppen. Det kom liksom fram mögel i taket medans jag stod där och de målade tydligen bara över det en gång per år. 🙄
Jag försökte lämna stalldörrar öppna. Men fick skällning IOM att ”en grävling kunde komma in”.

Det är bara att flytta i sånt läge. Tycker de att det är bra och slår ifrån sig vid diskussion får man bara inse att de inte kommer göra någon förändring.
 
Hej gott folk
Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning.

Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav
Kort historia
Köpte henne i april, va då vidrigt mager, loj och hade ont lite varstans

Har jobbat med henne och haft både vet och equitrerapeut.
Nu är hon helt fantastiskt fin, mår bra och är frisk
MEN. Hösten är här och jisses i min låda..
Hon fryser är så otroligt besvärad av blåst och regn. Tyvärr inget skydd i hagen i stallet vi hyr

Hon blev förkyld, behandlat med hippotrim
Men vi hinner bara sätta igång henne så bli liten förkylning igen
Stallet har dålig luft trots bra fläkt men bad om att få ha öppen dörr
Då är luften perfekt
En häst i stallet har hostat hela tiden
((Vi har inte hyrt så länge där))
Då min vart sjuk bestämde vi att vi sköter våra egna för att minska risk
(dom är aktiv i många stall, tävlingar och träningar)
Jag å min man umgås inte me nån annan och är inte iväg och träffar andra hästar
Veterinären har så klart kollat men hittar inget 🤔
Sen kan man ju göra så mycket tester över
Men plånboken har ju tyvärr en gräns

Vad har ni för teori?
Tips på hur vi får de bättre?
Nån med erfarenhet?
Hästar blir inte förkylda av att bli kalla, men fryser hon så ge henne mer grovfoder och sätt på ett ordentligt täcke som håller henne torr och varm.
 
Kolla upp varför hon får förskylningen. Van vid fullblod som första vintern hos oss ofta fryser. Det är viktigt med fri tillgång till grovfoder men så mkt så möjligt försöker vi ha de otäckare och nästa vinter fryser de inte!
 
Dom sa att hästen hade vart sjuk men hostan blev kvar och bara på morgonen tydligen den hostar, dom har väl haft den typ ett år

Fri tillgång på hö och det är bra, mögel har har jag tänkt på oxå.
Har pratat med stall ägare men dom tycker luften är bra
Att den hostar på morgonen är ju inte så konstigt om den står inne över natten i dålig luft, när de kommer ut på morgonen och får frisk luft går hostan över. Byt stall.
 
Tusen tack alla ni för alla svar,
Vi kollar efter stall men tyvärr inte de lättaste

Hoppas på en mild höst så dörren får vara öppen, har i dag sökt info om det går att få någon att komma och mäta partiklar och luftkvalitet. Men efter de så gäller det att hoppas stall ägaren vill kolla upp det

Alltid svårt då man hyr men hoppet är ju sista som lämnar sig det

Hästen har fri tillgång på bra hö, och har hittat bra täcken men de käns ändå galet att behöva ha vintertäcke redan nu 😱
Men hslstäcke ute men inte inne kör vi med så får vi se och hoppas
Även körtäcke är på plats ❤️

Än en gång
Tusen tack för feedback
 
Kolla upp varför hon får förskylningen. Van vid fullblod som första vintern hos oss ofta fryser. Det är viktigt med fri tillgång till grovfoder men så mkt så möjligt försöker vi ha de otäckare och nästa vinter fryser de inte!

Vi har kollat med blodprov och svsbb men de va inget, har kontakt med både uppfödare, tidigare tränare och ägare men dom har aldrig hört henne hosta på det jag beskriver 🤔
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 713
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 915
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 435
Senast: lady_vip
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 904
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp