Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Neko

Trådstartare
Lång historia kort, min avelsmärr (11 år) behandlades för masit (5d penicillin), blev feberfri på direkten. Sista injektionen var i söndags. I måndags stod hon med 4 svullna kotor men sedan dess har svullnaden ökat. Nu är hon svullen kronrand-framknä/has, svampigt men inte pitting. Man ser inte konturerna, tänk dig en stock! Ingen tydlig värmeökning. Inget ventralt ödem.

Hon har ingen feber, helt opåverkad, inte halt. Går på lösdrift, inget foderbyte. Hon är den enda som visar symptom, de andra hästarna är friska. Jag har pratat med veterinärerna, de tror virusartrit (oberoende av varandra). Tycker jag ska fortsätta avvakta tills hon beter sjuk/det vänder.

Nån som varit med om nått liknande? Jag är orolig över njurskada eller hjärtfel. Men hästkraken är lika vild som vanligt... Kan tillägga att jag ägt henne i 8 år och detta är första gången jag sett henne svullen. Snön kom samtidigt, men det känns ju sjukt osannolikt att hon vrickat alla ben samtidigt. :)

Bakben bakifrån, nu är hon större
4BD44147-3801-43ED-97F6-FB5644D3EFD4_zps6ktc5esd.jpg
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

En av mina hästar fick sådär på alla fyra benen en dag. Veterinären trodde att han ätit något olämpligt och fått en sådan reaktion ifrån störningen i magen. Penicillin stör ju tarmfloran, så det kanske är lite samma för din häst? Vi gav våran proviva då och det gick över, fick linda benen också. Han fick även smärtstillande eftersom det gjorde ont när de var så svullna.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Min blev förra året Toksvullen i alla fyra precis när snön kom, förvann efter ett par dar! Inte återkommit.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Inte ovanligt alls att hästar får tjocka ben av penicillin.

Va? Det har jag aldrig nånsin vare sig hört eller märkt, trots att jag jobbar med hästar i årtionden, och behandlat en hel del.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Finns ett sto i mitt gamla stall som alltid får jättetjocka ben när snön kommer. Hon står då med BoT stallbandage på nätterna och ser då normal ut på morgonen, men så fort hon går ut i snön så är det tillbaka.
Inget fel på hästen, det bara blev så av någon anledning.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Min första häst blev så när det blev kallt och snön kom. Jag tror att det blev så för att hon hade artros i båda bak, has +kota. Hon hade inget på frambenen utan bara bak. Så sista vintern hade jag henne lindad för att värma och det blev faktist mkt bättre:)
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

En vinter var det en häst i stallet vi stod som blev jättesvullen i benen, åt dåligt och lite feber i ett par dagar. Sedan var det min hästs tur och hon var svullen upp över knäna i fram (och hasen bak), lite feber och åt dåligt. Gick över på ett par dagar och har inte hänt igen.
Är du orolig kan du ju ringa ut vet som får kika på hästen, men annars hade jag avvaktat ett par dagar -promenerat hästen för cirkulationens skull, och blir det ingen skillnad så hade jag ringt vet.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Tror nog oxå mest på att penicillinet har stört mag/tarm flouran. Så blev min ena häst (som aldrig haft svullna ben innan) förra veckan, troligtvis hade han fått i sig dåligt foder. Det gick ner på ett par tre dagar. Om man vill kan man ge dom filmjölk, jäst eller såna där svindyra mag/tarm preparat som finns att köpa hos foderbutiken. Är bra om hästen rör lite på sig oxå för att öka cirkulationen.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Ok, jag har varit med om det själv och även fått det bekräftat från vår veterinär samt en bekant som jobbat med hästar i hela sitt liv. Kan väl bero på att det påverkar magen, kan jag tänka mig.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Va? Det har jag aldrig nånsin vare sig hört eller märkt, trots att jag jobbar med hästar i årtionden, och behandlat en hel del.

det stämmer, hästar som är känsliga för penicillin kan reagera med att bli jättetjocka i benen.
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Jo då, jag har en sån. Han är känslig vid foderbyten etc med och tjocknar lätt om man inte smyyyyger i bytet. Är annars torr och fin och skadefri. Ingen som brukar lindas, linimentas, kylas etc.
Mödernet var likadan tydligen.

Jag får be om den typ av antibiotika som ska vara mindre risk att de svullnar på(om den är verksam inom rätt spektra). Veterinären vet vilken sort det är.
Min blir så tjock att han får ont och rör sig stelt annars.
Linda benen kan hjälpa lite. Och röra på honom om det går(beror ju på varför de fått antibiotikan).
 
Sv: Enormt svullen alla 4 ben, bild!

Min häst råkade för ett par dagarsen ut för samma sak, fast bara i bakbenen. Det kom över en natt bara, inga förändringar i varken foder eller annat. Lindade benen och dom var normala dagen efter och sedan har det inte kommit tillbaka..vet fortfarande inte vad det var. Ingen värme eller annan reaktion fanns det förutom då att han såklart kände sig lite stel men det är ju inget konstigt med tanke på den enorma svullnaden som var.

Min fick detta dock när det var nu som lerigast strax innan det frös ute så jag tog lite för givet att det var någon form av lymfangit eller att hovarna hade börjar få någon röta som benen reagerade på. Men hovarna under snösulorna visade sig vara finare än vanligt och inget sår hade jag heller hittat. Skumt..
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp