ensam 3 veckors kattunge

L

lundborg

Jag har tagit hand om en kattbäbis som är ca 3 veckor bara.
mamman verkar ha dött eftersom vi inte sett den på en vecka nu :cry:

vi räknade ut att ungarna varit själva i ca 4 dygn. 3 st ungar var döda förutom den här lilla som satt och var rädd och frös.
och var väldigt hungrig. :(
den var väldigt slö och vinglig = vätskebrist

så jag tog hem den och ger den ersättning. 1a dagen vätske ersättning plus lite majsvälling med kattmjölk i eftersom det var söndag då både djuraffär o apotek var stängt. matade lite varannan timme med pipett eftersom den hade svårt att svälja

efter 8 timmar var den piggare. och åt duktigare för varje gång :bump:

dag 2 springer lite på golvet och klättrar på mina fötter :D

den äter mer o mer för varje dag och spinner som en liten motor :p

Hur är det att föda upp en unge ensam?
blir dom konstiga?

funderar på att skaffa en kattunge till om några veckor så dom blir två iallafall så den har nån att busa med.
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Ingen som har erfarenhet av att föda upp en kattunge?
den har börjat tvätta sig själv lite nu
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

En så liten kattunge som växer upp helt utan annan kattkontakt kan utveckla små egenheter tex. att snutta på folk och fä och filtar, men skaffar ni en kattunge till tror jag inte att ni kommer få några problem med kattungen.

Största problemet är väl att de kan ha svårt att "bli katt på riktigt" vilket kan resultera i en del beteendeproblem, men även fast två kattungar inte har en vuxen katt att lära sig av kommer de lära sig mycket av varandra.
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

ja, vi har tänkt att skaffa en ngt äldre kattunge till sen för just kattbeteendets skull. (en unge som har haft normal uppväxt)

frågan är också om den är bara 3 veckor?
den spinner för fullt, börjar leka lite med en liten boll, tvättar sig lite grann om tassarna nu.
den är ju väldigt liten, men den var nog utan mat i ca 4 dygn stackarn:cry:
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Har du vägt den? Utifrån vikten kan man säga, ungefär, hur gammal kattungen är. De brukar väga ungefär 100 g vid födseln och sedan öka ca 100 g/vecka så är han 3 veckor gammal borde han väga runt 400 g, give or take a few.
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Min "gammelkatt" var runt 4 veckor när barnen hittade henne i stallet.

Hon är tämligen normal (skicklig jägare t ex). Snuttar visserligen gärna på mina kläder fortfarande men det är nog det enda som är "avvikande" i hennes beteende.

Har alltid varit rädd för andra katter/aggressiv men har nu två yngre som hon faktiskt kommer rätt bra överens med, de slåss inte utan de leker tom ibland. Innan hon fick dem var hon väldigt "mammig", nu har hon blivit lite mer tillbakadragen, det är förstås lite trist för mitt ego men...
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Har du vägt den? Utifrån vikten kan man säga, ungefär, hur gammal kattungen är. De brukar väga ungefär 100 g vid födseln och sedan öka ca 100 g/vecka så är han 3 veckor gammal borde han väga runt 400 g, give or take a few.

min våg är tyvär trasig.

men den är ju ganska tunn ännu, så vikten är nog missvisande.
men om man jämför med det här http://www.swecat.com/v4/artiklar/Kattungarnas%20utveckling.pdf
så bör den nog vara nästan 5 veckor iallafall
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Vi hade en kattunge som var ensam och ca 3 veckor när vi hittade henne och nu har hon nästan ett år och det ända hon snuttar på är en filt men aldrig på människor. Det ända är att hon har lite dålig respekt mot andra katter hon tycker att hon alltid har förtur. hehe;)
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

skönt att höra att det KAN bli riktig katt av honom :D

jag har hittat en nalle i samma stl som honom som jag "attackerar" honom med och slåss med tassarna som de brukar göra. DEn var väldigt uppskattad.. (fast nallen är en ko)

och ibland när jag kikar in så ser jag att han brottas med kossenallen :laugh:

ser riktigt skoj ut
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Vi har också hittat en kattunge för många år sen. Han var inte heller gammal. Han har dock lite annorlunda än våra andra katter :D Han är helt "mammasjuk". Springer efter min morsa konstant (det var hon som matade honom när han var liten). Han sitter i famnen och trampar och trampar, gillar att slicka/bita på hakan och runt ansiktet. Sen biter han fast i nallar, kuddar, täcken.... Han är ganska rädd av sig så han håller sig runt vårt hus på en radie av ca 50 m MAX! Men nog är han söt vår "lilla" hittekisse :love:

Som flera säger kan det nog vara en ide att ha en annan katt med honom så att han lär sig riktigt kattbeteende!
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

skönt att höra att det KAN bli riktig katt av honom :D

jag har hittat en nalle i samma stl som honom som jag "attackerar" honom med och slåss med tassarna som de brukar göra. DEn var väldigt uppskattad.. (fast nallen är en ko)

och ibland när jag kikar in så ser jag att han brottas med kossenallen :laugh:

ser riktigt skoj ut

Haha =D Våran hittekisse leker också med gossedjur även dom som är större än henne och så släppar hon runt med dom i munnen lite överallt.
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

jag köpte en liten leksaksmus som han älskar! han morrar och bär på den!

ser jättetuff ut
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

lite uppdatering...

han äter nu som en häst av både ersättningen och torrfodret.
Nu är han riktigt rund o go som en liten kattunge ska se ut :p

smyger och leker med mina hundar.
och hundarna har sånt bestyr att ta hand om "sin lilla valp" :rofl:
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

jag tror att han är ca 6 veckor nu med tanke på hur han springer runt och klättrar på allt :D
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Skönt att höra att det går bra! Du har inte hittat någon kompis till honom än?
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

jo, jag tror det. det finns kattungar hos en granne som har en vildkatt som lagt sina ungar där.
jag tror dom är ca 7-8 veckor ungefär.

katt-mamman har flyttat på ungarna en gång. Och jag vet inte riktigt hur vi ska göra ännu. om vi väntar tills ungarna är 12 veckor så har de nog redan förvildat sig.

jag kan ju ta en "tam" kattunge, men tycker att det är bättre att hjälpa EN vild-unge iallafall
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

Ja just det, har ju läst om det och skrivit i den tråden. Jag tror det är en bra idé att ta en iaf, men du kan inte ta alla i värsta fall och placera om dem?
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

hade jag haft ett stort stall, så kunde jag tagit alla och haft dom där. men jag har ingen bra plats för en hel familj tyvärr.
 
Sv: ensam 3 veckors kattunge

jag hämtade en grabb för 2 veckor sen.
OJ vad roligt de har ihop.

Känns skönt att veta att lille kissen har en lekkamrat nu.
den 1a vi tog hem heter Rambo (han var en riktig överlevare)
Nr 2 fick namnet Rocky eftersom han vevade med tassarna på väg hem till oss.


de andra 2 ungarna fick vi aldrig tag på tyvärr....
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Vi tog in en rejält sjuk kattunge. Symptom som kvarstår nu (till och från) är snorig/nyser. Detta försvinner några timmar efter en...
Svar
5
· Visningar
1 264
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 801
Senast: Cilla
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp