Ensam en hel månad...

bettysmatte

Trådstartare
Min man har åkt hem till USA i en månad för att hälsa på släkt och vänner. På grund av djuren är det väldigt svårt för mig att åka med... Så nu är jag ensam hemma i en hel månad... :( Jag kommer att jobba rätt mycket, men har tagit ledigt 1-2 dagar per vecka för att avlasta mina föräldrar som hjälper till med hästarna. Vad kan man hitta på för att tiden ska gå fortare??? Längtar tills den 27 oktober när han kommer hem igen.... :(
 
När min man är borta, nu är det inte så ofta men innan var det betydligt mer, försökte jag hinna med allt det där som jag inte riktigt fick plats med i vårt dagliga liv. Tex träffa vänner, hänga i stallet, ligga i sängen och äta godis och titta på gamla TV-serier, träna, gå promenader osv. Ladda upp med riktigt mycket egotid helt enkelt :)

Och innan någon reagerar, klart jag kan göra sådant när mannen är hemma också men man hinner inte med allt och eftersom jag faktiskt tcker det är kul att träffa mannen ibland blir annat avklarat snabbare eller mer sällan.
 
Min man åkte iväg en månad (visade sig sen bli två) i lumpen när vi var nyblivna sambos
Jag roade mig med att jobba övertid. Så fort min arbetsledare frågade om någon kunde stanna kvar för att fixa en order var jag där direkt :D
Lönade sig ganska bra i den kommande löneförhandlingen också, och pengarna behövdes för att betala telefonräkningen för alla samtal mellan Sverige-Singapore och Singapore-Sverige :angel:
 
Nu är vi ju alla olika, jag hade nog njutit av tiden ifall min sambo hade varit iväg en månad - det är inte så ofta han är iväg - och varit glad när han kommit hem igen.

Men det är ganska uppenbart att om TS längtar efter sin man så kommer tiden kommer gå långsammare om hon går och tänker på honom hela tiden och längtar efter den dagen när han ska komma hem igen. Att hitta på andra aktiviteter för att tänka på annat är väl inte helt fel.

vi lever ju i en tid där det är lätt att skypa och chatta billigt med folk utomlands, så passa på att umgås med din man genom att prata med honom :) så kanske saknaden blir mindre.
 
Vi har varit tillsammans i många år. Jag är van vid att se min man i stort sett dagligen. Jag trivs med det. Vi är alla olika, och jag trivs bäst med sällskap. Därav min önskan att hitta saker att göra för att tiden ska gå lite fortare. En månad känns, för mig, som en lång tid att bo ensam när jag inte gjort det på en herrans massa år. Det är inget kul att komma hem till ett tyst hus, och inget kul att laga mat till sig själv. Är det väldigt udda att tycka så... :confused: ?
 
  • Gilla
Reactions: kol
jag trivs bäst med sällskap... lång tid att bo ensam när jag inte gjort det på en herrans massa år. Det är inget kul att komma hem till ett tyst hus, och inget kul att laga mat till sig själv
Om det är just att du blir själv som är problemet, så kan du kanske passa på att bjuda hem folk och att hälsa på? Samt hålla kontakten med mannen online.

Sen tror jag att du kommer att vänja dig rätt fort. Kanske t o m inse fördelarna med att få rå dig själv lite.
 
Nej det är det inte!
Nu gjorde ju jag och min dåvarande sambo slut i början av Juli, men under de år vi var tillsammans jobbade han på annan ort vid några tillfällen, och nu är jag ingen som direkt diggar distansförhållanden utan vill ha hela kitet (ses, närhet, vardag ihop) men som sagt, han jobbade ibland på annan ort i perioder och då passade jag på att göra sånt som jag kanske prioriterat mindre då han varit hemma t.ex. vara med vänner, kanske var i stallet lite mer, hittade på lite extra roliga grejer med hunden då jag skaffat första, lyssnade på musiken jag gillade som min sambo inte var så förtjust i och såg alla romantiska komedier som han inte var så lättövertalad i att se ;)

Svårast tyckte jag det var de gånger det inte var direkt klara bud om hur länge han skulle bli borta, han jobbade på ett ställe som troligast inte blivit godkänt av arbetsmiljölagar sett till arbetstid eftersom då ville jag ju inte planera saker på helgerna eftersom han kunde få EN ledig dag på en månad å få veta det bara en kort stund innan han slutade jobba dagen före för då hamnade jag i ett standby läge där jag såklart ville vara med han då han kom hem, men inte ville sitta ensam om han INTE gjorde.
 
En månad känns, för mig, som en lång tid att bo ensam när jag inte gjort det på en herrans massa år. Det är inget kul att komma hem till ett tyst hus, och inget kul att laga mat till sig själv.

Faktum är att det är viktigt att kunna vara ensam hemma också. Förhållanden kan ta slut - en kan tröttna, båda kan tröttna, en kan dö. Då skadar det inte att veta att man klarar sig själv. Om inte annat är det viktigt för självkänslan.
 
Vi har varit tillsammans i många år. Jag är van vid att se min man i stort sett dagligen. Jag trivs med det. Vi är alla olika, och jag trivs bäst med sällskap. Därav min önskan att hitta saker att göra för att tiden ska gå lite fortare. En månad känns, för mig, som en lång tid att bo ensam när jag inte gjort det på en herrans massa år. Det är inget kul att komma hem till ett tyst hus, och inget kul att laga mat till sig själv. Är det väldigt udda att tycka så... :confused: ?
Första veckan är värst, sen brukar det gå lättare. Jag vet av erfarenhet, och jag vande mig med det så sen ville jag vara ensam ibland nåt tag. Ibland åkte han hem till sitt hemland och då visste jag inte om han kunde komma tillbaka.
 
Jag förstår dig precis. Att vara hemma själv en dag är skönt, en månad är jättetråkigt.
Säg till alla i din bekanskapskrets att du tycker att det känns tråkigt och tomt och ensamt, så ökar du chanserna att de kommer på besök.
Det är snart jul, du kan passa på göra praliner som julklappar, eller något annat tidskrävande.
 
Har en sambo som jobbar utomlands. Oftast kommer han hem varannan helg (ibland varje) men ibland går det tre veckor mellan vi ses. Det tycker jag är en evighet!

Det jag gör för att hålla mig sysselsatt, förutom jobb och övrigt i vardagen, är som någon annan skrev att njuta av egentiden. Se nån film som han ändå inte gillar. Kanske träffa nån kompis och gå på bio.
Jag tycker om att baka också.
Har du häst gissar jag att det går rätt många timmar där, med stallsysslor och ridning mm.
 
Min sambo arbetar borta ungefär två veckor åt gången kanske fem eller sex gånger om året. Jag tycker alltid att det är jobbigt precis innan han åker, men när han väl åkt tycker jag att det är skönt. Jag har alltid varit i ett stort behov av egentid så mig passar det utmärkt att få en del av den varan och samtidigt få sakna honom så det blir roligt när han kommer hem.
Du får ägna dig åt saker du tycker är roliga, och vänja dig vid att trivas med ditt eget sällskap, det tror jag är bra att göra oavsett.
Jag tror att du kommer vänja dig rätt snabbt.
 
Vi har varit tillsammans i många år. Jag är van vid att se min man i stort sett dagligen. Jag trivs med det. Vi är alla olika, och jag trivs bäst med sällskap. Därav min önskan att hitta saker att göra för att tiden ska gå lite fortare. En månad känns, för mig, som en lång tid att bo ensam när jag inte gjort det på en herrans massa år. Det är inget kul att komma hem till ett tyst hus, och inget kul att laga mat till sig själv. Är det väldigt udda att tycka så... :confused: ?
Det är inte udda alls
Om man är van att ses varje dag, så blir det ju tomt. Jag förstår inte varför det skulle ses som konstigt alls
Man behöver vänja sig vid att vara själv, man får tänka om lite på kvällarna när man äter sin middag själv...
Försök se det som något positivt, tänk att du får ha hela godisskålen ifred och du kan välja vilken kanal på tvn lyssna på vilken musik du vill etc
Om min sambo va borta en hel månad skulle jag också sakna honom
Jag va borta en helg, han saknade mig på den tiden (sa han ;).... )
 
Faktum är att det är viktigt att kunna vara ensam hemma också. Förhållanden kan ta slut - en kan tröttna, båda kan tröttna, en kan dö. Då skadar det inte att veta att man klarar sig själv. Om inte annat är det viktigt för självkänslan.
Det är väl en sak att tycka att det är tråkigt att vara ensam hemma när man blir själv och att man "inte klarar sig".
Dom flesta klara sig nog själva men man kan ju tycka att det blir tomt och lite trist.

Jag klarar mig alldeles utmärkt själv hemma när min man är borta men nog tycker jag att det är mycket roligare när han är hemma.
 
Min man har åkt hem till USA i en månad för att hälsa på släkt och vänner. På grund av djuren är det väldigt svårt för mig att åka med... Så nu är jag ensam hemma i en hel månad... :( Jag kommer att jobba rätt mycket, men har tagit ledigt 1-2 dagar per vecka för att avlasta mina föräldrar som hjälper till med hästarna. Vad kan man hitta på för att tiden ska gå fortare??? Längtar tills den 27 oktober när han kommer hem igen.... :(

Nu hör jag visserligen till personerna som tycker att en månad inte är någonting men kan ju försöka komma med ett förslag eller två iaf =)

Videochatt, inte bara för att prata utan för vardagsumgänge. Försök få ihop det så att ni kan videochatta i vardagsmomenten så som matlagning, disk osv. Kan visserligen vara lite svårt med tidsskillnaden till USA men det är den typen av vardagsumgänge som jag ev saknar när jag saknar någon.

Om du känner dig ensam om natten kan jag rekommendera kramkuddar. Seriöst. Fixa fram kramvänliga kuddar som du kan krama på eller som kan ligga nära din rygg i sängen.

Jag vet inte vad du har för hästar (ålder, ridbarhet osv) men om du känner att de lediga dagarna blir för långa så kanske du kan boka in träningar?

Biblioteket har många böcker. Läs.

Finns det nån serie du har tänkt se igenom som din man inte är intresserad av att se? Eller filmer? Rent allmänt kan du ju försöka göra allt det där som av olika anledningar inte blir av när han är hemma och passa på att njuta av det.
 
När min man jobbade utomlands så brukade jag passa på att laga sån mat som han inte gillar, så kunde jag få njuta av det i min ensamhet :D

Inget som botar ensamhetskänslan men passa på att njuta av sånt du vanligtvis inte serverar till middag för att han inte äter det men du gör :d

(Själv levde jag på bönor när min man var borta. Bruna bönor i sås, chili corn carne, ärtsoppa :love:)
 
Det är väl en sak att tycka att det är tråkigt att vara ensam hemma när man blir själv och att man "inte klarar sig".
Dom flesta klara sig nog själva men man kan ju tycka att det blir tomt och lite trist.

Jag klarar mig alldeles utmärkt själv hemma när min man är borta men nog tycker jag att det är mycket roligare när han är hemma.
Jovisst, men nu handlade det väl inte bara om att tycka att det var roligare när han var hemma? Här handlade det om tips på hur tiden skulle gå fortare tills han kom hem. Och det låter som om det kan bli rätt tungt om förhållandet tar slut, om man behöver tips på ett forum när han ska vara borta en månad. Då skulle nog jag tycka att det var skönare att veta att jag kan ha ett bra liv även på egen hand.
 
Jovisst, men nu handlade det väl inte bara om att tycka att det var roligare när han var hemma? Här handlade det om tips på hur tiden skulle gå fortare tills han kom hem. Och det låter som om det kan bli rätt tungt om förhållandet tar slut, om man behöver tips på ett forum när han ska vara borta en månad. Då skulle nog jag tycka att det var skönare att veta att jag kan ha ett bra liv även på egen hand.

Jag förstår inte vad som är så hemskt att man vill att tiden ska gå fortare? Jag räknar ofta ner till saker det kan vara om jag ska på någon resa, till jul, till jag ska åka hem till föräldrarna eller till min man kommer hem om han är borta. Kan jag då göra saker om dagarna så det känns som att tiden går fortare så är väl det bara bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 233
Senast: manda
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 642
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Gnist
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp