Ensam hÄst

R

Reew

Hej! jag har min häst på ett sommarbete som blivit utbränt detta år.. HELT, pga den höga värmen i lång tid utan regn emellan..
problemet jag har då är att min ponny har väldigt svårt att komma upp i ett bra hull , och är för tillfället för smal! Han står på vila men det uppstår ännu problem i hagen är att han går på tillskott men får aldrig stå still i hagen utan blir omkring jagad utav en väldigt domenant häst som är väldigt hög i rang.. vilket gör att han springer bort allt vi försöker mata på han.. det han behöver är att bara få stå still och ha mycket mat runt sig och bara äta..

Då min lösning blev att ta hem honom på våran tomt (2500kvm)
han har skog med mycket träd , till långt grönt gräs! i mängder...
Han trivs hur bra som helst! inga täcken på stress , olycka eller orolighet..
han ligger tom. och sover på natten på sitt favorti ställe, och ja vi har kollat så han inte är sjuk eller något sånt..
Han står och äter och springer inte runt eller något.. dels att han kommer in till huset också och kollar in i fönstret för en morot eller annat ätbart :love:
Han har tillgång till hö dygnet runt, och får 2 gånger om dagen foder..
Han trivs veeerkligen bra på våran tomt! Då vi har hundar som han brukar gå fram och lukta på, och våra egan kaniner som vi har lösa på tomten som brukar komma fram och kolla på han när han äter :P

så ja.. detta är då bara tillfälligt för om några veckor ska han flytta tillbaks till det vanliga stallet igen ,
men jag undrar hur lagen säger då med att ha en ensam häst såhär?
vad säger ni om det hela ?

taacksam för svar!

mvh Rebecka med hästen Kapriol :)
 
Sv: Ensam hÄst

Om man tolkar lagtexten som den ska så är det inte Ok.

Men det låter inte som att din häst far särskilt illa, tvärtom låter det som att den har det gott :love: och eftersom det är tillfälligt så tror jag inte att någon skulle komma på idén att klaga!
 
Sv: Ensam hÄst

tack för svar :))

Ja han verkar trivas rikitgt bra här :P
Och han gnäggar inte eller gör ljud ifrån sig som det kan bli klagomål ifrån och våra grannar gillar han , och man ser han inte ifrån vägen eller något sånt heller så det skulle vara lite överaskande om det kom klagomål!
 
Sv: Ensam hÄst

Om inte grannarna klagar borde det vara ok enligt lagen eftersom han har sällskap av både hundar, kaniner och människor. :)

Se bara upp så att ni inte har några giftiga växter i trädgården, idegran eller så, som han kan komma åt att knapra på.
 
Sv: Ensam hÄst

Finns ingen lagtext som säger att man måste ha sällskap till häst, däremot så finns det en rekommendation

Utdrag från jordbruksverket.
"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver."


Precis som texten säger:Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

I detta fall så tycker jag att det verkar som att TS uppfyller detta. Mao att hästen har det som krävs för att den skall må bra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp