Ensam häst!

M

Myran88

Måste få lite goda råd... det är så att vår stallkompis som flyttade hem sin häst för ca 1½ månad sen har sin häst helt ensam. De skulle skaffa en till häst, men nu verkar det som de lagt ner sitt sökande. Vet att vissa hästar kan klara av att vara själva. Men den här hästen mår inte bra, hon har blivit väldigt smal, fast hon har mycket att äta i hagen och får dessutom 12 kg hö om dan. Dessuom har hon börjat skenat, bocka, rymma, och jag LOVAR, när hon stod här och där hon stod innan var hon VÄRLDENS snällaste häst, verkligen helt underbar! Och det var hon i början hos dom med, hon har börjat så de senaste 2 veckorna. Har pratat med dem, för jag tror att de beror på att hon står ensam, och de tror dom också verkar det som, med dom gör inget åt det.

Har ni några bra tips på vad jag kan göra? :confused:

Har pratat med djurkyddsombudet, för jag tänkte om det fanns någon lag på att hästar inte får gå själva, men det gör det inte, inte ens rekomendationer om det... :confused:
 
Hej,

Bra att du uppmärksammar detta.
Jag tycker du ska ta mod och prata med dom igen, det är uppenbart att hästen inte mår bra av att gå ensam.
Hon visar sin frustation på olika sätt och det är verkligen inte ett gott tecken.Hästen mår troligen mycket dåligt och om inte ändring sker kommer hon säkerligen fortsätta gå ner i vikt och hitta på saker för att få uppmärksamhet.
Tala om för dom vad du verkligen tycker, det finns ju många alternativ till sällskap, hela Sverige är fullt med hästar så någon bör det finnas som passar!!
Du kan ju alltid hjälpa dom att leta om de känner sig osäkra.
De verkar behöva hjälp på traven för att inse hästens bästa......
Lycka till och stå på dig!

//Hästen
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Allt är kaos

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp