Ensam hur länge enligt lag?

Lena Furberg

Trådstartare
Hur länge får en vuxen hund lämnas instängd ensam i ett hus utan tillsyn/rastning? (Nej, det är INTE min hund.) Jag ser rekommendationer men ingen klar lagtext. Finns där en lag med maximalt antal timmar?
 
Senast ändrad:
Nej, 6 timmar är endast en rekommendation. Det som står är:

2018-04-27 13_37_30-Statens jordbruksverks föreskrifterom.png
 
Så - man kan mao inte göra något åt en hund som lämnas ensam inomhus hela dagar? "Bör" är ju hur luddigt och betydelselöst som helst. Suck..... Vad bedrövligt.

Precis som @Ceta skriver kan man förstås anmäla ändå, att det inte finns någon exakt tidgräns beror säkert på att det i vissa fall skulle vara orimligt att kräva att man var stenhård på en 6-timmarsgräns medan andra hundar inte ska lämnas ensamma alls eftersom de lider av det, trots att de varken är valpar eller äldre. Inspektörerna har möjlighet att göra en helhetsbedömning. :)
 
Regelverket är lurig för förordningen och lagen ger Jordbruksverket rätt att utförda föreskrifter - så är rekommendationen en föreskrift är den "som en lag"
 
6 timmarsregeln är ju bra i sig, däremot kan man få föreskrifter om sin djurhållning om den lämnaas så på en daglig basis.
 
Rekommendationen är inte en föreskrift utan bara ett allmänt råd. Det är därför den formuleras med "bör" och inte "ska".
Bör brukar i lagtext betyda ungefär: "så här kan du uppfylla kraven, men uppnår du samma syfte med andra medel så kan det också vara OK"
 
Jag hade ett åtal om brott mot djurskyddslagen helt nyligen som gällde - bland annat - just bristande rastning av hund. Men också andra brister i djurhållningen.

Nu har det inte kommit dom i det målet ännu, men det var ju ingen argumentation där någon har stått med en klocka och mätt att det har gått si och så många timmar sedan hunden rastades senast. Utan en helhetsbedömning, med föreskriften mest som en grund för vad som är rimligt att förvänta sig.

Och sedan vittnesmål från djurskyddsinspektörer och polis som skulle bevisa att det var rätt uppenbart att rastning inte hade skett i ens tillnärmelsevis tillräcklig utsträckning.

Detaljerna kring det sparar jag dock. Men visst går det att göra något mot den som är tillräckligt långt ifrån en sund djurhållning, även utan att bevisa antalet minuter och sekunder i en anmälan.
 
Bör brukar i lagtext betyda ungefär: "så här kan du uppfylla kraven, men uppnår du samma syfte med andra medel så kan det också vara OK"
Finns ganska många undantag i föreskrifterna. T ex jakthundar får förvaras i bil upp till 8 timmar vid praktisk jakt träning inför tävling, samma gäller för tävlande hundar o/e inför träning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 802
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp