Ensam i hagen eller trasig täcken???

Siggan

Trådstartare
Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar och vi stormtrivs båda två. De första åren gick han tillsammans med min kompis häst, som han också gick tillsammans med hemma. Så de har gått tillsammans i 4 år.

Två stora hästar med häng till våldsam lek. Det har resulterat i många små bitsår på hals och bakdel. Men de trivdes ihop och hade kul så det var som det var. Dessvärre gick det lite hårt ut över min kompis häst som två gånger har haft veterinärbesök pga hårda bett i/omkring strupen.. deras bästa lek, var att stegra och bita varandra i halsarna. Här i höstas lånade min kompis ut sin häst som då flyttade stall.

Planen var då att min skulle ner till de andra valackarna i stallet.. men ICKE sa Nicke :confused:.. de ville INTE ha besök av min häst i deras hage. Förståligt men frustrerande. Det ska sägas att det bara är min kompis häst (och min egen) som har fått skador av lek. Det har igenom åren gått andra hästar tillsammans med våra, utan problem.
Men nu var goda råd dyra! Jag ville ju absolut inte att min häst skulle gå själv.. han ska ha lov till att vara häst. Så lösning kom i en annan valack från stallet som heller inte var välkommen i valackhagen eftersom han bet i täcken. Så sagt och gjort, vi bestämde oss för att se om min T-Rex och täckendödaren kunde enas. Det kunde de fint efter att ha gått i samma hage med band mellan dem. ;)

Men....... nu är jag så trött av sönderbitna täcken. Det är inte på utsidan det bits, täckendräparen äter fodret och flänsar täcket invändigt. Om det var på utsidan, kunde jag bara slänga på ett billigt regntäcke och byta ut det när det inte höll samman mera. Det är svårare att förhindra honom att han biter bort allt foder längst bak på täcket. Dvs min häst har absolut inget foder kvar i täcket över bakdelen och ner över låren.

Vad kan man göra? Bite-stop är provat, hö i hagen, leksaker till 5 åringen osv.. men inget hjälper. Möjligheten till att dela upp hagen i två finns, så kan de fortfarande nå varandra och klia lite, behöver inte ha ström på bandet. Men hagen blir väldigt söndertrampad eftersom de då håller sig omkring bandet mycket av tiden. Så vad ville ni göra? Låta de gå brevid varandra i täckenperioden och tillsammans när täckena åker av? Det betyder ju gå ensam från sep/okt till mars/april allt efter vädret??

Det är såååå frustrerande! Har så många bra täcken som jag vägrar lägga på min häst. Så nu går han med två billiga täcken som blir jättetunga eftersom kvaliteten inte är i topp....
Men jag VILL inte ha en ensam häst i hagen! Och vi vill inte flytta... Kom glad med tankar och förslag, jag blir snart tokig! :crazy:
 
Jag har en alldeles egen 3-årig täckesbitare....skulle kunna strypa honom då han manglat flera täcken ända tills jag hittade Cribbox på burk med pensel! Penslar glatt på mina fina täcken och den lille busen klarar inte smaken utan låter täcket vara!
 
Undrar om Cribbox är samma som BlueHors Bite-Stop. Kanske ska prova det. Färgar det? Min har ju vita lår, svans och bakben. Och eftersom busen biter invändigt så är det ju där jag ska pensla... :o
Och ja den är klippt, men de går bara ute från 9 - 16 så det går inte många veckor innan täcket ryker om vädret fortsätter. :up:
 
Går dom med grimma på i hagen? Våra valacker rev sönder typ ett täcke i veckan på gamla stallet där dom gick utan grimmor - flytte till ett stall där alla hästar var tvungna stå med grimma på ute och plötsligt var det tydligen roligare att bita sönder grimmor än täcken... :idea:
Mycket billigare att ersätta grimmor, och hästarna var lika nöjda och glada, så om du har tur kanske det kan funka hos dig med?
 
Nej de går faktiskt utan grimmor... kanske värt att prova med grimmor på. Som sagt billigare med grimmor än täcken :)
 
Hur "elakt" är det egentligen att låta sin mycket leksjuka häst gå ensam i hagen, men bredvid en annan så att de kan nå varandra. Bara för att man vill slippa problemet med en långhårig, skitig häst och trasiga täcken?? :o Vore jag millijonär köpte jag bara nya täcken varannan vecka.. men så tror jag att min mand "for et føl på tværs" som man säger på danska :rofl::rofl:
 
Min valack går på lösdrift med ca ett femtontal "vildbasar" och täckesdödare. Det som funkat för mig är ett välsittade Rambo skaltäcke med liner under och det har jag kletat in med Cribhalt tror jag det heter (inte nobite). Jag smörjer på rejält, överallt där det står ut delar. Det täcket är nu utan skador sedan ca 3 mån. Allt övrigt har smulats, strimlats o s v på allt från 1 natt till 1,5 månad :crazy: Att ha grimmorna på istället tror jag inte på, det skapar ganska mycket spänningar i nacke och huvud utav grimlekar förutom att de lätt kan fastna. Min häst är rätt så tunnpälsad, men när det är torrt väder och vinden inte alltför stark får han gå helt naken :) På filmen kan du se ett exempel på hur deras lekar ser ut veckorna i ända ;)
 
Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar och vi stormtrivs båda två. De första åren gick han tillsammans med min kompis häst, som han också gick tillsammans med hemma. Så de har gått tillsammans i 4 år.

Två stora hästar med häng till våldsam lek. Det har resulterat i många små bitsår på hals och bakdel. Men de trivdes ihop och hade kul så det var som det var. Dessvärre gick det lite hårt ut över min kompis häst som två gånger har haft veterinärbesök pga hårda bett i/omkring strupen.. deras bästa lek, var att stegra och bita varandra i halsarna. Här i höstas lånade min kompis ut sin häst som då flyttade stall.

Planen var då att min skulle ner till de andra valackarna i stallet.. men ICKE sa Nicke :confused:.. de ville INTE ha besök av min häst i deras hage. Förståligt men frustrerande. Det ska sägas att det bara är min kompis häst (och min egen) som har fått skador av lek. Det har igenom åren gått andra hästar tillsammans med våra, utan problem.
Men nu var goda råd dyra! Jag ville ju absolut inte att min häst skulle gå själv.. han ska ha lov till att vara häst. Så lösning kom i en annan valack från stallet som heller inte var välkommen i valackhagen eftersom han bet i täcken. Så sagt och gjort, vi bestämde oss för att se om min T-Rex och täckendödaren kunde enas. Det kunde de fint efter att ha gått i samma hage med band mellan dem. ;)

Men....... nu är jag så trött av sönderbitna täcken. Det är inte på utsidan det bits, täckendräparen äter fodret och flänsar täcket invändigt. Om det var på utsidan, kunde jag bara slänga på ett billigt regntäcke och byta ut det när det inte höll samman mera. Det är svårare att förhindra honom att han biter bort allt foder längst bak på täcket. Dvs min häst har absolut inget foder kvar i täcket över bakdelen och ner över låren.

Vad kan man göra? Bite-stop är provat, hö i hagen, leksaker till 5 åringen osv.. men inget hjälper. Möjligheten till att dela upp hagen i två finns, så kan de fortfarande nå varandra och klia lite, behöver inte ha ström på bandet. Men hagen blir väldigt söndertrampad eftersom de då håller sig omkring bandet mycket av tiden. Så vad ville ni göra? Låta de gå brevid varandra i täckenperioden och tillsammans när täckena åker av? Det betyder ju gå ensam från sep/okt till mars/april allt efter vädret??

Det är såååå frustrerande! Har så många bra täcken som jag vägrar lägga på min häst. Så nu går han med två billiga täcken som blir jättetunga eftersom kvaliteten inte är i topp....
Men jag VILL inte ha en ensam häst i hagen! Och vi vill inte flytta... Kom glad med tankar och förslag, jag blir snart tokig! :crazy:
Så otroligt tråkigt när folk är så låsta och inte ens vill testa att ha hästen i hagen. Trots allt så blir hästen ofta som den umgås, umgås den med en bunt vanliga hästar som inte lekar och har sig så kommer din förmodligen anpassa sig efter det.

Annars skulle jag nog ta av täcket om det är så att hästen inte är klippt. Iallafall här är det soligt och skönt på dagarna nu.

Annars hade jag faktiskt bytt stall till ett stall där hästen är välkommen i flocken.
 
Och jag säger absolut nej till grimma på, det kan bli farligt med en häst sliter och rycker i grimman som sitter runt nacken.
För mig har endast Bucas irish täckena funkat, sprayade med antibit och tabasco utspätt med vatten fungerat. Hans hagkompis avverkade ca 1-2 av hans täcken i veckan innan jag provade det.
 
Blir lite förundrad...leker så det blir skador? Allvarligt så har jag, under mina snart 50 år med häst, aldrig råkat ut för nåt sådant. Har det blivit skador har dom inte lekt. Hingstarna lekte som attan men aldrig att jag behövt ta hand om en skada orsakad av någon häst. Att dom åker i backen och får sår är en annan sak, under vild lek.
Täckesmarodörer däremot har jag nu och haft tidigare. Inget har egentligen hjälpt. Den jag har nu är fruktansvärd och inga medel i världen hjälper. Klipper inte, köper begagnade täcken ifall jag behöver täcka någon gång.
 
Blir lite förundrad...leker så det blir skador? Allvarligt så har jag, under mina snart 50 år med häst, aldrig råkat ut för nåt sådant. Har det blivit skador har dom inte lekt. Hingstarna lekte som attan men aldrig att jag behövt ta hand om en skada orsakad av någon häst. Att dom åker i backen och får sår är en annan sak, under vild lek.
Täckesmarodörer däremot har jag nu och haft tidigare. Inget har egentligen hjälpt. Den jag har nu är fruktansvärd och inga medel i världen hjälper. Klipper inte, köper begagnade täcken ifall jag behöver täcka någon gång.
Jag har faktiskt heller aldrig sett sår pga leken och jag hade en tokvild lekfull häst, när han var mindre var det ganska vilda lekar. Däremot att han eller nån annan råkat sparka till sig själv tex under leken har ju hänt, men rena bitsår så att dom behöver vård har aldrig hänt.

Jag har svårt att tro litegran att hästar leker om dom biter så hårt i strupen så att det behövs veterinärvård. Det är nog lite mera än lek då.
 
- Och jag hade haft min häst ensam.
Hade väl provat antibit av olika slag först, men hade det inte fungerat hade hon fått gå själv.
 
När en här slaktade täcken fick han gå med uppklippt betesreducerare....... Att han åt lite långsammare var bara ett plus.
 
Jag tänkte som några andra sagt, att biter de så hårt över strupen att det blir sår som behöver vetvård så slår leken över i något annat eller den ena hästen har svårt med behärskningen och språket.

Haft både hingstar och valacker som dagarna i ända brottats, bitits och lekt. Oftast noll skador, nån enstaka gång ytligt hudsår när någon råkat bita för hårt. Och då talar vi brottning där de går ner på knä, stå på bakbenen och brottas, hänga i halsen på varandra och så vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp