Ensam i hagen eller trasig täcken???

Du kan inte slänga in ett gammalt trasigt täcke i hagen som de kan leka med istället? övriga leksaker?
Kommer ihåg när jag hade ett hingstföl som var väldigt nafsigt, han skulle bita på allt. Jag slängde in en gammal tröja i hagen som han hade väldigt roligt med :D Och roligt hade även de som körde förbi och såg honom leka.
 
De här två leker inte så voldsamt så det kommer bitskador. De trivs bra ihop så det handlar inte om att inte vara välkommen i flocken. Problemet är att när de står och "hänger" så står täckendräparen snett bakom min, som är flockledare. Och där ligger min hästs bakdel och täcke precis i "tuggavstånd" till unghästen. Som står och biter i täcket. Det är alltså inte under lek, men mera av rastlöshet. Och det irriterar dessvärre INTE min. De har haft leksaker, bollar osv.. men kanske ska prova att slänga ut ett gammalt sönderbitet täcke... unghästen är ju tydligen helt vild med foderet i täckena. De har vintergräs att tugga lite i, hö i hagen och gott om plats. Men just nu längtar jag till lite bättre väder, så åker täcket av.

Jag är som tur är inte en "min-häst-kan-inte-gå-utan-täcke-utan-att-frysa" person, så snart vi ligger stabilt över 6 - 7 grader utan regn och storm så åker täcket av. Och så heter det bara regntäcke vid heldagsregn. Hoppas det hjälper med täcke utan foder, det er tydligen det som är intressant.
 
@Siggan om det visar sig hjälpa med att inte ha fodrade täcken, så kan du ju prova till nästa säsong att sy på någon typ av kardborre/ringar på insidan av ryggdelen på något regntäcke så kan du ha en fodrad ryggplatta på åtminstånde om det är kallgrader och hästen är klippt osv. Kanske funkar bättre för då lär den andra hästen inte "veta om" att det trots allt finns foder på något ställe på täcket....
 
Smart @mackan ! Det tror jag vi måste testa. Nu börjar vi med att skicka ut ett gammalt trasigt täcke med foder i hagen. Dem har jag ju massor av :p

Men förmodligen är det inte lika kul som att bita i ett som sitter precis i "bit-höjd" :(
 
Smart @mackan ! Det tror jag vi måste testa. Nu börjar vi med att skicka ut ett gammalt trasigt täcke med foder i hagen. Dem har jag ju massor av :p

Men förmodligen är det inte lika kul som att bita i ett som sitter precis i "bit-höjd" :(

Ang mackans förslag borde väl en liner typ HW:s kunna funka om man bara gör den lite kortare på längden samt kapar av den på "djupet". Tänket att det räcker med värmen över ryggen finns ju redan i tex vari-layer. Men funkar ju bara om det främst är i nederkant och bak den käkar foder
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 978
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 745
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp