Ensam katt?

Landet123

Trådstartare
Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut efter behag i huset. Jag köpte hankatten från ett katthem som 2 åring och han har nu hunnit bli hela 15 år. Han börjar sjunga på sista versen och har fått diabetes konstaterad av veterinär. Jag har börjat fundera på den dagen han inte orkar mer. När jag måste låta han vandra vidare. Jag har en honkatt också, på 5 år. Hon blir då själv kvar. Och jag tycker lite synd om henne. Men är det de? Är katter flockdjur som gärna vill ha en kompis? Dom här två katterna jag har nu kan jag ibland se sitta och tvätta varandra och sånna saker, det ser ut som att dom ändå uppskattar varandras sällskap. Jag är aldrig borta längre än max kanske 8 timmar på en dag och då tänker jag att dom ändå har varandra, sin kattlucka och friheten till att kunna gå ut och in som dom vill så jag har aldrig sett att det går någon nöd på dom. Men om hon blir kvar själv så tycker jag lite synd om henne som sakt. Att skaffa en kattunge är för mig inte ett alternativ, jag föredrar att behålla mitt hem intakt. Men jag har funderat på en vuxen katt. Kan det vara ett alternativ om hon ska få en kompis? Eller blir det svårt att sammanföra två vuxna katter i ett hem? Vad är era erfarenheter?
 
Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut efter behag i huset. Jag köpte hankatten från ett katthem som 2 åring och han har nu hunnit bli hela 15 år. Han börjar sjunga på sista versen och har fått diabetes konstaterad av veterinär. Jag har börjat fundera på den dagen han inte orkar mer. När jag måste låta han vandra vidare. Jag har en honkatt också, på 5 år. Hon blir då själv kvar. Och jag tycker lite synd om henne. Men är det de? Är katter flockdjur som gärna vill ha en kompis? Dom här två katterna jag har nu kan jag ibland se sitta och tvätta varandra och sånna saker, det ser ut som att dom ändå uppskattar varandras sällskap. Jag är aldrig borta längre än max kanske 8 timmar på en dag och då tänker jag att dom ändå har varandra, sin kattlucka och friheten till att kunna gå ut och in som dom vill så jag har aldrig sett att det går någon nöd på dom. Men om hon blir kvar själv så tycker jag lite synd om henne som sakt. Att skaffa en kattunge är för mig inte ett alternativ, jag föredrar att behålla mitt hem intakt. Men jag har funderat på en vuxen katt. Kan det vara ett alternativ om hon ska få en kompis? Eller blir det svårt att sammanföra två vuxna katter i ett hem? Vad är era erfarenheter?


Katter kan vara griniga och inte vilja dela revir med en ny, det är därför det är så smidigt om det går att skaffa två ungar direkt. :) Håller med @cirkus , vänta tills den dagen kommer och ta det därifrån.

Det finns ju mängder med vuxna katter som söker hem, så har du möjlighet och Kattdamen accepterar det så vore det ju jättefint om du kunde ta hand om en till.
 
Jag håller med @cirkus Avvakta och se vad som händer. Jag har haft katter som trivts tillsammans och blivit ledsna ensamma precis som jag har haft/har katter som levt upp och blivit än mer harmoniska ensamma. Den katt jag har nu ogillar andra katter starkt men älskar hundar om hon bara får lite tid på sig att studera dem i säkerhet. Min unghund och katten har så kul tillsammans och katten bjuder gärna upp till lek numer men det tog 2,5 veckor innan hon vågade hälsa på honom på riktigt.

Katter är inte flockdjur så som hästar, hundar eller människor men kan ändå uppskatta en kompis. Hur det fungerar med en ny katt är omöjligt att säga. De kan älska eller avsky varandra och det kvittar enligt min erfarenhet om det är en unge eller vuxen. Enda jag har sett skillnaden på är om den vuxne som flyttar in redan är kastrat, kastrerade katter går i regel ihop bättre.

Ska du sammanföra två katter så dela av så de kan se varandra men inte komma åt varandra. Som jag skrev ovan tog det 2,5 vecka innan katten kände sig bekväm med sin nya hundkompis och då sörjde hon min förra hund så grymt att hon blev deprimerad och fick urinvägsinfektion :(

Feliway kan hjälpa till att få ihop två för varandra okända katter. Det finns två sorter, en som "bara" lugnar vilket hjälpte oss enormt när katten var så ledsen och dels de som har feromoner som gör dem lite mer okej med en ny kompis.
 
Nej, katter är inte flockdjur. De är ensamlevande djur, men de kan uppskatta sällskap. Särskilt om husse/matte jobbar borta på dagarna. Många katter föredrar att leva ensamma, men eftersom din yngre katt är van vid sällskap är det möjligt att hon kommer behöva det efter att den äldre har gått bort. Därmed inte sagt att du måste skaffa en ny katt. Avvakta och se hur det går.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vill prova och se om två av mina katter kan tåla varandra så båda två kan bo inomhus tillsammans. Dom är helt olika i personligheten...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Freazer
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med katt, mannens syster med familj ska flytta och de kan inte ha sin katt med sig till sitt nya hem. De har frågat runt...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Lindon
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp