Ensam med bonusbarn

H

Hot Shot

Sitter här och känner mig lite elak och dum...:crazy:

Min sambo och jag har en liten knodd på snart sju månader, han har även en son på nio år från ett tidigare förhållande som bor hos oss på helgerna (bor 5 mil ifrån varandra).

Nu är det så att sambon jobbar borta en hel del borta och kommer i mars börja jobba borta fyra dagar, vara ledig fyra dagar. Detta kommer innebära att han kommer vara borta varje helg i mars. Han började prata redan förra helgen om att sonens mamma skulle bli lite sur när han berättade att han inte kunde vara hos oss under kommande månad. Jag förstod att han ville att jag skulle föreslå att jag kunde ha honom här ändå men saken är den att jag vill verkligen inte det.

Jag tycker jättebra om sonen men jag tycker att jag har fullt upp med lillkillen plus att vi har både hund och häst som ska skötas. Nioåringen har även problem med att hålla tätt, på dagen måste man hela tiden påminna honom om att gå på toaletten och på natten måste man ta upp honom för att kissa. Jag tycker det är tillräckligt jobbigt ändå när inte sambon är hemma. Jag är även iväg mkt när han är borta och träffar kompisar, sover hos mina föräldrar, hälsar på hos mormor och morfar osv.

Sambon lade iaf fram förslaget idag att jag skulle ha honom även när inte han är hemma och blev sur när jag sa ifrån, vilket inte händer ofta att han blir.

Så, vad tycker ni, är jag en självisk surkärring? :(
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag har ju i och för sig inga bonusbarn, men jag håller med dig helt. Jag hade tyckt precis samma sak som du!
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag förstår att du sade ifrån, hade inte heller gått med på något sånt.
Det är mycket nog med en liten
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag tycker du ska tänka om,ni är en familj och det är ett gott betyg till dig att han vill vara hos er även när pappa inte är hemma. Han bor ju där. Det är trist om han skulle känna sig bortvald på något sätt,det kan skapa stora problem sedan.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Fast å andra sidan är han ju i huvudsak där för att träffa sin pappa som inte kommer vara hemma.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Nej jag tycker inte att du är självisk. Ni kan väl ta barnet någon mer helg när din sambo kommer tillbaks.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Varför inte kompromissa och ha honom 2 helger av 4??!!!

Tycker faktiskt inte att det är ok av dig att välja bort honom, han bor ju faktiskt hos er också, han är väl inte bara på besök??

Din sambo kanske kan fixa lite avlastning till dig under dessa helger, någon som hjälper till med hundar, hästar och söner.

Jag tror eran relation (både med bonusbarnet och med sambon) kommer att tjäna på att du gör det här nu på ett bra sätt. Det handlar ju om en 9 årig grabb som kanske kommer att känna sig ratad om han inte får komma som vanligt. Han har väl knappast bett om att ha skilda föräldrar? Låt inte honom komma ikläm och var stolt över att han över huvudtaget VILL vara med dig ensam en hel helg.

Ett annat alternativ är väl att byta dagar till några när pappan är hemma.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Så, vad tycker ni, är jag en självisk surkärring? :(

Nej, det tycker jag inte att du är, däremot tycker jag att det är viktigt att du visar sonen att du uppskattar att ha honom i ditt liv, för du har faktiskt valt att vara tillsammans med hans pappa.

Över huvud taget tycker jag att det hela är lite konstigt. Att sonen ska vara hos er är väl för att han ska få träffa sin PAPPA, inte pappans nya familj UTAN pappan? Eller är det mest till för att mamman ska få avlastning?

Rent krasst ska väl pappan se till att han jobbar sådana tider att han kan träffa sin son, för han VILL väl ha sonen hos sig?

Om det bara är mars det gäller så är det inte mycket att gnälla om, kan jag tycka. 5 mil är en kort sträcka och pappan kan lätt åka till sonen och umgås med honom någon av de dagar han är ledig, om nu inte sonen kan komma till er då pga skola.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag kan inte låta bli att koncentrera mig på pojken istället. Han måste ju har det MINST lika jobbigt som du, och han är ju bara ett barn.

Han måste bo hos pappas nya kärlek som inte ens vill ha honom där, nytt syskon och dessutom ska pappa inte ens vara hemma flera helger när han ska bo där. Att han sedan själv vill bo hos er, och dig, är ju ett gott betyg.

Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt att bli påtvingad ett ansvar för ett barn som inte är ditt. Jag tycker dock synd om pojken. Om han dessutom har svårt med att hålla tätt mår han kanske sämre än vad han ger sken av.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Sitter här och känner mig lite elak och dum...:crazy:

Min sambo och jag har en liten knodd på snart sju månader, han har även en son på nio år från ett tidigare förhållande som bor hos oss på helgerna (bor 5 mil ifrån varandra).

Nu är det så att sambon jobbar borta en hel del borta och kommer i mars börja jobba borta fyra dagar, vara ledig fyra dagar. Detta kommer innebära att han kommer vara borta varje helg i mars. Han började prata redan förra helgen om att sonens mamma skulle bli lite sur när han berättade att han inte kunde vara hos oss under kommande månad. Jag förstod att han ville att jag skulle föreslå att jag kunde ha honom här ändå men saken är den att jag vill verkligen inte det.

Jag tycker jättebra om sonen men jag tycker att jag har fullt upp med lillkillen plus att vi har både hund och häst som ska skötas. Nioåringen har även problem med att hålla tätt, på dagen måste man hela tiden påminna honom om att gå på toaletten och på natten måste man ta upp honom för att kissa. Jag tycker det är tillräckligt jobbigt ändå när inte sambon är hemma. Jag är även iväg mkt när han är borta och träffar kompisar, sover hos mina föräldrar, hälsar på hos mormor och morfar osv.

Sambon lade iaf fram förslaget idag att jag skulle ha honom även när inte han är hemma och blev sur när jag sa ifrån, vilket inte händer ofta att han blir.

Så, vad tycker ni, är jag en självisk surkärring? :(

Ja, jag tycker du är självisk.

Du har valt en man som har barn från förr och då får man acceptera att hans barn också får ta plats i ert förhållande. Det är inte bara för att träffa sin pappa han är hos er. Ni har ett barn tillsammans och det är hans lillebror/syster. Tänk dig för, hur skulle du vilja att ditt barn ble bemött av en bomusmamma?

Varför inte utnyttja möjligheten att lära känna ditt bonusbarn bättre och göra trevliga saker tillsammans utan pappa. Det tror jag att du skulle må bra av.

Hälsa på din släkt och kompisar kan du göra vid andra tillfällen eller varför tar du inte med dig din bonusson. Han skulle säkert tycka om att lära känna din familj också.

Själ har jag tre bonusbarn som har bott hos oss hela tiden, deras mamma dog när dom var ganska små.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Vi kommer jättebra överens och umgås mkt när han är här på helgerna, han är med mig i stallet ibland, vi spelar spel, bakar osv. Jag hämtar honom ofta i skolan på fredagarna, är med på skolavslutningar, följer med på pingistävlingar och tenninsträningar osv. Det är absolut inte så att han känner sig bortvald eller att jag inte vill ha honom här på helgerna.

Grejen är den att jag tycker det är tillräckligt jobbigt att vara ensam hemma med lilleman utan avlastning plus att ha en krävande hund som ska aktiveras och en häst som ska skötas. Jag orkar inte.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Vi kommer självklart åka och träffa honom någon vardag efter skolan.

Önskade också att sambon hade "normala" arbetstider men det är svårt i hans yrke tyvärr.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag orkar inte.

Men återigen: Din sambo? Är det inte viktigt för honom att få träffa sin son?

Såg att du hade svarat. Men (igen), vad har din sambo att säga då? Det verkar så konstigt om din sambo tycker att du ska ha hans son, för annars blir sonens mamma sur :crazy:
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Hade ni nyss träffats så hade jag förstått din ståndpunkt, men jag antar att ni ialla fall har haft ett förhållande i minst 17 mån och då anser jag att man får lov att ta ansvar för alla i familjen och din sambos son är en del av familjen. Jag skulle aldrig aceptera att en ny man i mitt liv inte ville ta del av mina barns liv och välmående om vi hade en stabil relation och bodde tillsammans.

Sen hur ni ska lösa situationen, ja det får nog du, din sambo och pojkens mamma sätta er ni och diskutera.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Grejen är den att jag tycker det är tillräckligt jobbigt att vara ensam hemma med lilleman utan avlastning plus att ha en krävande hund som ska aktiveras och en häst som ska skötas. Jag orkar inte.

Det säger en hel del om dig när du prioriterar hund och häst framför din mans barn, ett barn som dessutom säger dig tycka om ha en bra relation till.

Sorry, men den köper jag inte.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det är absolut inte så att han känner sig bortvald eller att jag inte vill ha honom här på helgerna.

Men det är ju precis så det är. Du vill inte ha honom där, för han är i vägen. Du blir låst av honom. Med lillen kan du göra det du vill, men när stora pojken är med blir du låst. Tror du verkligen inte att pojken känner av det?
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Vi kommer jättebra överens och umgås mkt när han är här på helgerna, han är med mig i stallet ibland, vi spelar spel, bakar osv. Jag hämtar honom ofta i skolan på fredagarna, är med på skolavslutningar, följer med på pingistävlingar och tenninsträningar osv. Det är absolut inte så att han känner sig bortvald eller att jag inte vill ha honom här på helgerna.

Grejen är den att jag tycker det är tillräckligt jobbigt att vara ensam hemma med lilleman utan avlastning plus att ha en krävande hund som ska aktiveras och en häst som ska skötas. Jag orkar inte.

Hur hade du gjort om du hade haft flera biologiska barn då?? Hade du inte orkat då heller?

Som jag sa innan så kan ni kanske skaffa avlastning de här helgerna, kan inte erat gemensamma barns mormor eller morfar komma och bo hos er de helgerna eller något liknande.

Om man vill så går det.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Är bonussonen betungande eller kan han sättas i arbete? Vore kanske väldigt skönt för dig med någon som aktiverar ditt äldsta barn samt kan hjälpa till att roa lilla barnet och sköta djuren? Men känner du att bonussonen kräver ytterligare arbetsuppgifter så förstår jag att du inte vill ha honom där just då när du redan har hela ansvaret för allt annat.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Biomamman vill inte ha sonen, pappan har ordnat det så att han inte kan ta sonen och du tycker att bonusmamman är den som borde lösa problemet??
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 042
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 459
Senast: Exile
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp