Ensam med tävlingshäst

Lemeie

Trådstartare
Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med.

Jag vet att det finns de som åker på tävling helt själva men jag tycker det är svårt. Jag vill inte behöva be någon okänd att hålla min häst medan jag går banan och jag vill gärna ha någon med mig på framhoppningen då det är viktigt för mig att kunna få hindren sänkta och höjda på ett sätt som ger min häst en bra uppvärmning inför klassen.

Även hemma saknar jag ofta att ha någon som kan hjälpa till att höja hinder och lägga upp om det blir något nedslag. Ibland kan jag få hjälp av en släkting men hen bor tyvärr för långt bort för att det ska gå varje vecka samt att hen har ett eget intresse som tar tid.

Jag tränar mycket själv men känner att det inte blir så bra som jag skulle vilja. För att inte behöva sitta av och upp min häst för många gånger under ett pass blir det oftast att jag hoppar lägre och enklare än den nivå jag vill och behöver träna på.

Jag har ganska få vänner och de som finns är oftast upptagna på helgerna eller inte alls intresserade av hästar. Tidigare när jag bodde i en annan stad hade jag en nära vän som tyckte det var roligt att följa med. Min häst stog i ett större stall och när min vän inte kunde fanns det alltid någon annan att fråga. Där var det också lättare att hjälpa andra tillbaka vilket gjorde att det inte kändes som att man utnyttjade någon.

Min lösning har hittills varit att jag låter bli att åka på träningar och tävlingar men jag vill gärna så hade verkligen velat hitta någon som skulle tycka om att åka med.

Tänker att det måste finnas andra som varit i min situation och är nyfiken på hur ni gjort?
 
Jag åker alltid själv. Det är inte värre än att jag lastar in hästen vid bangång om jag startar tidigt. Sen brukar jag hänga på någon på framhoppningen bara. Så länge jag inte hoppar över 1.30 klasser så funkar det bra. Skulle du starta högre är det ju en annan sak.
 
Träning är ju enkelt att åka på själv så länge hästen är lättlastad. Jag åkte en del på tävling själv förr, då fick hästen stå i släpet när jag inte red.
 
Jag åker ofta (inte alltid, men ofta) själv på tävling. Det är inga större problem, jag gör som ovan, hänger på någon annan på framhoppningen. Jag försöker komma ihåg vem som är innan mig i startlistan så brukar det fungera fint att haka på den. Och, de flesta brukar vara vänliga och hjälpsamma och hjälper mer än gärna till! Jag har
Kan du öva på att hoppa fram så du vet hur många språng du behöver, men att de inte måste vara en exakt höjd? Öva på att bli flexibel alltså?

Träning, jag hoppar aldrig höga hinder/svårare övningar när jag är själv utan då åker jag iväg till min tränare, varannan vecka ungefär. Och jag kör alltid själv till träningen - hästen lastar sig själv och står snällt vid transporten när jag gör i ordning.

Hemma har vi mycket styrketräning och teknikövningar som inte kräver större hinder eller reglering, många studds och andra serier. Sen rider vi otroligt mycket på bommar och "klossar" - vägar, reglera galoppen etc. Finns mycket man kan göra hemma själv för att utvecklas.
 
Kolla vilka klubbkompisar som brukar vara på samma tävlingar och bonda med dem, och sådana som bor i närheten av dig.
 
Kan det finnas en intresserad och tillräckligt duktig tonåring (eller vuxen) som är villig att hjälpa till på tävling mot en liten slant? Eller om din häst är lämplig (och du ok med det) kan du erbjuda att hålla en ridlektion på din häst som betalning för varje tävling hen följer med på och hjälper dig.
 
Kolla vilka klubbkompisar som brukar vara på samma tävlingar och bonda med dem, och sådana som bor i närheten av dig.
Jag tänkte också lite så. Åk på lite hoppträningar och lär känna andra ekipage, kanske kan ni planera att åka på samma tävlingar sen och hjälpss åt? Jag åker också alltid ensam och tycker att det är rätt trist, mycket roligare med sällskap och om det är flera man känner som tävlar samtidigt. Men försök lära känna nya kompisar!
 
Att skaffa nagon slags medryttare som kan vara intresserad av att folja med pa tavling som "betalning" mot medrytteriet kanske kan funka?
Annars som nagon sa ovan, sa kan du kanske ta kontakt med narmsta ridskola och annonsera om "hastskotarjobb" pa traning och tavling, beroende pa vad du foredrar kan ju betalning vara i kontanter eller ridlektioner
 
Tack för svar och synpunkter. Det låter som att det kanske är värt att försöka åka ensam ändå.

Jag har åkt mycket själv till träningar, klinik och annat med tidigare hästar men det är just tävlingar jag känt annorlunda för. Det kanske handlar om att jag inte tycker att är lika roligt att åka själv heller men får nog testa en gång och se hur det känns.

Att lära känna fler från hemmaklubben är ett bra tips. Jag bor en bit ifrån deras anläggning och har bra träningsmöjligheter hemma därför blir det inga vardagliga kontakter men träningar på andra ställen kan ju vara en bra möjlighet att lära känna fler.

Medryttare och lektioner i utbyte mot hjälp passar inte just mig men det kan säkert ge idéer till andra som funderar på samma sak. 🙂
 
Jag har åkt själv sedan jag tog mitt körkort.
Det brukar alltid finnas någon människa att lämna hästen till om jag behöver och funktionärerna ändrar hindren om jag ber om det.

Annars brukar jag hänga på ryttaren innan.
 
Tack för svar och synpunkter. Det låter som att det kanske är värt att försöka åka ensam ändå.

Jag har åkt mycket själv till träningar, klinik och annat med tidigare hästar men det är just tävlingar jag känt annorlunda för. Det kanske handlar om att jag inte tycker att är lika roligt att åka själv heller men får nog testa en gång och se hur det känns.

Att lära känna fler från hemmaklubben är ett bra tips. Jag bor en bit ifrån deras anläggning och har bra träningsmöjligheter hemma därför blir det inga vardagliga kontakter men träningar på andra ställen kan ju vara en bra möjlighet att lära känna fler.

Medryttare och lektioner i utbyte mot hjälp passar inte just mig men det kan säkert ge idéer till andra som funderar på samma sak. 🙂
Har inte klubben någon fb-sida? Kanske annonsera där och se om det finns någon som är intresserad av att hjälpa dig, på ena eller andra viset
 
Ju mer du åker och tränar och tävlar själv desto mer kontakter får du. Det dröjer inte länge förrän du känner alla som tränar på din klubb och tävlar dina klasser :) Då är det heller inte konstigt att be någon man är bekant med att höja/sänka hindren eller hålla/hålla koll på hästen om du måste iväg och gå banan eller uppsöka toaletten.
Jag är världens fegaste och jag har åkt en del själv på tävling. Det går bra! Pepp till dig!
 
Jag åker ofta själv och tävlar, hästen får stå i transporten när jag går bana etc. Ibland har jag min pappa med mig men jag skulle aldrig våga släppa in honom på en framhoppning för att justera hinder etc. Han är inte tillräckligt hästvan och det kan ju vara lite hetsigt och stressigt...

Din klubb har inte lag med i de olika divisionerna som du kanske kan vara med i? Perfekt tillfälle att lära känna andra ekipage på samma nivå och ett bra tillfälle att kanske få lite hjälp med att hålla häst etc.
 
Kanske kan det kännas bra att testa på en pay&jump första gången också, där du inte behöver fokusera på resultatet, utan mest på att testa det där med "åka ut ensam"? På ett sådant ställe kan de vara mer förlåtande om saker strular också, tänker jag?

Själv har jag åkt ensam på tävlingar (även om det var ett par år sedan jag hopptävlade senast), och har haft tur med startordningen, så jag hunnit gå banan och sedan ta ut hästen. Men då har jag oftast ridit första klassen för dagen, och då finns det ju oftast mer utrymme för bangång. Men det har hänt att jag frågat någon snäll människa i närheten om de kan hålla häst ett par minuter medan jag springer igenom banan. :)
 
Jag har åkt mycket själv med både en och två hästar.
Träningar ser jag inget problem med, tränaren sköter ju hindren.
Hemma hoppar jag mest studs, serier och rider över bommar.

Har aldrig varit några problem på tävlingar, när jag åkte med båda hästarna brukade jag skriva till arrangören att jag kommer själv och bad om starter så jag skulle ha så mycket tid som möjligt för häsybyten och bangång.
Var aldrig några problem.
Annars har det funkat bra att rida fram, stoppa in hästen lite snabbt för att gå banan.

På framhoppningen hänger jag på någon annan eller ber någons medhjälpare höja eller sänka något hinder, är man bara glad och trevlig så är det ju inga problem att få lite hjälp 😊
Sen tycker jag att man ska vara såpass väl förberedd att man inte ska vara beroende av en perfekt framhoppning. Är ju ofta kaos där ändå 😅
 
Jag har med mej pappa på tävling. På p&j och träning så åker jag själv. I värsta fall så klarar jag mej själv på tävling åxå. Man kan ju göra som @Bison säger om det behövs. På framhoppningarna så hakar jag på andra. Pappa både ser och hör illa och reagerar långsamt så han får hålla sig utanför
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp