Ensam ponny med långa hovar

H2SO4

Trådstartare
Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för mycket snö på just den ridvägen. I vanliga fall finns där bara får och kossor, men för en dryg månad sedan dök det även upp en liten ponny i en hage. Första gången jag såg den så tror jag att den kunde ha noskontakt med fåren som då stod inne i en lada i anslutning till hagen, men nu är fåren flyttade så nu står ponnyn helt själv. Den blir så glad när vi rider förbi, kommer framspringandes till staketet och står och tittar efter oss när vi går:(

Framhovarna är i ett bedrövligt skick, på tok för långa! De har nästan börjat böja sig uppåt:crazy:. Första gångerna jag såg den tänkte jag att de kanske just fått hem ponnyn i det skicket och nu väntade på hovslagare eller så, men nu har den gått sådär i en dryg månad åtminstone, och det blir ju bara värre och värre.

I övrigt ser den iofs fin ut, bra hull och ok muskler. Bara väldigt ledsen och misskötta hovar:(.

En vän som också brukar rida förbi där ska höra med en bekant om denne möjligtvis vet vem som har hand om ponnyn, så att vi kanske eventuellt skulle kunna berätta, på ett trevligt sätt naturligtvis, för dem att man måste verka hovarna och att hästar måste få möjlighet till social kontakt (För visst är det regel på det nu va? Om inte med andra hästar, så åtminstone med andra flockdjur?).

En tanke som vi har är nämligen att det är en barnfamilj (som bor granne med gården) som tagit hem ponnyn till något barn, men att föräldrarna inte är hästkunniga, och därför helt enkelt inte vet hur man tar hand om en häst och vilka regler som gäller.

Om vi nu skulle få reda på vem som rår om ponnyn, tror ni det skulle vara en bra metod? Eller ska man ringa berörd myndighet direkt? Men det känns ju lite... ja, dumt (hittar inget bra ord. Det är väl aldrig dumt att ringa djurskyddet om man misstänker att ett djur far illa, men, ja lite dramatiskt kanske när hästen iaf verkar få mat och vatten.) att skicka djurskyddsinspektören på dem utan att veta hur läget ligger till först.

Eller vad ska man göra? Lägger jag mig i för mycket?
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Tycker absolut att du ska stanna och fråga barnfamiljen som alternativ 1. Inget fel i att reagera och informera.
Steg 2 borde vara djurskydd.
Tror dock att det många gånger handlar om okunskap eller att någon kanske gått och blivit sjuk osv.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Lägg dig i! Hellre att man frågar en gång för mycket än tvärt om, hästen kan inte berätta om sina behov. Det kan visst finnas förklaringar till det mesta, men en vänlig fråga kan inte misstyckas, du gör det ju för hästens bästa.

Kanske blir de jätteglada för att få lite hjälp, de har säkert inte tänkt på att hovslagare behövs även om hästen inte har skor (så är det väl?). Blir de upprörda och tycker att du inte ska lägga dig i så ring/maila djurskyddet (på länsstyrelsen, du får vara anonym) så får ägarna förklara för dem varför hovarna ser ut som de gör och varför hästen går ensam.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Mailar du är det en offentlig handling och du är med andra ord INTE anonym.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Mailar du är det en offentlig handling och du är med andra ord INTE anonym.

Helt rätt, om man anger sitt namn/mailadress.

Men, nu är jag inte jättehundra på all IT-teknik, kan man inte klicka på en "kontakta oss"- länk på länsstyrelsens hemsida utan att det syns vem som skickat? Annars får man väl använda en opersonlig dator (typ från en bibliotek eller så).

Kanske lättare att skriva ett brev och skicka :p
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Mailar du är det en offentlig handling och du är med andra ord INTE anonym.
Även anmälningar gjorda på telefon är offentlig handling. Det har inte med anonymiteten att göra. Anmälan får göras anonymt oavsett om det är per mejl, brev eller telefon. Det är bara att använda en tillfällig mejladress som inte visar vad man heter, och att man inte skriver under med sitt namn (eller säger sitt namn i telefonen)

Ts: Det låter onekligen som om hästägarna inte riktigt förstått vad det innebär att ha häst. Kanske är det bäst att låta djurskyddet på länsstyrelsen reda ut begreppen istället för att du ska behöva komma i dispyt med hästägarna (det är få som tar det som något positivt när man påpekar vad som behöver göras med djuren) Med tanke på hästens hovvård kan det också vara aktuellt att titta till fåren samtidigt då de också behöver klövvård. Sköter ägarna inte hästens hovar, så är jag tveksam till om fårens klövar sköts heller om man säger så... och då är det lämpligare om länsstyrelsen sköter det hela.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Jag tycker inte att du lägger dig i. Hästar och djur som misssköts ska få hjälp! Ring Djurskyddet (Länsstyrelsen) och berätta om den lilla ponnyn. Berätta att du vill vara anonym. De kommer sedan att åka ut och titta på ponnyn och om de tycker att ponnyn missköts tar de tag i saken.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Vad är det för fel med att ta en personlig kontakt?

Om hon tar personlig kontakt först och får en "käftsmäll" av ponnyns ägare och sedan går och anmäler ägarna, är det inte då rätt uppenbart vem som anmält? :angel:
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

det spelar ju faktiskt inte så stor roll om det är uppenbart om vem som anmält eller inte, det viktigaste är ju att ponnyn har det bra, och som andra har skrivit innan så handlar det kanske om okunskap från föräldrarnas håll eftersom den är fin förövrigt.

Ts;Tycker du gör rätt i att prata med dom först:)
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

det spelar ju faktiskt inte så stor roll om det är uppenbart om vem som anmält eller inte, det viktigaste är ju att ponnyn har det bra, och som andra har skrivit innan så handlar det kanske om okunskap från föräldrarnas håll eftersom den är fin förövrigt.

Ts;Tycker du gör rätt i att prata med dom först:)

Spelar det ingen roll? Nähe? Jag skulle i alla fall inte vilja bli ovän med familjen för all framtid. :crazy:

Hästen behöver dock hjälp och om man ser att ett djur far illa då får man inte tveka utan agera.. för djurets skull men om man kan så är det ju toppen om man kan göra det på ett så smidigt sätt som möjligt.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Man kan ju öppna lite mjukt och försiktigt när man frågar barnfamiljen tex
"Vet ni vems den söta ponnyn är?" Sen kan man ju börja fråga (om nu ponnyn är deras) om de haft den länge, om det är deras första häst osv för att få lite grepp om läget om deras kunnskap. Sen kan man lite snyggt inflika att om de behöver nr till bra hovslagre och veterinär så har du några du kan rekomendera om de känner behov. Man kan ju också erbjuda dem att om de behöver fråga något el behöver hjälp så är det bara att fråga dig.

Ett litet blink blink med ögat och ett avslut med att en sån söt liten ponny kan man ju inte motstå kan lägga grunden till något positivt. Bättre än en anonym anmälan som istället bara ses som hot och risken finns att de flyttar ponnyn undan "snokande" folk och den fortsätter att ha bristande sköttsel.

Lycka till och tack och lov för att et finns människor som du som bryr sig.

Voff
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Man kan ju öppna lite mjukt och försiktigt när man frågar barnfamiljen tex
"Vet ni vems den söta ponnyn är?" Sen kan man ju börja fråga (om nu ponnyn är deras) om de haft den länge, om det är deras första häst osv för att få lite grepp om läget om deras kunnskap. Sen kan man lite snyggt inflika att om de behöver nr till bra hovslagre och veterinär så har du några du kan rekomendera om de känner behov. Man kan ju också erbjuda dem att om de behöver fråga något el behöver hjälp så är det bara att fråga dig.

Ett litet blink blink med ögat och ett avslut med att en sån söt liten ponny kan man ju inte motstå kan lägga grunden till något positivt. Bättre än en anonym anmälan som istället bara ses som hot och risken finns att de flyttar ponnyn undan "snokande" folk och den fortsätter att ha bristande sköttsel.

Lycka till och tack och lov för att et finns människor som du som bryr sig.

Voff

Man kan ju också prata lite snällt om ponny och tex säga nåt i stil med att- jag ar sett att ponnyn går ensam och jag ( eller en bekant el dylikt) skulle behöva en ponny som sällskap till min egen häst. Eller att man kan erbjuda att ens egen häst kan gå på bete tillsammans med denna ponny så de får sällskap etc etc.

Då kanske man får låna den eller köpa den och kan se till att den sköts bättre.
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

KL

Ah, tack så jättemycket för alla svar! Känner mig lite säkrare nu med era åsikter i ryggen:).

Om jag lyckas lista ut vem som äger/har hand om ponnyn har jag tänkt, precis som någon föreslog, att säga typ "Åh, vilken söt ponny! Men den ser lite ensam ut?", "Vilken fin liten häst! Men hovarna börjar kanske se lite långa ut?"
Eller spela lite dum och säga nåt i stil med "Inte vet ni någon bra hovslagare här i trakten? Min häst börjar bli lite lång i tårna (hint, hint..), och min ordinarie hovslagare kan inte komma."

Men detta förutsätter ju som sagt att får reda på vem som har ansvaret för ponnyn, vilket inte alls är så säkert. Har frågat runt i min hästbekantskapskrets, men ingen tycks veta. Och snart åker jag bort över sommaren och kommer inte kunna titta till den eller luska mer i vem som äger den, så det börjar brådska lite. Problemet är att jag aldrig ser till någon på gården, isåfall hade jag såklart redan frågat dem:(. Känns lite knasigt att gå upp till bostadshusen och knacka på..? Vore bättre om jag kunde råka stöta ihop med någon person ute på gården, så blir det lite mer spontant och inte så "påfluget" eller vad man ska säga.
De andra djuren på gården verkar dock ha det bra (nu är jag ju ingen expert på kor och får, men jag har iallafall inte lagt märke till något ovanligt. Ska kika lite extra om jag rider förbi där ikväll.)

Om jag verkligen inte får reda på vem som äger ponnyn innan jag åker för sommaren, är det jättetokigt att ringa länsstyrelsen då? Som en sista utväg? Vill ju inte bara lämna ponnyn sådär över hela sommaren:(.
Men hur illa ska det vara för att det skall vara befogat att ringa dit? Finns ju djur som har det mycket mycket sämre, men alla grader av misskötsel bör väl räknas?
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Far hästen illa och du inte kunnat lösa det på ett "milt" sätt så ska du självklart anmäla, det tycker jag. Det är ju i första hand hästens väl å ve som står i centrum och inte hästägarens. Det kan ju fortfarande vara så att det är ren okunskap och då får säkerligen ägaren hjälp på traven med råd så det behöver inte vara till ondo ändå.

En annan utväg är att sätta en lapp på grinden med nr till en bra hovslagare som en liten hint.

Lycka till // Voff
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Men du, det var ju ingen dum idé, det där med lappen:idea:;)!

Ja, det är ju det, var går gränsen för att fara illa?
Finns ju som sagt djur som har det otroligt mycket sämre - instängda 24 timmar om dygnet med avföring upp till halsen och utan mat och vatten. I det här fallet är det ju absolut fråga om bristfällig hästhållning, men det är ju inte (än så länge) någon akut fara för hästens liv så att säga.

Vill bara påpeka att jag såklart inte tycker att det är okej att hästen har det såhär bara för att det finns djur som har det sämre, om någon nu skulle tolka det så:) (isåfall hade jag aldrig startat tråden - jag vill hemskt gärna hjälpa ponnyn! Och dess ägare också kanske? Om det beror på okunskap alltså)

Tack så mycket för lyckönskningen förresten Voff, det kan behövas:)
 
Sv: Ensam ponny med långa hovar

Jag tror att du ska prata klartext, om du hintar att din häst har långa hovar har ni en bra hovis, förutsätter du att dom vet hur dåligt skötta hovar ser ut, om dom aldrig haft häst förut vet dom säkert inte hur en skött häst ser ut, då kommer alla hintar rinna av dem och så står du där och måste anmäla p.g.a att ni inte förstår varandra när dom i själva verket gärna skulle lyssnat om dom förstod
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp