Ensam ranglåg häst

Erika Lundström

Trådstartare
Vår gamla sjukliga häst har alltid varit ranglåg och oftast blivit utstött i flock . Det har gjort ont att se. Ibland har hon hittat en vän men dessvärre flyttar ju hästar in och ut i stall. Nu hade hon två hästar som gick i hagen intill och stod inne med henne på nätterna. Hon verkade ” bonda” lite och de gnäggade efter varandra. Jag kunde slappna av och inte behöva känna hur ensam hon var i Stallwt på nätterna. Nu har de här två hästarna flyttats till annan hage utom synhåll och ska gå på lösdrift. Min häst står ensam i Stallet frön 19 på kvällen . Jag fodrar då och jag går och ger natthö 22.00. Det känns inte bra att hon står ensam. Överdriver jag? Hon har lite hästar som hon ser omkring sig i hagar under dagarna men ingen kompis i sin hage / paddock och tyst och ensamt på nätterna. Hon är gammal och har varit sjuk men bättrat sig. Dock verkar hon deppig. Vad skulle ni göra? Så sorgligt att de andra hästägarna inte har empati med den gamla ensamma stallkamraten, kan jag tycka utan att de flyttar ut sina ponnies för att det är mer lättskött med lösdrift 😞
 
Vår gamla sjukliga häst har alltid varit ranglåg och oftast blivit utstött i flock . Det har gjort ont att se. Ibland har hon hittat en vän men dessvärre flyttar ju hästar in och ut i stall. Nu hade hon två hästar som gick i hagen intill och stod inne med henne på nätterna. Hon verkade ” bonda” lite och de gnäggade efter varandra. Jag kunde slappna av och inte behöva känna hur ensam hon var i Stallwt på nätterna. Nu har de här två hästarna flyttats till annan hage utom synhåll och ska gå på lösdrift. Min häst står ensam i Stallet frön 19 på kvällen . Jag fodrar då och jag går och ger natthö 22.00. Det känns inte bra att hon står ensam. Överdriver jag? Hon har lite hästar som hon ser omkring sig i hagar under dagarna men ingen kompis i sin hage / paddock och tyst och ensamt på nätterna. Hon är gammal och har varit sjuk men bättrat sig. Dock verkar hon deppig. Vad skulle ni göra? Så sorgligt att de andra hästägarna inte har empati med den gamla ensamma stallkamraten, kan jag tycka utan att de flyttar ut sina ponnies för att det är mer lättskött med lösdrift 😞
Fast varför ska andra hästägare ta ansvar för din hästs ensamhet? Visst är det tråkigt att hon står ensam men det är ett problem som du får lösa. Du kan inte ta in någon äldre ponny på foder?
 
Kan du själv ordna sällskap åt henne? Det är jobbigt om man har en häst med särskilda behov att hela tiden behöva vara beroende av andra, även om det är dyrt med en häst till kan det vara värt det när man vet att man kan styra själv.
Har själv varit i den sitsen och vet hur stressande det kan vara att hela tiden vara beroende av andra.
 
Erika, du har en gammal häst som du redan frågat om råd inför avlivning. Du tror inte att det är dags nu att göra vad alla djurägare en dag tvingas göra, för din häst skull, släppa taget och låta henne vandra vidare dit du inte kan följa? Det låter inte som hon har någon glädje kvar i livet och även om det gör ont och ditt hjärta slits i bitar så kommer det att ta slut varesig du vill det eller inte. Låt henne inte tappa livsviljan helt innan hon får sluta.
:heartcry:
 
Fast varför ska andra hästägare ta ansvar för din hästs ensamhet? Visst är det tråkigt att hon står ensam men det är ett problem som du får lösa. Du kan inte ta in någon äldre ponny på foder?
Nej. Det går inte. När det gäller ut o insläpp o fordringar om ngn står inne - DÅ ska man minsann hjälpas åt men när det gäller en gammal ensam häst struntar man blankt i henne och tänker bara på sig själv. JAG klarar att sköta min häst själv men hennes ensamhet klarar jag inte av. Kan tycka att andra skulle ha medkänsla där. Vänta bara om de får boxvila på nån skadad häst. Då först förstår de kanske
 
Nej. Det går inte. När det gäller ut o insläpp o fordringar om ngn står inne - DÅ ska man minsann hjälpas åt men när det gäller en gammal ensam häst struntar man blankt i henne och tänker bara på sig själv. JAG klarar att sköta min häst själv men hennes ensamhet klarar jag inte av. Kan tycka att andra skulle ha medkänsla där. Vänta bara om de får boxvila på nån skadad häst. Då först förstår de kanske

Fast jag skulle inte ställa in på box för att vara snäll? Min står på lösdrift för att det är bäst för min häst.

Står din häst helt ensam i stallet nattetid och även i hagen dagtid?
 
Nej. Det går inte. När det gäller ut o insläpp o fordringar om ngn står inne - DÅ ska man minsann hjälpas åt men när det gäller en gammal ensam häst struntar man blankt i henne och tänker bara på sig själv. JAG klarar att sköta min häst själv men hennes ensamhet klarar jag inte av. Kan tycka att andra skulle ha medkänsla där. Vänta bara om de får boxvila på nån skadad häst. Då först förstår de kanske
Jag förstår att andra hästägare väljer lösdrift framför box för hästarnas skull. Skulle själv inte tumma på min hästs livskvalité för att hjälpa en stallkompis, mer än för en kort period. Kan du flytta henne eller skaffa eget sällskap så vore väl det det bästa.
 
Nej. Det går inte. När det gäller ut o insläpp o fordringar om ngn står inne - DÅ ska man minsann hjälpas åt men när det gäller en gammal ensam häst struntar man blankt i henne och tänker bara på sig själv. JAG klarar att sköta min häst själv men hennes ensamhet klarar jag inte av. Kan tycka att andra skulle ha medkänsla där. Vänta bara om de får boxvila på nån skadad häst. Då först förstår de kanske

Det finns ett talesätt som säger att alla andra bara tänker på sig, ingen tänker på mig. Ditt inlägg får mig att tänka på det.
Du vill att andra i stallet inte ska ha häst på det sätt de vill eftersom det innebär nackdelar för dig. Hur länge hade du tänkt att de andra hästägarna skulle offra sig för din häst? Kan tänka mig att många av oss skulle ha förståelse ett tag och ställa upp med våra hästar som sällskap men inte som permanent lösning. Den måste hästägaren själv stå för.

Har som sagt själv varit i sitsen att i över 15 år haft en häst med särskilda behov vilket jag löste genom att ha flera hästar.
 
Nej. Det går inte. När det gäller ut o insläpp o fordringar om ngn står inne - DÅ ska man minsann hjälpas åt men när det gäller en gammal ensam häst struntar man blankt i henne och tänker bara på sig själv. JAG klarar att sköta min häst själv men hennes ensamhet klarar jag inte av. Kan tycka att andra skulle ha medkänsla där. Vänta bara om de får boxvila på nån skadad häst. Då först förstår de kanske
Din häst då får du ordna sällskap så är det ju.Jättebra om man kan hjälpas åt med sällskap men vill eller kan inte andra får man ju ordna det själv Låna eller köp.
 
Hon är gammal och har varit sjuk men bättrat sig. Dock verkar hon deppig. Vad skulle ni göra? Så sorgligt att de andra hästägarna inte har empati med den gamla ensamma stallkamraten, kan jag tycka utan att de flyttar ut sina ponnies för att det är mer lättskött med lösdrift 😞
Vad jag skulle göra? Jag skulle söka mig till ett annat stall, där det fanns bättre förutsättningar för sällskap - att stå inne ensam hela natten är inte ok. Känner inte till historiken kring din häst, men förstår på andra svar att ett alternativ skulle kunna vara att låta henne somna in.
Något jag inte skulle göra är att lägga ansvaret för min hästs ensamhet på andra hästägare. Det vore mitt eget ansvar och ingen annans, jag skulle inte komma på tanken att andra hästägare skulle avstå från utegång/lösdrift bara för att hålla min häst sällskap.
 
Nej, det är ju inte meningen att du ska klara av hennes ensamhet, du behöver göra något åt den.


Vill ingen annan stå uppstallad på box och det finns alternativ, så är det ju så.
Valet är ju lika mycket ditt, att stå kvar på box. Liksom deras, att flytta ut till lösdriften.

Skaffa sällskap?
Byta stall till ett lämpligare för din häst.



Man kan ju inte styra över andras hästhållning så sett. Liksom de inte kan styra över din.
 
Fast hur länge tycker du det är ok att ställa upp med sin häst för någon annans häst? Några dagar, 1vecka, 2 månader, 1 år eller mer?
Skulle själv ställa upp ett tag (nu har jag ju 2 som kan turas om) så länge det inte blir merjobb eller dyrare för mig, börjar det handla om längre tid så tycker jag det är dags för ägaren att lösa det med att skaffa en till eller byta stall.
 
Det är DITT ansvar att se till att din häst har det bra, precis som de andra hästägarna ser till att deras hästar har det bra. Du får väl antingen byta stall till ett där det finns fler hästar inne på natten eller så får du låna/köpa en kompis till henne.
 
Vad jag skulle göra? Jag skulle söka mig till ett annat stall, där det fanns bättre förutsättningar för sällskap - att stå inne ensam hela natten är inte ok. Känner inte till historiken kring din häst, men förstår på andra svar att ett alternativ skulle kunna vara att låta henne somna in.
Något jag inte skulle göra är att lägga ansvaret för min hästs ensamhet på andra hästägare. Det vore mitt eget ansvar och ingen annans, jag skulle inte komma på tanken att andra hästägare skulle avstå från utegång/lösdrift bara för att hålla min häst sällskap.
Det är inte det jag kräver heller utan lite empati för den gamla som blir ensam . Jag tycker man kan bry sig om att alla hästar i stallet har det bra och därför föreslå
Fast hur länge tycker du det är ok att ställa upp med sin häst för någon annans häst? Några dagar, 1vecka, 2 månader, 1 år eller mer?
Skulle själv ställa upp ett tag (nu har jag ju 2 som kan turas om) så länge det inte blir merjobb eller dyrare för mig, börjar det handla om längre tid så tycker jag det är dags för ägaren att lösa det med att skaffa en till eller byta stall.
håller med- jag tänker bara på hästens bästa. Skulle tänkt likadant om det gällde någon annans häst. Alla månar vi väl om djurens bästa och som flockdjur så behöver de varandra. Jag kräver inget av någon. Är bara förvånad att ingen bryr sig. Även om hon är gammal så är hon för tillfället pigg och det känns därför inte aktuellt med avlivning utan istället vill jag göra det bästa för henne - den sista tid hon har
 
Det är inte det jag kräver heller utan lite empati för den gamla som blir ensam . Jag tycker man kan bry sig om att alla hästar i stallet har det bra och därför föreslå

håller med- jag tänker bara på hästens bästa. Skulle tänkt likadant om det gällde någon annans häst. Alla månar vi väl om djurens bästa och som flockdjur så behöver de varandra. Jag kräver inget av någon. Är bara förvånad att ingen bryr sig. Även om hon är gammal så är hon för tillfället pigg och det känns därför inte aktuellt med avlivning utan istället vill jag göra det bästa för henne - den sista tid hon har
Då får du ordna med sällskap till henne, inte tycka att andra inte ska se till vad som är bäst för sina hästar.
 
Fast hur länge tycker du det är ok att ställa upp med sin häst för någon annans häst? Några dagar, 1vecka, 2 månader, 1 år eller mer?
Skulle själv ställa upp ett tag (nu har jag ju 2 som kan turas om) så länge det inte blir merjobb eller dyrare för mig, börjar det handla om längre tid så tycker jag det är dags för ägaren att lösa det med att skaffa en till eller byta stall.
Det handlar om att bry sig om att alla hästar i stallet mår bra. Inte bara den egna hästen. Med tanke på hennes ålder och sjukdomshistorik pratar vi en kortare tid allt för att göra hennes sista tid så fin som möjligt , inte fylld av ensamhet. Man flyttar inte en så här gammal häst så hon blir kvar
 
Det handlar om att bry sig om att alla hästar i stallet mår bra. Inte bara den egna hästen. Med tanke på hennes ålder och sjukdomshistorik pratar vi en kortare tid allt för att göra hennes sista tid så fin som möjligt , inte fylld av ensamhet. Man flyttar inte en så här gammal häst så hon blir kvar
Om du har ett slutdatum så kanske det går att resonera med dina stallkamraten och nå en lösning?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 715
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 248
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp