Ensam ranglåg häst

Det handlar om att bry sig om att alla hästar i stallet mår bra. Inte bara den egna hästen. Med tanke på hennes ålder och sjukdomshistorik pratar vi en kortare tid allt för att göra hennes sista tid så fin som möjligt , inte fylld av ensamhet. Man flyttar inte en så här gammal häst så hon blir kvar

Fast om du har en sista dag som avslutning så tror jag stallkompisarna kanske ställt upp .
 
Det är inte det jag kräver heller utan lite empati för den gamla som blir ensam . Jag tycker man kan bry sig om att alla hästar i stallet har det bra och därför föreslå

håller med- jag tänker bara på hästens bästa. Skulle tänkt likadant om det gällde någon annans häst. Alla månar vi väl om djurens bästa och som flockdjur så behöver de varandra. Jag kräver inget av någon. Är bara förvånad att ingen bryr sig. Även om hon är gammal så är hon för tillfället pigg och det känns därför inte aktuellt med avlivning utan istället vill jag göra det bästa för henne - den sista tid hon har
Hästar är även stäppdjur som inte är gjorda för att vara i bur (box), själv tar jag bort om hästen inte klarar lösdrift pga ålder eller sjukdom.
Helt krasst kan du hålla hästen vid liv i några år till och det hade jag inte ställt upp på utan tyckt att ägaren själv hade fått skaffa sällskap.
 
Alla månar vi väl om djurens bästa och som flockdjur så behöver de varandra. Jag kräver inget av någon. Är bara förvånad att ingen bryr sig.

Om alla andra hästar är ute så verkar det smidigast att din häst också går ute istället för att de andra ska stå inne? Kan inte hon också gå i lösdriften? Eller i en hage jämte och så får du fixa ett vindskydd/ligghall åt henne där om hästarna absolut inte kan gå tillsammans?

Annars får du ju byta stall till ett stall där hästarna står inne på natten, eller skaffa en till häst till sällskap. Det är inte schysst att hålla en häst inne själv om den inte trivs med det, det är ditt ansvar som hästägare att se till att din häst mår bra. Kan du inte erbjuda henne en bra vardag så är det dags att avliva tyvärr. Även om hon är pigg just nu så verkar det bara vara en tidsfråga innan hon mår sämre igen? I så fall kanske det hade varit bättre för henne att få somna in frisk och smärtfri istället för att lida ytterligare en gång?
 
Det handlar om att bry sig om att alla hästar i stallet mår bra. Inte bara den egna hästen. Med tanke på hennes ålder och sjukdomshistorik pratar vi en kortare tid allt för att göra hennes sista tid så fin som möjligt , inte fylld av ensamhet. Man flyttar inte en så här gammal häst så hon blir kvar
Jag tycker att det är jättebra att du reflekterar över hur din häst mår och hur du kan hjälpa henne. Kan du fråga ifall du kan låna någon av de andra hästarna och ställa jämte din på natten och i gengäld så mockar du båda boxarna samt fixar ut och i insläpp?
 
Jag fick min ponny utdömd i mitten på Juli 2018. Hon led av svår artros i sina bak knän vilket vi inte visste om då hon inte hade uppvisat de symptomen utan mer åldersrelaterade saker som de kändes då. Men iaf hon orkade inte gå ute på nätterna och för att göra hennes sista tid så fin som möjligen lät pappa sitt ena varmblod vara inne med henne på nätterna :heart de var bästa vänner och varmblodet beskyddad ponnyn in i de sista för tror hon visste att hennes gamla vän hade ont och var trött. Tog bort henne sista augusti.
 
Jag tycker man kan hjälpa sina stallkompisar och förstår att du är ledsen. Det är hemskt jobbigt att ta hand om en sjuk häst ändå utan att behöva brottas med sådana saker. Finns det ingen häst du kan låna under en period för att ha som sällskap? Shettisar är uppskattade kompisar :)
 
Jag fick min ponny utdömd i mitten på Juli 2018. Hon led av svår artros i sina bak knän vilket vi inte visste om då hon inte hade uppvisat de symptomen utan mer åldersrelaterade saker som de kändes då. Men iaf hon orkade inte gå ute på nätterna och för att göra hennes sista tid så fin som möjligen lät pappa sitt ena varmblod vara inne med henne på nätterna :heart de var bästa vänner och varmblodet beskyddad ponnyn in i de sista för tror hon visste att hennes gamla vän hade ont och var trött. Tog bort henne sista augusti.
Jag tycker man kan hjälpa sina stallkompisar och förstår att du är ledsen. Det är hemskt jobbigt att ta hand om en sjuk häst ändå utan att behöva brottas med sådana saker. Finns det ingen häst du kan låna under en period för att ha som sällskap? Shettisar är uppskattade kompisar :)
Problemet är att det inte finns några boxar därför att de som är på lösdrift nyttjar dem nån gång då och då ex nyår plus att jag inte har råd 😞
 
Fast varför ska andra hästägare ta ansvar för din hästs ensamhet? Visst är det tråkigt att hon står ensam men det är ett problem som du får lösa. Du kan inte ta in någon äldre ponny på foder?
Går inte då lösdriftshästarna behöver boxarna ibland plus att jag inte har råd stalla 2 hästar
 
Problemet är att det inte finns några boxar därför att de som är på lösdrift nyttjar dem nån gång då och då ex nyår plus att jag inte har råd 😞
Då hade jag nog flyttat hästen. Det behöver inte alls vara negativt för hästen även om den inte mår bra. Får den det bättre med bättre rutiner och sällskap både inne och ute så blir det en positiv förändring och de finner sig med en gång utan stress. Det är stressigare att inte ha det bra.
 
Går inte då lösdriftshästarna behöver boxarna ibland plus att jag inte har råd stalla 2 hästar

Eftersom din häst inte verkar må bra psykiskt av att stå ensam så är det ditt ansvar att se till att den har sällskap och får den sociala kontakt den behöver för att må bra, ekonomi är inget man kan skylla på. Har man inte råd att ordna så att ens hästs behov tillgodoses så kan man inte ha häst, det är den krassa verkligheten.
 
Nej. Det går inte. När det gäller ut o insläpp o fordringar om ngn står inne - DÅ ska man minsann hjälpas åt men när det gäller en gammal ensam häst struntar man blankt i henne och tänker bara på sig själv. JAG klarar att sköta min häst själv men hennes ensamhet klarar jag inte av. Kan tycka att andra skulle ha medkänsla där. Vänta bara om de får boxvila på nån skadad häst. Då först förstår de kanske

Fast det blir väldigt skevt om andra ska anpassa för det. Min lösdriftshäst stod 5 månader på boxvila. Själv i 4 månader, sen fick en till boxvila pga skada. Visst hade det varit trevligare med sällskap (mer än att hästar kom in och ut för ridning), men jag hade aldrig ens funderat på att tycka att nån annan skulle ha sin häst inne pga det. Samma sak när hon började få komma ut i sjukruta. Inte krävde jag att andra skulle hjälpa till med in/ut.

När hästen klarade av det flyttade vi till ett stall som passade konvalescensen bättre. Där står nu en på boxvila pga bukop. Den står själv på dagarna men får sällskap när de andra går in för natten.

Nu låter det som din gamla dam kanske skulle må bäst av att få somna, men annars så är det ditt ansvar som djurägare att hitta ett annat stall där hon har sällskap på nätterna om hon mår dåligt av att stå själv. Inte andra hästägares ansvar att ordna sällskap.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 093
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 971
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp