Ensam trots sällskap

Maxi

Trådstartare
Hejsan! Jag är ny här på forumet. Har tidigare hållt på med häst men nu är det bara hund som gäller.

Jag skriver för jag har för ett tag sedan fått hem en valp som snart blir 4 månader. Hon valpen är otroligt bunden till mig och följer mig som en skugga. Hon gillar dock alla andra människor.
Problemet som jag har är att jag snart behöver gå tillbaka till jobbet och hon valpen klarar fortfarande inte att vara ifrån MIG.
Jag har en annan hund som är otroligt trygg och har noll separationsångest. När jag jobbar är min hund med min mamma vilket alltid fungerat bra. Nu är det som så att valpen trots sällskap från min gamla hund och min mamma fortfarande inte klarar av att jag lämnar henne. Tilläggas kan att valpen gillar min mamma väldigt mycket men tycker kanske inte att hon är världens roligaste person då hon inte är så aktiv (äldre pensionär).

Undrar hur pass vanligt är det med hundar som inte anser att andra familjemedlemmar är dugligt sällskap och ffa hur jag ska lösa situationen. Just nu lämnar jag henne korta stunder och då piper hon ett tag oavsett vem som är sällskap men som sagt så är tanken att hon ska vara med min mamma medan jag är på jobbet sen så det är henne främst som jag vill att valpen ska känna sig trygg med
 
Jag har haft en hund som bara kunde vara med mig. Han kom till mig när han var 8 månader, jag bodde hos mamma i 2 dygn när jag hämtade honom och när jag packade bilen för att vi skulle åka hem från mamma så hoppade han från balkongen på 2:a våningen för att komma till mig trots att mamma och syrran var i lägenheten. Spelade ingen roll om han hade sällskap av andra människor eller trygga hundar, det var bara jag som dög. Han var dock lugn i bilen och kunde vara ensam där så det blev en del pusslande. Efter några år kunde han vara hemma med min dåvarande sambo.
 
Hejsan! Jag är ny här på forumet. Har tidigare hållt på med häst men nu är det bara hund som gäller.

Jag skriver för jag har för ett tag sedan fått hem en valp som snart blir 4 månader. Hon valpen är otroligt bunden till mig och följer mig som en skugga. Hon gillar dock alla andra människor.
Problemet som jag har är att jag snart behöver gå tillbaka till jobbet och hon valpen klarar fortfarande inte att vara ifrån MIG.
Jag har en annan hund som är otroligt trygg och har noll separationsångest. När jag jobbar är min hund med min mamma vilket alltid fungerat bra. Nu är det som så att valpen trots sällskap från min gamla hund och min mamma fortfarande inte klarar av att jag lämnar henne. Tilläggas kan att valpen gillar min mamma väldigt mycket men tycker kanske inte att hon är världens roligaste person då hon inte är så aktiv (äldre pensionär).

Undrar hur pass vanligt är det med hundar som inte anser att andra familjemedlemmar är dugligt sällskap och ffa hur jag ska lösa situationen. Just nu lämnar jag henne korta stunder och då piper hon ett tag oavsett vem som är sällskap men som sagt så är tanken att hon ska vara med min mamma medan jag är på jobbet sen så det är henne främst som jag vill att valpen ska känna sig trygg med

Kanske du kan prova att lämna valpen en längre stund? Hon har ju sällskap och ger sig kanske efter ett tag.

Min hund är också en sådan som vill vara med mig och mest ligger och väntar om han är hos hundvakt (om det inte är hundvakten som har katter hemma :laugh:). Han har liksom bara fått tåla det ändå.
 
:crazy: höll han för det?

Ja tack och lov gick det bra. Jag var säker på att han skulle gå sönder men han klarade det helt oskadd.

Edit: Det var alltså en trappa upp, inte två som det också kan tolkas som. En lägenhet i markplan och sen en lägenhet ovanpå och det var den han hoppade från.
 
Vad är det för ras?
Jag hade nog också testat att låta valpen vara hos hundvakten en längre stund, så att den hinner upptäcka att när matte inte är där får det duga med någon annan.
Unga hundar, framförallt valpar, brukar vara opportunister och därmed anpassa sig relativt snabbt till nya situationer.
Det finns så klart undantag, men jag tror(och hoppas) att de är relativt ovanliga, särskilt när man haft valpen från 8 veckor.
 
Vad är det för ras?
Jag hade nog också testat att låta valpen vara hos hundvakten en längre stund, så att den hinner upptäcka att när matte inte är där får det duga med någon annan.
Unga hundar, framförallt valpar, brukar vara opportunister och därmed anpassa sig relativt snabbt till nya situationer.
Det finns så klart undantag, men jag tror(och hoppas) att de är relativt ovanliga, särskilt när man haft valpen från 8 veckor.
Ja, jag får prova en längre stund då. Jag har inte vågat prova tidigare då hon blivit så stressad av en kort stund att hon kissat på sig. Hon är en malle om det spelar någon roll.
 
Min hund gjorde så. Lämnade jag honom med sambon skrek han förtvivlat tills jag kom in igen. Det kvittade vad sambon gjorde, hunden var helt förtvivlad ändå. Här låg misslyckad ensamhetsträning hos första ägaren bakom, han kom till mig som omplacering nästan sju månader gammal och han var min och jag var hans i själ och hjärta från första stund. Det var först när vi hade kommit så långt i ensamhetsträningen att han kunde vara trygg och lugn ensam som det gick att lämna honom med sambon utan att han skrek och med det i åtanke skulle jag ensamhetsträna i första hand så att din mamma bara blir en bonus i hennes liv. Min hund beter sig exakt likadant som när han blir lämnad ensam även om sambon är hemma, kollar i fönstret och går sedan och lägger sig i sängen tills jag kommer hem igen. Min hund (nu 2,5 år) gillar sambon och hänger gärna med honom men går jag åt ett håll och sambon åt ett annat, lockar med godis, leksaker eller vad som så följer han ändå med mig. De kan vara mitt uppe i en jättekul lek men märker han att jag ska gå så avbryter han leken genast och springer till mig. För min hund är sambon en bonus, en kul lekkompis, men inte mer än så och det får helt enkelt vara så eftersom ingen far illa av det.
 
Ja, jag får prova en längre stund då. Jag har inte vågat prova tidigare då hon blivit så stressad av en kort stund att hon kissat på sig. Hon är en malle om det spelar någon roll.

Oj, ja, det låter ju inte helt bra. Är hon från brukslinjer? Hur ser MH ut på föräldrarna?
Om hon blir så stressad att hon kissar ner sig så får man så klart ta det försiktigt - det är ju (på en vuxen hund) en reaktion som inte kommer förrän hunden är väldigt stressad/rädd. Hos valpar är det svårare att avläsa, eftersom de inte alltid har hunnit utveckla den rent fysiska förmågan att hålla tätt. Jag upplever att tikar är senare i detta än hanar, men det är rent personliga upplevelser.
Kan du lämna över henne utomhus eller något annat, som gör att det inte blir lika tydligt att du lämnar henne?
 
Hur funkar det om de är ute och går en sväng när du sticker?
Tänker att det kan vara ett sätt att avdramatisera det på. Så när de kommer hem igen så är du inte där helt enkelt.

Ammo blev lite bortklemad som valp så han har lite samma problem - men det har gått bra att andra passar honom här hemma så länge jag går när de inte är här.
Han accepterar alltså att vara här utan mig, jag får bara inte gå ut när han vet om det 🤦‍♀️🤷‍♀️
 
Jag är inne på samma spår som @Wingates helt enkelt att du kanske inte lämnar valpen utan att valpen lockas iväg/går en promenad osv och sen är du bara inte kvar när dom kommer tillbaka.
Och det fick min helt panikslagen... Seperationsångesten blev än värre och vi fick backa många steg i ensamhetsträningen. Det var inte ens något jag gjorde med vett och vilja eftersom det är så vedertaget att det är fel sätt att gå med barn (man ska väl inte jämföra barn och hundar men i det här fallet är de ganska lika) men det blev så, det blev dumt och då fick vi göra om och göra rätt.
 
Oj, ja, det låter ju inte helt bra. Är hon från brukslinjer? Hur ser MH ut på föräldrarna?
Om hon blir så stressad att hon kissar ner sig så får man så klart ta det försiktigt - det är ju (på en vuxen hund) en reaktion som inte kommer förrän hunden är väldigt stressad/rädd. Hos valpar är det svårare att avläsa, eftersom de inte alltid har hunnit utveckla den rent fysiska förmågan att hålla tätt. Jag upplever att tikar är senare i detta än hanar, men det är rent personliga upplevelser.
Kan du lämna över henne utomhus eller något annat, som gör att det inte blir lika tydligt att du lämnar henne?
Hon är från tjänstehundslinjer (polis). Mentaliteten är mycket bra på förfäder, lugna och sociala.
Och det fick min helt panikslagen... Seperationsångesten blev än värre och vi fick backa många steg i ensamhetsträningen. Det var inte ens något jag gjorde med vett och vilja eftersom det är så vedertaget att det är fel sätt att gå med barn (man ska väl inte jämföra barn och hundar men i det här fallet är de ganska lika) men det blev så, det blev dumt och då fick vi göra om och göra rätt.
OK, jag förstår. Jag kan tyvärr inte göra som så att mamma går iväg med henne då hon är för gammal och klen för att rasta en bruksmalle utan jag rastar dem på lunchen. Mitt alternativ är att valpen får sitta i bur på jobbet men dessvärre så hatar hon bur också. Ska dock prova att gå iväg ett par timmar och se om ångesten släpper. Tack för alla tips. 🙂.
 
Och det fick min helt panikslagen... Seperationsångesten blev än värre och vi fick backa många steg i ensamhetsträningen. Det var inte ens något jag gjorde med vett och vilja eftersom det är så vedertaget att det är fel sätt att gå med barn (man ska väl inte jämföra barn och hundar men i det här fallet är de ganska lika) men det blev så, det blev dumt och då fick vi göra om och göra rätt.
Skulle säga att för en normal hund så är det ytterst sällan de får panik för en sådan grej.
Det är en sak att de tycker det är jobbigt att bli lämnade - men det där hoppas och tror jag är extremt ovanligt.
De flesta hundar bryr sig inte om någon försvinner när de inte är med.
 
Hon är från tjänstehundslinjer (polis). Mentaliteten är mycket bra på förfäder, lugna och sociala.

OK, jag förstår. Jag kan tyvärr inte göra som så att mamma går iväg med henne då hon är för gammal och klen för att rasta en bruksmalle utan jag rastar dem på lunchen. Mitt alternativ är att valpen får sitta i bur på jobbet men dessvärre så hatar hon bur också. Ska dock prova att gå iväg ett par timmar och se om ångesten släpper. Tack för alla tips. 🙂.
Jag hade nog lämnat längre..
Om hunden är bra mentalt så hade jag dessutom sett till så att ingen ger beteendet uppmärksamhet. Alltså, klart valpis ska få vara med din mamma och få kärlek - men att man ignorerar ev pipande utan låtsas som det regnar. Har man en verbal hund är det lätt att de lär sig att det ger vinst att ljuda..
 
Skulle säga att för en normal hund så är det ytterst sällan de får panik för en sådan grej.
Det är en sak att de tycker det är jobbigt att bli lämnade - men det där hoppas och tror jag är extremt ovanligt.
De flesta hundar bryr sig inte om någon försvinner när de inte är med.


Sedan kanske det kan bero på hundens bakgrund?
Min vän hade en hund jag höll utanför när hon skulle in till affären en kort sväng och handla. Så fort ägaren kom ur bild började hon tjuta så folk kunde tro jag misshandlade henne. Slutade med att jag drog ut flexit så långt jag kunde för att bevisa att jag rör henne inte. Första och sista gången jag höll henne. Å andra sidan låg hon utanför toalettdörren och pep när matten var inne på toaletten.

Hunden kom från ett hem där de misshandlade henne innan hon hamnade hos vännen
 
Sedan kanske det kan bero på hundens bakgrund?
Min vän hade en hund jag höll utanför när hon skulle in till affären en kort sväng och handla. Så fort ägaren kom ur bild började hon tjuta så folk kunde tro jag misshandlade henne. Slutade med att jag drog ut flexit så långt jag kunde för att bevisa att jag rör henne inte. Första och sista gången jag höll henne. Å andra sidan låg hon utanför toalettdörren och pep när matten var inne på toaletten.

Hunden kom från ett hem där de misshandlade henne innan hon hamnade hos vännen
Är ju knappast normala omständigheter..
Inte ens de flesta hundar som varit med om något beter sig sådär och så finns det hundar som har haft prima liv som blir sånna.
 
Sedan kanske det kan bero på hundens bakgrund?
Min vän hade en hund jag höll utanför när hon skulle in till affären en kort sväng och handla. Så fort ägaren kom ur bild började hon tjuta så folk kunde tro jag misshandlade henne. Slutade med att jag drog ut flexit så långt jag kunde för att bevisa att jag rör henne inte. Första och sista gången jag höll henne. Å andra sidan låg hon utanför toalettdörren och pep när matten var inne på toaletten.

Hunden kom från ett hem där de misshandlade henne innan hon hamnade hos vännen
En väns hund är likadan. Jag känner mig SÅ dum de gånger som det händer att jag håller hunden utanför butik och hunden verkligen låter som om den misshandlas. Denna hund har matte haft sen pluttvalp och den har ett mycket bra hundliv på alla sätt och vis. Vissa hundar har sådana saker för sig, framförallt om de inte tränats på det.
 
Är ju knappast normala omständigheter..
Inte ens de flesta hundar som varit med om något beter sig sådär och så finns det hundar som har haft prima liv som blir sånna.

Tro mig, jag sade att hon missgynnade hunden genom att inte ta tag i problemet då det med all säkerhet är ett stressymptom och inte "kan inte rå för att hon gillar sin matte".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 601
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 040
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp