Bukefalos 28 år!

Ensam ute nattetid?

Tillis

Trådstartare
Har hamnat i ett dilemma som jag inte vet hur jag ska göra med... (Om tråden ligger fel ber jag om ursäkt).
I stallet där jag har min häst går hästarna två och två i sina hagar. Vi har ett dunderbete så nu har min hästs hag-kompis blivit alltför fet, och skall därför stå inne nattetid tillsvidare. Det gör att min häst blir själv ute på nätterna. Ytterligare två hästar går ute nattetid, men de går i en hage där min häst inte ser dem.
Blir jag tvungen att stalla in även min kuse på nätterna nu, eller vågar jag låta henne vara ensam ute nattetid (kompis på dagarna)?
Kan tilläggas att hon är lugn ute, men gnäggar ibland. Och hon får ju ingen att klia osv med...

Vad hade ni gjort?
 
Sv: Ensam ute nattetid?

varför inte bara låta din gå med de andra 2? Hästarna lär väl ha det roligare om de får gå flera än ensam.

Att den andra hästen blivit fet kan lösas med motion istället för installning..
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Jag hade inte lämnat min häst ensam ute på natten och du kan hälsa din kompis att hästen inte kommer att bli smalare av att stå inne på natten. Den kommer bara att kompensera för detta på dan och äta mer då istället.
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Verkar hon inte stressad så hade jag låtit henne vara ute.
Kompisen kommer ju på morgonen igen och när dom är uppstallade så kan dom ju inte umgås fysiskt ändå så det behöver du nog inte bekymra dig om.

Går det inte att ordna så att hon kan gå så att hon ser dom andra hästarna?
 
Sv: Ensam ute nattetid?

KL
En häst kan bli enormt fet av betet även om den får mycket motion, motion löser inte allt utan ibland måste man begränsa matintaget också och ställa in hästen antingen på dagen eller natten kan faktiskt lösa en hel del.

TS:
Om hästen ser dom andra hästarna och inte är ensam på de sättet så hade jag låtit den gå ute om den är lugn. Min häst gick ute ensam dygnet ett litet tag förra sommaren brevid andra hästar i hagen utan problem.
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Din häst kommer säkerligen inte må bra utav detta. Om du vill ha henne ute kanske hon kan gå med de andra 2? Eller så gör ni en liten hage i hagen till hästen som behöver banta så kan denne stå där under natten/dagen.

Varför inte släppa ihop alla 4 på dunderbetet så är det ju inte lika mycket mat...
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Varför inte släppa ihop alla 4 på dunderbetet så är det ju inte lika mycket mat...

Precis:)

Min är oxå en tjockis:p Men jag har inte tillgång till stall på sommaren,så jag försöker motionera så gott det går,han är inte typen som busar med dom andra i hagen heller,tyvärr.
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Ja den bästa saken e väl att göra en liten hage till tjockisen i hagen de går i? tråkigt att behöva stå inne i ett tråkigt stall hela natten, antingen för den ensam, eller båda era, alternativt att släppa din med de andra.. men de ej u många, märker jag, som inet tror hästar kan gå mer än 2 och 2 i hagarna :S...
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Väljer att svara här - endast eftersom det är det sista inlägget...
Jag kan inte släppa min med de två andra som är ute då den ena av dem är både extremt dominant (liksom min) och utöver detta konvalescent, så hon ska ta det så lugnt som möjligt. Inte läge att släppa in en ny häst m.a.o.

Att hästarna oftast går två och två hos oss, beror väl mest på erfarenheten sedan tidigare då många i stallet haft otur med sparkskador osv - men det är en helt annan diskussion.

Ska kolla med ägaren om "utebox" i hagen - det skulle ju lösa alla mina problem, och det blir ju enklare för henne med. Känns ju inte jätteroligt att behöva stalla in min häst också (kanske för hela sommaren).

Tack för era svar!
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Jag hade inte lämnat min häst ensam ute på natten och du kan hälsa din kompis att hästen inte kommer att bli smalare av att stå inne på natten. Den kommer bara att kompensera för detta på dan och äta mer då istället.

stämmer bra, det har man gjort studier på, de kompenserar som sagt, om det finns desto mer mat i hagen och de inte får mat på natten - eller halva dygnet eller vad det nu vara må - principen stämmer som sagt.

TS: hade aldrig i livet haft min häst ensam ute nattetid om den inte kan gå längsmed de andra hästarna i deras hage, dvs följa med dem längs staketet och se dem på nära håll.
håller med om tipset du fått om "bantningshage" för din kompis. 1) dela av hagen de går i bägge två nu dagtid, så att de betar ner en del av hagen snabbt. sen låter ni kompisens häst gå kvar på den delen nattetid /eller även dagtid) så har hästarna sällskap av varann ändå. Det har även gjorts studier på detta förresten : ) dvs att hästar som går själva, fortfarande upplever flockkänsla så länge andra hästar är tillräcklig nära och hagarna går längsmed varandra så att de kan följa varandra. De har då tillräcklig kontakt för att kunna vila och slappna av, medans de andra individerna "vaktar" osv. Kli och annat går de miste om, men det är inte det primära runt själva flockkänslan utan det är det mentala tillståndet att kunna slappna av.
I övrigt visar även studierna att enbart 2 hästar inte betraktar sig som en flock, det krävs minst 3-4 hästar för att flockkänslan ska infinna sig.

Lycka till.
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Vi har haft fyra hästar hemma hos oss i över femton år. En av dem har bytts ut mot en annan. de har i stort sett alltid gått tillsamman. om en av dem har behövt komma in av olika anledningar så har vi tagit in alla osv. De har alltså aldrig varit ute ensamma i hage eller stått ensamma på stall. Men nu har en av dem haft fång och allt har ändrats. Jag märker att de tycks inte bry sig speciellt mkt. De två stora går gärna ensamma kvar på stora betet, de andra är i en annan hage och fånghästen kan mkt väl vara ensam i stallet. Så jag börjar undra om det inte är lätt att överdriva det hela. ibland har jag nu alla fyra utspridda på olikia ställen helt utan problem.

OBS detta är ingen önskesituation! Jag hade helst fortsatt med att ha dem i samma hage!
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Tror du haft tur med självständiga individer, och kanske även en extremt välkänd hemmamiljö, där hästarna har högre tolerans för att saker ändras.
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Det är mkt möjligt. De har ju gått i samma hagar i massor av år och kan alla rutiner i sömnen. Jag har nog inte så mkt erfarenhet av många olika hästar.
 
Sv: Ensam ute nattetid?

Låter som en optimal hemma miljö för hästarna. De har bott där i många år och är trygga med alla rutiner och vad som är "hemma". att det då sker lite ändringar runt flockkonstellationen spelar mindre roll när de är så trygga med miljön.

blir oftast stor skillnad i större stall där individer kommer och går, samt olika folk, och rutiner ändras. upplever att hästarna knyter sig an överiga hästar mera då - även de som inte går i samma hage utan i angränsande. Hästarna för hästarbna blir viktigare än människorna, när miljön är lite ostablilare. Ganska logiskt i min värld : )
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp