Ensamarbete förskola

Magnum

Trådstartare
Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet?

En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första halvtimmen)
Får man jobba så? Finns det något att luta sej emot rent lagmässigt? Fackligt?

Det förekommer ju, uppenbarligen. Så är det ok då?

Många förskolor har ju flera avdelningar så även om man är ensam på avdelningen finns det folk i huset sas.
Men en liten förskola med bara en avdelning?
Utan skola eller annan verksamhet i närheten att ta hjälp av.
På landet, de flesta har en halvtimme resväg från sitt arbete som minst. Dvs man är inte där i ett nafs.
Alla föräldrar och pedagoger tar sig till förskolan bilburet. Dvs bor inte granne sas.

Händer det något är pedagogen ensam med barnen.
Händer något så allvarligt så det kräver ambulans tex måste barnet skickas ensam.
Händer det pedagogen något är barnen ensamma tills någon förälder kommer för hämtning.

I aktuellt fall hämtas barn kontinuerligt sista timmen så det blir inte långa stunder liksom, men faktum är ändå att pedagogen jobbar -ensam.

Frågan kommer tas vidare men nyfiken på om någon vet något såhär på rak arm?
 
Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet?

En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första halvtimmen)
Får man jobba så? Finns det något att luta sej emot rent lagmässigt? Fackligt?

Det förekommer ju, uppenbarligen. Så är det ok då?

Många förskolor har ju flera avdelningar så även om man är ensam på avdelningen finns det folk i huset sas.
Men en liten förskola med bara en avdelning?
Utan skola eller annan verksamhet i närheten att ta hjälp av.
På landet, de flesta har en halvtimme resväg från sitt arbete som minst. Dvs man är inte där i ett nafs.
Alla föräldrar och pedagoger tar sig till förskolan bilburet. Dvs bor inte granne sas.

Händer det något är pedagogen ensam med barnen.
Händer något så allvarligt så det kräver ambulans tex måste barnet skickas ensam.
Händer det pedagogen något är barnen ensamma tills någon förälder kommer för hämtning.

I aktuellt fall hämtas barn kontinuerligt sista timmen så det blir inte långa stunder liksom, men faktum är ändå att pedagogen jobbar -ensam.

Frågan kommer tas vidare men nyfiken på om någon vet något såhär på rak arm?
Det finns ju riktmärke för antal barn /grupp samt för personalantal/grupp, men de är inte tvingande. Så jag tolkar det som om det under dagen ska snitta kring X st barn /personal.
 
På förskolan jag känner till, är dom ensam från 6 till kvart i 8 ibland, och sedan från 15 till 18 på eftermiddagen.
På morgonen kan det vara upp till 6 barn till frukost.
Nu finns jag som städerska iregel i byggnaden, eftersom de är en skola också.
Tidigare var förskolan i en annan lokal, och då var dom ensam lika länge en del dagar. Då fanns en affär mitt emot, så hände de nått kunde dom i värsta fall vråla på personal eller kunder där.
Inte optimalt alls.

* Jenny*
 
På alla ställen jag jobbat har alltid den som öppnat & stängt varit ensamma minst 30 min, på många ställen upp till en timme.
 
Tack för era svar!
Verkligen inte optimalt, man får väl hoppas att ingenting händer den tiden, helt enkelt 🙈
 
Tack för era svar!
Verkligen inte optimalt, man får väl hoppas att ingenting händer den tiden, helt enkelt 🙈
Nu vet jag inte hur många de jobbar på just denna förskolan och det låter ju som det är en rätt liten förskola men skulle du kunna föreslå att de är två på huset vid öppning men att en av förskolelärarna tar sin planering och en är i barngrupp?
 
Nu vet jag inte hur många de jobbar på just denna förskolan och det låter ju som det är en rätt liten förskola men skulle du kunna föreslå att de är två på huset vid öppning men att en av förskolelärarna tar sin planering och en är i barngrupp?
Såg nu att du skrev vid stängning men tänker att det är samma sak som jag skrev innan fast tvärtom :p
 
Nu vet jag inte hur många de jobbar på just denna förskolan och det låter ju som det är en rätt liten förskola men skulle du kunna föreslå att de är två på huset vid öppning men att en av förskolelärarna tar sin planering och en är i barngrupp?
Men tiden räcker ju inte till. Jag vet inte hur långa arbetsdagar de har i snitt, men säg 8 timmar. Om förskolan öppnar 7 och stänger 17 så räcker det inte till.
 
Nu fick jag mig en tankeställare. Mitt barn går hos dagmamma som är ensam med barnen. Om något skulle hända henne under dagen och hon inte kan larma efter hjälp - vad händer då??

Off topic visserligen men ändå. Måste höra mig för.
 
De öppnar 6 och stänger 17.30.
De har mest personal över den delen av dagen de har flest barn. Ja såklart.
Jag gissar att tiden inte räcker att täcka dagen så man slipper vara ensam. Alla utom en jobbar heltid. En jobbar 80 % och en vikarie tar 20%.
 
Men tiden räcker ju inte till. Jag vet inte hur långa arbetsdagar de har i snitt, men säg 8 timmar. Om förskolan öppnar 7 och stänger 17 så räcker det inte till.
Ja, det brukar ju vara det som är problemet! Men tänkte att det var ett förslag värt att nämna iaf. Är ju som sagt svårt när man inte har två/flera avdelningar som kan hjälpas åt.
 
Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet?

En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första halvtimmen)
Får man jobba så? Finns det något att luta sej emot rent lagmässigt? Fackligt?

Det förekommer ju, uppenbarligen. Så är det ok då?

Många förskolor har ju flera avdelningar så även om man är ensam på avdelningen finns det folk i huset sas.
Men en liten förskola med bara en avdelning?
Utan skola eller annan verksamhet i närheten att ta hjälp av.
På landet, de flesta har en halvtimme resväg från sitt arbete som minst. Dvs man är inte där i ett nafs.
Alla föräldrar och pedagoger tar sig till förskolan bilburet. Dvs bor inte granne sas.

Händer det något är pedagogen ensam med barnen.
Händer något så allvarligt så det kräver ambulans tex måste barnet skickas ensam.
Händer det pedagogen något är barnen ensamma tills någon förälder kommer för hämtning.

I aktuellt fall hämtas barn kontinuerligt sista timmen så det blir inte långa stunder liksom, men faktum är ändå att pedagogen jobbar -ensam.

Frågan kommer tas vidare men nyfiken på om någon vet något såhär på rak arm?
Vår hade nog så faktiskt. Det var så få barn tidigt och hämtade man sent satt han i knä och läste bok på en fröken. Däremot fanns två i huset eftersom kokerskan kom tidigt. Det hade kanske varit lite overkill att vara två pedagoger på en tvååring.

Däremot vet jag att en gång hade pedagogen försovit sig men det var inga problem och kokerskan tog honom :D hon var urgullig och väldigt välbekant för alla barn. (med det menar jag att det fanns ju backup då ändå)

Stor förskola dubbla avdelningar i småbarn och storbarn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 822
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 557
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp