grodan21

Trådstartare
Jag har funderat på detta med ensamhet. Jag är en person som aldrig haft vänner, har en autismdiagnos. Oftast är det inte något som påverkar mig jättemycket, men när det rapporteras om personer som legat döda länga innan någon hittar dem, jag har en rädsla att bli en av dem :cry: som arbetande hästägare, så skulle det i dag inte dröja länge innan någon saknar mig. Men utan dessa sammanhang är jag väldigt ensam. Hur ska jag hantera känslan?
 
Man kan skapa konkreta metoder för att undvika just sånt. När jag levde ensam och jobbade ensam kom jag överens med en kollega om att höra av mig till henne varje dag så att någon skulle veta att jag kom hem säkert. Kanske går det att göra en liknande livsöverenskommelse med en annan ensam person där ni har varandras kontaktuppgifter och checkar in till varandra med ett sms vissa bestämda tider eller dagar. Ni behöver inte ens vara vänner, bara ha liknande behov och vilja att ta ansvar för att kolla att smset har kommit samt höra av er enligt en förutbestämd rutin om det saknas. Autism och bestämda rutiner brukar ju funka rätt bra 😉

Det kanske går att hitta någon via forum/Facebookgrupp för personer med autism? Autism innebär ju tyvärr en ökad risk för ensamhet och även om man inte har något direkt problem med det kan det skapa otrygghet.
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 932
Senast: Halona
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 986
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp