Ensamhetsproblem med solskenshistoria??

Idiotamanda

Trådstartare
Hej!
Jag och min sambo har stora problem med att lämna våran 17 månaders hund ensam. Vi har sedan länge tillbaka tränat enligt konstens alla regler. Igår lyckades vi lämna honom i 25 minuter men fick bakslag. Det som vi gjort är att lämna korta stunder. Vi började med att bara öppna och stänga dörren (I början skrek han så fort vi stängde och låste dörren.). Allt eftersom utökade vi tiden med målet att han aldrig skulle hinna stressa upp sig. När vi lämnar får han vara i soffan i vardagsrummet bakom kompostgaller där han annars brukar vara. Till vardags går han på dagis så han behöver aldrig vara ensam. Eftersom vi haft stora problem med detta har vi läst mycket trådar med andra som haft samma problem. Tråkig nog dör trådarna ut och man får aldrig veta hur det gick. Så det vi undrar är om någon har erfarenhet av samma problem men som sedan löst sig?? Är verkligen i behov av att höra att det löst sig för andra.. börjar kännas hopplöst nu.
 
Det låter som att er hund kan lida av separationsångest. Det går sällan eller aldrig att träna bort, eftersom det handlar om en otrygghet hos hunden som många gånger också kan vara genetisk. Jag hade fortsatt med extremt korta stunder, ett gott ben och adaptil. Men jag hade nog inte räknat med att kunna lämna hunden långa stunder i framtiden.
 
Jag har en ras med viss separationsångest.
Vår hane ylade så mycket som ung att jag funderade på att adoptera en äldre hund som sällskap till honom :idea:
Dock fortsatte vi att träna - korta stunder. Hade live kamera i hemmet och gick alltid in när han var tyst.
En dag hoppade han upp i soffan och la sig, sedan dess har han kunnat vara själv 5 h.

Vår yngre tik av samma ras kan vi inte lämna själv hemma utan hanen som sällskap - men vi har inte ensamtränat henne heller.

Jag har inte sagt något till hundarna när jag går, men ser till att det alltid finns ben att tugga på. När jag kommer hem hälsar jag inte, jag släpper ut dem på en gång och hälsar när de släpps in i huset igen.
Kan rekommendera att se hunden live från mobilen, så man har lite koll.
 
Tack för era svar! Får hoppas att vi inte har den oturen att det aldrig kommer gå.. Och tack för era tips. I början lämnade vi med ben men märkte snabbt att han blev mer stressad av det då han i princip försökte skynda sig att äta upp benet för att sen kunna reagera på att vi gått. När vi sedan gick över till att inte göra någon grej av det så fungerade det bättre. Vi vill helst att han ska sova när vi lämnar honom. Men vilket sätt som än fungerar är såklart bra. Vi har också en kamera som vi övervakar honom på. I dagsläget lägger han sig och vilar i soffan medan vi är borta (bortsett från bakslaget när han började skrika efter 25 minuter). Vi gick förmodligen för fort fram. Även fast det känns hopplöst så har vi gjort mycket framsteg. I början när tex endast husse gick så skrek han som bara den och blev lika stressad som att han blev lämnad själv. Nu lyfter han bara på huvudet och lägger sig ner igen när någon av oss går hemifrån. Även när vi båda går och någon familjemedlem är hundvakt. Så jag tror problemet ligger i att vara just själv. I början kunde vi inte ens lämna honom bakom kompostgallret i vardagsrummet fast vi var hemma, och det fungerar bra nu. Hade varit så skönt att höra att det visst kan gå trots alla motgångar.. så tack för lite hopp Sofie.s 🙌
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 780
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp