Ensamhetsträning, vuxen hund

H

Hannahbal

Håller på att så smått ensamträna Mira nu.
Men har en liten undran:
Hur vet jag hur hon betér sig medans jag är borta? Hur vet jag om hon är ok med att vara ensam eller inte?
Hon har aldrig skällt sedan jag hämtade henne, så det kan jag inte gå på. Hon gnäller otroligt sällan, och då så lågt att det knappast skulle höras genom dörren. Hon biter nästan aldrig på grejer, inte ens hennes ben, så jag kan inte se om hon har tagit ut sin frustration på möbler.

Hur vet jag om hon klarar sig bra medans jag är borta när jag inte har några ledtrådar att gå på? Skulle ju vara himla synd om jag går för fort fram och det sedan visar sig att hon mått jättedåligt när hon varit ensam och bara inte gett utlopp för det.
Vill verkligen inte att hon ska må dåligt av ensamheten då det är ett måste att den ingår i vardagen i perioder.
 
Sv: Ensamhetsträning, vuxen hund

Jag satte upp en videokamera. :) Du behover ju inte vara borta i flera timmar, men att spela in 20-30 minuter funkar (om hunden kommit sa langt i ensamhetstraningen saklart).

Annars vet jag folk som har ringt upp en annan telefon (mobil/granne etc.) och lamnat hemtelefonen liggandes. Da kan man ju i alla fall hora gnallande.

Jag brukade ocksa fraga grannen (bor i lagenhet sa hon bor mittemot) att sticka ut huvudet och hora om hunden ar tyst.
 
Sv: Ensamhetsträning, vuxen hund

Jo, vi har varit borta i 45 minuter som längst.
Har lyssnat både när vi gått och kommit tillbaka, men hon har inte låtit någonting. Hon har legat vid dörren varje gång, oberoende av hur länge jag är borta, vilket ju är lite olyckligt…

Har tyvärr ingen videokamera, och lilla digitalkameran med video-funktion är sönder just nu.
Möjligtvis att jag skulle kunna spela in på datorn då den har inbyggd kamera, men har ingen aning om ifall det fungerar, och isåfall hur man gör.
 
Sv: Ensamhetsträning, vuxen hund

Hej! Jag brukar spela in med mobilen på "spela in ljud" funktionen och så lägger vi den i hallen, då hör vi om han har gnällt.
 
Sv: Ensamhetsträning, vuxen hund

Hej! Jag brukar spela in med mobilen på "spela in ljud" funktionen och så lägger vi den i hallen, då hör vi om han har gnällt.

Min mobil måste jag ha med när jag går iväg, men ska rigga datorn så den kan spela in. Vet bara inte hur länge datorn kan spela in, så… Det är ju lite synd;)

Man skulle ju vilja spela in vad som händer, eftersom hon inte låter men kanske istället visar obehag genom att springa runt och inte kan slappna av.

Synd att det inte går att spela in med systemkameran…
 
Sv: Ensamhetsträning, vuxen hund

Det dar med att ligga vid dorren kanner jag igen. Jag trodde att hon alltid lag vid dorren (eftersom hon ar dar nar vi kommer hem) men efter att jag filmat henne upptackte jag att hon hor varan bil, vara fotsteg i trappan och nyckelskrammel och kommer och vantar vid dorren. Hon gar och lagger sig vid altandorren nar vi gatt (dar kan man ju spana). :)
 
Sv: Ensamhetsträning, vuxen hund

Nu har hon varit ensam ett tag med inspelning på datorn!
När jag kom tillbaka stod porten öppen så jag kunde tyst smyga upp till dörren och kika in genom brevlådan. Nog låg hon och tryckte sig mot dörren! Så hon ligger nog där hela tiden.

På inspelningen visade det sig att hon inte skäller något. Hon gnäller lite, men inte mycket alls. Man hör att hon traskar runt ganska mycket, så jag antar att hon går runt och letar och kanske lägger sig på lite olika ställen, men hon går iallafall runt medans vi är borta.
Hon skakade på sig en gång;)

Tack för inspelningstipset, ska försöka fixa fram något sätt att filma, men har inte riktigt tänkt ut hur det ska gå till ännu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 308
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 343
Senast: ako
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp