Ensamhetsträning

Måste fråga om lite mer specifikt.. Vad menar du med hur/var och "har du någon paus på honom" ?

Jag tränar inget särskilt superduperseriöst med honom. Just nu går vi kurs (typ unghundskurs), brukar köra öppna lydnadsträningar på bruksklubben, mest för att vara bland andra hundar och träna kontakt/enkel lydnad, annars är det mest vardagslydnad/godissök+ vi har börjat köra lite noseworkträning hemmavid (kör med te). I övrigt försöker jag miljöträna i den mån jag kan genom att ta honom till nya situationer, svårare omgivningar mm. Var på väg att börja med utställningsträning också, men han fick kass mage nu i veckan så det blev inte av senaste gången..

Har även börjat träna lite uppletande/söka grejer utomhus när vi far iväg till områden där jag kan ha honom lös också, ganska kravlöst men han lär sig faktiskt ganska fort vad han ska göra..

Försöker se till att han är lagom aktiverad. Vi leker förstås också, han gillar att kampa så brukar köra det som belöning efter små lydnadsgrejer som lyckas. Vissa dagar blir det mer, andra mindre. Ska dock ärligt säga att den senaste tiden har jag börjat fundera på om jag borde aktivera honom mer nu, då han har börjat bli jobbigare utomhus i närområdet på de vanliga rastningsprommisarna (slita dra i koppel, börjat försöka hoppa upp på mig och "få igång mig" liksom med att ta tag i min jacka osv). Inomhus är han i allmänhet inget problem alls, ganska lugn, förutom visst skällande ibland (vid spisen vid god matlagning eller lite uppmärksamhetskrävande..). Han har ganska lätt till skall i allmänhet känns det som. Då han också skäller när han verkligen måste ut på toaletten, så måste man ta sig en funderare innan man bara ignorerar det alltför länge =)

Jag menar om du har tydliga signaler (som han förstår och du använder pålitligt) för "start", "paus" och "slut" på träning? Om inte hade jag genast infört sådana.

(Jag menar inte att du ska använda dem för att lämna honom ensam, utan som en helt separat sak att göra.)
 
Jag menar om du har tydliga signaler (som han förstår och du använder pålitligt) för "start", "paus" och "slut" på träning? Om inte hade jag genast infört sådana.

(Jag menar inte att du ska använda dem för att lämna honom ensam, utan som en helt separat sak att göra.)

Jaha!
Hm, inte så bra som jag skulle vilja kanske. "start", ja absolut. Med allt vi gör så börjar det inte förrän han får ett "sök", "varsågod", "KÖR!" osv, beroende lite på vad vi gör. Dvs han får vänta tills jag säger till att vi startar, det kan ju vara ett godissök eller signal för typ inkallning med följande kamplek..

Brukar även köra "paus" mellan varven i lek, eller bara som inslag i promenaderna. Det funkar relativt bra, men det är ju inte som han faller ihop som ett korthus in i viloläge direkt, men jag har kört det konsekvent att vi tar pauser mellan varven, och då kör vi inte igång igen förrän han varvat ner tillräckligt. Som "slut" på nån slags träning brukar jag köra "fri" och slänga iväg en torrfoderkula eller nått så han liksom börjar nosa/göra vad han vill därefter. Tex om vi kört nån slags lydnadsträning där han ska sitta kvar, eller gå fot eller dylikt. Men som kommando sitter det inte helt känner jag =)

Kan ha missat det men går det att gränsa av så att han inte ser ytterdörren? Tror att det kan göra skillnad.

Inte så enkelt just från vardagsrummet som i övrigt nog känns bäst om han skulle lämnas i. Från sovrummet går det, men det känns lite onaturligt att liksom gå in där under dagen när han skulle lämnas ensam, vi sitter ju aldrig där tillsammans dagtid. Köket går, men det känns inte heller optimalt då det hörs så mycket ljud från trappuppgång mm därifrån, tror inte det är så avslappnande där.

Klart det går, men då får jag sätta galler på mer "onaturliga" ställen i vardagsrummet. Oavsett så funkar det ju inte om han reagerar så mkt på ytterdörren, han vaknar ju till och går mot ljudet oavsett om han ser dörren eller ej idag. Men ska tänka på det, tack för tipset!
 
Eftersom han är lugnt i sovrummet på kvällen då undrar jag vad som händer om du stänger in honom där dagtid. Går han och lägger sig då så som han gör på kvällen?
 
Här går det inte framåt alls.. börjar känna mig rätt dålig över detta av och till. Det är ingen större fara att lämna honom i det rummet jag är i och gå iväg till ett annat rum (utom synhåll) i några minuter eller tom mer när han är trött. Han ligger kvar och sover eller lägger sig vid gallret jag går genom..

MEN. När jag går ut genom dörren börjar han skälla direkt, eller efter några sekunder. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har gått ut och in massvis av gånger för att försöka göra det tydligt att ytterdörren inte är nån större grej och att det inte betyder utgång bara för den öppnas. Han är oftast intresserad och går till dörren första gången den öppnas.. går jag ut nån gång till inom en relativt kort efterföljande tid så kan han ligga kvar iaf några sekunder medans jag går ut, stänger och går in igen. Har sett till att aldrig gå in precis när han skäller utan jag väntar då på ett uppehåll på några sekunder iaf..

Alltså jag bara vet inte vad f*n jag ska göra? Forsätta att gå ut och in genom dörren i typ 2 sekunder?! Hur länge då? Ligger han bortom galler så han inte är vid ytterdörren börjar han antingen skälla när jag kliver ut och stänger dörren, eller efter några sekunder. Han reagerar alltid med att lyfta på huvudet/sätta sig upp, liksom när jag stiger ut. Jag tänker på hur han har varit med allt annat, han skällde ju ut mig när jag duschade, stängde om mig på toa etc. Det har han bara slutat med och kan sova istället. Bör man börja gå ut "på riktigt" en minut istället? Dvs ut genom ytterdörren också, inte bara trapphuset...han lär ju märka att man står där ute i trapphuset också. Eller kan det bara göra mer skada än gott? Jag vet sjutton inte vad jag ska göra åt detta.

Hjälper väl inte att jag upplever honom som lite allmänt uppvarvad och stressad av och till.. har tex nu börjat skälla lite mer på ljud som kommer från trapphuset o så, gah.. Jag FATTAR bara inte hur folks valpar är som går iväg och lägger sig och sover av sig självt och inte bryr sig så värst om man försvinner en stund...

Eftersom han är lugnt i sovrummet på kvällen då undrar jag vad som händer om du stänger in honom där dagtid. Går han och lägger sig då så som han gör på kvällen?
Nej, han lägger sig där iom att jag håller på och ska lägga mig och sova. Han fattar att det är natt..
 
Om hunden lärt sig att sovrummet betyder avkoppling så hade jag absolut testat att lämna honom där istället.

Vi har vår hund i sovrummet när hon lämnas själv, just för att hon är så trygg där. Vi ger henne även mat i sovrummet, så när vi ber henne att gå in i sovrummet så springer hon gärna dit. Ibland är vi i sovrummet och kliar henne lite, och när hon får ben ger vi henne det oftast i sovrummet (sedan brukar hon springa runt med det bäst hon vill). Resultatet för oss har i alla fall blivit att vår hund gillar sovrummet och att hon är väldigt trygg i att bli lämnad där själv. Det har alltså inte blivit att sovrummet endast är sova eller bli lämnad. Utan det händer en hel del annat skoj där. Inte bus-skoj, men avkopplat skoj!

Hon kan ligga själv och sova i många timmar om så skulle behövas.:)
 
Jo, det är ju sant att sovrummet är vi i princip bara i när det är sovdags, så där är det ju alltid avslappning som gäller. Vilket är ganska tydligt på kvällar då han inte är helt uttröttad men vi ändå gått och lagt , tex att han sovit bredvid soffan ett par timmar nästan till sängdags, en ganska kort promenad och sedan sänggång. Då somnar han ju mer eller mindre direkt ändå, det hade han inte gjort om vi varit i ett annat rum då istället.

Men han köper inte i nuläget att jag bara lockar in honom i sovrummet, sätter för ett galler och går iväg. Testade en gång, började skälla direkt när han hörde mig öppna ytterdörren..vilket är intressant, för det gör han inte på kvällen vid sänggång när jag går runt i lägenheten och då även öppnar/stänger ytterdörren...

Nyss gjorde jag ett litet test.. Har glasdubbeldörrar till vardagsrummet a la 50-tal. Där jag även satte en grind nu då. Testade stänga dem bakom mig istället för grinden, iofs ser han kanske LITE genom de frostade glasen, men inte just. När jag öppnade ytterdörren och gick ut satte han sig upp och skällde/gnytte till ett par, tre gånger. Sen blev han dock tyst ett tag och bara satt där en stund. Då gick jag inte bara utanför dörren alltså, utan hela vägen utomhus..(jag har kamera jag ser på mobilen, så ser ju vad han gör live så att säga..). Då jag såg en del folk som skulle komma o skramla med grejer i trappuppgången så gick jag in igen, han var tyst och la sig igen direkt nu när jag gick förbi honom till soffan.. Att inte se ytterdörren kanske är nått som ändå kan hjälpa. Får testa mer.
 
Senast ändrad:
Ursäkta dubbelpost.. Gick inte att ändra längre. Ville bara tillägga att jag gjorde ett andra test nu när det gått 5-10 min efter jag kommit in och han bara sov vidare.. Körde "kommer snart" gick ut genom innerdörren, ytterdörren och ut till gatan.. Han reste på huvudet när jag gick ut men låg bara där och väntade. Inte ett enda skall eller gnäll. Ville inte pressa det nu första gången jag testar detta, men.. glatt överraskad, var väl iaf ute strax över 30sek eller nått, och då var jag ju verkligen ute bortom räckhåll, där han inte kan känna doften eller nått.. Lugn som en filbunke när jag kom tillbaka också. Han reagerade på detta ungefär som när jag går på toa, kan man väl säga. Tror jag ska köra på den modellen hädanefter, känns ju iaf mer framgångsrik än allt annat jag testat hittills.
 
Ugh alltså vad fan... båda gångerna jag har testat idag har han sprungit/ställt sig upp vid innerdörren och skällt nästan från direkt jag går ut genom ytterdörren..helt tvärtemot igår. Och då har han varit nyrastad och trött, och sovit en 10-15 min när jag går.. Blir tokig, varför plötsligt helt annorlunda!"!!
 
Oj vad jag känner igen mig i den här tråden! Vi kämpade med precis samma problem för inte så länge sen, vi testede grindar och kompostgaller och godis/ben på filt i 8-9 månader men inget verkade ge resultat. I februari böt vi metod helt, jag började bli lite desperat och råkade hitta en metod som vi ännu inte testat. Jag sade åt hunden att lägga sig på sängen och att vänta där. Svängde i början bara ryggen åt och berömde om han låg kvar. Sedan tog jag ett steg mot dörren och brömde när jag kom tillbaks. Jag berömde endast med någon klapp och ord, inget godis för då gick han upp i varv. Om han steg upp sade jag åt honom att lägga sig igen och sänkte kraven lite för nästa gång. När han blev så duktig att han klarade av att ligga kvar medan jag gick till ytterdörren och gick ut så började jag filma honom med skype. Steg han upp såg jag det via telefonen så gick jag direkt in och sade åt honom att lägga sig. Sänkte kraven så han klarade nästa gång. Sedan utökade vi tiden. Den första tiden var det sekunder utan för dörren som gällde, men han fattade fort och vi kunde snabbt utöka till minuter. På typ 2 månader klarade han mer än en timme, han sover hela tiden eftersom han hålls på sängen. Metoden kändes lite bakvänd eftersom man går in när han stiger upp men det fungerade perfekt för oss, kanske för att han aldrig hann stressa upp sig. Han krävde mycket passivitetsträning som valp så på det här sättet förstod han att hans uppgift var att vila när han är ensam hemma. Han har nu varit ensam upp till 6 timmar utan problem, och behöver nuförtiden inte ligga på sängen hela tiden utan vilar där han tycker. Den här metoden blev verkligen vår räddning då inget annat fungerade.
 
Oj vad jag känner igen mig i den här tråden! Vi kämpade med precis samma problem för inte så länge sen, vi testede grindar och kompostgaller och godis/ben på filt i 8-9 månader men inget verkade ge resultat. I februari böt vi metod helt, jag började bli lite desperat och råkade hitta en metod som vi ännu inte testat. Jag sade åt hunden att lägga sig på sängen och att vänta där. Svängde i början bara ryggen åt och berömde om han låg kvar. Sedan tog jag ett steg mot dörren och brömde när jag kom tillbaks. Jag berömde endast med någon klapp och ord, inget godis för då gick han upp i varv. Om han steg upp sade jag åt honom att lägga sig igen och sänkte kraven lite för nästa gång. När han blev så duktig att han klarade av att ligga kvar medan jag gick till ytterdörren och gick ut så började jag filma honom med skype. Steg han upp såg jag det via telefonen så gick jag direkt in och sade åt honom att lägga sig. Sänkte kraven så han klarade nästa gång. Sedan utökade vi tiden. Den första tiden var det sekunder utan för dörren som gällde, men han fattade fort och vi kunde snabbt utöka till minuter. På typ 2 månader klarade han mer än en timme, han sover hela tiden eftersom han hålls på sängen. Metoden kändes lite bakvänd eftersom man går in när han stiger upp men det fungerade perfekt för oss, kanske för att han aldrig hann stressa upp sig. Han krävde mycket passivitetsträning som valp så på det här sättet förstod han att hans uppgift var att vila när han är ensam hemma. Han har nu varit ensam upp till 6 timmar utan problem, och behöver nuförtiden inte ligga på sängen hela tiden utan vilar där han tycker. Den här metoden blev verkligen vår räddning då inget annat fungerade.

Ja just nu känns det ganska jäkla surt. Han har inget svårt att vara kvar bakom galler när jag rör mig runt i lägenheten, men när man börjar ta på sig skorna/öppnar dörren så "triggar" det honom direkt på nått sätt. Ge godis eller dyl som avledning för det momentet funkar inte, då vaknar han ju till och sen börjar han snarare leta efter mig/mer aktivitet. Idag testade jag lite medans han var bakom gallret till köket. Dvs han var med mig där när jag lagade frulle.. jag kan ju utan reaktion från honom lämna köket och gå runt lägenheten, han kan ställa sig upp eller resa på huvudet, men sen lägger han sig och väntar. Går jag rakt ut genom ytterdörren så reser han sig upp och går mot gallret efter några sekunder, sen kommer skällandet. Och av nån anledning började han nu även tokskälla direkt när jag tog på mig skorna utanför gallret, brukar inte hända om han sitter i vardagsrummet.. Gah, går så jäkla mycket troll i detta känns det som.

Min har också krävt mycket passivitetsträning, och var inte direkt en sån valp från början som blev trött och gick och la sig nånstans så självmant.

På nått sätt förstår jag eran metod. Ett tag började jag faktiskt träna lite så, men jag fick råd om att det var fel sätt att träna, dvs att det var för mycket "platsliggande"-träning över det hela och inte att hunden slappnar av och kan vara trygg och vila.. Men man kanske inte alltid ska tro på allt man hör heller.

Det kanske vore värt ett försök att träna som detta. Nånstans tror jag faktiskt på att ett beteende som utförs mycket leder till mer av det beteendet, dvs om han fattar att hans uppgift är att ligga kvar nånstans och inte följa med som ni säger, och börjar kunna göra det längre stunder, så tror jag även att det kommer avslappning med det hela. Uppenbarligen funkade det ju för er. Jag tror inte det vore så dumt att träna på att han ska förstå att nu är min uppgift att ligga kvar här hemma, känns som han just nu blir lite förvirrad över vad som händer faktiskt, han kopplar inte vad det innebär när jag går ut genom ytterdörren "av sig självt".. Ibland kan jag gå ut och in igen efter 10sek eller så utan att han kommer, men klär jag på mig och det inte är nått galler ivägen så kommer han i princip alltid fram till mig vid dörren.

Jag kanske är dum eller hittar på, men jag upplever det ofta som han liksom ska ha koll på mig. Har jag gått in och ut genom dörren några gånger kan han gå och lägga sig "strategiskt" i hallen liksom där han har koll över flera rum samtidigt, om det är öppet så han kommer dit vill säga.

Jag bara undrar lite om hur ni gjorde. Gick ni och klädde på er först, sen tillbaka med hunden och sa åt den att lägga sig? Eller gjorde ni det innan ni gick iväg? Fick ni isf inte problem med att han hade svårare att ligga kvar när ni började klä på på er ytterkläder osv? Skulle uppskatta jättemycket om ni beskrev lite mer ingående hur ni gick tillväga! Min valp sover inte i sängen och har aldrig varit på den, men antar att stället inte spelar roll, det kan väl lika gärna vara att han ska lägga sig i en hundbädd. Ett par frågor till:

* Tränade ni liksom om och om igen vid samma tillfälle? Dvs gå och lägg dig, gå en bit i från, tillbaka berömma, gå ifrån igen..tillbaka berömma..osv.? Om han reste sig upp, fortsatte ni några gånger till då vid samma tillfälle?
* Hur avslutade ni träningen vid dessa tillfällen?

För övrigt vill jag tacka er för att ni ger mig lite hopp när man inser att andra haft liknande problem med såpass gamla valpar, och ändå lyckats hitta en metod som fått det att funka.
 
Senast ändrad:
Menade såklart hans säng, alltså hundbädden med "sängen", liten språklig miss av mig där :angel: Men går självklart att träna in på valfri plats, t.ex. filt eller soffa eller var man nu vill att hunden ligger.
Ska försöka beskriva lite mer ingående, fråga bara mera om jag missar nåt. Vi började träna helt utan att ta på jackor och skor eftersom detta triggade igång honom. På sidan om ensamhetsträningen kunde vi t.ex. plocka jackan av kroken, ta på den snabbt och sedan av igen eller bara gå runt med den på i lägenheten för att avdramatisera hela klä-på-sig processen. När han blev duktig på att ligga kvar trots att vi gick ut och det här med att klä på sog inte var lika dramatiskt så började vi lägga honom på sängen innan vi klädde på oss jackor och skor. Detta gjorde vi för att jag hade en tanke om att det kanske hjälper honom att särskilja på när vi ska ut själv och när han ska med, så varvar han inte upp sig i onödan. Vi fick inte några stora problem med att han försökte följa efter då ytterkläderna kom fram eftersom vi hade tränat på detta lite på sidan om, och om han steg upp var det bara att be honom att gå tillbaka till sin bädd.
Vi tränade flera gånger vid samma tillfälle, vet inte om detta är optimalt för alla, vissa hundar kanske blir stressade om man kör många ggr. Men det som funkade för oss var att köra 3-5 ggr per session och typ 2-3 sessioner per dag. Känn efter vad din hund klarar och träna därefter om du väljer den här metoden. Jag vill alltid avsluta på topp så om han ställde sig upp körde vi vidare så att vi fick ett lyckat försök, även om man fick sänka kraven rejält. Vi hade ingen direkt avslutningsrutin förutom att jag sade åt honom att nu var vi klara med träningen och så gick jag och gjorde annat, typ surfa, fixa i köket etc. Att ha en tydligare markering för att avsluta träningen skulle knappast skada men behövdes inte i vårt fall.
Och visst blir det lite mycket platsliggande och mer "jag bestämmer att du ska göra såhär nu" än "hunden väljer själv att vila" men han valde ju bara att stressa upp sig då han fick välja själv. Grindar och staket var speciellt stressande för honom så att avgränsa var helt värdelöst. Hade typ förlorat hoppet på att han skulle klara sig själv. Så visst finns det hopp för din valp ännu! Det gäller bara att hitta rätt metod för er, om ni inte kommer nån vart med nuvarande metod så kan det löna sig att byta. Tungt det här med ensamhetsträning som går dåligt, det börjar lätt kännas hopplöst, men är man ihärdig så löser det nog sig i slutändan ska du se :up:
 
Menade såklart hans säng, alltså hundbädden med "sängen", liten språklig miss av mig där :angel: Men går självklart att träna in på valfri plats, t.ex. filt eller soffa eller var man nu vill att hunden ligger.
Ska försöka beskriva lite mer ingående, fråga bara mera om jag missar nåt. Vi började träna helt utan att ta på jackor och skor eftersom detta triggade igång honom. På sidan om ensamhetsträningen kunde vi t.ex. plocka jackan av kroken, ta på den snabbt och sedan av igen eller bara gå runt med den på i lägenheten för att avdramatisera hela klä-på-sig processen. När han blev duktig på att ligga kvar trots att vi gick ut och det här med att klä på sog inte var lika dramatiskt så började vi lägga honom på sängen innan vi klädde på oss jackor och skor. Detta gjorde vi för att jag hade en tanke om att det kanske hjälper honom att särskilja på när vi ska ut själv och när han ska med, så varvar han inte upp sig i onödan. Vi fick inte några stora problem med att han försökte följa efter då ytterkläderna kom fram eftersom vi hade tränat på detta lite på sidan om, och om han steg upp var det bara att be honom att gå tillbaka till sin bädd.
Vi tränade flera gånger vid samma tillfälle, vet inte om detta är optimalt för alla, vissa hundar kanske blir stressade om man kör många ggr. Men det som funkade för oss var att köra 3-5 ggr per session och typ 2-3 sessioner per dag. Känn efter vad din hund klarar och träna därefter om du väljer den här metoden. Jag vill alltid avsluta på topp så om han ställde sig upp körde vi vidare så att vi fick ett lyckat försök, även om man fick sänka kraven rejält. Vi hade ingen direkt avslutningsrutin förutom att jag sade åt honom att nu var vi klara med träningen och så gick jag och gjorde annat, typ surfa, fixa i köket etc. Att ha en tydligare markering för att avsluta träningen skulle knappast skada men behövdes inte i vårt fall.
Och visst blir det lite mycket platsliggande och mer "jag bestämmer att du ska göra såhär nu" än "hunden väljer själv att vila" men han valde ju bara att stressa upp sig då han fick välja själv. Grindar och staket var speciellt stressande för honom så att avgränsa var helt värdelöst. Hade typ förlorat hoppet på att han skulle klara sig själv. Så visst finns det hopp för din valp ännu! Det gäller bara att hitta rätt metod för er, om ni inte kommer nån vart med nuvarande metod så kan det löna sig att byta. Tungt det här med ensamhetsträning som går dåligt, det börjar lätt kännas hopplöst, men är man ihärdig så löser det nog sig i slutändan ska du se :up:

Tack så mycket för beskrivningen, då fattar jag ganska väl vad du menar. Ja, det blir ju mer "nu bestämmer jag att du ska göra såhär", men helt ärligt så bryr jag mig faktiskt inte ifall det skulle funka.
Några frågor till bara om det går bra:

  • Var hans hundsäng i ett rum där man inte ser ytterdörren då, eller?
  • Var grejen alltid att han ska ligga kvar i sängen, eller hur blev det sen med när ni började vara ute längre stunder? Började han strosa runt, dricka vatten osv? Gick han till ytterdörren? Tex går och lägger sig på andra ställen?
  • Jag tänker väl mest under själva träningsfasen..dvs när ni trappade upp från sekunder till minuter till kvartar o filmade, tänkte ni då att han skulle ligga kvar där han låg? Dvs gick ni in igen om han gick nån annanstans eller bara om han gick mot dörren så att säga?
  • Körde ni alltid samma hundsäng?
  • Och just det, jag antar att ni tränade detta efter rastning när det var dags för vila/sova, eller?
  • Var "kravet" att han skulle lägga sig i sängen bara? Jag antar att han låg ner och liksom var uppmärksam ändå, och inte bara la sig och sov.. Kom det senare eller? Dvs att han med tiden faktiskt somnade/vilade mer på riktigt där å?



Ursäkta alla frågor, men ja, jag vill bara förstå helt och hållet hur ni gjorde.
 
Tack så mycket för beskrivningen, då fattar jag ganska väl vad du menar. Ja, det blir ju mer "nu bestämmer jag att du ska göra såhär", men helt ärligt så bryr jag mig faktiskt inte ifall det skulle funka.
Några frågor till bara om det går bra:

  • Var hans hundsäng i ett rum där man inte ser ytterdörren då, eller?
  • Var grejen alltid att han ska ligga kvar i sängen, eller hur blev det sen med när ni började vara ute längre stunder? Började han strosa runt, dricka vatten osv? Gick han till ytterdörren? Tex går och lägger sig på andra ställen?
  • Jag tänker väl mest under själva träningsfasen..dvs när ni trappade upp från sekunder till minuter till kvartar o filmade, tänkte ni då att han skulle ligga kvar där han låg? Dvs gick ni in igen om han gick nån annanstans eller bara om han gick mot dörren så att säga?
  • Körde ni alltid samma hundsäng?
  • Och just det, jag antar att ni tränade detta efter rastning när det var dags för vila/sova, eller?
  • Var "kravet" att han skulle lägga sig i sängen bara? Jag antar att han låg ner och liksom var uppmärksam ändå, och inte bara la sig och sov.. Kom det senare eller? Dvs att han med tiden faktiskt somnade/vilade mer på riktigt där å?



Ursäkta alla frågor, men ja, jag vill bara förstå helt och hållet hur ni gjorde.

Fråga på bara jag svarar gärna!
Hans bädd är i vardagsrummet, men eftersom vi bor i en rätt liten tvåa så ser han en del av hallen och ytterdörren från den.
När vi började vara borta längre stunder (typ 20+ min) så började han flytta på sig, men endast för att ligga på nåt annat ställe så det var okej tyckte jag. När vi lämnar honom ännu längre stunder, flera timmar alltså, så går han ibland och dricker, hoppar kanske upp i soffan eller går och lägger sig på ett nytt ställe men han är lugn hela tiden.
När vi ännu tränade kortare stunder (några min) så gick vi in om han reste på sig. När vi kom upp i lite längre stunder så började han flytta på sig för att hitta en bekvämare position och det fick han gärna göra. Tycker man märker stor skillnad om hunden stiger upp för att den tycker att nu var det jobbigt att vara ensam eller bara för att nu vill jag byta ställe. Om den stiger upp av det förstnämnda bör man gå in igen. Vi hade inga bestämda regler som typ att han ska ligga i sängen i 20 minuter utan hade bara kravet att han skulle vara lugn och stillsam. I börjar är detta nog lättast att uppnå genom att bryta direkt hunden stiger upp men vartefter får man lite fundera när det verkligen behövs. Vi gjorde helt enkelt det som kändes bra för oss.
Vi tränade alltid i samma hundsäng och lägger honom ännu idag på samma säng när vi går ut. Det blev en rutin han känner sig trygg i helt enkelt.
Precis som du säger så tränade vi då det annars också var dag för vila. Då blev ju kontrasten inte så stor och en välrastad nöjd hund vilar ju såklart lättare än en hund som är redo för bus.
I början låg han och var uppmärksam ja. Kravet var att han skulle hålla sig på sängen i liggande position. Men det tog inte länge innan han började lägga ner huvudet på sängen och sedan till sist börja sova. I och med att man tränar många korta ggr blir ju hunden van och det är ju liksom inte lika spännande att vänta på matte/husse den 100e gången man tränar som det var den första gången. I och med att hunden redan ligger på ett ställe där den är van att slappna av tror jag att tröskeln till vila är lite lägre. När jag väl hade börjat träna med att gå ut genom dörren var jag noga med att hunden galant skulle klara den tid han var ensam, dvs inte börja visa tecken på stress innan jag utökade tiden. Kom också ihåg att variera stundernas längd mycket och inte bara öka på hela tiden. Så kämpade vi på och visst började han vila på riktigt efter ett tag. Jag brukar fortfarande spionera på honom via skype ibland och allt som oftast ligger han där på rygg och totalsover.
Vi gjorde helt enkelt det som kändes bra för oss och tog det långsamt för att minimera de ggr man måste gå in och säga åt honom att lägga sig igen. Men just så gjorde vi, vi anpassade metoden så att den passade oss och gick rätt långt på magkänsla och bra blev det i slutändan efter några månaders träning :)
 
Fråga på bara jag svarar gärna!
Hans bädd är i vardagsrummet, men eftersom vi bor i en rätt liten tvåa så ser han en del av hallen och ytterdörren från den.
När vi började vara borta längre stunder (typ 20+ min) så började han flytta på sig, men endast för att ligga på nåt annat ställe så det var okej tyckte jag. När vi lämnar honom ännu längre stunder, flera timmar alltså, så går han ibland och dricker, hoppar kanske upp i soffan eller går och lägger sig på ett nytt ställe men han är lugn hela tiden.
När vi ännu tränade kortare stunder (några min) så gick vi in om han reste på sig. När vi kom upp i lite längre stunder så började han flytta på sig för att hitta en bekvämare position och det fick han gärna göra. Tycker man märker stor skillnad om hunden stiger upp för att den tycker att nu var det jobbigt att vara ensam eller bara för att nu vill jag byta ställe. Om den stiger upp av det förstnämnda bör man gå in igen. Vi hade inga bestämda regler som typ att han ska ligga i sängen i 20 minuter utan hade bara kravet att han skulle vara lugn och stillsam. I börjar är detta nog lättast att uppnå genom att bryta direkt hunden stiger upp men vartefter får man lite fundera när det verkligen behövs. Vi gjorde helt enkelt det som kändes bra för oss.
Vi tränade alltid i samma hundsäng och lägger honom ännu idag på samma säng när vi går ut. Det blev en rutin han känner sig trygg i helt enkelt.
Precis som du säger så tränade vi då det annars också var dag för vila. Då blev ju kontrasten inte så stor och en välrastad nöjd hund vilar ju såklart lättare än en hund som är redo för bus.
I början låg han och var uppmärksam ja. Kravet var att han skulle hålla sig på sängen i liggande position. Men det tog inte länge innan han började lägga ner huvudet på sängen och sedan till sist börja sova. I och med att man tränar många korta ggr blir ju hunden van och det är ju liksom inte lika spännande att vänta på matte/husse den 100e gången man tränar som det var den första gången. I och med att hunden redan ligger på ett ställe där den är van att slappna av tror jag att tröskeln till vila är lite lägre. När jag väl hade börjat träna med att gå ut genom dörren var jag noga med att hunden galant skulle klara den tid han var ensam, dvs inte börja visa tecken på stress innan jag utökade tiden. Kom också ihåg att variera stundernas längd mycket och inte bara öka på hela tiden. Så kämpade vi på och visst började han vila på riktigt efter ett tag. Jag brukar fortfarande spionera på honom via skype ibland och allt som oftast ligger han där på rygg och totalsover.
Vi gjorde helt enkelt det som kändes bra för oss och tog det långsamt för att minimera de ggr man måste gå in och säga åt honom att lägga sig igen. Men just så gjorde vi, vi anpassade metoden så att den passade oss och gick rätt långt på magkänsla och bra blev det i slutändan efter några månaders träning :)

Det du beskriver känns faktiskt ganska logiskt för mig. Det blir ju ändå inte riktigt platsliggning så att säga, mer som du säger, en tydlig rutin att du ska vara kvar här och vila, inte följa med. Ni rättade ju som sagt inte honom heller när han valde att lägga sig ner mer bekvämt och vila, så antagligen förstod han ju att det ni menade till slut är inte "ligg här och vänta uppmärksamt", utan snarare "ligg kvar och vila här nu". Iom att man då tränar när han redan är redo att sova så att säga så kanske det hjälper kopplingen..

Har säkert fler frågor sen med, men måste jobba på lite nu :)

Ett par nu bara. Jag förstår det som att ni började med att bara "stanna kvar"..gick ifrån, tillbaka berömma, gick ifrån kanske runt ett hörn, tillbaka berömma osv.

  • När ni började med ytterkläder/dörr, började ni bara gå och rycka i handtaget eller öppna stänga den? Och när han gick upp för att kolla ljudet, så var det bara att få honom att lägga sig igen, testa med en enklare variant han klarade, berömma? Osv..
  • När ni började gå utanför dörren, körde ni då hela modellen med klä på er, öppna dörren, stänga, låsa, låsa upp, gå in igen? Eller tog ni tex dörren först innan ni började låsa o ha er?
  • Om han reste sig upp och började gå mot dörren när ni var utanför, då gick ni alltså in, fick honom att gå och lägga sig igen, och testade igen? Fast kanske en kortare stund då eller?
 
Det du beskriver känns faktiskt ganska logiskt för mig. Det blir ju ändå inte riktigt platsliggning så att säga, mer som du säger, en tydlig rutin att du ska vara kvar här och vila, inte följa med. Ni rättade ju som sagt inte honom heller när han valde att lägga sig ner mer bekvämt och vila, så antagligen förstod han ju att det ni menade till slut är inte "ligg här och vänta uppmärksamt", utan snarare "ligg kvar och vila här nu". Iom att man då tränar när han redan är redo att sova så att säga så kanske det hjälper kopplingen..

Har säkert fler frågor sen med, men måste jobba på lite nu :)

Ett par nu bara. Jag förstår det som att ni började med att bara "stanna kvar"..gick ifrån, tillbaka berömma, gick ifrån kanske runt ett hörn, tillbaka berömma osv.

  • När ni började med ytterkläder/dörr, började ni bara gå och rycka i handtaget eller öppna stänga den? Och när han gick upp för att kolla ljudet, så var det bara att få honom att lägga sig igen, testa med en enklare variant han klarade, berömma? Osv..
  • När ni började gå utanför dörren, körde ni då hela modellen med klä på er, öppna dörren, stänga, låsa, låsa upp, gå in igen? Eller tog ni tex dörren först innan ni började låsa o ha er?
  • Om han reste sig upp och började gå mot dörren när ni var utanför, då gick ni alltså in, fick honom att gå och lägga sig igen, och testade igen? Fast kanske en kortare stund då eller?

Vi började med att gå mot dörren, peta lite på den, rycka i handtaget, öppna men inte gå ut, gå ut men inte stänga osv. Pyttesteg i början, det är ju i början det är svårast. Målet var ju att han skulle klara det utan att stiga upp alls men om han steg upp för att kolla så pekade vi på sängen och sade åt honom att lägga sig. Kan vara nyttigt att lära in det som ett skilt kommando först så hunden förstår vad man menar. Men när han var duktig och låg kvar så berömde vi ja :).
Vi tog det stegvis, i början skippade vi yttrekläderna och skorna och bara gick ut i trapphuset. Yttrekläderna lades till då han klarade typ 5 min. Att köra hela modellen på en gång kan bli lite väl mycket beroende på hunden.
Jepp, höll hela tiden koll på honom via skype och direkt han steg upp gick vi tillbaks in och sade åt honom att lägga sig och så försökte vi igen. Eftersom jag inte ville ha för många "misslyckade" försök i rad så valde jag oftast då att sänka kraven nästa gång så att jag visste att han skulle klara det. Att sänka kraven kan ju vara allt från att gå ut en kortare stund till att kanske bara gå och nudda dörrhandtaget beroende på var ni befinner er i träningen :)
Kan ju också tillägga hur viktigt det är att du själv är lugn under hela processen.
 
Vi började med att gå mot dörren, peta lite på den, rycka i handtaget, öppna men inte gå ut, gå ut men inte stänga osv. Pyttesteg i början, det är ju i början det är svårast. Målet var ju att han skulle klara det utan att stiga upp alls men om han steg upp för att kolla så pekade vi på sängen och sade åt honom att lägga sig. Kan vara nyttigt att lära in det som ett skilt kommando först så hunden förstår vad man menar. Men när han var duktig och låg kvar så berömde vi ja :).
Vi tog det stegvis, i början skippade vi yttrekläderna och skorna och bara gick ut i trapphuset. Yttrekläderna lades till då han klarade typ 5 min. Att köra hela modellen på en gång kan bli lite väl mycket beroende på hunden.
Jepp, höll hela tiden koll på honom via skype och direkt han steg upp gick vi tillbaks in och sade åt honom att lägga sig och så försökte vi igen. Eftersom jag inte ville ha för många "misslyckade" försök i rad så valde jag oftast då att sänka kraven nästa gång så att jag visste att han skulle klara det. Att sänka kraven kan ju vara allt från att gå ut en kortare stund till att kanske bara gå och nudda dörrhandtaget beroende på var ni befinner er i träningen :)
Kan ju också tillägga hur viktigt det är att du själv är lugn under hela processen.

Nu har jag börjat. Tänker som så att denna träning är värdefull även OM det inte skulle ge helt önskade resultat för ensamhetsträningen. Men jag ska inte vara neggo heller, nånstans känns det passande för min valp/hund att han faktiskt behöver få en instruktion om vad han ska göra (i det här fallet att stanna kvar då).

Tror det har hjälpt lite med träningen jag gjort med galler tidigare, dvs jag upplever att han av sig självt inte är lika snabb på att svansa efter mig när jag bara går till ett annat rum numera ändå, och är gallret stängt så stannar han ju och lägger sig bakom det om jag går iväg tex.

Började rätt lugnt, gick bara runt hörnet från vardagsrum-hall, typ 5-6 ggr. Kör ett nytt kommando för att stanna kvar så det inte ska blandas ihop med nått annat. Gjorde såhär (kanske du kan kommentera om du gjorde samma?):

  • Sa åt honom att lägga sig i sin bädd i vardagsrummet (han fattar det inte blixtsnabbt, men gör det om jag sätter mig på huk vid den och pekar lugnt). Berömde.
  • Sa mitt nya "stanna kvar"-kommando.
  • Gick iväg runt hörnet, väntade nån sekund, tillbaka, klappade och berömde lugnt.
  • Sa kommandot igen, gjorde om proceduren ca 5 ggr.
Vid typ 2a och 4e gången reste han sig upp och gick efter. Jag gick tillbaka och pekade lugnt vid sängen, väntade ut att han la sig, och började om. Sista gången gick jag runt hörnet igen och väntade x sekunder...när jag kom runt tillbaka så hade han lagt ner huvudet. Berömde lugnt och fint, och sen tänkte jag att det fick vara nog, sluta på topp första gången så att säga.

Vet att jag frågat massor, men har jag förstått det rätt som ni gjorde? Han var faktiskt inte jättetrött denna gången, men eftersom han ändå hade gått och lagt sig så tänkte jag det var värt att komma igång.
 
Nu har jag börjat. Tänker som så att denna träning är värdefull även OM det inte skulle ge helt önskade resultat för ensamhetsträningen. Men jag ska inte vara neggo heller, nånstans känns det passande för min valp/hund att han faktiskt behöver få en instruktion om vad han ska göra (i det här fallet att stanna kvar då).

Tror det har hjälpt lite med träningen jag gjort med galler tidigare, dvs jag upplever att han av sig självt inte är lika snabb på att svansa efter mig när jag bara går till ett annat rum numera ändå, och är gallret stängt så stannar han ju och lägger sig bakom det om jag går iväg tex.

Började rätt lugnt, gick bara runt hörnet från vardagsrum-hall, typ 5-6 ggr. Kör ett nytt kommando för att stanna kvar så det inte ska blandas ihop med nått annat. Gjorde såhär (kanske du kan kommentera om du gjorde samma?):

  • Sa åt honom att lägga sig i sin bädd i vardagsrummet (han fattar det inte blixtsnabbt, men gör det om jag sätter mig på huk vid den och pekar lugnt). Berömde.
  • Sa mitt nya "stanna kvar"-kommando.
  • Gick iväg runt hörnet, väntade nån sekund, tillbaka, klappade och berömde lugnt.
  • Sa kommandot igen, gjorde om proceduren ca 5 ggr.
Vid typ 2a och 4e gången reste han sig upp och gick efter. Jag gick tillbaka och pekade lugnt vid sängen, väntade ut att han la sig, och började om. Sista gången gick jag runt hörnet igen och väntade x sekunder...när jag kom runt tillbaka så hade han lagt ner huvudet. Berömde lugnt och fint, och sen tänkte jag att det fick vara nog, sluta på topp första gången så att säga.

Vet att jag frågat massor, men har jag förstått det rätt som ni gjorde? Han var faktiskt inte jättetrött denna gången, men eftersom han ändå hade gått och lagt sig så tänkte jag det var värt att komma igång.

Det låter ju verkligen som att ni fick en fin början på träningen! Kul att han slappnade av så pass mycket att han lagt ner huvudet. Det verkar som att du förstått metoden helt rätt, ni gör precis så som vi gjorde :)
 
Det låter ju verkligen som att ni fick en fin början på träningen! Kul att han slappnade av så pass mycket att han lagt ner huvudet. Det verkar som att du förstått metoden helt rätt, ni gör precis så som vi gjorde :)

Okok! Så lätt blir det nog inte iaf, kommer garanterat ta ett tag innan han fattar det.. tränade även nu senare idag men han var nog inte riktigt så trött.. så det gick lite sämre, men jag gjorde om, sänkte kraven lite..slutade med att han gjorde rätt iaf (han låg och vilade, men var inte så trött...så när jag skulle berömma/klappa honom lugnt så ville han mer få igång lek heh..dvs att han direkt tar tag i min hand :S). Men det viktiga är väl att han gör rätt och ligger kvar efter att ha fått kommandot så att säga. Ska nöta några gånger varje dag iaf, så får vi se hur det utvecklas.
 
@spaghettimonster
Vi jobbar på.. Varit lite svårt nu i början att riktigt få honom att förstå vad han ska göra, det tar nog lite tid tror jag =) Dvs, mest är det svårt efter första "försöket" när jag ska komma tillbaka och berömma honom lugnt, han verkar tro att det nästan är dags för nån slags lek då, på ett sånt där övertrött sätt. Han är ju ganska "munnig" fortfarande så han gillar att ta tag i mina händer/armar när jag klappar honom... Jag får tänka en del på hur jag gör det, eller kanske ev. bara berömma med rösten.. Idag blev han lite frustrerad och började skälla istället :) Men jag håller mig lugn, jag vet att han alltid skäller när han inte riktigt förstår vad som händer, så det är ingen stor grej.. Jag tog till mig ditt tips och sänkte kraven så vi fick iaf ett lyckat försök och han låg kvar sista vändan.

Sen väntade jag ett tag, då verkade han bli mer trött och sömnig på riktigt. Körde några vändor till då, plötsligt mycket lättare.. fick bara gå tillbaka och lägga honom en gång, och kunde gå iväg, ut genom ytterdörren,stänga, in igen utan att han gjorde nått..sen fick det vara nog för nu. Det tar nog en stund innan han fattar från första försöket liksom. Men jag tror ändå inte det är dumt att vara tydlig med att han ska ligga kvar när man ska gå ut.

Har en fråga/fundering bara... Han är en ganska pälsad ras, och gillar därmed oftast mest att sova på golvet, även om han pendlar mellan det och hundbädden. Därmed, om han tex redan har lagt sig i sitt hörn på trägolvet så känns det ju nästan lite dumt att truga honom att lägga sig i en varmare bädd när man ska träna detta/gå.. Jag undrar lite om man helt enkelt kunde köra samma sak, men bara att han ska ligga kvar "nånstans" snarare än i en viss bädd. Dvs om han reser sig upp, gå tillbaka och få honom att lägga sig igen, men inte ha kravet att det ska vara i just den specifika bädden? Fast det kanske blir för ostrukturerat då? Hm.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 172
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 898
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp