Ensamma hästar.....

Annika_L

Trådstartare
Grunden i NH-filosofin är enligt min uppfattning är att arbeta utefter hästarnas egna beteenden. Skapa ledarskap genom att efterlikna hur den ranghögste beter sig. Ta hänsyn till att det är flock-flyktdjur m.m. (I korta drag)
Att hela konceptet skall vara så nära hästens naturliga liv.
I en annan tråd började vi diskutera huruvuda nyttigheten var att kunna ha häst ensam i hagen eller i boxen.
Om man nu är NH-inspirerad varför tränar man då på att låta hästar skilja sig från flocken?
Det mest naturliga för hästen är ju att befinna sig i en flock.
Jag vet att det finns undantag men jag tror mest på att det är "trädgårdsuppfödningar" som väljer utanförskapet.
Jag undviker i möjligaste mån att låta en häst vara ensam.
En sjuk eller skadad häst har alltid sällskap av en kompis.
Räcker nog med "straffet" att hästen är sjuk.
Hingstar går ju i regel ensamma men jag vet att många försöker se till att på något sätt låta hingsten få sällskap av en valack eller att den får gå nära den övriga flocken.
Frågan är varför NH-folk tränar för att göra tvärtemot. :confused:
Och det är inte bara detta. Jag tycker att många NH-are har ganska dålig koll på hästbeteende. Naturellt, javisst, men så det haltar ibland!
Att läsa sig till hästkunskap är helt ok och därmed få en större inblick i denna märkliga värld. Till sist och syves är det dock det nära umgänge med varje enskild häst som ger kunskap om just den individen. Färdiga mallar passar inte alla.
De NH-tränade hästar jag har träffat på lunkar ju gärna efter sin ledare för den har tränats till det med diverse ibland för hästen onaturliga metoder.
Hämtade hem mina hästar från betet för två veckor sedan. Eftersom det bara var 4 km beslöt vi att gå hem.
Ja vi lunkade på i sakta mak men när vi närmade oss stallet och hemmiljön fick hästarna brått.
Ingen gick jämte oss längre utan de taktade och snurrade av iver att få komma hem. Uppmärksamheten låg inte alls på oss, utan det var förväntningen på att få komma hem som gällde. Vi lät dem hållas för deras glädje var så stor och allt kändes så rätt!
 
svaret är ju att man får ju ta och improvisera varefter situationen utvecklar sig...jag vet många som har bara en häst, jag vet vanligt folk med 2 hästar vars den som blir kvar i hagen inte bryr sig när den andra går ut, för dom har blivit vanda att det är så...själv så är det ett jäkla liv här så fort man tar nån från hagen...då har jag för tillfället 3 ston (som går tillsammans) och 8 hingstar (som går var för sig)men det spelar ingen roll VEM som går, för dom har koll på "flocken" vem det än är.....och det är mest verbalt väsen :rofl: :rofl:alla undrar vart "den " ska ta vägen...så visst finns det flockkänsla även om dom inte går i hop
en annan sak som jag tänkt på är ju hundarna...hundar är också flockdjur...men det läggs ingen vikt i :confused:
jag hade 4 st stora hundar ett tag och en del frågade om det verkligen var nödvändigt att ha så många hundar :crazy:
det jag märkte då var att hundarna har en otroligt socialt spel med varandra, och folk som inte har haft såpass många hundar kan omöjligt veta vad det egentligen betyder för dom...idag har jag 2 st, och rollspelet är ljusår ifrån vad det var då.....så ....det är ju lika viktigt att hundar får ha sin flock som hästar...om man nu skall se till djurens bästa överlag
en häst är en häst
en hund är en hund
och en människa är en människa
utifrån det bör man arbeta, och inte tro att man kan förställa sig att varken kunna bli det ena eller andra...vi anpassar oss efter varandra, och ingen häst,hund, människa är den andra lik :p
 
Undrar om du bara tycker det är kul att provocera, för du verkar läsa inläggen här som fan läser bibeln. :angel:
Var har jag skrivit att jag "tränar för att göra tvärtemot"? Jag har definitivt också min häst i en större flock i hagen, och jag är en av dem här på Buke som tjatat mig BLÅ i ansiktet över hur viktigt det är att hästen får behålla sina naturliga behov såsom att ha hästkompisar, gå i större hage osv.
MEN! Hästen ska kunna bli lämnad ensam utan att den blir hysterisk.
Förstår du skillnaden? Att bli lämnad ensam - att KUNNA bli lämnad ensam..?

Resten av ditt inlägg har jag faktiskt inte läst särskilt noga eftersom ni anti-NH:are inte heller läser mina. Jag orkar helt enkelt inte längre svara på det här med "färdiga mallar", "repviftande" och annat som ni aldrig tycks tröttna på att dra upp. Jag har gjort det en trilliard gånger redan, leta i övriga trådar / arkivet om ni vill veta.
 
Uppenbarligen så vet inte "Annika" vad det är hon pratar om. Istället för att dömma på förhand kan du ju ta reda på vad det är du pratar om först.:mad: Du drar ju verkligen allt över en kant. Jag tycker du ska läsa på innan du yttrar dig om NH igen.
 
Andas nu!
Varför skall det behöva kallas provokation när man ifrågasätter en metod/filosofi! Bemöt den i stället!
Är NH-filosofin verkligen förenligt med god hästkännedom?
Strunta i "ensamma-hästar-resonemanget" och värdera det realistiska i filosofin istället!
Ena gången skall man ju vara "häst" andra gången människa.
Den röda tråden (att arbeta utefter hästbeetende) har mängder med knutar.
 
en häst är en häst
en hund är en hund
och en människa är en människa

Hej!

Håller med dig...nästan ;)

Häst är en häst och människan är ett rovdjur (enligt hästen) och kan inte bli en i flocken med inneha ledarskapet ändå.

Hund är en hund och människan är ett rovdjur som hunden, vilket innebär att hunden kan se människan som flockmedlem, enligt egen erfarenhet efter att ha haft hundar i familjen (Leonberger).

Människan är människa, det ska gudarna veta..på gott och ont ;)

Filosoferar, kanske rätt kanske fel..
Rolle på Österlen :)
 
Varför skall det behöva kallas provokation när man ifrågasätter en metod/filosofi! Bemöt den i stället!

Har jag redan gjort, femtielvatusen gånger. Man tröttnar till slut. Det hade du också gjort om jag ställt samma fråga till dig jämt och ständigt.
Det är ungefär som kinesisk vattentortyr. :smirk:
 
Jag har läst svaren tidigare, att det är en filosofi, ett tänkesätt att arbeta utefter hästbeteendet. Hästen kan NH men inte människan osv men det jag påstår är att den röda lysande tråden har ganska många avbrott genom att hästhanteraren avviker ganska många gånger från hästens NH.
 
Anpassning är ledordet :D
ALLA måste anpassa sig...vi som människor, hundar som hundar och hästar som hästar....enligt filosofin så ska vi anpassa oss efter hästarna när det i själva verket är tvärtom...det är ju dom som i högsta grad får anpassa sig efter oss, eftersom våra dagar vore räknade fort annars :p
Därför kan jag inte köpa den filosofin, förståelse är däremot en helt annan sak, men man kan inte säga det ena och mena det andra...så därför är det lika bra att man är som man är.....med eller utan kinesiskt vattentortyr :rofl: :rofl: :rofl:(vad nu det är)
 
Jag vet inte vilken tråd jag avviker ifrån när jag lär min häst att kunna vara ensam. Det är trots allt en tamhäst (numera :smirk:) som ska acceptera en hel del som en vildhäst inte behöver acceptera. Jag räknade upp en del i mitt förra svar till dig (i den andra tråden). Saker som att bli riden, att bli ledd, instängd i en box, vara i hage, bli duschad, ryktad, osv osv osv.
Inget av detta är egentligen helt igenom "natural". Om man ska vara helt igenom natural ska man bo så att ens hästar kan springa lösa hur långt som helst. Man ska inte rida dem, inte lära dem något, inte sätta en grimma på deras huvuden.
Det funkar inte, eller hur..? Så, inom de gränser jag måste sätta upp för min häst försöker jag vara så natural som jag kan. Jag försöker så gott jag kan att anpassa all träning och hantering till hästen på hennes villkor och på hennes språk.
I det här fallet kan jag inte tillämpa den annars väl fungerande principen "tryck och eftergift" (som ersätter det klassiska "beröm och bestraffning") utan fick helt enkelt visa min häst att det inte var något farligt att vara själv. Det enda sättet jag kan se är just att lämna dem ensamma, och låta dem komma över det.

Därför är jag väldigt nyfiken på t ex Tassetass' metod, då hon skrev i den förra tråden att hon inte hade gjort som jag. Jag tar gärna emot synpunkter och nya förslag.
Du lämnar aldrig dina ensamma har jag förstått, det är ju bra sålänge hästarna stannar hos dig, men det kan aldrig funka för någon som är vanlig fritidsryttare och bara kan ha en häst.
Tänk att aldrig kunna rida ut själv, aldrig kunna ta in BARA sin egen häst, aldrig kunna åka nånstans med den......

Sen så måste jag säga (med tanke på att du tycker att du kan en hel del om hästbeteende) att jag är förvånad över att du inte har tänkt på att även ute i det vilda, blir hästar ibland lämnade ensamma. Det är inget ovanligt att (särskilt) tex hingstar tvingas lämna flocken och hitta en ny.
 
Men jag hakar inte upp mej på att hästar lämnas ensamma utan det jag gnölar om är att ena gången är det NH-filosofi till max sen är det bara att göra avkall på den för att det skall passa ens egna syften och inte nog med det så hittas det på lite underliga hästbeteenden också.
Detta är inte riktat till dej speciellt utan det är ett ifrågasättande om hur NH-filosofin håller ihop.
 
ALLA måste anpassa sig...vi som människor, hundar som hundar och hästar som hästar..

Jo, menade bara att även om både hästar och hundar är flockdjur så får man anpassa sig hur man anpassar hästen/hunden eftersom den ena är flyktdjur (bytesdjur) och andra är rovdjur. Det hela underlättas givetvis om man kan respektives "språk" ;)

Rolle på Österlen
som ska ut och mingla med hästarna nu :)
 
Tja, varför vill nästan alla hästmänniskor kunna ha sin häst ensam? För att man är tvungen till det ibland.

När du ska rida dressyrtävling kan du inte ha flocken med dig in på banan. När ingen annan har tid att rida med dig vill du kunna rida ut i skogen ensam - och kunna lämna kompisen hemma.

Nästa steg är att sluta hantera hästar på människors sätt överhuvudtaget och ha en hästflock i en jättehage och så bara titta på dem. Inget fel i det. Eller att vad man än gör planera in att göra det med minst två hästar samtidigt.

Jag håller på med hästar för att det är roligt och ger mig mycket, det är själviskt men jag hoppas också kunna ge ett bra liv åt den häst jag tagit ansvar för. För att kunna göra detta själviska roliga vill jag kunna ha min häst ensam med mig. Inget specifikt för NH, utan något jag och alla jag känner vill kunna göra. Att sedan träna på det med olika metoder (NH eller traditionellt) gör saken enklare både för hästen och mig.

Sen håller jag med om att ingen häst borde stå ensam dagarna i ända i stallet eller hagen. Jag har haft en häst ensam och lovat mig och hela hästsläktet att aldrig skaffa häst igen förrän jag kan ha en liten flock. Men då vill jag kunna ta ut var och en ur flocken i lugn och ro och det är upp till mig att se till att de är trygga med det.
 
"NH filosofin" om man nu skall kalla det för filosofi,är för mig ett sätt att få hästen att förstå att lita på människan.
Inte att vifta med rep och parraplyer,eller få hästen att gå på presenningar.
Den gör det om jag ber om det,men det är inget mål i sig.

Lita på att jag löser oväntade problem,kanna sig trygg med människan,och att den har en höjd flyktröskel.
Då krävs det kunskap hur den hästindividen fungerar, tänker, reagerar för, samt att man kan göra sig förstådd,utan att hästen blir villrådig.
Det är skillnaden mellan NH och traditionell utbildning av häst.

Ibland lika stor skillnad som mellan sluten psykriatisk vård, och frigång under ansvar för människor.

Hästar som måste lösa problem själva är ofta farliga,både för sig själv och andra.
Det behöver inte vara upplaggt för panik om en häst "kommer lös"på stallgården.
Jag har under flera år med min 10 åriga häst,kunnat sitta av,och ta en tupplur på en skogsrunda,medan hästen lugnt betat runt mig.
Det har jag aldrig lyckats med med någon häst som utbildats på det konvetionella sättet.
 
Beträffande flockbeteende.
I en sund vild hästflock lämnas hästar ensamma pga sjukdom eller annan skada.
Unghingstarna drivs bort dels för att ledarhingsten vill ha sina ston för sig själv dels att inavel inte förekommer i en naturlig flock.
Hästarna tränar INTE varandra att vara ensamma t.ex.

Men nu har vi inte dessa vilda hästflockar i vårt land där unghingstar puttas iväg för att skaffa sig en ny flock. Det finns ej heller någon valack i vilda flockar.

Vi har tamhästar här och en del av dem är kastrerade och därmed fråntagna möjligheten att helt leva ut sina instinkter och behov. Vi människor styr avelsarbetet och tillverkar den avkomma vi i möjligaste mån önskar.
Hästar föds i stall med en naturlig närkontakt till människor och andra rovdjur såsom hundar och katter.

Själv har jag en rullande stoflock (grundstona har gått med varandra i tio-femton år)som ibland består av ston, ungdjur och fölisar. Den värnar jag om så gott det går efter mina möjligheter och jag lär mej otroligt mycket.
Denna möjlighet har givetvis inte alla utan måste ta hänsyn till andra hästar och annat folk.
Vi kan t.ex ta det här med buffandet som är stora problem för många. Enda gånger jag ser när hästar buffar är när stona puttar sitt föl över en gren, hjälper till på traven så att säga, alltså inget med rang att göra. Men här skall jag inte orda alltför mycket. Jag har bara inte reflekterat över om dom gör så mad varandra så jag skall bli mer observant angående detta. :confused:
Däremot kan dom buffa till mej lite lätt när jag är alltför långsam.
"Gå framåt nu så att vi får nåt gjort" säger dom. :)
 
Som jag sa, i och med att hästarna trots allt är ridhästar, så MÅSTE de tränas för att klara av vissa uppgifter som vilda hästar inte behöver klara.

Vad för underliga hästbeteenden hittas det på..?
 
"Hästarna tränar inte varann att vara ensamma" säger du. Vari ligger skillnaden undrar då jag, när jag lämnar min häst i sin hage själv.

Jag tror inte vi kommer mycket längre. Du vill verkligen inte förstå.
 
När du ska rida dressyrtävling kan du inte ha flocken med dig in på banan. När ingen annan har tid att rida med dig vill du kunna rida ut i skogen ensam - och kunna lämna kompisen hemma.

Nästa steg är att sluta hantera hästar på människors sätt överhuvudtaget och ha en hästflock i en jättehage och så bara titta på dem. Inget fel i det. Eller att vad man än gör planera in att göra det med minst två hästar samtidigt.

Ööhhh....kan man inte göra ovanstående om de går på lösdrift i flock :confused:

Här rider vi ut ensamma, två, tre-10st utan problem med vilken häst som helst i hagen. Har bara flockvana (födda och uppväxta i flock) Islänningar men det ska väl inte ha någon betydelse, en häst är en häst och med lika uppväxt borde de reagera liknande :confused:

Rolle på Österlen
som försöker lära sig hela tiden :p
 
Skillnaden är att du tränar att lämna hästen ensam och inget fel idet, men du hänvisar att så sker i en flock!
Däri ligger skillnaden.
Vem är det som inte vill förstå?
Jag fattar alldeles utmärkt att man måste anpassa häst och sig själv utefter de förutsättningar man har, men jag ifrågasätter NH-filosofins metoder och tänkande när det avser tamhästar, framavlade av oss, inputtade i för dem ej valda flockar eller inga flockar alls. I miljöer dom inte har en chans att få utveckla naturliga instinkter, naturliga behov osv. Försök att förstå det?
 
Jag förstår faktiskt inte. Vad är problemet? Vad har jag inte svarat på?
Du undrar om inte det går emot NH att lämna hästen ensam. På det har jag svarat med två svar. Det ena var att man inte KAN vara 100% natural rakt igenom, eftersom 100% natural innebär att släppa hästen fri. Det andra svaret var att hästar visst blir lämnade ensamma i det vilda. Jag förstår uppriktigt inte skillnaden (för hästen) på att bli lämnad ensam i en hage i träningssyfte, och att bli lämnad ensam på steppen i ett annat syfte.

Det känns som att du inte vill förstå, utan du bara griper efter halmstrån för att försöka kullkasta NH-principerna för att kunna säga att "Ha-ha, jag hade rätt". Eller vad du nu har för anledning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästmänniskan Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men...
2
Svar
32
· Visningar
5 142
Senast: lilstar
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 077
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp