Ensamma hundar i hundgård (utbruten från Val av hundras)

Tiger tok

Trådstartare
Fast det var väl en del av min poäng? Att den hund som får tillbringa tiden med ägaren kan ha ett jättebra liv. Men är den i hundgård när ägaren är i skolan eller jobbet så är livet mycket tristare

Fast är det ett jättebra liv verkligen? För en aktiv hund? Eftersom att du verkar anse att en aktiv hund har ett jättebra liv sålänge den får följa med ägaren. Medan den inte har ett bra liv om den är i hundgård och får både fysisk och mental aktivering när ägaren kommer hem?
 
Fast är det ett jättebra liv verkligen? För en aktiv hund? Eftersom att du verkar anse att en aktiv hund har ett jättebra liv sålänge den får följa med ägaren. Medan den inte har ett bra liv om den är i hundgård och får både fysisk och mental aktivering när ägaren kommer hem?
Jsg har väl aldrig sagt att de hundar som följer ägaren om dagarna inte får någon stimulans? Var läser du det?
Tror du att de ägare som har hunden med sig inte gör något med hunden??
 
Jsg har väl aldrig sagt att de hundar som följer ägaren om dagarna inte får någon stimulans? Var läser du det?
Tror du att de ägare som har hunden med sig inte gör något med hunden??

Nej jag skrev om en bc blandning som nästan enbart följer med ägaren, och du sa då i princip att "ja min poäng var ju att det är ett bra liv". Därav fick jag uppfattningen att du ansåg att många hundar har ett bra liv sålänge de får följa med ägaren trots att ägaren inte aktiverar hunden på något sätt utöver det.

Dessutom så vet jag att många som har med sig hunden på jobbet (Snickare, bönder, hovslagare) (inte alla) inte gör mycket med hunden efter jobbet, just eftersom att dem anser att hunden ju ändå fått följa med hela dagen.
 
Att den hund som får tillbringa tiden med ägaren kan ha ett jättebra liv. Men är den i hundgård när ägaren är i skolan eller jobbet så är livet mycket tristare

Tvivlar starkt på att mina hundar har ett tristare liv än gemene hund, bara för att de är i hundgård när jag jobbar och jag tvivlar ännu starkare på att det är den bild som omvärlden har av min hundhållning och av mina hundar, att de har ett trist och händelselöst liv.
 
Tvivlar starkt på att mina hundar har ett tristare liv än gemene hund, bara för att de är i hundgård när jag jobbar och jag tvivlar ännu starkare på att det är den bild som omvärlden har av min hundhållning och av mina hundar, att de har ett trist och händelselöst liv.
Nu lever väl dina hundar i en liten flock i hundgården? Dvs de sitter inte ensamma och typ väntar, utan har förmodligen kul ihop. En ensam hund i en hundgård tycker jag alltid ser lite sorgligt ut.
 
Det ena utesluter inte det andra jag tycker också synd om hundar som är ensamma hela dagarna.
Hur många hundar är ensamma hela dagen då? Det som är intressant är varför man vänder sig emot en ensam hund i hundgården. Tittar jag på min så kvittar det för honom var han är sommartid. Vi har ännu ingen vinterbonad hundgård så då får han vara inne. Men det är ytterst sällan han är ensam någon längre stund.
 
Hur många hundar är ensamma hela dagen då? Det som är intressant är varför man vänder sig emot en ensam hund i hundgården. Tittar jag på min så kvittar det för honom var han är sommartid. Vi har ännu ingen vinterbonad hundgård så då får han vara inne. Men det är ytterst sällan han är ensam någon längre stund.
Ingen aning vill inte veta,men jag tycker synd om dom alla oavsett om dom är ensamma i hundgård eller inomhus. Man kan åtminstone ha två hundar om dom ska vara ensamma under dagarna så dom har något att göra mer än vänta.
 
Ingen aning vill inte veta,men jag tycker synd om dom alla oavsett om dom är ensamma i hundgård eller inomhus. Man kan åtminstone ha två hundar om dom ska vara ensamma under dagarna så dom har något att göra mer än vänta.
Jag skulle vara mycket tveksam till att lämna två hundar ensamma i hundgården, då skulle jag dela av dem i en varsin hundgård istället. Det är stor risk för skador och bråk när man lämnar två hundar själv. Jag förväntar mig att min hund vilar när han är ensam, en hund sover 16 - 18 h per dygn så det är inte helt orimligt att förvänta sig det. Med tanke på att jag oftast är hemma hela dagarna och följer min hunds beteende så är det rätt rimligt, därför ser jag heller inga problem med att lämna honom själv. Han sover och är nöjd med tillvaron, i hundgård sover han mindre och är därmed tröttare än om han är inne. Rejäla promenader och mental aktivering så är han rätt nöjd med att sova eller möjligtvis tugga på ett ben övrig tid.
 
Nej, jag tycker det är ledsamt med ensamma hundar oavsett.
Varför? En trygg hund sover om den får tillräckligt mycket aktivering. Rent krasst, Ville går hellre och lägger sig i soffan i tv-rummet i andra ändan av huset än hänger med mig på kontoret när jag pluggar för där finns det "bara" en mjuk hundbädd. Jag ser inte riktigt skillnaden på om jag är i samma hus eller om jag är till affären när han ändå ligger och sover. Inte speciellt ledsamt skulle jag säga, det finns hundar som har betydligt värre liv trots att de har andra hundar runt sig.

Periodvis har vi haft två hundar hemma, speciellt hans bästis, första dagarna höll de på att driva mig till vansinne när de lekte konstant. Dag tre lekte de ute, men efter gemensam promenad gick de och la sig, ibland tillsammans och ibland på varsitt håll. Numera leker de första timmen de träffas, sen kan de leka utomhus men inne är de avkopplande och vilar. Ingen större skillnad mot när han är ensam mer än att han blir lite tröttare än normalt.
 
Varför? En trygg hund sover om den får tillräckligt mycket aktivering. Rent krasst, Ville går hellre och lägger sig i soffan i tv-rummet i andra ändan av huset än hänger med mig på kontoret när jag pluggar för där finns det "bara" en mjuk hundbädd. Jag ser inte riktigt skillnaden på om jag är i samma hus eller om jag är till affären när han ändå ligger och sover. Inte speciellt ledsamt skulle jag säga, det finns hundar som har betydligt värre liv trots att de har andra hundar runt sig.

Periodvis har vi haft två hundar hemma, speciellt hans bästis, första dagarna höll de på att driva mig till vansinne när de lekte konstant. Dag tre lekte de ute, men efter gemensam promenad gick de och la sig, ibland tillsammans och ibland på varsitt håll. Numera leker de första timmen de träffas, sen kan de leka utomhus men inne är de avkopplande och vilar. Ingen större skillnad mot när han är ensam mer än att han blir lite tröttare än normalt.
Jo. Men jag tänker på hundar som verkligen lever ensamma liv, inte de som aktiveras rejält och i övrigt får gemenskap. Hundar som lever fullständigt meningslösa liv sedan ägarna tröttnat, inte har tid, etc etc.
 
Jo. Men jag tänker på hundar som verkligen lever ensamma liv, inte de som aktiveras rejält och i övrigt får gemenskap. Hundar som lever fullständigt meningslösa liv sedan ägarna tröttnat, inte har tid, etc etc.
Så om du ser en hund i en hundgård tänker du direkt att den är misskött? Du kanske måste fundera lite över vilka fördomar du har. De hundar som jag vet har hundgård lever ett mycket aktivt liv i övrigt.
 
Så om du ser en hund i en hundgård tänker du direkt att den är misskött? Du kanske måste fundera lite över vilka fördomar du har. De hundar som jag vet har hundgård lever ett mycket aktivt liv i övrigt.
Om jag ser ensamma hundar som dagligen sitter i hundgård från 7 på morgonen till 17 på eftermiddagen så ja jag tycker synd om dessa oavsett hur mycket aktivering dom får på kvällarna,det finns lämpligare djur än ett flockdjur som hund.
 
Om jag ser ensamma hundar som dagligen sitter i hundgård från 7 på morgonen till 17 på eftermiddagen så ja jag tycker synd om dessa oavsett hur mycket aktivering dom får på kvällarna,det finns lämpligare djur än ett flockdjur som hund.
Fast vem har sagt att det är 7-17 varje dag, det jag reagerade på var att det var synd om en ensam hund i hundgård. Jag ser liksom inte det problemet, jag kan tycka mer synd om hundar som går på hunddagis och är superstressade. Det flera såna exempel när jag ser dagishundar, min egen misstänker jag skulle vantrivas på hunddagis.
 
Jag har som mest haft 7 hundar samtidigt. Ingen av dem hade någon glädje av de andra. De ville helst vara för sig själva och de vuxna som gick ihop lade sig helst en bit ifrån varandra. Undantaget var valpar som höll ihop och lekte. När jag sparade två valpar ur en kull så såg jag att ju närmare könsmognaden de kom ju mindre ville de hänga ihop.
Samtliga älskade sina hundgårdar och alla hade en egen. Skulle aldrig dela hundgård pga skaderisken.
 
Jo. Men jag tänker på hundar som verkligen lever ensamma liv, inte de som aktiveras rejält och i övrigt får gemenskap. Hundar som lever fullständigt meningslösa liv sedan ägarna tröttnat, inte har tid, etc etc.
Är det du eller hundarna som har ont av det?

Hundarna hemma har inte särskilt aktivt liv utanför jakten, tråkigt tycker dom det är att vara inne med en människa eller fler en längre stund medans att sitta på berget och spana ligger betydligt mer i topp.

Hunddagis, gissar på att vi haft 2 av dom 10 senaste hundarna som det skulle ha funkat för.
 
Är det du eller hundarna som har ont av det?

Hundarna hemma har inte särskilt aktivt liv utanför jakten, tråkigt tycker dom det är att vara inne med en människa eller fler en längre stund medans att sitta på berget och spana ligger betydligt mer i topp.

Hunddagis, gissar på att vi haft 2 av dom 10 senaste hundarna som det skulle ha funkat för.
Och @Snurrfian Jag ger mig! Jag viker mig för argumenten! Det gör jag! :)

Samtidigt ställer jag mig lite tveksam till att där i längden finns tid och ork för en gymnasie-elev att aktivera hunden så pass mycket efter varje skoldag utan att det blir till en börda efter ett tag? Det kan i och för sig, tvärtom, bli nåt man längtar till efter skoldagen... Men jag vet hur pass jobbigt gymnasiet kan vara, med väldigt många arbeten som ska utföras efter skoltid och att det ofta kan bli tufft. Men det är en annan fråga än hundgårdsfrågan.

Jag håller också med om hunddagis - min hund hade definitivt inte mått bra av att vistas på hunddagis (han var en brukshund modell känslig och lite utagerande), då hade jag nog hellre försökt hitta någon pålitlig som kunde komma hem till oss och rasta honom under dagen. Om den situationen hade uppstått.
 
Och @Snurrfian Jag ger mig! Jag viker mig för argumenten! Det gör jag! :)

Samtidigt ställer jag mig lite tveksam till att där i längden finns tid och ork för en gymnasie-elev att aktivera hunden så pass mycket efter varje skoldag utan att det blir till en börda efter ett tag? Det kan i och för sig, tvärtom, bli nåt man längtar till efter skoldagen... Men jag vet hur pass jobbigt gymnasiet kan vara, med väldigt många arbeten som ska utföras efter skoltid och att det ofta kan bli tufft. Men det är en annan fråga än hundgårdsfrågan.

Jag håller också med om hunddagis - min hund hade definitivt inte mått bra av att vistas på hunddagis (han var en brukshund modell känslig och lite utagerande), då hade jag nog hellre försökt hitta någon pålitlig som kunde komma hem till oss och rasta honom under dagen. Om den situationen hade uppstått.
Alltså jag är som sagt också skeptisk till att gymnasieelev utan hundvana verkligen kommer att orka men jag vänder mig emot att det skulle vara synd om hundar i hundgård i största allmänhet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 638
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 755
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 287
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp