Ensamträna äldre hund

Lämna honom aldrig ensam på riktigt bara när ni tränar. låt honom inte se och veta att ni lämnar honom på riktigt dvs genom fönster. Tills han vågar vara ensam så är det bättre att lämna honom i bilen om det blir kris än att lämna honom ensam (om han är trygg där).

När ni tränar gå ut och kom in igen innan han hinner börja yla. Hinner han bli ledsen så gå in och be honom helt odramatiskt att gå på platsen och lägga sig (vilket han bör ha lärt sig innan, annars lär honom innan) gå ut igen och ännu snabbare in så han inte hinner bli ängslig.
Ibland så står du bara utanför dörren andra gånger så går du ända ner öppnar och stänger portdörren, smyger upp bara nog långt så du hör om han blir lessen. Blir han ledsen så smyg ner och öppna porten, gå upp, in och lägg honom, ut igen osv massor av gånger. Se till att ha en bra bok då det blir många, långa timmar i trapphuset.

Att ni går ut ska vara helt odramatiskt och även när du kommer hem, precis som om du varit på toan, du behöver inte hälsa eller göra någon stor affär av det. Ibland är matte ute 1 minut och succesivt utökas tiden, till ibland 1 minut och ibland 2 timmar osv.

Tack för bra tips!
Han har tyvärr ingen plats där han går och lägger sig (bädd eller liknande) han har alltid valt fönsterbrädan vars jag än bott... men tänker att han blir ännu ängsligare av att sitta där när han är ensam.

Kommer börja spärra av så han bara kan vara i hallen eller sovrummet när vi åker iväg, vet inte riktigt vilket av det som är bäst, och börja med korta stunder f.r.o.m ikväll.

Om nu inspelningen sen visar att han är tyst på dagarna så blir jag allt mer säker på att det är mörkret som gör det...
 
A
Det visste jag inte :) i värsta fall har jag mina föräldrar som nog kan ta honom resterande dagar om han nu inte är tyst under dagarna...
Alltså tycker det beror på hund och årstid. Denna årstiden hade jag kunnat ha med mins i bil. De älskar bilen . Fullkomligt älskar. Och att sitta i bilen och titta på folk och hundar som passerar. Hellre det än lämna dom hemma i mitt fall. Hade dock inte haft dom i bil varenda dag eller sommar och vinter.
 
Hurdant har ni det när ni är hemma? Kan ni ha honom i ett annat rum utan att han protesterar? Kan han vara i en kompostgallerhage utan att protestera? Bur inomhus? Tycker ofta att det är här problemen börjar. Hunden är van att få vara där den vill och inte där ägaren säger att den ska vara. Nu vet jag inte om det är så med din hund men det låter så eftersom du skriver att han har valt att sitta på fönsterbrädan ...
Jag skulle börja med att avgränsa ett hörn i sovrummet där hunden får sova på nätterna och vara i en stund varje dag och vila. Lägg dit en bädd så den har det mysigt och bra. Sätt gärna på en radio (dagtid) så att han inte kan ligga och lyssna efter era steg. När den accepterar detta så kan ni ju gå in och ut som ni vill ur lägenheten. Hunden har ju accepterat att den inte kommer ut förrän han är lugn tyst och har sovit en stund.
 
Hurdant har ni det när ni är hemma? Kan ni ha honom i ett annat rum utan att han protesterar? Kan han vara i en kompostgallerhage utan att protestera? Bur inomhus? Tycker ofta att det är här problemen börjar. Hunden är van att få vara där den vill och inte där ägaren säger att den ska vara. Nu vet jag inte om det är så med din hund men det låter så eftersom du skriver att han har valt att sitta på fönsterbrädan ...
Jag skulle börja med att avgränsa ett hörn i sovrummet där hunden får sova på nätterna och vara i en stund varje dag och vila. Lägg dit en bädd så den har det mysigt och bra. Sätt gärna på en radio (dagtid) så att han inte kan ligga och lyssna efter era steg. När den accepterar detta så kan ni ju gå in och ut som ni vill ur lägenheten. Hunden har ju accepterat att den inte kommer ut förrän han är lugn tyst och har sovit en stund.

Inget av det där har vi nog testat. Men jag kan t.ex ligga i sovrummet och han kan vara ute i vardagsrummet t.ex..

Radio är nog ingen idé, han hör inte ens när vi kommer hem (han är döv) och jag har testat ha han i bädd på natten men han smyger upp när jag somnat och sen vaknar jag upp med ett krull brevid mig :D

Ska bli spännande och se vad filmen visar när jag kommer hem!
 
Hurdant har ni det när ni är hemma? Kan ni ha honom i ett annat rum utan att han protesterar? Kan han vara i en kompostgallerhage utan att protestera? Bur inomhus? Tycker ofta att det är här problemen börjar. Hunden är van att få vara där den vill och inte där ägaren säger att den ska vara. Nu vet jag inte om det är så med din hund men det låter så eftersom du skriver att han har valt att sitta på fönsterbrädan ...
Jag skulle börja med att avgränsa ett hörn i sovrummet där hunden får sova på nätterna och vara i en stund varje dag och vila. Lägg dit en bädd så den har det mysigt och bra. Sätt gärna på en radio (dagtid) så att han inte kan ligga och lyssna efter era steg. När den accepterar detta så kan ni ju gå in och ut som ni vill ur lägenheten. Hunden har ju accepterat att den inte kommer ut förrän han är lugn tyst och har sovit en stund.
Är det verkligen så?
Min vuxna hund kan jag lämna ensam "hur länge som helst", men han piper och gnyr och är allmänt ledsen om jag stänger ute honom från sovrummet när jag är hemma t.ex.
Valpen verkar ha samma tendenser, det lilla han har varit ensam hemma iaf.
 
Alltså tycker det beror på hund och årstid.

Det får du ju tycka, men rent juridiskt så är det en annan sak..

Detta gäller:
  • Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Dvs du får inte ha hunden sittande ensam i bilen varje dag när du jobbar och det går inte att komma runt det med att efter 3 timmar rasta och sen stoppa tillbaka hunden i bilen.

I undantagsfall och kortare stunder, ja då är det ok men att mer eller mindre dagligen lämna hunden i bilen räknas som en permanent lösning = inte lagligt.
 
Sitter och kollar igenom filmen lite nu. Den spelade in i 3 h.

Just när jag går ut så sitter han på fönsterbrädan men hoppar ner efter nån minut. Lite gnäll vid dörren. Fönsterbrädan igen.

Efter 20 min går han mot hallen och drar av några stackars vrål :(

Efter 30 min så lägger han sig faktiskt i soffan och vilar en stund, annars extremt mycket spring mellan fönsterbrädan och hallen....

Inte lika gapigt och besatt som igår, men han låter inte trygg..

Har fått hem kompostgaller nu. Vad är egentligen bäst, spärra av så han bara kan vara i sovrummet, hallen eller vardagsrummet?

1:31 in i filmen så springer han in i hallen och kollar om lommar sen tillbaka till sin älskade fönsterbräda...
 
Sitter och kollar igenom filmen lite nu. Den spelade in i 3 h.

Just när jag går ut så sitter han på fönsterbrädan men hoppar ner efter nån minut. Lite gnäll vid dörren. Fönsterbrädan igen.

Efter 20 min går han mot hallen och drar av några stackars vrål :(

Efter 30 min så lägger han sig faktiskt i soffan och vilar en stund, annars extremt mycket spring mellan fönsterbrädan och hallen....

Inte lika gapigt och besatt som igår, men han låter inte trygg..

Har fått hem kompostgaller nu. Vad är egentligen bäst, spärra av så han bara kan vara i sovrummet, hallen eller vardagsrummet?

1:31 in i filmen så springer han in i hallen och kollar om lommar sen tillbaka till sin älskade fönsterbräda...

Har han alltid varit döv? Om inte, när blev han det?
 
Det får du ju tycka, men rent juridiskt så är det en annan sak..

Detta gäller:
  • Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Dvs du får inte ha hunden sittande ensam i bilen varje dag när du jobbar och det går inte att komma runt det med att efter 3 timmar rasta och sen stoppa tillbaka hunden i bilen.

I undantagsfall och kortare stunder, ja då är det ok men att mer eller mindre dagligen lämna hunden i bilen räknas som en permanent lösning = inte lagligt.
Ja jag förstod precis . Men tycker ändå man känner sin hund bäst :) finns många som borde följa regler dock :/
 
Ja jag förstod precis . Men tycker ändå man känner sin hund bäst :) finns många som borde följa regler dock :/

Så om jag tycker att jag vill ha en säg ny telefon, då är det okej att bara ta den?

Lagbrott är alltid utan undantag lagbrott och just brott mot lagar som är till för att skydda djuren anser jag 1) ska följas och 2) man inte ska uppmuntra andra att bryta mot dem!
 
Så om jag tycker att jag vill ha en säg ny telefon, då är det okej att bara ta den?

Lagbrott är alltid utan undantag lagbrott och just brott mot lagar som är till för att skydda djuren anser jag 1) ska följas och 2) man inte ska uppmuntra andra att bryta mot dem!
J a ja ja :-D
 
Sitter och kollar igenom filmen lite nu. Den spelade in i 3 h.

Just när jag går ut så sitter han på fönsterbrädan men hoppar ner efter nån minut. Lite gnäll vid dörren. Fönsterbrädan igen.

Efter 20 min går han mot hallen och drar av några stackars vrål :(

Efter 30 min så lägger han sig faktiskt i soffan och vilar en stund, annars extremt mycket spring mellan fönsterbrädan och hallen....

Inte lika gapigt och besatt som igår, men han låter inte trygg..

Har fått hem kompostgaller nu. Vad är egentligen bäst, spärra av så han bara kan vara i sovrummet, hallen eller vardagsrummet?

1:31 in i filmen så springer han in i hallen och kollar om lommar sen tillbaka till sin älskade fönsterbräda...
Som jag skrev innan så spärra av ett hörn i sovrummet där du tränar att vara själv. Där sover han på nätterna och kan vara kortare stunder på dagen när du pysslar med annat.
Det viktiga är att det är du som bestämmer var han ska vara och inte han! Det är skillnad på att han väljer att vara i ett annat rum än att du bestämmer!
 
Det får du ju tycka, men rent juridiskt så är det en annan sak..

Detta gäller:
  • Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Dvs du får inte ha hunden sittande ensam i bilen varje dag när du jobbar och det går inte att komma runt det med att efter 3 timmar rasta och sen stoppa tillbaka hunden i bilen.

I undantagsfall och kortare stunder, ja då är det ok men att mer eller mindre dagligen lämna hunden i bilen räknas som en permanent lösning = inte lagligt.
Det har dessutom prövats i domstol.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 524
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 477
Senast: fejko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp