Ensamträning av vuxen hund

baraclara

Trådstartare
Vad är era bästa tips för ensamträning av en vuxen hund? Han kan gå iväg och lägga sig i annat rum för att sova och har inte problem med att vara "ensam" när man duschar eller i ett annat rum bakom kompostgaller. Han kan också gå ut i trädgården ensam en stund utan att bry sig om vad vi gör inne. Ligger lugnt i bilen när vi handlar mat. Problemet är att lämna honom helt ensam hemma. Han håller sig stilla och tyst en kortare stund men kan absolut inte slappna av, tugga ben eller äta godis under den tiden. Om det rör sig om mer än ett par minuter börjar han vanka och gny. Vi har försökt avdramatisera påklädning, nycklar etc och förlänga tiden "sekund för sekund" men vi kommer inte framåt. Upplever honom lagom aktiverad fysiskt och mentalt. Han är av vallhundsras med mycket vakt som älskar att leva med stor familj.

Alla tips mottages!
 
Ras? Ålder? Hur länge har han varit så här? Provat hundgård?

Vi har inte provat hundgård och har inte heller möjlighet till det. 6 år gammal och har aldrig "klarat" ensamhet annat än i bil. Söker som sagt tips på hur man kan träna. Gärna positiva historier från de som har lyckats få även en lite äldre hund att känna sig trygg och lugn ensam hemma ett par timmar ;)
 
Vi har inte provat hundgård och har inte heller möjlighet till det. 6 år gammal och har aldrig "klarat" ensamhet annat än i bil. Söker som sagt tips på hur man kan träna. Gärna positiva historier från de som har lyckats få även en lite äldre hund att känna sig trygg och lugn ensam hemma ett par timmar ;)
Inte äldre hund men unghund, sju månader gammal där ensamhetsträningen av tidigare ägare blivit en fullkomlig katastrof. Något jag tyvärr inte fick veta direkt men snart insåg och fick bekräftat senare. Hunden skrek så snart jag var utom synhåll/han inte kunde gå till mig även om sambon var bredvid honom.

Korta korta stunder, kommandot stanna och lång lång tid kan sammanfatta det hela.

Det första jag gjorde var att klura ut vad just han behöver. Vad som ger honom lugn. Min behöver kunna ha koll så alla former av begränsningar mot det gick helt bort. (Förra ägaren hade barrikaderat fönstrena för att han inte skulle kunna se ut fick jag veta några månader efter att han hade kommit hit, det slutade som sagt med katastrof.) Hela huset och alla fönster behövde vara tillgängliga och han behövde se att jag åkte. Jag installerade en kamera med rörelsesensor för att kunna se exakt vad han gjorde och sedan var det tålamod som gällde. Lämna en minut, två minuter, tre minuter osv. Att ge kommandot stanna hjälpte honom på så sätt att han fick en uppgift. Att få en uppgift är ofta enklare för en hund än att man bara åker. Inget godis och inga ben. Jag ville att han skulle lära sig att det inte varken är farligt eller hemskt att vara ensam utan någon distraktion som kunde ge stress när det tog slut eller att han skulle tugga så frenetiskt på benet att han riskerade att sätta i halsen.

Det tog tid, ungefär 5 månader innan han var bekväm med att bli lämnad men nu är det inga problem alls att lämna honom ensam. Han kollar i fönstret och går sedan och lägger sig och sover.

Det absolut viktigaste som jag ser det är att ta reda på vad just den hunden behöver för att hitta lugnet och att aldrig aldrig forcera. Har det gått bra så ska man inte öka tiden direkt utan låta det gå bra några gånger innan man ökar. Det ger hunden självförtroende och en känsla av att det går bra vilket är ett framgångskoncept. Det är också bra att göra hemkomsten till en lugn ritual. Inte låta hunden gå upp i stress då heller utan lugn där också. Det är inte konstigare att vara ensam hemma än att vara ensam när någon duschar. Det kan vara bra att ha det i tanken själv.

För att kunna lära sig något behöver man vara i en lugn sinnesstämning och inte vara trött. En uppvarvad/stressad sinnesstämning eller trötthet gör att det är omöjligt att lära sig något nytt på ett positivt sätt.
 
Vi har inte provat hundgård och har inte heller möjlighet till det. 6 år gammal och har aldrig "klarat" ensamhet annat än i bil. Söker som sagt tips på hur man kan träna. Gärna positiva historier från de som har lyckats få även en lite äldre hund att känna sig trygg och lugn ensam hemma ett par timmar ;)
Ingen riktigt positiv historia men en tidigare hund kunde vi lämna om vi gick ut källarvägen. Han var dock aldrig okej med att vi gick ut genom ytterdörren. Men han stortrivdes i bilen och var okej med att vara i hundgården.
 
Min ena hund hade lite svårt med träningen och det tog lång tid jämfört med de andra jag haft.
För henne fungerar det absolut bäst att hon inte får möjlighet att ligga vid dörren och vara ledsen. Så det första jag gör är att spärra av så hon inte kan komma dit. Sen fungerar hon absolut bäst i minst eurytmier, dvs ett rum eller avgränsat rum (om det är stort). I nuvarande lägenhet är alla hundar i sovrummet med ett kompostgaller i dörren. Stänger jag dörren blir det för ”instängt”.

Sen har vi alltid samma rutin. Jag sätter på radion. Jag sätter in hundarna i sovrummet och säger ”kommer snart”. Jag går till hallen och klär på mig. Tar fram godis, går in i sovrummet igen och ger godis. Säger ”kommer snart” igen och går direkt mot dörren. Dvs när jag har gett godis ska jag direkt gå, inte hålla på att fixa och dona med att klä på mig eller så i hallen.
Har också kamera så kan kika i mobilen.
 
Tack alla för tankar och tips! Jag tror också att vår hund skulle må bra av att det finns ett "kommando" på att bli lämnad ensam och tydliga ramar för hur det går till. Nu har ensamträningen mer eller mindre legat vilande ett år. Han har pga olika omständigheter blivit en lugnare och tryggare hund under den här tiden så jag har hopp! Plockar fram kameran och börjar om från början med målet att nå 20-30 minuters ensamtid innan året är slut ;)
 
Vad är era bästa tips för ensamträning av en vuxen hund? Han kan gå iväg och lägga sig i annat rum för att sova och har inte problem med att vara "ensam" när man duschar eller i ett annat rum bakom kompostgaller. Han kan också gå ut i trädgården ensam en stund utan att bry sig om vad vi gör inne. Ligger lugnt i bilen när vi handlar mat. Problemet är att lämna honom helt ensam hemma. Han håller sig stilla och tyst en kortare stund men kan absolut inte slappna av, tugga ben eller äta godis under den tiden. Om det rör sig om mer än ett par minuter börjar han vanka och gny. Vi har försökt avdramatisera påklädning, nycklar etc och förlänga tiden "sekund för sekund" men vi kommer inte framåt. Upplever honom lagom aktiverad fysiskt och mentalt. Han är av vallhundsras med mycket vakt som älskar att leva med stor familj.

Alla tips mottages!
En bekant har ensamtränat sin omplacering genom att alltid ha exakt samma rutiner varje morgon. Ut på promenad, mat och sen aktiveringsleksak precis innan husse går. Hunden har kommit över sin värsta separationsångest men den har sällskap av en annan hund och träningen har pågått länge. Men det har gett resultat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 302
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 341
Senast: ako
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 126
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp