Ensamträning - kan det vara omöjligt vara ensam?

Jag hade kontaktat en beteende-intresserad-veterinär, eller bara min egen husveterinär och diskuterat med hen. I mina ögon så beskriver TS en hund som är så uppe i varv att det blir svårt för hjärnan att ta träning.
Jag hade provat något ångestdämpande, eller vad nu vetten föreslår tillsammans med träning. Sen hade jag försökt hitta en annan hundcoach än det TS hade innan. Eller använt några av de många förslagen som finns i tråden.
Jag hade också haft i åtanke att jag mycket väl kan ha en hund som inte kan vara ensam.
Tack. Jag kanske inte är så bra på att beskriva hunden - eller så tar min frustration överhanden när jag beskriver. men jag skulle inte säga att min hund är så uppe i varv och inte kan "ta träning". Jag uppfattar henne som en i stort sett harmonisk vovve som bara HATAR att bli ensam. Sen fattar jag också att det kan finnas en massa komplexa orsaker och så - men i vardagen är hon alltså inte en hund som irrar runt och har svårt varva ner, eller söker vår uppmärksamhet på ett överdrivet sätt. Hon blir förstås apglad när någon av oss varit borta och kommer hem, då tokar hon runt. Det bedömer i alla fall jag som normalt.
 
Jag har en hund som kan vara orolig hemma, men inte har ångest. Vi har provat det mesta, men det som har fungerat bäst, och är vår slutgiltiga lösning är faktiskt antiskällhalsband.

Hon stressar nämligen upp sig själv med sitt skällande och eftersom ingen är hemma så finns det ju ingen som bryter. Hon kan börja skälla massor när vi är hemma med, och fortsätta och fortsätta om inte vi bryter. Hon verkar själv ha greppat detta, för när jag hämtar antiskällhalsbandet så kommer hon nämligen springandes, sätter upp frambenen på mig och BER om att få ha det på sig :eek::eek:

Sedan springer hon nöjt upp på övervåningen och lägger sig och sover i sängen. Så det halsbandet hjälper henne nog att slappna av en hel del. Innan halsbandet så stod hon vid dörren, eller vandrade även när hon var tyst, hon kom aldrig ner i energi liksom. Skillnaden är helt enorm! Nu är hon lugn och trygg när hon är ensam hemma. Vi kan lämna henne ensam utan halsbandet nu, men om något triggar igång hennes skällande så kan hon inte sluta själv så har man otur så triggas hon av något ljud utanför efter nån timme eller 2 och då är ju skällandet igång...

Jag vill dock verkligen poängtera att detta är ABSOLUT INTE en lösning till en hund med ångest!!!(!!!!!!). Sannolikheten att det bara ökar på hundens ångest är nog extremt nära 100%.

Vi gjorde så att hon fick ha halsbandet även när vi var hemma i början, för att hon skulle lära sig vad det innebar. Jag tror inte att man ska sätta på det första gången och sedan lämna hunden ensam. Skäller aldrig hunden när man är hemma så blir det väl knepigt men...

Jag själv gillar inte alls idén om antiskällhalsband och det tog flera år innan jag faktiskt tog tag i att köpa ett. Halsbandet var vår sista lösning, vår "det här eller avlivning/omplacering" grejj. Och jag tycker verkligen att man bör ha provat allt annat innan.
Tack. Jag förstår hur ni gjort och tänkt, intressant med tanke på beskrivningen av vår hund, men det är nog inte aktuellt på vår, eftersom hon inte skäller på det viset utan mer använder skallet för att ropa på oss ("ni glömde mig, jag är häääär" känns det som om hon ropar). Orolig är hon inte - när nån människa är hemma, alltså.
 
Men åh, detta är en metod som jag känner mig väldigt positiv till direkt! Tack så mycket för din beskrivning. För bara en sån sak som att kompostgaller blivit "förgiftade". Känns ju mycket bättre att uppmuntra hunden vara i favoritstället (för oss bör det bli soffhörnet i arbetsrummet). Det finns väl något som kallas filtträning inser jag nu men det är inget jag satt mig in i. Annan sak jag uppskattar är tipset att logga - för min egen skull - att jag märker att jag bannemej jobbar med saken - så lätt hänt att man blir sur på sig själv och inte tror att man anstränger sig tillräckligt.
Lycka till ,håller tassarna åt dig :)
 
Tack. Jag kanske inte är så bra på att beskriva hunden - eller så tar min frustration överhanden när jag beskriver. men jag skulle inte säga att min hund är så uppe i varv och inte kan "ta träning". Jag uppfattar henne som en i stort sett harmonisk vovve som bara HATAR att bli ensam. Sen fattar jag också att det kan finnas en massa komplexa orsaker och så - men i vardagen är hon alltså inte en hund som irrar runt och har svårt varva ner, eller söker vår uppmärksamhet på ett överdrivet sätt. Hon blir förstås apglad när någon av oss varit borta och kommer hem, då tokar hon runt. Det bedömer i alla fall jag som normalt.
Fast jag menar att hunden inte kan träning när den lämnas ensam. För gör hon det är det knappast ångest. Men det är kanske redan utrett att det inte är det. :)
Ungefär som att du kan inte träna på att inte vara rädd utan att vara just rädd. Men då du är rädd är hjärnan "inte hemma", så det blir svårt.
 
Fast jag menar att hunden inte kan träning när den lämnas ensam. För gör hon det är det knappast ångest. Men det är kanske redan utrett att det inte är det. :)
Ungefär som att du kan inte träna på att inte vara rädd utan att vara just rädd. Men då du är rädd är hjärnan "inte hemma", så det blir svårt.
Ja - det är som sagt vår första hund. Men hundcoachen bedömde inte hennes skällande som ångest. Hundcoachen menade att kroppsspråk, ögon etc inte tydde på ångest (när vi filmade henne ensam alltså). Men vad vet jag. Glad och nöjd är hon i varje fall inte...
 
Tack. Jag förstår hur ni gjort och tänkt, intressant med tanke på beskrivningen av vår hund, men det är nog inte aktuellt på vår, eftersom hon inte skäller på det viset utan mer använder skallet för att ropa på oss ("ni glömde mig, jag är häääär" känns det som om hon ropar). Orolig är hon inte - när nån människa är hemma, alltså.
Det är så vår gör med, hon stressar sig själv i det och slutar inte av sig själv om hon väl börjar.


Men som sagt, det är en "sista lösning" om du frågar mig. Prova alla andra tips först!
 
Inte läst precis alla inlägg..

Men fick några tankar direkt. Jag har en hund, som var svår att ensamhetsträna som valp. Vi testade en massa metoder, detta med att avgränsa inne, kompostgaller, filt-träna, kunna lämna i ett rum medans jag gick nån annanstans osvosv. Testade lämna honom i ett rum och sen gå ut.. testade ge honom nått att göra medans jag försvann..

Men jag insåg att hans problem var att jag gick ut genom ytterdörren hemma. Min ytterdörr hemma, framför allt. För det visade sig att han var kolugn när han var hos min mor och hon gick ut några minuter och hämtade post eller nått.

Iaf, jag bestämde mig för att skita i allt annat med avgränsningar osv, han ställde sig och skällde vid ytterdörren oavsett vad jag gjort inne före jag gick ut. Och det blev bara stressigt. Så istället bestämde jag mig för att klä på skor/jacka gå ut genom dörren, låsa, låsa upp, gå in, klä av skor/jacka. Varje gång sa jag "stanna" (fast det tror jag inte har nån större effekt i sammanhanget faktiskt). Ställde in mig på att göra detta 300 ggr, så jag inte behövde tänka på resultatet eller ha nån direkt förhoppning. Gjorde det väl allt från 1-5 ggr om dagen. Efter kanske 50-70 gånger började jag testa gå ner fort och "hämta posten" istället vilket väl tog 10-15 sekunder. Då kunde han skälla 1-2 skall men jag totalignorerade allt han gjorde eller inte gjorde. Hälsade aldrig på honom när jag kom in heller.

Skaffade en kamera så jag kunde se med mobilen. Efter x antal fler gånger testade jag gå ut på gatan och in igen. Han skällde nån gång, skitsamma. Efter ytterligare fler gånger testade jag vänta ut lite väl ute på gatan. Kollade på kameran, då plötsligt skällde han en gång och gick och la sig. Det var första gången han slutade stirra på ytterdörren. Sen gick det fort, vips gick 15 min lika bra, osv. Att gå ut genom ytterdörren var det stora problemet.

Bara ett tips. Det skadar inte att mängdträna ytterdörren om din hund har liknande tendenser. Men jag insåg att allt med avgränsningar och inomhusträning med separation var helt meningslöst för oss, och stressande för mig. Numera ligger han i princip alltid vid ytterdörren/i hallen när han är ensam hemma. Han sover/är avslappnad, men vill kunna nå och ha koll på ytterdörren. Det är mer stressande för honom om han inte får det, så han får det. Spelar ingen roll, tycker jag.

Alla hundar är förstås olika,jag bara kände igen mig lite... Min hund hade nog (före ytterdörrsträningen gav resultat) skällt i ett x antal timmar..vettefan om han nånsin gett sig.
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 330
Senast: Vassi
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 818
Senast: Motacilla
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 145
Hundträning Vad är era bästa tips för ensamträning av en vuxen hund? Han kan gå iväg och lägga sig i annat rum för att sova och har inte problem med...
Svar
7
· Visningar
1 716
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp