Ensamträning

ylvalill

Trådstartare
Skulle behöva lite tips och idéer då inspirationen och motivationen för närvarande tryter och det helt enkelt är enklare att bara låta hästarna vila…

Vi har en stor häst och en ponny som nu hängt ihop i ”vått och torrt” i snart 6 år. På gott och ont har de blivit väldigt tighta. Nu är situationen den att dottern, som hittills har varit den som ridit ponnyn, börjar växa ur honom och det är därför inte längre självklart att träna båda hästarna samtidigt, som vi hittills mestadels gjort. Istället hade det varit betydligt bättre att kunna rida ut/träna dem var för sig. Tyvärr blir de väldigt stressade av att vara isär, framför allt den som blir lämnad i hagen (de går på lösdrift) rusar omkring och gnäggar om man så bara tar ut kompisen en liten stund. De har sällskap av ytterligare en ponny i hagen men honom bryr de sig inte om alls om kompisen försvinner.

Skulle verkligen vilja vänja dem vid att klara sig utan varandra kortare stunder men vet inte ens hur jag ska börja. Behöver lite tips för att komma igång att träna helt enkelt.
 
Är det möjligt att bryta ner det i mini-steg, samt att använda matbelöning (tänkte om 3.e hästen inte är eran)?

Exempelvis, ge ponnyerna i hagen mat/hink med gott och ta ut hästen precis utanför grinden (eller vart smärtgränsen går idag, d.v.s. ska vara innanför gränsen där båda blir oroliga) och ge även denna mat/hink. Gå sedan tillbaka in i hagen med hästen. Gör detta ett antal dagar, sedan ökar du avståndet litet, gör det ett antal dagar, och sedan ökar avståndet igen?

Tänker så att man hela tiden försöker hålla sig under tröskeln för orolighet, och inte trappar upp svårighetsnivån för snabbt.
 
Ja, det kanske vore värt att testa. De får ”kraftfoder” (egentligen mest mineraler) i varsin hink en gång/dag så det borde man ju kunna passa på att ge med den stora hästen utanför hagen. Dock blir det ju inte så lång stund med tanke på att de äter upp detta på några minuter. Men det kan ju ändå vara en början. 👍🏻
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 907
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp