Ensilag???

S

solitza

Hej ni som fodrar med ensilage här kommer lite frågor. Hur många dagar låter ni en öppnad bal stå? er ni även lite hö eller enbart ensilage? Har ni era hästar vaccinerade mot botulism? Tacksam för alla råd och tips mvh Solitza :banana:
 
Vi använder en öppnad stor rundbal i ca 7-10 dagar, den brukar hinna ta slut då.
När vi precis börjar med ensilage eller hösilage för säsongen så ger vi hästarna mest hö och går försiktigt över till mer och mer ensilage tills de bara får ensilage. Det brukar ta ca 2-3 veckor innan jag har gett mina hästar bara ensilage men har man hästar med starka magar så kan det säkert gå lite fortare. Jag är försiktig. Man ser ju också hur avföringen ser ut om den är mycket lös osv. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot boutilism eftersom sjukdomen är väldigt sällsynt men risken finns och jag vågar inte ta risken.
Jag hoppas att du fått lite hjälp, kom i håg att hästarna ska ha mer ensilage än hö i kilo räknat beroende på vilka värden ensilaget och höet har. Jag har hört att man ska ge ungefär 25% mer ensilage än hö. Lycka till!
Marre
 
Jag tror inte a att det är så vanligt att utfodra hästar med ensilage då många inte tål det riktigt. I mitt stall är det 15-20 hästar som äter hösilage så en stor rundbal brukar gå åt på 4-5 dagar. Efter övergång från hö till ensilage så får de bara hösilage. Så länge det är kallt så brukar en öppnad bal hålla lite längre för att blöi dåligt bara på 2-3 dagar när det är varmare. Har hört någonstans att ett minimum av 10 hästar behövs för att göra åt en rundbal.
Min häst är vaccinerad mot botulism, jag har kompisar som låter sina ovaccinerade hästar äta hösilage. Botulinumbakterien finns ju överallt i jorden och har bonden som skördat hösilgate har tagit det för nära jorden så är det ju risk att det komerm med och växer till i balen. Vaccination är ju ett billigt alternativ för att skydda hästen...
 
Enilage och höensilag är faktiskt likadant enda skillnaden är hur blött det är. Det finns egentligen inget som heter höensilage utan det namnet kom till när hästfolk började fodra sina hästar med ensilage och då lät det ju bättre att kalla det höensilage ;) ;)
 
Våra balar räcker ungefär 5 dagar. Nu på vintern klarar de nog av att vara öppnade minst en vecka innan de börjar bli dåliga. Är det varmt ute går det däremot mycket snabbare för en bal att bli dålig.

Har alltid haft mina hästar vaccinerade mot botulism. Som någon sa: "ett billigt alternativ för att ha hästen kvar i livet".

Våra hästar har alltid en del halm i hagen som de kan tugga på vintertid.
 
Vi har stora rundbalar, dom är öppna runt 5 dagar eller så. Enbart ensilage används. Alla hästar i stallet är vaccinerade mot botulism.
 
våra hästar har fri tillgång på ensilage ute i hagen sen får de hö inne till natten.
 
I vårt stall fodrar vi med enbart hösilage. En öppnad bal låter vi aldrig stå mer än 4-5 dagar. Alla hästarna är vaccinerade mot botulism.
 
Jag fodrar med hösilage inne och hö ute. Det är dels en kostnadsfråga och dels är det bättre värden på höet (bra för fölis, mindre bra för valacken *s*). Men efter fölis täta luftrörsinfektioner med envis hosta så dammsanerade jag stallet, bytte strö till spån och började fodra hösilage inne. (Innan åt de bara hö).

jag har småbal, 30 - 40 kg, och de går åt på 2-3 dagar så det är inga problem med hållbarheten.

Jag botulismvaccinerar INTE, ffa för att jag inte vill köpa fem doser hela tiden när jag bara behöver två per gång, det blir för dyrt. Sen har jag med den kunskap som finns tillgänglig idag bedömt risken som botulism som liten. Jag är dock medveten om att även om risken är minimal så finns den. Och den dag de släpper vaccinet i enstaka doser eller jag flyttar nånstans där fler är intresserade av att vaccinera så ska jag göra det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 322
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Efwa
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp